Název: Name: | ARP-5 | |
Originální název: Original Name: | АРП-5 | |
Kategorie: Category: | radionavigační zařízení | |
Výrobce: Producer: | ?, ?, | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR (?) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | ? | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | DD.MM.RRRR (?) | |
Složení systému: Composition of System: | 1. přístrojový skříňový automobil ZiS-151 1.a) stojan zaměřovače s bloky napájení 1.b) radiová stanice R-800 s anténou 1.c) přijímač R-800B 1.d) antenní systém zaměřovače 1.e) kontrolní měřící přístroj KIP-AP 1.f) záznamový magnetofon "Dněpr" 2. zdrojový přívěs s EC AP-10 | |
Uživatelské státy: User States: | ? | |
Poznámka: Note: | ARP = aтоматический pадио пеленгатор (УКВ) = automatický radiový zaměřovač (VKV) | |
Zdroje: Sources: | Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. z roku 1967 |
URL : https://www.valka.cz/SOV-ARP-5-automaticky-radiovy-zamerovac-t35536#131262Verze : 1
ARP-5
(Автоматический Радио Пеленгатор АРП-5 )
Zjišťování polohy letounů radiovým zaměřováním patří k nejstarším radionavigačním metodám a bylo využíváno ještě před II.světovou válkou. Pozemním prostředkem byl vždy kvalitní přijímač ze směrovou anténou a pracoval vždy spoluprací s letounovým vysílačem.
Ke zjištění polohy bylo třeba dvou zaměřovačů.
Existovaly t.zv. traťové a letištní pro řízení sestupu. Z počátku byly využívány středovlné a krátkovlné soupravy a provoz byl t.zv. ruční.
V období zavádění proudových letounů v našem letectvu se používaly ještě soupravy "TORNÁDO", EP 2 (oba kořistní) a hlavně KV zaměřovače DFG-26nebo PKV-45.
Kvalitativní změnu v letectvu přineslo zavedení spojovacích prostředků, pracujících v pásmu 100 až 150 MHz. (Později označované jako I. letecké komunikační pásmo). Jednalo se především o VKV radiostanice typ R-800 (RSIU-3M) - palubní radiostanice byly vybaveny 4 kanály (řízené krystaly).
Do standardního navigačního systému zabezpečení přistání, označovaného OSP-48 byl zařazen AUTOMATICKÝ RADIOVÝ ZAMĚŘOVAČ, označený ARP ("PELENGÁTOR") - 5.
Byl vybaven obrazovkou, na které se znázorňoval "směrník" - úhel letounu (gonista jej pak předával (dal priboj)
Byl umísťován v ose VPD.
Byl dodáván ve skříňových zástavbách automobilů ZIS-151 s přívěsem elektrocentrály.
Složení zaměřovače ARP-5:
1. skříňový automobil ZiS-151
1.a) Stojan zaměřovače s indikátorem
1.b) kompletní radiostanice R-800 (RSIU-3M) 100-150 MHz, s možností předladění 4 kanálů.
1.c) přijímač R-800;
1.d) Antenní systém zaměřovače (byl "skládaný" a umístěný na střeše přístrojového automobilu.
Na vrcholu stožáru je "Hlava" s 2 páry H dipolů, pro směr S/J a V/Z - skládané 1/2 délky vlny, a diskokošová anténa radiostanice + výstražné světlo
1.e) kontrolně měřící přístroj KIP-AP s anténou pro přijímač
1.f) magnetofon "Dněpr"
2. Zdrojový přívěs s EC AP-10
Jeho nástupcem se stal ARP-6.
Zdroj
Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. z roku 1967 a vydání II. z roku 1982
(Foto z vlastního archivu)
Souprava ARP-5
Hlava antény ARP-5
Pomocný vysílač u ARP-5
(Автоматический Радио Пеленгатор АРП-5 )
Zjišťování polohy letounů radiovým zaměřováním patří k nejstarším radionavigačním metodám a bylo využíváno ještě před II.světovou válkou. Pozemním prostředkem byl vždy kvalitní přijímač ze směrovou anténou a pracoval vždy spoluprací s letounovým vysílačem.
Ke zjištění polohy bylo třeba dvou zaměřovačů.
Existovaly t.zv. traťové a letištní pro řízení sestupu. Z počátku byly využívány středovlné a krátkovlné soupravy a provoz byl t.zv. ruční.
V období zavádění proudových letounů v našem letectvu se používaly ještě soupravy "TORNÁDO", EP 2 (oba kořistní) a hlavně KV zaměřovače DFG-26nebo PKV-45.
Kvalitativní změnu v letectvu přineslo zavedení spojovacích prostředků, pracujících v pásmu 100 až 150 MHz. (Později označované jako I. letecké komunikační pásmo). Jednalo se především o VKV radiostanice typ R-800 (RSIU-3M) - palubní radiostanice byly vybaveny 4 kanály (řízené krystaly).
Do standardního navigačního systému zabezpečení přistání, označovaného OSP-48 byl zařazen AUTOMATICKÝ RADIOVÝ ZAMĚŘOVAČ, označený ARP ("PELENGÁTOR") - 5.
Byl vybaven obrazovkou, na které se znázorňoval "směrník" - úhel letounu (gonista jej pak předával (dal priboj)
Byl umísťován v ose VPD.
Byl dodáván ve skříňových zástavbách automobilů ZIS-151 s přívěsem elektrocentrály.
Složení zaměřovače ARP-5:
1. skříňový automobil ZiS-151
1.a) Stojan zaměřovače s indikátorem
1.b) kompletní radiostanice R-800 (RSIU-3M) 100-150 MHz, s možností předladění 4 kanálů.
1.c) přijímač R-800;
1.d) Antenní systém zaměřovače (byl "skládaný" a umístěný na střeše přístrojového automobilu.
Na vrcholu stožáru je "Hlava" s 2 páry H dipolů, pro směr S/J a V/Z - skládané 1/2 délky vlny, a diskokošová anténa radiostanice + výstražné světlo
1.e) kontrolně měřící přístroj KIP-AP s anténou pro přijímač
1.f) magnetofon "Dněpr"
2. Zdrojový přívěs s EC AP-10
Jeho nástupcem se stal ARP-6.
Zdroj
Let-51-70 - Systémy a prostředky RTZ, vydání I. z roku 1967 a vydání II. z roku 1982
(Foto z vlastního archivu)
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Souprava ARP-5
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Hlava antény ARP-5
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Pomocný vysílač u ARP-5
URL : https://www.valka.cz/SOV-ARP-5-automaticky-radiovy-zamerovac-t35536#292057Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.