Royal Aircraft Factory B.E.8

     
Název:
Name:
Royal Aircraft Factory B.E.8 Royal Aircraft Factory B.E.8
Originální název:
Original Name:
Royal Aircraft Factory B.E.8
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1913-DD.MM.191R Royal Aircraft Factory, Farnborough /
DD.MM.1914-DD.MM.1915 Vickers Ltd. (Aviation Department), Dartford /
DD.MM.191R-DD.MM.191R British & Colonial Aeroplane Co. Ltd., Filton /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Coventry Ordnance Works, Coventry /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1913-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
26:
2 Royal Aircraft Factory
11 Vickers
7 Coventry Ordnance Works
6 British and Colonial
První vzlet:
Maiden Flight:
20.08.1913
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.48 m 37ft 8in
Délka:
Length:
8.34 m 27ft 4,5in
Výška:
Height:
2.84 m 9ft 4in
Plocha křídla:
Wing Area:
34.19 m2 368 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome Lambda o výkonu 60 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Gnome Lambda, power 80 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
112.7 km/h v 0 m 70 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10.5 min do 914 m 10.5 min to 3000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 45kg bomba 1x 100 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Hare, Paul R. The Royal Aircraft Factory, Putnam, London 1990. ISBN 0-85177-843-7.
Mason, Francis K. The British Bomber since 1914. Putnam Aeronautical Books, London 1994. ISBN 0-85177-861-5.
Goodall, M. H., Tagg, A. E. British Aircraft before the Great War. Schiffer Publishing, Atgen 2001. ISBN 0-52888-165-5.
Lewis, Peter. British Aircraft 1908-1914. Putnam, London 1962.
http://www.airwar.ru/enc/other1/be8.html
www.britishaircraft.co.uk

Royal Aircraft Factory B.E.8 - B.E.8 s improvizovanou kamufláží ve Farnborough krátce po vypuknutí války.

B.E.8 s improvizovanou kamufláží ve Farnborough krátce po vypuknutí války.
URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-B-E-8-t122433#417986 Verze : 0
...
Royal Aircraft Factory B.E.8 - B.E.8 6. peruti RFC.

B.E.8 6. peruti RFC.
URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-B-E-8-t122433#418002 Verze : 0
Royal Aircraft Factory B.E.8
Royal Aircraft Factory BE.8 byl britský dvoumístný jednomotorový dvouplošný průzkumný letoun, z období před a z počátku 1. světové války, navržený v roce 1913 Johnem Kenworthym v Royal Aircraft Factory. Menší počty byly používány u Royal Flying Corps na západní frontě v prvním roce války, a jako cvičný letoun byly užívány až do r. 1916.


BE.8 bylo poslední z letadel typu Bleriot Experimental, navržené s rotačním motorem. Konvenční dvojplošník s pevnou ostruhou a podvozkem. Těsně navazoval na předchozí konstrukce B.E.3 a B.E.4, ale jeho spodní křídla byla připojená přímo k trupu, bez mezery, známé z dřívějších konstrukcí, a ocasní plochy byly tvarovány podle původní B.E.2. V souladu s většinou svých současníků měl B.E.8 křivení křídla pro směrové řízení a podvozek doplněný lyžemi, aby se předešlo poškození letadla při překlopení na nos a na ochranu konců vrtulových listů během přistání na nerovném povrchu.
Prototyp vykonal svůj první let 20. srpna 1913. (na www.wolframalpha.com/ je odlišná informace - 1. 1. 1913. Zde je obsažen i poněkud nejasný údaj o 70 vyrobených kusech. Patrně jde o nepřesnost - celkový počet strojů verze B.E.8 a 8a.) Následoval druhý exemplář, který byl postaven zřejmě souběžně, jelikož vzlétlo méně než o tři týdny později, 8. září.Ve Farnborough byly postaveny celkem tři prototypy s motorem Gnôme o výkonu 70hp a jednoduchou dlouhou pilotní kabinou pro oba členy posádky. Sériová letadla pak měla dvě oddělené pilotní kabiny a byla postavena u dalších výrobců. v roce 1915 vylepšený BE.8a měl nová křídla, u nichž křivení křídla bylo nahrazeno křidélky a dostaly trojúhelníkovou svislou ocasní plochu, identickou s později přijatou pro B.E.2.
Typ byl zřejmě zamýšlen jako alternativa modelu B.E.2, a byl přijat pro omezenou produkci u Vickerse, který postavil jedenáct kusů, u Coventry Ordnance Works (postaveno sedm strojů), a Bristol (tehdy ještě British & Colonial Aeroplane Company) jich postavil celkem šest. První byl umístěn u posledně jmenované společnosti jen několik dnů před prvním letem prototypu. Sériové exempláře se liší od prototypů, např. mají plošinu mezi pilotními kabinami a trojúhelníkovou svislou ocasní plochu identickou s později přijatou pro B.E.2c. Oba prototypy byly později převedeny na produkci standardní a předány RFC, v jehož službě obdržely seriály 423 a 424.
První sériový stroj, 365, byl dodán k nahlédnutí 10. března 1914 a byl ponechán v Royal Aircraft Factory. Záznamy ukazují, že stroj byl posléze použit na destrukční testy.

Stroj dostal přezdívku Bloater (Uzenáč), a jako B.E.8 sloužil v nevelkých počtech u 1., 3., 5., 6. a 7. peruti RFC a u Central Flying School, a dva exempláře se dostaly až do Indie. Několik B.E.8 bylo včleněno do smíšené letecké skupiny, již RFC vzal do Francie na začátku první světové války, ale v boji se B.E.8 ukázal být podmotorovaný. Bohužel prokázal také být příliš ochotný přejít do vývrtky, a v této době tento manévr a vyrovnání z něho patřil k nepříliš probádaným záhadám letectví. V důsledku havárie tak bylo ztraceno několik strojů. 18. srpna 1914 se stroj sériového čísla 391 roztříštil u Peronne, jeho pozorovatel byl zabit a pilot, poručík R Smith-Barry vážně poraněn. Ten se z nehody zotavil, ačkoli po zbytek svého života musel chodit o holi, a v roce 1917 položil základy a stal se prvním velitelem School of Special Flying v Gosportu, Hampshire.


Zdrojem obtíží a terčem kritiky byla palivová soustava B.E.8, neboť se zjistilo, že vyžaduje ručně natlakovávat nádrž, přičemž ruční čerpadlo bylo v pozorovatelově kabině a tlakoměru byl v kabině pilota. Špatná slyšitelnost při komunikaci mohla mít za následek přepad paliva se zřejmým požárním rizikem. Ačkoli není žádný důkaz o tom, že by někdy došlo k požáru z této příčiny, tento problém zřetelně zmenšoval důvěru posádky v jejich letoun.


V lednu 1915 byl podniknut pokus zlepšit výkon B.E.8 náhradou původní pohonné jednotky motorem Monosoupape o výkonu 100hp. Konverze byla pověřena na stroji sériového čísla 658. Pokus o zlepšení výkonu letadla byl technicky úspěšný, ale, i když bylo dosaženo žádoucího účinku, motory Monosoupape se staly v této době poměrně vzácnými, neboť byly potřebné pro další výkonná bojová letadla, takže žádný sériový B.E.8 takto poháněn nikdy nebyl. Všechny zbývající B.E.8 byly uprostřed r. 1915 staženy z prvního sledu, už bez možnosti si napravit pověst,a skončily svou kariéru u výcvikových jednotek, kde sloužily spolu s B.E.8a.


B.E.8a
začátkem r. 1915, se objevil B.E.8a, používající křídla a vodorovné ocasní plochy z B.E.2c, a tím pádem mající křidélka namísto kroucení, použité u raných modelů.
Tentokrát nebyl vyráběn žádný prototyp. Místo toho, jakmile byli dokončené výkresy, byly zadány objednávky výroby po 21 strojích, jednak pro firmu Vickers a jednak Coventry Ordnance Works. 80hp motor Gnôme, použitý v B.E.8, zůstal standardním motorem, ačkoli několik strojů bylo vybaveno motorem Clerget 7Z stejného výkonu.


Jeden exemplář byl užíván pro testovací experimentální hvězdicový motor R.A.F.2 o výkonu 120hp, a další měl svoje přistávací zařízení upravené integrovanými lyžemi, montovanou mezi koly podvozku na jejich ose, ale ani tato instalace nebyla pro sériové stroje přijata.
RFC nikdy nevnímal B.E.8a jako operační stroj, a tak většina sloužila u záložních eskader pro pokračovací výcvik. Zdá se, že RAF sdílel pověst dřívějších verzí o jejich schopnosti snadno přejít do vývrtky a obtížnosti je z ní vyvést, a jak plyne z počtu strojů, vybavených při údržbě a opravách většími svislými ocasními plochami, s jejich výrazně zakřivenou přední hranou, což bylo standardní vybavení pro B.E.2e, nedostaly již šanci se této pověsti zbavit.
Stroje, v souladu se zařazením do kategorie Scout (průzkumný), nenesly žádnou výzbroj. Posádka měla samozřejmě své osobní zbraně, pozorovatel mohl použít bomby malého kalibru, nesené v jeho kabině.
Prameny:
en.wikipedia.org
http://www.aviastar.org/air/england/raf_be-8.php
www.historyofwar.org
flyingmachines.ru
Royal Aircraft Factory B.E.8 - pramen
http://flyingmachines.ru/Images7/Putnam/Brit_Early/53-3.jpg

pramen
flyingmachines.ru

URL : https://www.valka.cz/Royal-Aircraft-Factory-B-E-8-t122433#418012 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více