S-199.543

     
Typ:
Type:
Avia S-199
Výrobce:
Producer:
Avia, akciová společnost pro průmysl letecký /
Datum výroby:
Date of Production:
DD.12.1950 (1951 ?)
Výrobní číslo:
Construction Number:
543
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Miroslav Irra; Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950 - 2. díl, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1679-1.
URL : https://www.valka.cz/S-199-543-t243588#673259 Verze : 0
     
Stát:
Country:
Československá republika (1944-1960) Czechoslovak Republic (1944-1960)
Datum převzetí:
Commissioned:
12.12.1951
Datum vyřazení:
Decommissioned:
26.05.1953
Provozovatel:
Operator:
10.12.1950 (1951?)-DD.MM.RRRR Zálet pilot Široký
26.05.1953-DD.MM.RRRR Zničen při nehodě
10.12.1950 (1951?)-DD.MM.RRRR
26.05.1953-DD.MM.RRRR Destroyed in crash
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
DD.MM.RRRR-26.05.1953 UF-55
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
DD.12.1950 (1951?)-DD.MM.RRRR standardní (high visibility)
DD.12.1950 (1951?)-DD.MM.RRRR standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
DD.12.1950 (1951?)-DD.MM.RRRR standardní vojenská
DD.12.1950 (1951?)-DD.MM.RRRR standard military
Barvy:
Colors:
DD.12.1950 (1951?)-DD.MM.RRRR šedozelená
DD.12.1950 (1951?)-DD.MM.RRRR grey-green
Poznámka:
Note:
Zálet s motorem č. 390. -
Zdroje:
Sources:
Miroslav Irra; Výzbroj čs. vojenského letectva 1945 - 1950 - 2. díl, Naše Vojsko; ISBN 978-80-206-1679-1.
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.
URL : https://www.valka.cz/S-199-543-t243588#673260 Verze : 2
Nehoda při vzletu dne 26. května 1953


Po dvou měsících další nehoda pilotního žáka des. Jozefa Izraela (předtím na C-2). Při startu na letišti Stichovice, při rychlosti asi 160 km/h, došlo k nadskočení letounu, pilotovi se zdálo, že mohlo dojít k poškození vrtule letounu. Proto se v kabině naklonil doleva, zda neuvidí bílé konce vrtulových listů, přitom však mimoděk přitáhl řízení. Letoun při tom dopadl na pravé kolo, odskočil a opět tentokráte v levém náklonu klesal k zemi. Žák, který byl zmaten, údajně nedbal rozkazu ŘL k přerušení startu a přitáhl, tentokrát cíleně, aby vzlétl. Nicméně letoun byl přetažen a ztrácel potřebnou rychlost, načež v silném levém náklonu zachytil o zem. Následně se otočil o ca 360° a zastavil se. přičemž došlo k výraznému poničení levého křídla, utržení motoru a poškození doznala též ocasní část. Pilot kupodivu vyvázl nezraněn a dále pokračoval ve výcviku. Jeho nadřízení však byli potrestáni velitelem 4. lšp škpt. let. Jozefem Štefánkem. Učitel létání por. František Košíček dostal 3 dny domácího vězení a přezkoušející por. M. Prelec (který to dotáhl až na generála) jich dostal dokonce 8. Letoun byl ke zrušení.


Zdroj:
Libor Režňák; Stříbrný tryskáč MiG-15: Proudové začátky čs. letectva 1950 - 1957, Svět křídel; ISBN - 978-80-87567-14-2.

S-199.543 - Režňák 2012, s. 247

Režňák 2012, s. 247
URL : https://www.valka.cz/S-199-543-t243588#695832 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více