Main Menu
User Menu

Preddy, George Earl

     
Příjmení:
Surname:
Preddy
Jméno:
Given Name:
George Earl
Jméno v originále:
Original Name:
George Earl Preddy Jr.
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
major
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
-
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
-
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
05.02.1919 Greensboro
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
25.12.1944 Liège /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- velitel 328. stíhací perutě
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- stíhací eso (26 sestřelů)
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Preddy
www.tracesofwar.com
https://www.revolvy.com/page/George-Preddy
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#615382Verze : 0
MOD
     
Příjmení:
Surname:
Preddy
Jméno:
Given Name:
George Earl
Jméno v originále:
Original Name:
George Earl Preddy Jr.
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.RRRR major
Průběh vojenské služby:
Military Career:
Vyznamenání:
Awards:

DD.MM.RRRR

Válečný kříž 1940
War Cross 1940
Croix de Guerre 1940
-

DD.MM.RRRR

Purpurové srdce
Purple Heart
-

DD.MM.RRRR

Kříž za vynikající službu
Distinguished Service Cross
-

DD.MM.RRRR

Letecká medaile
Air Medal
-

DD.MM.RRRR

Medaile vítězství (2. světová válka)
World War II Victory Medal
-

DD.MM.RRRR

Medaile za americké tažení
American Campaign Medal
-

DD.MM.RRRR

Medaile za asijsko pacifické tažení
Asiatic-Pacific Campaign Medal
-

DD.MM.RRRR

Medaile za evropsko/africko/blízko východní tažení
European-African-Middle Eastern Campaign Medal
-

DD.MM.RRRR

Medaile za službu v amerických obranných silách
American Defense Service Medal
-

DD.MM.RRRR

Záslužný letecký kříž
Distinguished Flying Cross
udělen 7x

DD.MM.RRRR

Stříbrná hvězda
Silver Star
udělena 2x

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
https://en.wikipedia.org/wiki/George_Preddy
www.tracesofwar.com
https://www.revolvy.com/page/George-Preddy
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#615383Verze : 0
MOD
Major George E. „Ratsy“ Preddy

George Earl Preddy se narodil 5. února 1919 ve městě Greensboro, Severní Karolína, kde také vyrůstal. Stal se majitelem jednomotorového dvouplošníku Waco 10 a provedl několik okružních cest po Severní Karolíně. V roce 1940 se třikrát pokoušel o vstup do námořnictva, ale neuspěl. V létě téhož roku se pokusil vstoupit do USAAC. Složil úspěšně všechny zkoušky, ale bylo mu řečeno, že musí vyčkat než bude otevřen další letecký kurz. Mezitím George vstoupil do Národní gardy nejen vyplnit čas, ale i získat další zkušenosti. V dubnu 1941 se Preddymu splnil sen a zahájil pilotní výcvik.

V prosinci 1941 ukončil letecký výcvik, získal hodnost Second Lieutenant a byl přidělen k 9. Pursuit Squadron 49. Pursuit Group, která byla poslaná do Austrálie, kam dorazila v únoru 1942. Zde létal na strojích P-40 Warhawk, ale žádného sestřelu zde nedosáhl. 12. července 1942 se stal účastníkem vzdušné kolize, kdy při nácviku boje s japonskými bombardéry do jeho stroje vrazil útočící 2nd Lt. John S. Sauber a obě stíhačky se zřítily do džungle. Preddy měl štěstí a podařilo se mu letoun opustit na padáku, ale nevyvázl však se zdravou kůží, utrpěl několik zranění a musel být několik měsíců hospitalizován. Sauber však bohužel našel v troskách svého stroje smrt.

V lednu 1943 byl George v hodnosti First Lieutenant převelen k 352. Fighter Group a stal se příslušníkem 34. Fighter Squadron. Skupina měla ve výzbroji stíhačky Curtiss P-40 Warhawk, ale později tyto stroje vyměnila za stíhačky P-47 Thunderbolt. V květnu došlo k přečíslování a ze 34. Fighter Squadron se stala 487. Fighter Squadron. V červenci 1943 se skupina přesunula na základnu Bodney v Anglii.

První operační let 352. FG provedla 9. září a George, nyní již v hodnosti Captain, své konto otevřel 1. prosince 1943 sestřelem stíhačky Bf 109. 22. prosince získal další sestřel, když přívalem půlcoulových projektilů poslal k zemi dvoumotorovou stíhačku Me 210. První sestřel v roce 1944 získal 29. ledna, ale jeho letoun je poškozen a nad Kanálem je George nucen zopakovat si zkušenost z Austrálie a opustit letoun na padáku. Je „vyloven“ záchranným člunem ASR a dopraven na pevnou zem do Anglie. Tento sestřel je posledním, který Preddy získal na stíhačce P-47 Thunderbolt.

V dubnu 1944 byla 352. FG přezbrojena na nové North American P-51 Mustang. Preddy byl jmenován operační důstojníkem a povýšen do hodnosti Major. První vítězství na Mustangu získal 22. dubna, když spolu s dalšími dvěma piloty sestřelil Ju 88.

13. května George sestřelil dva Messerschmitty Bf 109 z celkových 15 sestřelů, které ten den získala 352. FG a získal tak neoficialní titul eso. 30. května sundal dvě stíhačky Bf 109 sám a o třetí se podělil se svým wingmanem.

12. června, šest dní po invazi v Normandii, získal Preddy jeden sestřel nad stíhačkou Bf 109. Další sestřely se mu podařilo získat 20. června. Toho dne 352. FG doprovázela bombardéry k náletu na Magdeburg. George nejdříve z oblohy smetl jeden Fw 190 a poté se svým číslem sestřelil další výrobek firmy Messerschmitt, dvoumotorovou stíhačku Me 410. Následující den východně od Magdeburgu sestřelil Bf 109.

18. července se skupina vydala nad severní Německo a v dopoledních hodinách získala 19 sestřelů. Z toho 9 sestřelů získala Preddyho 487. FS. Sám George získal hattrick když severovýchodně od Rostocku sestřelil dva bombardéry Ju 88 a jednu stíhačku Bf 109. 21. července, východně od Mnichova, sestřelil společně s dalším pilotem Bf 109. Poslední sestřel v měsíci červenci získal 29. a opět mu za oběť padla stíhačku Bf 109.

5. srpna, krátce před polednem, jižně od Hamburku uštval další Bf 109. 6. srpna George, v prostoru mezi Lüneburgem a Havelbergem, udělal netříděné hromady šrotu hned ze šesti Bf 109. Pouze jeden z oněch šesti letců měl to štěstí a stačil svůj život spasit pod vrchlíkem padáku. Krátce po tomto výkonu je George poslán na dovolenou do Států.

Zpět na bojiště se George vrátil v říjnu a byl jmenován velitelem 328. Fighter Squadron. První sestřel po svém návratu získal 2. listopadu 1944. A skromně tak přispěl k zisku celé skupinu, která ten den získala 40 sestřelů. Poblíž Merseburgu získal další sestřel Fw 190 21. listopadu.

23. prosince byla 352. FG přesunuta na základnu Y-29 v belgickém Asch. Důvodem k přesunu byla letecká podpora pozemních jednotek, které vzdorovali probíhající německé ofenzivě v Ardenách.

Den po Štědrém dnu Preddy získal dva sestřely. Poté byl pozemní kontrolou upozorněn na Fw 190, který po spatření začal pronásledovat společně s dalšími dvěma piloty, kterými jsou jeho wingman James G. Cartee a James E. Bouchier ze 479. FG, jenž se k nim přidal po ztrátě kontaktu se svou skupinou. Fw 190 s Preddym za ocasem se vyhoupl nad okrajem lesa za nímž mělo stanoviště protiletadlová baterie 9. americké armády. Baterie spustila palbu ve snaze sestřelit Fw 190, ale podařilo se ji sestřelit George, který byl zasažen a smrtelně raněn. Baterii sestřelila i Mustang Bouchiera, který musel ze svého stroje „vystoupit“ a k „přistání“ použít padák. Vyšetřování tohoto nešťastného incidentu se zúčastnili generálové Spaatz a Doolittle, nic to však nezměnilo na smrti nejúspěšnějsího pilota na letadle P-51 Mustang.

Za svoje výkony, které George Earl Preddy, Jr. v průběhu války předvedl byl vyznamenán těmito vyznamenáními Distinguished Service Cross, 2x Silver Star, 9x Distinguished Flying Cross, 8x Air Medal.

Bohužel pro rodinu Preddyovu to však nebyla jediná ztráta, která je v průběhu války postihla. Georgeho mladší bratr William vstoupil do řad USAAF a po ukončení výcviku v lednu 1945 nastoupil k 503. Fighter Squadron 339. Fighter Group, která náležela 8. USAAF. Na bojiště se však dostal v době kdy setkání se stroji z řad Luftwaffe bylo již velice náhodné a proto se mu podařilo získat jen jeden sestřel a to 2. března 1945, když sestřelil Fw 190. 17 dubna 1945 se 339. FG zúčastnila doprovodu bombardérů a poté podnikly jednotlivé Squadrony několik útoků na letiště. 503. FS se dostala nad Prahu, kde se v palbě lehkého protiletadlového flaku oddělili Capt. Raymond F. Reuter a jeho číslo 1st Lt. William R. Preddy, kteří později spatřili Me 262 a začali ho stíhat. Při jeho pronásledování se dostali až k Českým Budějovicím kde však byli oba sestřeleni protiletadlovou palbou. Reuter se zřítil u obce Boršov nad Vltavou. Po dopadu jeho stroj explodoval a on zahynul. U osady Záluží také u Boršova nad Vltavou havaroval William, který se těžce zranil. Byl převezen do českobudějovické nemocnice, kde za tři dny na následny zranění umírá a byl pohřben v Českých Budějovicích. Po válce jsou jeho ostatky exhumovány a pohřbeny na Lorraine American Military Cemetery u města St. Avold ve Francii, kam byly převezeny i ostatky jeho bratra. Zde bratři Preddyové vedle sebe odpočívají dodnes.

Prameny:
časopis APKR č. 21 a 34
K. Foud, V. Krátký a J. Vladař Poslední akce
https://www.aviation-history.com/airmen/preddy.htm
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#236931Verze : 4
Sestřely George E. Preddyho, Jr.

datum
jednotka
letadlo
soupeř
01.12.1943
487. FS 352. FG
P-47 Thunderbolt
Bf 109
22.12.1943
487. FS 352. FG
P-47 Thunderbolt
Me 210
29.01.1944
487. FS 352. FG
P-47 Thunderbolt
Fw 190
22.04.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
1/3 Ju 88
13.05.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
2x Bf 109
30.05.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
2 ½ Bf 109
12.06.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
20.06.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Fw 190
½ Me 410
21.06.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
18.07.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
2x Ju 88
21.07.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
½ Bf 109
29.07.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
05.08.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
06.08.1944
487. FS 352. FG
P-51 Mustang
6x Bf 109
02.11.1944
328. FS 352. FG
P-51 Mustang
Bf 109
21.11.1944
328. FS 352. FG
P-51 Mustang
Fw 190
25.12.1944
328. FS 352. FG
P-51 Mustang
2x Bf 109

Prameny:
osobní archív
časopis APKR č. 21
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#236932Verze : 2
dle serveru https://www.aviation-history.com/airmen/preddy.htm Preddyho skóre na konci války čítalo celkem 32,5 zničených letadel, 5 z nich bylo na zemi, takže dosáhl 27,5 vzdušných vítězství.

Počátkem 50. let úřad pro ověřování vzdušných vítězství jeho skóre zkrouhl na 25,83. Později Georgeův bratranec Joe Noah zjistil, že úřad udělal chybu, když nezapočítal jeden sestřel, za který George obdržel stříbrnou hvězdu. V roce 1978 úřad Letectva Spojených Států tuto chybu napravil a sestřel připočetl. Od té doby jeho oficiální skóre činí 26,83 vzdušných vítězství a 5 letadel zníčených na zemi. Letectvo Georgeovi připočetlo i třetinový podíl na Ju 88 z 22. dubna 1944, který si sám George údajně nikdy nenárokoval.

John C. Meyer, druhé nejúspěšnější eso na P-51 hned za Preddym a Georgeův velitel u 352. stíhací skupiny prohlásil, že George sestřelil i několik letadel na které si nikdy nečinil nárok.

Dle serveru https://www.cieldegloire.com/014_preddy_g_e.php jeho skóre činí
25 samostatných, 4 skupinové (3 poloviční a 1 třetinový) potvrzené sestřely, 3 pravděpodobné, 4 poškozené a 5 zničených na zemi
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#629749Verze : 6
Hlášení George E. Preddyho o souboji ze dne 6. srpna 1944
(volný překlad, zkratka NL znamená nepřátelské letadlo)
Bojové hlášení
Maj. George E. Preddy
Typ akce: Bojová
Datum: 6. srpna 1944
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 11:10 až 11:45
Místo a výška: od Luneburgu k Havelburgu z 27 000 do 5 000 stop
Počasí: 4/10 oblačnosti nad Hamburgem, viditelnost perfektní
Typ NL: ME 109
nepřátelské ztráty: 6 zničených ME 109
Popis:

Byl sem vedoucím skupiny. Eskortovali jsme vedoucí křídlo B-17 když více než 30 ME 109 vniklo z jihu do třetího boxu. Byli jsme o 1 000 stop výš a tak sem za nima vedl bílou letku ve složení por. Heyer, por. Doleac a já. Zahájil sem palbu na jednoho v zadní části formace z jeho 6. hodiny ze vzdálenosti 300 yardů a docílil mnoha zásahů v okolí kokpitu. NL se v plamenech převrátil. V tom momentě se por. Doleac ztratil, když střílel na ME-109, která se dostala na ocas por. Heyera.

Por. Heyer a já jsme pokračovali v našem útoku a vlétly za další NL, a po krátké dávce do kořene křídla jsem ho zapálil. Šel do klesavé spirály a po několika otáčkách pilot vyškočil ve výšce 20 000 stop. Napravo sem viděl por. Heyera jak sestřeluje na další NL.

Nepřátelská formace zůstala pohromadě, prakticky nepodnikala žádné odvetné akce a snažila se vrátit k útoku na bombardéry, které byly napravo. My jsme pokračovali v útoku vzadu a vypálil sem na dalšího zezadu a z krátké vzdálenosti. Šel dolu v záplavě kouře a viděl sem jak se pod námi rozpadl na kusy.

V tom okamžiku se k nám přidali 4 další P-51, aby nám pomohli s útokem. Vystřelil sem na další stodevítku a po krátké dávce ji zapálil. V plamenech šla do spirály vpravo.

Formace šla dolu a točila doleva. Stále se drželi pohromadě ve velmi těsné formaci. Vypálil sem dobrou dávku do dalšího, který vzplál a přešel do klesavé spirály. NL byli teď v 5 000 stopách a utahovaly doleva. Byl sem úplně sám a tak sem šel po jedné stodevítce než by se mi dostala na ocas. Vypálil sem do ní trochu nevydařenou dávku a jen trošku kouřila. Přitáhl sem a začal sem stoupat doleva nad ní a ona začala stoupat za mnou. Přitáhl sem tak silně jak to jen šlo a stoupal rychlostí jen 150 MPH. Němčour na mě vypálil ale nedokázal dostatečně předsadit, takže nezpůsobil žádné škody. S mou počáteční rychlostí jsem ho snadno překonal. Odpadl nalevo a já šel za ním. Odhodil překryt kabiny a já ho zasáhl krátkou dávkou. Jak sem proletěl kolem něj, pilot ve výšce 7 000 stop vyskočil.

Neviděl sem žádná přátelská ani nepřátelská letadla a tak sem se sám vydal domů.


Výsledek: 6 potvrzených sestřelů Bf 109
sériové číslo stroje: 3321
Typové označení: HO-P
Spotřeba munice: 832 průbojně-zápalných (API)

PS: dle článku z https://warthunder.com/cz/news/1092--cz byl za tuto akci navržen na Medaili cti, ale místo toho získal "jen" Kříž za vynikající službu. Údajně mu bylo den před touto akcí oznámeno, že kvůli špatnému počasí nebudou zítra létat atak šel s kamarádama na tah. Druhý den když měl letět tak měl údajně tak velkou kocovinu, že ostatní zpochybňovali, jestli je schopný letět.

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#629996Verze : 28
Hlášení George E. Preddyho o souboji ze dne 30. května 1944
(volný překlad, zkratka NL znamená nepřátelské letadlo)
Bojové hlášení
Maj. George E. Preddy
Typ akce: Bojová
Datum: 30. května 1944
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 11:15 až 11:30
Místo a výška: v okolí Magdeburgu z 25 000 do 5 000 stop
Počasí: jasno, viditelnost perfektní (CAVU)
Typ NL: ME 109
nepřátelské ztráty: 3 zničené ME 109
Popis:

Jak se bombardéry blížili k Magdeburgu, vedl sem sekci sedmi "lodí" poskytující blízkou podporu zadnímu boxu, který byl pozadu za hlavní formací. Všiml sem si 20 až 30 stíhaček útočících na přední boxy, tak jsem odhodil nádrže a vydal se za nima.

Dostali jsme se za 3 ME 109 ve velmi těsné formaci. Zahájil sem na jednu palbu z 300 yardů a skončil na 150. NL vzplálo a zřítilo se.

Sklouzl sem se za druhou stodevítku a střílel od 200 do 100 yardů. NL začal hořet a rozpadl se na kusy. Šel do klesavé spirály.

Třetí NL nás spozoroval a odpoutal se. Následoval sem ho do stoupavé zatáčky, klesání a stoupání. Mnohokrát sem střílel s předsazením a zasáhl ho do křídel a ocasu. Došla mi munice a tak můj velitel, por. Whisner pokračoval v útoku a dosáhl několika dobrých zásahů. Ve výšce asi 7 000 stop pilot vyskočil.


Výsledek: 2 zničené ME 109, 1 zničená ME 109 (sdílená s por. Whisnerem)
sériové číslo stroje: 6451
Typové označení: HO-P
Spotřeba munice: 532 zápalných (I), 361 průbojně-zápalných (API), 10 trasovacích (T)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#630039Verze : 5
Hlášení George E. Preddyho o souboji z 18. července 1944
(volný překlad, zkratka NL znamená nepřátelské letadlo)
Bojové hlášení
Major George E. Preddy
Typ akce: Bojová
Datum: 18. července 1944
Jednotka: 487. stíhací peruť
Čas: 09:00
Místo a výška: poblíž Rostocku z 25 000 do 8 000 stop
Počasí: oblačnost 9/10 v 1 000 stopách
Typ NL: ME 109 a JU 88
nepřátelské ztráty: 1 zničené ME 109, 3 zničené JU 88, 2 poškozené JU 88
Popis:

Vedl se peruť na sweep jižně od bombardérů a směřoval na sever a pronásledoval bombardéry. Žlutý velitel ohlásil bandity na 4. hodině dole. Udělal sem pravou zatáčku směrem ke slunci k nepřátelské formaci, která obsahovala spoustu JU 88 a mnoho ME 109 jako vrchní krytí. Vzal sem svoji tříčlennou letku, por. Vickery, Greer a já na útok proti přibližně padesáti JU 88. Zatímco zbytek perutě si vzal na starost vrchní krytí.

Jak jsme se přibližovali k formaci, spatřil sem osamocenou ME 109 přímo před sebou a napadl sem ji zezadu. Zahájil sem palbu ze 400 yardů. A dostal sem se za jeho ocas. NL bylo zarámované zásahy, začalo klesat, hořící a rozpadající se na kusy.

Pokračoval sem v útoku na formaci 88tek a zahájil palbu na jednu z nich. Odpadávaly z ní velké kusy plechů a začala hořet.

Por. Greer najednou zahlásil "Break" doprava, když se ME 109 pověsila zespoda na můj ocas. Poté co jsme provedli "Break", stodevítka se dostala na pádovou rychlost a začala klesat. Během tohohle manévru se por. Greer ode mě oddělil. Por. Vickery a já jsme se potom otočili dokola a zahájili další útok na hlavní formaci.

Poškodil sem jednoho několika zásahy a pak se dostal za dalšího a zasáhl ho po celé délce trupu. Domníval sem se, že pilot a posádka byli mrtvý, protože NL začalo silně kouřit a jak se nekontrolovatelně řítilo, tak z něj odpadávali kusy trupu.

Přerušil sem útok a přitáhl na stranu před třetím útokem na formaci. Dostal sem se znova dozadu. V tomto útoku jsem zaútočil sem na jednu 88, zapálil ji oba motory a NL se rozpadlo. Druhé sem poškodil několika zásahy.

Došla mi munice, nebo sem si to myslel, ale později sem zjistil, že se na jedné straně kulomety zasekly a byl sem zasažen do motoru od zadního střelce jednoho JU 88. trup byl zanesený olejem z motoru NL, které sem sestřelil.

Takže sem nastavil kurz domů, por. Greer a Vickery se odpoutali.


Výsledek: 3 zničené JU 88, 1 zničená ME 109, 2 poškozené JU 88
sériové číslo stroje: 3321
Typové označení: HO-P
Spotřeba munice: 1 540 průbojně-zápalných (API)

www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#630040Verze : 6
en.wikipedia.org
Preddy, George Earl - Major George E. Preddy Jr. po své legendárním souboji z 6. srpna 1944. 6 prstů za 6 sestřelených messerschmittů.

Major George E. Preddy Jr. po své legendárním souboji z 6. srpna 1944. 6 prstů za 6 sestřelených messerschmittů.
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#630054Verze : 0
Diskuse
zprávy ze soubojů pilotů můstangů
zajímavé čtení
přeložím sem misi, kde sestřelil 6 Bf-109 a třeba přeložím i ostatní Smile
www.wwiiaircraftperformance.org
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#629934Verze : 2
Jirko diky za preklady, samozrejme neni duvod mit cokoliv proti Smiling Army
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#630049Verze : 0
MOD
Datace k fotografii
dle mého názoru tak fotografie kdy George sedí napůl v kokpitu svého Mustangu a je vidět 23 značek sestřelů je focená buď 6. srpna 1944, kdy se chlubí 6 skalpy (matoucí jsou 4 prsty) a měl skóre 23 sestřelů (včetně sdílených), nebo někdy mezi tímto datem a návratem domů. Jisté je to, že je to poslední fotografie s jeho nejúspěšnějším strojem a poslední fotografie u 487. stíhací perutě.
URL : https://www.valka.cz/Preddy-George-Earl-t66981#630128Verze : 0