Porochovščikov P-IV

Porokhovshchikov P-IV
Пороховщиков П-IV
     
Název:
Name:
Porochovščikov P-IV Porokhovshchikov P-IV
Originální název:
Original Name:
Пороховщиков П-IV
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.191R Sjednocené dílny Porochovščikov, Petrohrad /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
?
První vzlet:
Maiden Flight:
27.02.1917
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola/lyže wheels/ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
340 kg 750 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
540 kg 1190 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,20 m 33ft 5,56in
Délka:
Length:
8,00 m 26ft 3in
Výška:
Height:
2,70 m 8ft 10,29in
Plocha křídla:
Wing Area:
33,10 m2 356.29 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome Omega o výkonu 36,8 kW/50 k nebo
Le Rhône 9C o výkonu 59 kW/80 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Gnome Omega, power 49 hp, or
Le Rhône 9C, power 79 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
110 km/h v 0 m 68.4 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,5 min do 1000 m 8,5 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3500 m 11483 ft
Dolet:
Range:
450 km 279.6 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Маслов, Михаил. Русские самолеты 1914-1917. Цейхгауз, Москва 2006. ISBN 5-9771-0005-1.
Шавров, В. Б. История конструкций самолетов в СССР до 1938г. Машиностроение, Москва 1986.
flyingmachines.ru
flyingmachines.ru
flyingmachines.ru
flyingmachines.ru
flyingmachines.ru
URL : https://www.valka.cz/Porochovscikov-P-IV-t179885#528101 Verze : 0
V období let 1914-17. Alexandr Alexandrovič Porochovščikov (Александр Александрович Пороховщиков), několikrát nabízel vojenským orgánům projekt školního letadla, převážně odpovídající schématu, používanému v letadlech Farman. V únoru 1917 bylo v jeho továrně, kde dosud byla vyráběna jen letadla podle zahraničních vzorů, vytvořeno cvičné letadlo vlastní konstrukce. Zvláštností stroje, označeného P-IV, byla jednoduchost jeho montáže,demontáže i řízení, možnost odpojení druhého řízení, a také montáž různých rotačních motorů s výkonem 50, 60, 70 a 80 k.s. Gondola osádky s umístěním žáka a instruktora vedle sebe, byla vysunuta vpřed, za osádkou byl umístěn motor s tlačnou vrtulí.


Po ukončení zkoušek v květnu 1917 byl P-IV, díky zdařilé kombinaci vysoké stability a jednoduchosti řízení, shledán vhodným cvičný letadlem a byl doporučen k sériově výrobě. Letadlo bylo vyráběno v nejrůznějších modifikacích až do roku 1923. celkem bylo vyrobeno nezjistitelné množství těchto strojů, které posloužily pro výcvik pilotů.


V únoru 1920 Porochovščikov postavil cvičný P-IV bis, lišící se montáží motoru Rhône 80 k.s. s tažnou vrtulí a posazením žáka a instruktora vedle sebe.


S využitím téhož schématu konstruktér postavil stroje P-IV 2 bis, P-VI, P-VI bis, které vyráběl v malých množstvích a byly použity pro zaškolení pilotů až do poloviny dvacátých let.


Šlo o dvoumístný třívzpěrový dvouplošník s příhradovým trupem smíšené konstrukce. Gondola s tlačnou nebo tažnou vrtulí měla celodřevěnou konstrukci. Kryt motoru (tažného) byl vyráběn z hliníkového plechu. Dvounosníkové křídlo dřevěné konstrukce bylo potažené plátnem. Křidélka byla jen na horním křídle. Nosníky příhrad, vzpěry křídla a vazníky byly z ocelových trubek. Vzpěry měly dřevěný aerodynamický kryt.


Vodorovné ocasní plochy byly běžněho typu. Svislé ocasní plochy měly malý kýl nad stabilizátorem. Podvozek farmanovského typu ze dvou zdvojených kol na krátkých osách, montovaných na trubkových nohách tvaru L. V zimě se používaly lyže.


Montovaly se různé sedmiválcové motory, vzduchem chlazené, rotační Gnôme nebo Rhône (od 50 do 80 k.s.). Řízení lanové, od řídící páky i pedálů, zdvojené.

Modifikace
P-IV - gondoly s tlačnou vrtulí. Sedačka žáka vpředu, instruktor - vzadu. Sériový. Byly montovány motory Gnôme, Rhône, někdy Clerget.
P-IVbis - měl shodné schéma. Gondola s tažnou vrtulí, sedadla žáka a instruktora vedle sebe. Nevelká série z února roku 1920.
P-IV-2bis - rozvinutí P-IV-bis, ale sedadla byla umístěna jedno za druhým. Vrtule tažná. Nevelká série.
P-VI - shodná konstrukce, ale podvozek s průběžnou osou. Motory Rhone (80 nebo 110 k. s) či Anzani (120 k. s.). Sedadla v kabině umístěna vedle sebe. Centroplán bez potahu. Letové byly výkony velmi špatné.
P-VIbis - shodný s P-VI, ale centroplán byl již také potažen. Série cca 40 strojů.

Letadla byla využívána až do roku 1923.
Porochovščikov P-IV  - Oficielní  portrét

Pramen - http://armor.kiev.ua/Tanks/WWI/rusRover/3/49.jpg

Oficielní portrét

Pramen - http://armor.kiev.ua/Tanks/WWI/rusRover/3/49.jpg

URL : https://www.valka.cz/Porochovscikov-P-IV-t179885#528097 Verze : 1
Další ilustrace


Prameny - viz výše.
Porochovščikov P-IV  -


Porochovščikov P-IV  -


Porochovščikov P-IV  -


URL : https://www.valka.cz/Porochovscikov-P-IV-t179885#528099 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více