Potez 230

     
Název:
Name:
Potez 230 Potez 230
Originální název:
Original Name:
Potez 230
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1940-DD.03.1940 Société Nationale des Constructions Aéronautiques du Nord, Sartrouville /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1940-DD.03.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
30.03.1940
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1800 kg 3968 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
8,740 m 28ft 8in
Délka:
Length:
7,570 m 24ft 10in
Výška:
Height:
2,180 m 7ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
10,97 m2 118.08 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
164,084 kg/m2 33.61 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Xcrs kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 485,5 kW (660 k) a 507,5 kW (690 k) v h= 4 500 m.
Vrtule trojlistá stavitelná Ratier.
Hispano-Suiza 12Xcrs twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 651 hp at 2,600 rpm for take-off and 681 hp at 14,765 ft,
driving a three-bladed variable-pitch Ratier propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
560 km/h v 5000 m 348 mph in 16404 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
480 km/h v 4500 m 298.3 mph in 14764 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
nabyla instalována, ale byla plánována:
1x pevný kanón Hispano HS-404 ráže 20 mm v ose vrtule a
4x pevný kulomet MAC 1934 M39 ráže 7,5 mm v křídlech.
Armament was planned to be
One fixed forward-firing HS-404 cannon mounted between cylinder banks, 60 rounds and
four fixed forward-firing MAC 1934 M-39 machine-guns in the wings.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost 1,5 hod.


Potez 230 byl jednomístný jednomotorový lehký stíhací letoun, který byl po zalétání a po okupaci Francie odvezen do Německa.
Letoun nebyl ozbrojen a nenesl pancéřování.
Endurance 1 hour 30 minutes.


The Potez 230 was a lightweight single-seat, single-engined fighter aircraft. This prototype was built and flew in 1940, but no production followed, with the prototype being captured and transported to Germany for study.
The proposed installation of the more powerful Hispano-Suiza 12Y engine would, it was estimated, have resulted in a maximum speed of 391 mph.
Zdroje:
Sources:
William Green, War Planes of the Second World War, Volume One Fighters, London, Macdonald, ISBN 0-356-01445-2.
Dominique Breffort et André Jouineau, French Aircraft From 1939 to 1942: Vol.2: from Dewoitine to Potez, Paris, Histoire & Collections, ISBN 2-915239-49-5.
www.aviafrance.com
http://www.aviastar.org/air/france/potez-230.php
1000aircraftphotos.com
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p230.html
http://ww2photo.se/air/fr/potez/pot230.htm
URL : https://www.valka.cz/Potez-230-t35571#131536 Verze : 0
Historie:
V červnu 1940 po obsazení Villacoublay našli němečtí vojáci prototyp stíhacího letounu Potez 230, který technici Luftwaffe ohodnotili jako zajímavý a odvezli jej do Německa k dalšímu a podrobnějšímu rozboru konstrukce. Nejzajímavějším konstrukčním prvkem byla shledána křídla, která byla tvořena integrální torzní skříní. Na tuto torzní skříň byla připevněna náběžná i odtoková část křídla. Po důkladném prozkoumání konstrukce byla do Německa odvezena ještě všechna dostupná technická dokumentace.
Letoun jako takový byl dílem techniků Bruneta, který navrhoval stíhačky podobné závodním strojům s motorem o malém výkonu. Na projektu dále pracovali technici Lemaitre a Hubert od fy Potez. Letoun byl aerodynamicky velice jemný, do zkoušek šel ještě beze zbraní a bez pancéřování. Pro ozbrojenou a plně vybavenou verzi bylo počítáno s výkonnější verzí motoru Hispano-Suiza 12Y s výkonem 910 k, s tímto motorem měl letoun dosáhnout max. rychlostí až na hodnotu 630 km/hod. Smutnou pravdou je, že nebyly dokončeny ani zkoušky prvního prototypu. První zkušenosti ze zkoušek - dobré letové vlastnosti a málo poruch.
URL : https://www.valka.cz/Potez-230-t35571#131537 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Potez 230 -


URL : https://www.valka.cz/Potez-230-t35571#131542 Verze : 0
a jednu fotografii Poteze 230
Potez 230 -


URL : https://www.valka.cz/Potez-230-t35571#131543 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více