Komentare k clankum tohoto autora ...
URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#21080Verze : 0
Admin
MOD
Reklama
Fridrich: Díky za ocenění. Poděkování ale patří adminovi, že mi nechal místo na prezentaci. V dohledné době bych rád popsal průběh ostrých střeleb PL raketami u našeho letectva a v zásobě je dost monografií jednotlivých typů, které u nás sloužily po WW II. Kvůli práci bych ale potřeboval 25 hod., abych to stačil bouchat do PC
.

URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#23355Verze : 0
Reklama
Vy jeste nemate 25 hodin ?? hmm, hmm
teda az prijdete na to, jak prodlouzit den, tak nejmene dvakrat, tak dejte vedet, jinak fakt nevim 
Dalsi dva dily clanku uz se vkladaji, diky pomoci ostatnich skvelych kolegu zde z fora, kteri mi s tim zacali pomahat, je to snazsi




Dalsi dva dily clanku uz se vkladaji, diky pomoci ostatnich skvelych kolegu zde z fora, kteri mi s tim zacali pomahat, je to snazsi

URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#23700Verze : 0
Admin
MOD
Ano ano, k lichotivemu placani po zadech se taktez pridavam

URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#36970Verze : 0
Admin
MOD
To Fantan a Admin: Díky za příznivé hodnocení, ale přivádítě mě do rozpaků
.
Fantan to asi vystihl nejpřesněji. Mým největším koníčkem (tedy spíše pořádnou kobylou
), je opravdu vše týkající se poválečného čs. letectva až po současnost. Zároveň se ale v tomto tématu nepovažuji za nějakého odborníka. Pokud trochu "vykradu" jednu Radovu odpověď, zařadil bych se do kategorie nadšeného amatérského badatele a sběratele
.
Zároveň také trochu "fušuju" do modelařiny (upozorňuji předem, že jen pro svoji radost, žádné výstavní kousky), takže většinu těch článků se snažím dělat tak, aby se v nich dala najít inspirace či případné konkrétní údaje o kamuflážích, používané výzbroji apod. Dobře si pamatuji své začátky a problémy se sháněním všech údajů ve stylu "pomož si sám."
Samozřejmě, že dnes je situace lepší, sehnat se dá již opravdu ledacos. Ale pokud ty informace pomůžou alespoň jedné osobě, tak článek podle mého splnil svůj smysl
.
PS Adminovi: Všmnul jsem si, že má hruď se začíná plnit hodnotným "plechem"
. Takže stojíc v pozoru hlásím: "Sloužím válce.cz!"

Fantan to asi vystihl nejpřesněji. Mým největším koníčkem (tedy spíše pořádnou kobylou


Zároveň také trochu "fušuju" do modelařiny (upozorňuji předem, že jen pro svoji radost, žádné výstavní kousky), takže většinu těch článků se snažím dělat tak, aby se v nich dala najít inspirace či případné konkrétní údaje o kamuflážích, používané výzbroji apod. Dobře si pamatuji své začátky a problémy se sháněním všech údajů ve stylu "pomož si sám."
Samozřejmě, že dnes je situace lepší, sehnat se dá již opravdu ledacos. Ale pokud ty informace pomůžou alespoň jedné osobě, tak článek podle mého splnil svůj smysl

PS Adminovi: Všmnul jsem si, že má hruď se začíná plnit hodnotným "plechem"

URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#37086Verze : 0
Je mi cti

Ano, probehlo ctvrletni plechovani hrudi, taky na tebe nejaka ta placka zbyla
Ale clanky se mi libi, uz se tesim na dalsi, az ho Martin dokonci, abych ho mohl schvalit
Ja ho nemit, tak si ho snad musim vymyslet


Ano, probehlo ctvrletni plechovani hrudi, taky na tebe nejaka ta placka zbyla

Ale clanky se mi libi, uz se tesim na dalsi, az ho Martin dokonci, abych ho mohl schvalit


URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#37091Verze : 0
Admin
MOD
Když jsem tento příspěvek konzultoval s kolegou Johny Lehovcem, netušil jsem, k jakým zajímavostem se tím dostanu. Honza se zahleděl do dáli, usušil slzu, zhluboka se nadechl a rozpovídal se. Nejprve o svém působení v podniku Aero Vodochody,...
...pokud jde o technické záležitosti popisovaných letadel, což mohu posoudit lépe jako "praktik" (co by někdejší pracovník Aero Vodochody či voják ZS z let 67-69 v Čáslavi), MIG-19S byl v AERO vyráběn jako S104, i když už se toto označení tolik nepoužilo (byl impozantní svými kanóny 3xNR30mm). Já když přišel v roce 1965 do AERA, jela tam už cca rok sériová výroba MIG21F-13 (pod krycím označením B6150). Delfíny se dělaly dál (v té době i v "anglické verzi" pro Egypt, Ugandu a Indonésii, ale hlavně skoro vše pro SSSR), včetně průzkumné verze L-29R a nádherného akrobatického speciálu L-29A)...
...poté přešel ke vzpomínkám na základní vojenskou službu, kterou strávil v letech 1967 - 1969 na letišti v Čáslavi...
Pokud jde o Srpen 68, sloužil jsem v Čáslavi u 28.sbolp, měli jsme Su-7BM ,BKL a U a na letišti byla dislokována i část 34.sbold s MiGy-15 SB a UTI.
Ráno 21.8. nad námi kroužil ruský Il-28R a protože byl pěkně pošmourný ošklivý den, nic nepřistálo, protože na příkaz velitele letiště a divize plk. F.Filipa a našeho "super" velitele pluku pplk. Josefa Kloboučníka bylo vypnuto veškeré naváděcí zařízení a Rusáci tedy měli "bobky". Samozřejmě naším velitelům to bylo do roka a do dne přičteno "k dobru" a skončili. Byli to fajn chlapi - no vždyť flígři! Pak teprve kolem poledne naslepo přistál MiG-15UTI a jeho posádka přímo z ranveje naváděla vlastní okupanty - letka MiG-19PM s raketami. Ti přistáli bez jakéhokoliv pozemního zabezpečení, jen samotní piloti, a my bychom je mohli umlátit čepicema. Jenže nebyl rozkaz, nikdo nic nevěděl a tak my jim jen nadávali a snažili s nimi diskutovat, oni zřejmě nevěděli kde jsou!
V době "nekonečného" červencového cvičení tam byl jiný pluk s MiGy-17PF a PFU a vrtulníkem Mi-6.Teprve k večeru přistála první Andula (později se objevila i vzácná dvoumotorová "Andula-osmička") a pak se objevily okupační polské tanky až za tmy (Poláci měli v každém tanku sovětského komandýra). Ti také byli "mimo", protože vjeli jednou branou do letiště a na druhé straně druhou vyjeli a jeli na Kutnou Horu. Po dlouhé době zjistili omyl a vrátili se. My jim samozřejmě k tomu omylu rádi pomohli totálním zatemněním, záměnou směrovek i otevřením zadní brány. To byl náš, bohužel jediný, protest a zásah.
Druhý den přijeli vlastní "Kozáci" - mužici a pak teprve nastala okupace. Lítali jen ruští transporťáci (An-12, Mi-6 a pod.) a naši začali až někdy v listopadu prvními nesmělými lety. Pak teprve koncem roku okupanti odtáhli, zanechavše po sobě děsný bordel a nám začala normalizace (naštěstí za půl roku jsem šel do civilu!).
Jen ještě na doplnění - jak jsem tam mluvil o těch vypnutejch radio-navigačních prostředcích, vzpomínám ještě, že ruskej leteckej velitel apeloval u našich velitelů na to ,že jsou přece taky letci a tak musí pochopit, že oni potřebují to mít v provozu. A reakce našich byla: kdybyste přišli jako přátelé ,máte všechno, ale protože jste nás přepadli jako nepřátelé, nebude nic. To jsme tehdy opravdu hodnotili! A další bylo, že jsme jim zavřeli vodu do okupovaného hangáru, respektive části letiště, a oni museli brát vodu z požární nádrže a z ní vařili a taky z fůry někde ukradenýho zelí - to byl smrad kolem jejich lágru!
Tak to jen vyvolaná vzpomínka na dobu, která asi v nás už bude na furt jako trauma…
Díky Vám, ó chlapíku statečný...
...pokud jde o technické záležitosti popisovaných letadel, což mohu posoudit lépe jako "praktik" (co by někdejší pracovník Aero Vodochody či voják ZS z let 67-69 v Čáslavi), MIG-19S byl v AERO vyráběn jako S104, i když už se toto označení tolik nepoužilo (byl impozantní svými kanóny 3xNR30mm). Já když přišel v roce 1965 do AERA, jela tam už cca rok sériová výroba MIG21F-13 (pod krycím označením B6150). Delfíny se dělaly dál (v té době i v "anglické verzi" pro Egypt, Ugandu a Indonésii, ale hlavně skoro vše pro SSSR), včetně průzkumné verze L-29R a nádherného akrobatického speciálu L-29A)...
...poté přešel ke vzpomínkám na základní vojenskou službu, kterou strávil v letech 1967 - 1969 na letišti v Čáslavi...
Pokud jde o Srpen 68, sloužil jsem v Čáslavi u 28.sbolp, měli jsme Su-7BM ,BKL a U a na letišti byla dislokována i část 34.sbold s MiGy-15 SB a UTI.
Ráno 21.8. nad námi kroužil ruský Il-28R a protože byl pěkně pošmourný ošklivý den, nic nepřistálo, protože na příkaz velitele letiště a divize plk. F.Filipa a našeho "super" velitele pluku pplk. Josefa Kloboučníka bylo vypnuto veškeré naváděcí zařízení a Rusáci tedy měli "bobky". Samozřejmě naším velitelům to bylo do roka a do dne přičteno "k dobru" a skončili. Byli to fajn chlapi - no vždyť flígři! Pak teprve kolem poledne naslepo přistál MiG-15UTI a jeho posádka přímo z ranveje naváděla vlastní okupanty - letka MiG-19PM s raketami. Ti přistáli bez jakéhokoliv pozemního zabezpečení, jen samotní piloti, a my bychom je mohli umlátit čepicema. Jenže nebyl rozkaz, nikdo nic nevěděl a tak my jim jen nadávali a snažili s nimi diskutovat, oni zřejmě nevěděli kde jsou!
V době "nekonečného" červencového cvičení tam byl jiný pluk s MiGy-17PF a PFU a vrtulníkem Mi-6.Teprve k večeru přistála první Andula (později se objevila i vzácná dvoumotorová "Andula-osmička") a pak se objevily okupační polské tanky až za tmy (Poláci měli v každém tanku sovětského komandýra). Ti také byli "mimo", protože vjeli jednou branou do letiště a na druhé straně druhou vyjeli a jeli na Kutnou Horu. Po dlouhé době zjistili omyl a vrátili se. My jim samozřejmě k tomu omylu rádi pomohli totálním zatemněním, záměnou směrovek i otevřením zadní brány. To byl náš, bohužel jediný, protest a zásah.
Druhý den přijeli vlastní "Kozáci" - mužici a pak teprve nastala okupace. Lítali jen ruští transporťáci (An-12, Mi-6 a pod.) a naši začali až někdy v listopadu prvními nesmělými lety. Pak teprve koncem roku okupanti odtáhli, zanechavše po sobě děsný bordel a nám začala normalizace (naštěstí za půl roku jsem šel do civilu!).
Jen ještě na doplnění - jak jsem tam mluvil o těch vypnutejch radio-navigačních prostředcích, vzpomínám ještě, že ruskej leteckej velitel apeloval u našich velitelů na to ,že jsou přece taky letci a tak musí pochopit, že oni potřebují to mít v provozu. A reakce našich byla: kdybyste přišli jako přátelé ,máte všechno, ale protože jste nás přepadli jako nepřátelé, nebude nic. To jsme tehdy opravdu hodnotili! A další bylo, že jsme jim zavřeli vodu do okupovaného hangáru, respektive části letiště, a oni museli brát vodu z požární nádrže a z ní vařili a taky z fůry někde ukradenýho zelí - to byl smrad kolem jejich lágru!
Tak to jen vyvolaná vzpomínka na dobu, která asi v nás už bude na furt jako trauma…
Díky Vám, ó chlapíku statečný...
URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#39260Verze : 0
Hallo Bery, full of grace...
Našel jsem jednu tuze zajímavou fotečku. Jestlipak víš, kde to je, kdy a kdo je ten usměvavý stařík? Nebudu Tě napínat. Je to pan John Pemberton, který tyto krásky pomáhal z Honingtonu navádět v roce 1992 (11.6.) při jejich výletu do Anglie...
Jistě Ti není neznámé, že pan Pemberton bojoval za války pod svým původním jménem Zbyšek Nečas jako navigátor u slavné 68. noční stíhací perutě RAF...
Našel jsem jednu tuze zajímavou fotečku. Jestlipak víš, kde to je, kdy a kdo je ten usměvavý stařík? Nebudu Tě napínat. Je to pan John Pemberton, který tyto krásky pomáhal z Honingtonu navádět v roce 1992 (11.6.) při jejich výletu do Anglie...
Jistě Ti není neznámé, že pan Pemberton bojoval za války pod svým původním jménem Zbyšek Nečas jako navigátor u slavné 68. noční stíhací perutě RAF...
URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#96816Verze : 0
Skrblí ten, kdo ty články navkládal na první stránku.

URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#146318Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Dobrý den,
jsem tisková mluvčí základny Čáslav a ráda bych Vás požádala o použití textu z Vašeho článku Čáslav 1952 - 2004. K 50. výročí založení základny připravujeme brožuru a z Vašeho článku bych chtěla čerpat. Pokud proti tomu nic nemáte.
Bohužel neznám jiný způsob jak Vás zkontaktovat. Prosím ozvěte se co nejdříve. Moje služební číslo je 602 440 465 a email je mdvorakova@afbcaslav.cz. Moc děkuji, Magda Dvořákova.
jsem tisková mluvčí základny Čáslav a ráda bych Vás požádala o použití textu z Vašeho článku Čáslav 1952 - 2004. K 50. výročí založení základny připravujeme brožuru a z Vašeho článku bych chtěla čerpat. Pokud proti tomu nic nemáte.
Bohužel neznám jiný způsob jak Vás zkontaktovat. Prosím ozvěte se co nejdříve. Moje služební číslo je 602 440 465 a email je mdvorakova@afbcaslav.cz. Moc děkuji, Magda Dvořákova.
URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#200362Verze : 0
posielam dodatočné údaje - 4.4.1958 zahynuli Konečný a Polák pri zálete počasia do Kopca pri Pukanci, 4.1.1959 zahynuli Stodulka Váňa pri pristávaní na Letisku v Bratislave v noci nárazom podvozku o domček trafostanice pred Calvertovou Radou. kpt.Jaroslav Nemec zahynul pri zrážke s UTI Mig 15 pri cvičnom nálete na Letisko Zvolen, pre malú výšku sa mu neotvoril padák. Pilot z UTI jeden sa zachránil a druhý sa zabil. 22.9.1962 Horčic zahynul nárazom do kopca pri mestečku MÓR v Maďarsku pri orientačnom lete v malej výške. 12.7.1963 Martínek pri nácviku odhozu bomby pri prechode do stúpavého letu z malej výšky /nácvik odhozu atómovej bomby/ pri prekrute pravdepodobne strata vedomia. 7.2.1964 Hlídek pri nácviku strelby na PC v Malackách pri prelete Karpát z Bratislavy narazil do Karpát
URL : https://www.valka.cz/Radim-Spalek-t7699#205397Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.