Main Menu
User Menu

Robin, Louis Maria Omer August

     
Příjmení:
Surname:
Robin
Jméno:
Given Name:
Louis Maria Omer August
Jméno v originále:
Original Name:
-
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
plukovník
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
01.06.1893 Brusel
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
09.08.1976 Etterbeek
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
Velitel jednotky obrněných automobilů za 2 sv. války.
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
Letec 1. sv. války s 4 potvrzenými a 8 nepotvrzenými sestřely.
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
Jon Guttman: Pusher Aces of World Ear 1, Osprey Publishing, Oxford 2009, ISBN 978 1 84603 417 6
gallica.bnf.fr
URL : https://www.valka.cz/Robin-Louis-Maria-Omer-August-t207196#602033Verze : 0
MOD
Palubní střelec 1. sv. války létající s esem Fernandem Jacquetem.


Narodil se 1. 6. 1893 v Bruselu.


Svoji vojenskou kariéru zahájil u 5. pluku jízdních lancířů. 2. října 1910 se však kvalifikoval jako pozorovatel na letounech Maurice Farman.


Sloužil v hodnosti poručíka od počátku války, bohužel chybí přesnější údaje, patrně však náležel do stavu 1. letky Escadrille Demanet (I), později rozhodně sloužil u 1. stíhací letky (1ére Escadrille de Chasse).


Víme také, že 27. března 1915 se jako pozorovatel zúčastnil s pilotem Janem Olieslagersem mise, kde plnil úkoly fotografického průzkumu, přičemž šlo o jednu z prvních fotografických misí belgického letectva vůbec.


Později se spřátelil s Fernandem Jacquetem a toto přátelství přetrvalo desítky let. Létali spolu prakticky nepřetržitě tři roky, během nichž dosáhli řady úspěchů.


Prvního sestřelu dosáhl dne 20. května 1916. Tehdy při večerní hlídce narazili s Jacquetem na formaci deseti nepřátelských hydroplánů, které je obklopily ze všech stran. Tentokrát to měl být opravdový boj o život. Jacquet začal divoce manévrovat a pokoušel se uniknout. V jednom okamžiku v silném náklonu uhýbal útoku jedné německé pětice, když Robin na chvíli získal výhodnou pozici ke střelbě. Jeho dávka zasáhla jeden z útočících letounů, jenž se odpoutal z boje a vzápětí prostřílel i druhý. Ten byl očividně zasažen hůře, protože se zřítil k zemi poblíž města Nieuport.


Dalšího úspěchu dosáhl dne 23. 6. 1916. kdy tandem Jacquet-Robin napadl formaci 4 dvoumístných LVG, doprovázených třemi stíhacími Fokkery. Následoval zuřivý souboj, během nějž Robin pálil na všechny strany, zatímco Jacquet prudce manévroval, aby Němcům ztížil zamíření. Belgická osádka nakonec šťastně unikla, i když jejich Farman byl plný otvorů po střelách. Robin naopak po návratu nárokoval jeden Fokker jako pravděpodobně sestřelený, protože naposledy jej viděl v neřízeném pádu. Pozemní pozorovatelé v předních liniích však tentokrát dosvědčili, že Fokker se zřítil a havaroval, takže osádce byl přiznán sestřel.


Rušný byl i 30. červen. Osádka Jacquet-Robin odstartovala ve 13:15 přičemž nad Houthulstským lesem napadla dvojici německých LVG. Oba Němce se jim podařilo zahnat za vlastní linie.


Po návratu v 15:00 doplnili palivo a munici a o půl hodiny později znovu vzlétli. Ve vzduchu se připojili k Farmanu F.40 z francouzské escadrille MF 36, jenž pilotoval Sgt Barthes, přičemž funkci střelce vykonával mechanik Baudoin. Francouzi právě bojovali s jedním Aviatikem, kterého Belgičané zahnali na německou stranu zákopů. Francouzi zatím napadli dvojici LVG a společně s Belgičany se jim jednoho podařilo sestřelit. Sestřel šel na konto belgické osádky.


Občas je možno nalézt informaci, že těžce raněným pilotem sestřeleného stroje od Kasta 2 byl Oblt. Franz Walz, budoucí nositel řádu Pour le Mérite. Avšak Walzova jednotka byla počátkem července převelena na sommský úsek fronty, kde bojovala proti Britům. Zdá se to tedy velmi nepravděpodobné.


Belgičané podle všeho sestřelil stroj patřící Marine Feld Flieger Abteilung 2, přičemž osádka pilot Vizeflugmeister Arnold Dohmen a Leutnant der Reserve Albert Siebert zahynula. Tuto verzi podporuje i fakt, že němečtí letci byli pohřbeni ve Vladslo, které leží od Houthulst (tedy hlášenému místu sestřelu) necelých 10 km.


28. července Jacquet s Robinem napadli a zahnali německé LVG od belgických linií u Langemarcku, poté zaútočili ocelovými šipkami na německý balón a odpoledne zakončili hloubkovým útokem na německé letiště u Ghistelles.


Po svém třetím vítězství byla osádka citována v rozkazu francouzské armády: "(Rozkaz z 5. srpna 1916) Jacquet, kapitán, pilot důstojník 1. belgické eskadry; Robin, poručík, důstojník pozorovatel 1. belgické eskadry: belgičtí letci velkého kalibru, kteří po dobu osmnácti měsíců pracovali v úzké spolupráci s francouzskými eskadrami. Svou odvahou uspěli v letadlech, která nejsou specializovaná na stíhání, a prokázali oproti nepříteli nespornou nadřazenost. Bojovali v mnoha bojích, v nichž nedávno sestřelili tři německá letadla."


V létě 1916 také osádka Jacquet – Robin dostává nový stroj. Jedná se o letoun typu Farman – Nélis. Poručík Georges Nélis, který sloužil v belgické jednotce pro údržbu a opravy letecké techniky, v průběhu roku 1916 společně s inženýrem Demontym pracoval na zlepšení nevalných výkonů stávajících Farmanů F.40. Vytvořili spolu celkem šest různých prototypů označených jako GN 1 až GN 6. Úpravy zahrnovaly experimenty s tvarem gondol a křídel, rozmístěním chladičů, použitím různých typů pohonných jednotek apod.


Jacquet s Robinem se zúčastnili testování prvního stroje s označením GN 1 a pravděpodobně se právě na něm dne 8. září 1916 nerozhodně utkali s německým strojem nad Bixschoote. Krátce po tomto souboji však byli vážně zasaženi protiletadlovým dělostřelectvem a museli nouzově přistát na vlastní straně zákopů, stroj byl však při havárii zničen.


Osádka nicméně rychle dostala ke zkouškám prototyp GN 2, na němž od konce září do začátku příštího roku vykonala řadu bojových letů.


V prosinci 1916 Jacquet povýšil - byl jmenován kapitánem a převzal velení le Escadrille de Chasse. Bohužel však k tomu došlo za velmi nešťastných okolností. Dosavadní velitel kapitán Demanet se dostal do hádky s Jacquetovým pozorovatelem Robinem, během níž se neovládl a na jednu z Robinových drzostí odpověděl políčkem, po němž se podle svědků 23letý Robin „posadil na zadek“. Robin podal oficiální stížnost a Capt. Demanet, zkušený velitel a předválečný pilot, držitel belgického leteckého dekretu č. 60 z roku 1912, byl zbaven velení a převelen ke své původní zbrani, totiž k dělostřelectvu. Celou historku by bylo možno prohlásit za frašku, nebýt tragického konce. Pouhý jeden den před koncem války, 10. 11. 1918, Capitaine Demanet padl na pozici své baterie u Landuyt smrtelně zasažen střepinou dělostřeleckého granátu…

Jacquet a Robin spolu naposledy skórovali 1. února 1917, když na svém GN 2 v průběhu své druhé hlídky toho dne narazili na hnědý dvousedadlový Rumpler ve výšce 4000 metrů a v 15:15 hod. jej poslali k zemi poblíž Lombardszijde.

Informace pro rok 1917 jsou o Robinovi velmi skoupé. Víme například, že osádka ve složení Henri Crombez - Louis Robin odstartovala za úsvitu 4. května 1917 a podnikla odvážný let až nad Brusel, kde shodila belgickou vlajku.

Koncem roku 1917 se Robin nechal zapsat pilotní školy a kavlifikoval se jako stíhací pilot. Byl zařazen k 10. letce, kde létal na strojích SPAD XIII.

Do konce války však stihl odlétat pouze 18 bojových letů, při nichž se zúčastnil 11 vzdušných bojů.

Jeho jediným úspěchem byla dvousedlovka přinucená k přistání poblíž Zelzate v Holandsku 3. listopadu 1918, nicméně toto vítězství zůstalo nepotvrzeno.

Dosáhl tedy 4 potvrzených a 8 nepotvrzených vítězství, o jediný potvrzený sestřel mu unikl vytoužený status esa...

Po válce odešel z armády a roku 1921 si spolu s Jacquetem otevřeli leteckou školu.


Když v květnu 1940 Němci opět napadli Belgii, Robin se znovu postavil k její obraně, tentokrát jako velitel jednotky obrněných automobilů. Bohužel belgický odpor se tentokrát zhroutil rychle, Robin padl do zajetí a domů se vrátil až po válce.


Armádu definitivně opustil v hodnosti plukovníka v záloze v červnu 1946.


Zemřel 9. srpna 1976 v Etterbeeku.


Tabulka sestřelů:
Poř.č.DatumVlastní letounProtivníkVýsledekMístoPoznámka
nepotvrzeno20.6.1915Farmanneidentifikovánneřízený pád-střelec
nepotvrzeno26.7.1915Farmandvoumístný Aviatikpřinucen k přistáníWestendestřelec
120.5.1916FarmanhydroplánzničenNieuwpoortstřelec
nepotvrzeno26.5.1916Farmandvoumístný Aviatikneřízený pádTourhoutstřelec
nepotvrzeno27.5.1916Farmandvoumístný Aviatikpřinucen k přistáníKoekelarestřelec
nepotvrzeno22.6.1916Farmandvoumístné LVG zničenStadenstřelec
223.6.1916FarmanFokkerzničenKoekelarestřelec
nepotvrzeno30.6.1916Farmandvoumístný Aviatikpřinucen k přistáníHandzamestřelec
nepotvrzeno8.7.1916Farmandvoumístné LVG zničenMiddelkerkestřelec
nepotvrzeno30.7.1916Farmandvoumístné LVG zničenHouthulststřelec
330.7.1916Farmandvoumístné LVG zničenHouthulststřelec
41.2.1917Farmandvoumístný Rumpler zničenLombardsijdestřelec
nepotvrzeno3.11.1918SPAD S.XIIIdvousedadlovkapřinucen k přistáníZelzatepilot





Zdroje:
Jon Guttman: Pusher Aces of World Ear 1, Osprey Publishing, Oxford 2009, ISBN 978 1 84603 417 6
gallica.bnf.fr
URL : https://www.valka.cz/Robin-Louis-Maria-Omer-August-t207196#602040Verze : 2
MOD