S-199.58

     
Typ:
Type:
Avia S-199
Výrobce:
Producer:
Avia, akciová společnost pro průmysl letecký /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.03.1948
Výrobní číslo:
Construction Number:
58
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
06.10.1953 Zničen při nehodě
06.10.1953 Destroyed in crash
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Miroslav Irra; Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950 - 2. díl, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1679-1.
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.
URL : https://www.valka.cz/S-199-58-t243023#671665 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá republika (1944-1960) Czechoslovak Republic (1944-1960)
Datum převzetí:
Commissioned:
15.04.1948
Datum vyřazení:
Decommissioned:
06.10.1953
Provozovatel:
Operator:
23.03.1948-DD.MM.RRRR Zálet pilot Široký
23.04.1948-DD.MM.RRRR České Budějovice
04.08.1948-DD.MM.RRRR LP 8, 1. letka
10.05.1950-DD.MM.RRRR LVA
06.10.1950-23.11.1950 Generální revize v Kunovicích
DD.MM.RRRR-06.10.1953 Zničen při nehodě v důsledku technické závady, pilot por. Josef Musil zahynul
23.03.1948-DD.MM.RRRR
23.04.1948-DD.MM.RRRR Ceske Budejovice
04.08.1948-DD.MM.RRRR Air Regiment 8, 1st flight
10.05.1950-DD.MM.RRRR Military Air Academy
06.10.1950-23.11.1950 General revision in Kunovice
DD.MM.RRRR-06.10.1953 Destroy during crash because technical malfunction, pilot Josef Musil dead in the crash
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.03.1948-DD.MM.RRRR standardní (high visibility)
DD.03.1948-DD.MM.RRRR standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.03.1948-DD.MM.RRRR standardní vojenská
DD.03.1948-06.10.1953 standard military
Barvy:
Colors:
DD.03.1948-06.10.1953 šedozelená
DD.03.1948-06.10.1953 grey-green
Poznámka:
Note:
Zálet s motorem č. 94. -
Zdroje:
Sources:
Miroslav Irra; Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950 - 2. díl, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1679-1.
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.
URL : https://www.valka.cz/S-199-58-t243023#671666 Verze : 5
Katastrofa letounu dne 6. října 1953


Učitel létání pilot por. Josef Musil prováděl krátký zálet letounu pro pilotní žáky. Přitom neměl neměl brýle ani rukavice. Celý zálet proběhl v pořádku, závada motoru se objevila až při třetí okruhové zatáčce. Příčinou bylo poškozené ložisko kompresoru což silně rozvibrovalo nejen motor, ale i celý letoun. Pilot nastalou situaci hlásil a dále pokračoval v přiblížení. Nicméně v důsledku vibrací došlo k poškození těsnění palivového systému v důsledku čehož propukl na palubě letounu požár. Pilot ještě ohlásil "20, sedám nouzově!" zasunul podvozek a letoun směřoval k nouzovému přistání na letišti ve Stichovicích. Pilot však byl dle všeho minimálně oslepen kouřem a tak v kritické chvíli nepodrovnal. Jinak dobře srovnaný a nastavený letoun do země prudce narazil, v důsledku čehož došlo k explozi, při které pilot zahynul. Značná část trupu zhořela. Letoun měl v té době nalétáno 145 hodin.


Zdroj:
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.

S-199.58 - Režňák 2012, s. 281

Režňák 2012, s. 281
URL : https://www.valka.cz/S-199-58-t243023#697275 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více