SOV - 9K33 Osa [kód NATO: SA-8 Gecko]

9К33 Оса

9K33 Osa-AK


Samohybný protilietadlový raketový komplet 9K33 Osa-AK (v kódu NATO SA-8 Gecko) krátkeho dosahu je určený na ochranu mechanizovaných a tankových divizí pred vzdušným útokom. Bojové vozidlo 9A33 je umiestnené na podvozku kolesového (6x6) obrneného transportéru BAZ-5937.


Vozidlo obsahuje zariadenie na ochranu osádky pred účinkami ZHN, prehľadový a strelecký rádiolokátor a nočné pozorovacie prístroje.


Odpaľovacie zariadenie so 6 kontajnermi s PLRS 9M33 je umiestnené v strednej časti strechy korby. V jeho čelnej časti sa nachádza strelecký rádiolokátor a nad jeho zadnou časťou je inštalovaný prehľadový rádiolokátor, ktorý je v pochodovej polohe sklopený dozadu. Motor je uložený v zadnej časti korby, priestor osádky sa nachádza v prednej časti.

Vozidlo je plne obojživelné, pričom jeho pohyb vo vode zabezpečujú dva vodomety inštalované v zadnej časti korby.



Složení komplexu
Bojové vozidlo 9A33
Protiletadlová řízená střela 9M33
Nabíjecí přepravník 9T217
Rektifikační stanice 9V914
Technologická souprava 9F16
Vozidlo záložních součástek a příslušenství 9F372
Kontrolní a zkušební stanice 9V210
Kontrolní a zkušební stanice 9V242-I
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#14206Verze : 0
MOD
PLŘS 9M33M3


Technicko-taktická data
Hmotnost rakety:
- s kontejnerem: 161 kg
- bez kontejneru: 126 kg


Rozměry:
- délka: 3 158 mm
- průměr draku: 210 mm
- rozpětí křídel: 650 mm


Dosah: 1,5 až 10 km
Výšky: 25 až 5 000 m
Přetížení +/- 20 G
Střední rychlost rakety: 1 850 km/hod


Hmotnost bojové náplně: 13 kg


Aktivace systému autodestrukce: 150 m minutí cíle
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#46843Verze : 0
MOD
9A33BM2


Bojové vozidlo postavené na podvozku BAZ-5937


Technicko-taktická data


Bojová hmotnost: 17 580 kg


Rozměry:
- délka: 9 140 mm
- šířka: 2 800 mm
- výška se sklopeným přehledovým radiolokátorem: 4 200 mm
- výška v bojové poloze: 4 855 mm
- světlá výška: 420 mm


Rozvor náprav:
- mezi první a druhou: 3 075 mm
- mezi druhou a třetí: 2 788 mm


Maximální rychlost
- na zpevněné komunikaci: 60 km/h
- plavby: 8 km/h


Kapacita palivových nádrží: 350 l


Jízdní dosah: 510 km


Doba přechodu z pochodového do bojového stavu: do 4 minut
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#46840Verze : 0
MOD
9T217BM2
Nabíjecí přepravník postavený na podvozku BAZ-5939 schopný přepravit 12 kusů kontejnerů s raketami.



Technicko-taktická data
Bojová hmotnost: 16 564 kg


Osádka: 3


Rozměry v pochodové poloze:
- délka: 9 225 mm
- šířka: 2 782 mm
- výška: 3 100 mm


Největší dovolená rychlost s plným počtem naložeých raket:
- na silnici: 70 km/h
- na polní cestě: 30 km/h
- v terénu: 15 km/h
- plavby: 8 km/h


Objem hlavní palivové nádrže: 330 l
Objem přídavných nádrží: 640 l


Jeřáb:
- nosnost při vysunutém výložníku: 610 kg
- maximální výška zdvihu od země: 6 650 mm

9T217 polské armády (MON)
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#46845Verze : 0
MOD
...

Systémy 9K33 mj. slouží i v indické armádě
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#93790Verze : 0
MOD
Interiér bojového vozidla 9A33 (zveřejněno s laskavým svolením Grzegorze Prasała)




URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#133574Verze : 0
MOD
9A33BM3 z výzbroje východoněmecké armády.

(Militaertechnik)
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#134395Verze : 0
MOD
Streľby


(na fotografii je zachycen stroj řecké armády; komplexy 9K33 byly do výzbroje řecké armády zavedeny na počátku devadesátých let, přičemž se jednalo o stroje z "druhé ruky", jejich prvním uživatelem byla východoněmecká NVA - pozn. M. Smíšek)


URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#141324Verze : 0
MOD
Ďalší záber na stroj z výzbroje Gréckej armády


URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#143168Verze : 0
MOD
OSA na Bahna 2006


URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#171695Verze : 0
MOD
Vozidlo 9A33BM3 z výzbroje 252. plrs ze sestavy 25. plrb na Bahnech 2004. (fotografie ©Radek Havelka)













URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#229832Verze : 0
MOD
Vozidlo 9A33BM3 z výzbroje 43. plrb (431. plrs?) na Bahnech 2003. (fotografie ©Radek Havelka)













URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#237787Verze : 0
MOD
Bojová nástavba vozidla 9A33BM2


1 - azimutální blok
2 - anténa střeleckého a naváděcího radiolokátoru - úzký paprsek
3 - blok OK53-3M
4 - anténa radiového vysílače povelů - široký paprsek
5 - anténa naváděcího radiolokátoru - široký paprsek
6 - anténa naváděcího radiolokátoru a radiového vysílače povelů - střední paprsek
7 - anténa řídícího radiolokátoru
8 - přepravní a odpalovací kontejnery
9 - odpalovací zařízení


URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#229863Verze : 0
MOD
Malé doplnenie k predchádzajúcemu obrázku, nad radarom úzkeho lúča je vidieť zakrytý (na niektorých predchádzajúcich fotografiách je aj odkrytý) kanál optického navedenia. Jedná sa o veľmi citlivú optiku, ktorá sa používala na navedenie rakiet za silného rušenia a za dobrej viditeľnosti.
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#232852Verze : 0
Ještě ve službách Řecka


Zdroj : https://greekmilitary.net/airdefence.htm








URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#276261Verze : 0
MOD
Zdravím
Kromě 5 baterií 5. plk s 9K33M3 Osa-AKM, které byly dovezeny v roce 1984, byla do Československa dodána také jedna baterie předchozí verze systému 9K33M2 Osa-AK a to zřejmě v roce 1981. Tato baterie byla umístěna v Jaroměři a sloužila pouze k výcviku.
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#365383Verze : 0
Diskuse
jedna otázka:
K čemu se používaly dvě antény pro sledování střely tj. s širokým a úzkým paprskem


Předpokládám, že úzký parsek byl "úzký", aby byla zaručena dostatečná přesnost navedení, ale hrozilo riziko že střela z něho "vypadne" při manévru
V tom případě by se měla udržet alespoň v širokém, aby se nedostala mimo kontrolu.


Pokud ano, jak to prakticky fungovalo? Byly oba paprsky vysílané současně nebo se mezi nimi přepínalo?


Moje analogie vychází ze starých po paprsku řízených leteckých RS-2US...ale nevím jestli je to použitelné
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#185775Verze : 0
MOD
forum.valka.cz


odpověd na otázky:


Antény byly na jednom systému pohonu. Anténa širokého paprsku měla za úkol zachytit raketu, která byla vystřelena v neřízeném letu a musela být zachycena do vzdálenosti 150 m od vozidla. Pak byla raketa přepnuta do středního paprsku a byla naváděná na cíl ( přitlačovaná ke středu a podle režimu letu cíle (NLC nebo HORKA). A poslední fáze tzv. vyvedení byl úzký paprsek, který měl anténu společně se střeleckým radilokátorem. K přepnutí do úzkého paprsku nemuselo dojít....již střední zabezpečoval dostatečnou přesnost. Veškeré tyto činnosti řídil a přepínání zabezpečoval počítač. Vozidlo pracoval se systémem 3 T (točky), česky tři body a to byly (vozidlo, raketa a cíl). Tyto informace neustále prodoudily do počítače a ten korigoval dráhu letu rakety za pomoci povelů K1 a K2 na kormidla. Při zjištění vzdálenosti mezi raketou a cílem menší jak 150 metrů začne raketa vysílat signál a pokud je vzdálenost 20 metrů dostane z počítače povel K3, odjištění posledního stupně radilozapalovače a je iniciována bojová nálož. Ta má za úkol vytvořit mrak střpin s teoretickou hustotou 2000 kusů a ničí cíl. Pokud počítač zjistí, že vzdálenost rakety je od cíle větší, jak 150 metrů vydá povely K1 a K2 s maximální výchylkou. Raketa se zvedne nahoru a pak následuje autodestrukce. Vozidlo bylo vybaveno i systémem havarijního startu v případě požáru se daly rakety postupně nouzově odpálit jen za použití palubního napětí 24 V.
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#296243Verze : 0
Aké bolo základné rozmiestnenie palebnej jednotky (batérie?) v bojovom postavení? Myslím tým, aké minimálne vzdialenosti museli byť medzi jednotlivými komponentami komplexu pri bojovej činnosti, prípadne ak existuje schéma rozmiestnenia jednotlivých prvkov, či by ju nebolo možné uverejniť. Ďakujem.
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#316974Verze : 0
Tohle se píše v PVOV/D-52-1:


URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#316982Verze : 0
MOD
Ďakujem, presne toto som potreboval.
Je možné, aby na ploche približne 10x200 m bola umiestnená batéria o sile 4xOZ, 1xMTO, 1xTZM, 1xPU12M? Z tohto predpisu mi to nejak nevychádza Sad
Viz: forum.fortifikace.net
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#316994Verze : 0
Vzhľadom k tomu že v predpise sa píše že vzdialenosť medzi dvoma BV musí byť min. 200 m, tak do priestoru 10x200 m vojdú iba 2 BV.... Naviac nabíjací prepravník TZM má byť 500 m od bojových vozidiel.


Takže myslím že parkovať tam mohli, podobne tam mohli byť rozmiestnneí mimo boj, ale reálne bojové palebné postavenie podľa predpisu ČSĽA to nie. Ale Sovieti mali možno iné predpisy.
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#317089Verze : 0
MOD
Na obrázcích Bahna je komplet 9A33BM3 ne 9A33BM2 tedy modernizovaná verze
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#470837Verze : 0
karlosons:
A podle čeho se BM2 od BM3 pozná? Žiju v domnění, že vozidla 9A33 a 9T217 provozovaná AČR jsou BM2.


Odpověď od karlosons:
V AČR byla provozovaná vozidla 9A33BM3 tedy ty z Bahen 2006 to jsou. BM2 se pozná jednoduše podle startovacích lahví u vstupního otvoru. Neměly samostatný kompresor a pro startování se používaly akumulátory tedy startér a vzduchové startování bylo záložní. U dvou tlakových lahví byla i koncovka pro plnění kompresorem. BM3 nebyla jen z mechanického hlediska upravená, ale značné změny doznala i elektronická výbava vozidla.
URL : https://www.valka.cz/SOV-9K33-Osa-kod-NATO-SA-8-Gecko-t6071#470944Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!