Název: Name: | Potez IX | Potez IX |
Originální název: Original Name: | Potez IX | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | passenger aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1921-DD.MM.192R Société des Aéroplanes Henry Potez, Levallois-Perret | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1921-DD.MM.192R | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 30 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1921 | |
Osádka: Crew: | 1 + 4 pasažéři | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | dvouplošník | biplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1250 kg | 2756 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1581 kg | 3486 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2050 kg | 4519 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 14,000 m | 46ft |
Délka: Length: | 9,800 m | 32ft 2in |
Výška: Height: | 3,130 m | 10ft 3,25in |
Plocha křídla: Wing Area: | 46,00 m2 | 495.14 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 34,370 kg/m2 | 7.04 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Lorraine 12Da chlazený vidlicový dvanáctiválec o výkonu 272 kW (370 k) při 1 650 ot/min. Vrtule dvoulistá dřevěná. | Lorraine 12Da twelve-cylinder water-cooled Vee engine rated at 365 hp at 1,650 rpm, driving a two-blade wooden propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | ? |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 202 km/h v 0 m | 125.5 mph in 0 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 180 km/h v ? m | 111.8 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 4,2 m/s | 826.8 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,75 min do 1000 m | 4,75 min to 3281 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6050 m | 19849 ft |
Dolet: Range: | 900 km | 559.2 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | neozbrojen | Unarmed |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Potez IX byl francouzský civilní dopravní letoun pro čtyři cestující. Vznikl na samém počátku dvacátých let dvacátého století, jeho konstruktér Louis Coroller využil zkušenosti z konstrukce průzkumného stroje SEA IV. Trup dopravního stroje byl objemný, ale po aerodynamické stránce dobře zpracovaný. Přední část byla kryta zaoblenými panely ze slitiny hliníku, kabina pro cestující byla obložena překližkou a zbytek letounu byl potažen plátnem. Uvnitř trupu byly uzavřená kabina pro cestující a za kabinu pro cestující byly otevřená pilotní kabina. Prototyp byl zalétán na jaře roku 1921 a byl následován asi třiceti sériovými letouny, ty se od prototypu odlišovaly většími ocasními plochami. Hlavním uživatelem byla francouzsko-rumunská společnost, která tento letoun nasazovala na svých linkách po Evropě. Létal do Londýna, Paříže, Štrasburku, Prahy, Varšavy a Budapešti. U této společnosti létal až do roku 1928. V jediném exempláři zůstal Potez IX S, který měl větší nosné plochy. Tento letoun letěl v roce 1921 v etapové soutěži Grand Prix de l'Aéro Club de France, ale na třetím kontrolním stanovišti byl diskvalifikován. | The Potez IX was a French airliner from the 1920s, it was a further development of the two-seat military aircraft SEA IV of World War I. New fuselage was very deep, nearly filling the interplane gap, and carried within it a fully enclosed cabin with seating for four passengers. The nose area was carefully streamlined with curved aluminium, but other aspects of the construction were conventional for the time; wooden structures skinned in plywood (the passenger cabin) or fabric - the rest of the aircraft. The pilot sat in an open cockpit aft of the cabin. The prototype flew in 1921 and was followed by around thirty production examples that differed from it in having a larger tail fin and rudder. The Franco-Roumanian Aviation Company flew these on routes linking Paris to London, Strasburg, Prague, Warsaw and Budapest until 1928. The Potez IX S, a one-off modified version with wings of larger area, flew in the Grand Prix de l'Aéro Club de France in June 1921, was disqualified in the third stage of the competition. |
Zdroje: Sources: | www.aviafrance.com www.flightglobal.com www.flightglobal.com http://fr.wikipedia.org/wiki/Potez_IX http://www.airwar.ru/enc/cw1/potez9.html |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |