Main Menu
User Menu

Pomoc s určením jednotky

Diskuse
Dobrý den,


mohl bych poprosit znalce o pomoc?


Můj předek padl ve Velké válce v RU armádě. Chtěl bych zjistit o něm co nejvíce. Podařilo se mi získat několik dokumentů. Pomohli byste mi určit jednotku ve které sloužil?


Z VUA mám toto dokumenty přiložené v obrázcích. Mám pocit, že jednotka do který nastoupil je odlišná od té, ve které padl. Díky za pomoc.
Pomoc s určením jednotky - zum k.k. Landsturm Infanterie Regiment 11 nebo 12 - 9 Leitmeritz

zum k.k. Landsturm Infanterie Regiment 11 nebo 12 - 9 Leitmeritz
Pomoc s určením jednotky - Ze seznamu ztrát.

Ze seznamu ztrát.
Pomoc s určením jednotky - z úmrtního lístku

z úmrtního lístku
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#489531Verze : 0
Dobrý den, tomu zápisu na první fotce nerozumím, vypadá to jako přepisované dodatečně (něčím, co pak značně vybledlo) - původně bych řekl tam bylo "... Inf. Rgmt. 12 (pomlčka s nějakým divným znakem) 8" a přepsáno je to na "9 Leitmeritz". Podobně je přepsán datum z 27.7. na 17.8. a rok (úmrtí? nevidím zbytek dokumentu...) z 1907 na 1917. Pokud tedy platí opravená verze, nastoupil k litoměřickému 9. domobraneckému pluku.


Domobranecké jednotky během války měly problém s doplňováním (nepočítalo se s jejich nasazením přímo do bojů, ale hned od začátku války se tak dělo) a mnohé pluky zanikly a zbyly z nich pouze prapory - Ldst.I.Baon. To by mohlo vysvětlovat, proč ve Verlustlistech i úmrtním lístku má namísto Ldst.I.R.9 nějaký Ldst.I.Baon (i když pokaždé jiný, byť podezřele podobný - že by zase "překlep"?).


Sedí vám místní příslušnost - Kärnten, Laun, Brašin? Z toho také nejsu příliš moudrý... měla by to přece být obec, okres, země...
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#490436Verze : 0
Díky za odpověď. Vím, že byl asi zmatek ve vznikání a zanikání jednotek, ale právě mi přišlo divný, že na každém dokumentu je něco jiného.


Co se týče toho seznamu ztrát, tak je to asi takto:


Kärnten, Laun, Brašin----Korutany (místo kde zemřel), Louny (okres), Brašin/Zbrašín (obec kde žil).


A na tom úmrtím lístku je možné, že by to bylo takto: domobranecký prapor č. 14, rota 9, četa 3??
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#490457Verze : 0
Tady by to asi chtělo kvalitně naskenovat celý dokument, protože v takovýchto výsečích se zcela ztrácí posloupnost událostí........jinak litoměřický LstIR 9 existoval až do konce války, kdy byl nasazen na rumunské frontě.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#490476Verze : 0
Jinak ten zápis je jasný, tedy pokud pominu to, že nevidíme levý sloupek, kde je pravděpodobně napsáno "zařazen". K LstIR no 8 a později je opravena osmička na devítku a aby nebylo pochyb o jaký regiment se jedná, je tam dopsáno "Leitmeritz" ...........
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#490478Verze : 0
Jasně, No 8, to mi nedošlo... pak je ovšem zajímavá otázka, proč je to později opraveno a přepsáno - a nejen to, ale i data; tuší někdo, na základě čeho mohly být v roce 1919 opravovány tyto údaje?


Hynek: Znáte nějaký systematický zdroj pro to, které jednotky domobrany (pluky) se měnily v které domobranecké prapory (a ideálně ještě kdy se tak stalo)? Toto je totiž dost neprobádaná oblast...
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#490492Verze : 0
Řešili jsme to již tady:


forum.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#490536Verze : 0
Zasílám naskenované dokumenty z VHU a hřbitova kde byl pohřben.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#492488Verze : 0
.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#492489Verze : 0
.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#492490Verze : 0
.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#492491Verze : 0
.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#492492Verze : 0
.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#492493Verze : 0
Takže co jsem vyčetl (některý ze zdejších specialistů mě možná opraví):


Váš předek byl odveden, ale neprodělal tříletou základní vojenskou prezenční službu, nýbrž jen 8týdenní výcvik (to bylo běžné, prezenční službou prošla jen menšina, snad nějakých 30% odvedených). Po osmitýdenním výcviku se z něj stal tzv. náhradní záložník (Ersatzreservist), což byli muži teoreticky určeni v případě války k doplňování ztrát armády v poli (aktivní vojsko v okamžiku války bylo mobilizací záložníků - tj. mužů, kteří prošli prezenční službou - doplněno na válečné stavy a vysláno do pole, další záložníci včetně náhradních záložníků byli mobilizováni taktéž, ale absolvovali nejdřív výcvik a do pole měli být vysíláni až v průběhu války; v praxi byli první náhradní záložníci na frontu posíláni se 4. pochodovým praporem v říjnu-listopadu 1914, ale to jsem odbočil).


Váš předek byl od 31.12.1900 tedy veden jako náhradní záložník 92. pěšího pluku (Chomutov), se kterým prodělal několik cvičení. Po deseti letech v náhradní záloze byl přesně podle předpisu k 31.12.1910 přeřazen k zeměbraneckému pluku (konkrétně č. 8 - Praha) a po dvou letech v náhradní záloze tohoto pluku, opět přesně podle předpisu, k 31.12.1912 vyřazen. Tím skončila jeho služba v armádě, ale až do svých 42 let věku byl stále povinen vojenskou službou jakožto domobranec (Landsturm). Jako takový byl po vypuknutí války 28.8.1914 povolán a zařazen k domobraneckému pěšímu pluku č. 9 - Litoměřice.


Další záznam je až o úmrtí v roce 1917 v Klagenfurtu (česky Celovec). Jelikož jak v evidenční kartě, tak v knize úmrtí je uvedena jednotka Ldst.Inf.Baon 149/3 (česky domobranecký pěší prapor 149/3), odhaduju, že byl mezi rokem 1914 a 1917 přeřazen k němu, ale chybí o tom záznam v prvním dokumentu.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#493059Verze : 0
Děkuji moc za vyčerpávající odpověď. Nevíte zda by se dalo zjistit něco o tom 149/3 praporu?


Mám to tedy chápat tak, že v rámci domobraneckého pěšího pluku č. 9 - Litoměřice byl dále zařazen ve 149. praporu a 3. rotě?


Pak mám nesrovnalost se Seznamem ztrát. Kde je uvedeno zase jiné číslo jednotky.
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#493064Verze : 0
Nene, 149. domobranecký pěší prapor je určitě jiná jednotka než 9. domobranecký pěší pluk. Existovaly samostatné domobranecké prapory (nebyly zařazeny do žádného pluku), to bude tento případ. S těmi zmatky v čísle jednotky bohužel už nic víc neporadím - bylo by potřeba dohledat něco o těch konkrétních praporech, a to by se dalo snad jedině ve vídeňském archivu, landšturm obecně je velmi málo zpracovaný, a samostatné prapory tuplem ne...
URL : https://www.valka.cz/Pomoc-s-urcenim-jednotky-t160961#493315Verze : 0