Polikarpov Maljutka

Polikarpov Malyutka
Поликарпов Малютка
     
Název:
Name:
Polikarpov Maljutka Polikarpov Malyutka
Originální název:
Original Name:
Поликарпов Малютка
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
OKB N. N. Polikarpova, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1944 práce na projektu / design work
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
0
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1016 kg 2240 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2795 kg 6162 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
7,50 m 24ft 7,27in
Délka:
Length:
7,30 m 23ft 11,39in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
8,00 m2 86.11 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
raketový rocket
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gluško NII-1 o tahu 11,77 kN Glushko NII-1, thrust 2646 lb
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
890 km/h v 0 m 553 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
845 km/h v 15000 m 525.1 mph in 49213 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
1 min do 5000 m 1 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
16000 m 52493 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanon VJa-23 ráže 23 mm 2x 23 mm VJa-23 cannon
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
http://xplanes.free.fr/florov/afr-13.html
http://xplanes.free.fr/florov/afr-6.html
www.aviarmor.net
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-Maljutka-t48304#549527 Verze : 0
Polikarpov Maljutka


Po napadení SSSR Německem sovětské VVS hledaly rychlé přepadové stíhačky, které by účinně zajistily obranu důležitých míst proti náletům. Typy z počátku války, zvláště dvojplošné I.153 sice poměrně rychle stoupaly, ale jejich dostup brzy nestačil a kulometná výzbroj byla slabá. Proto roli záchytných stíhačů plnily běžné frontové stroje. VVS ale potřebovaly rychle stoupající letoun se silnou a účinnou výzbrojí. Vysoká vytrvalost letu nebyla podmínkou, stroje měly pracovat taktikou rychlý výstup, smrtelný úder mohutnou výzbrojí a přistání. Požadavek na konstruktéry tedy stále trvá.


Předválečný "král stíhaček" N. N. Polikarpov (Н. Н. Поликарпов ) krátce před svou smrtí pracoval na několika typech takové stíhačky. Vedle stroje VP(K) [= выcoтный = výškový, пушечный = kanónový, (компреccор = kompresor)] s motorem AM-39B s turbokompresory TK-300B, který zůstal jen na papíře, pracuje na raketové přepadové stíhačce.


Stroj, pojmenovaný vzhledem k malým rozměrům Maljutka ( Малютка = Brouček, Drobeček, Děťátko ), byl posledním letounem, který N. N. Polikarpov konstruoval. Pracoval na něm od června 1943. (Někdy je jako datum zahájení prací na návrhu uváděn 1. leden 1943.) Malé letadlo bylo navrženo k tomu, aby dosáhlo rychlosti 845 km/h při letech trvajících 8 až 14 minut. Projektováno bylo podle týchž takticko-technických požadavků, jako "konkurenční" letadla BI a "302". Stavba prototypu začala v počátku roku 1944. Práce rychle pokračovaly až do 30. července 1944, kdy Polikarpov zemřel na srdeční mrtvici. Polikarpov měl sice Stalinovu podporu, ale také mnoho dalších nepřátel. Výsledek byl ten, že jeho konstrukční kancelář byla po jeho smrti okamžitě zrušena a projekty stornované. Prototyp Maljutky potkal stejný osud. Ačkoli byl v té době již téměř hotov, práce na něm byly zastaveny a již nikdy nebyly obnoveny. Osudy nedokončeného prototypu nejsou známy, nezachovaly se ani fotografie jeho či z jeho stavby. Existuje pouze jediný model, mnohokráte fotografovaný, a několik zřejmě dodatečně vytvořených a v detailech se lišících třípohledových nákresů a řezů. Protože vývoj letadla nebyl dokončen, nedostal ani tovární, ani vojskové označení. Jméno Maljutka ale nezmizelo, nese je komplet sovětské řízené střely.


Maljutka byla vybavena raketovým motorem ŽRD NII-1 (ЖРД НИИ-1 ). Motor konstruovaný Gluškovovým kolektivem (Gluško, Valentin Petrovič - Глушко, Валентин Петрович) byl v podstatě složen ze 4 jednotek RD-1, poháněných kyselinou dusičnou a petrolejem. Maximální tah ve výši mořské hladiny byl 1200 kg. Letoun, či spíše letounek, se nepodobal žádné z dosavadních polikarpovských stíhaček. Konstrukce smíšená: trup letadla tvořila překližková skořepinová konstrukce a křídlo bylo celokovové (z lehké slitiny D - 1), stejně jako štěrbinová křidélka na koncích křídla, uváděná do činnosti pneumatickým systémem. Ocasní plochy byly rovněž ze slitiny D - 1. Podvozek letadla byl tříkolový příďového typu, přední noha se zatahovala vzad do trupu za pilotem, hlavní nohy se zatahovaly k sobě naplocho do kořenů křídel a spodku trupu. Výzbroj měly tvořit dva výkonné letecké kanony Vja-23 (ВЯ-23) ráže 23 mm.


Přetlakový pilotní prostor vybavený radiostanicí byl na předku trupu letadla, za ním následovaly prostory s kyslíkovými bombami a zásobníkem střeliva, následované nádržemi se značnou zásobou kyseliny a o něco menší zásobou leteckého petroleje.



Popis
Konstrukce: OKB N.N.Polikarpova
Označení: Maljutka
Určení: přepadová stíhačka
Posádka: 1
Rozměry
Délka: 7,3 (7) m
Rozpětí: 7,5 m
Plocha křídla: 8 m2
Hmotnosti
Letová, 2795 kg
Prázdná, 1016 kg
Vzletová: 1779 kg
Specifické zatížení na křídlo: 350 kg/ m2
Specifické zatížení na výkon: 2,8 kg/KS
Pohonná jednotka
Počet motorů: 1
Motor: ŽRD NII- 1
Tah motoru: 1000 kp
Letové údaje (vypočtené)
Rychlost letu: u země 890 km/h
ve výši 15 km: 845 km/h
přistávací: 135 km/h
Doba výstupu do 5000 m: 1 min
Dostup praktický: 16000 km
Výzbroj
Děla: 2 x VJa-23 ráže 23 mm



prameny:
Němeček, Václav, Vojenská letadla díl 4., období 1945-1950, NV Praha, 1978, vydání 1.


http://xplanes.free.fr/florov/afr-13.html
http://xplanes.free.fr/florov/afr-6.html
http://www.astronautix.com/craft/malyutka.htm
www.daviddarling.info
http://www.aeronautics.ru/nws001/bi/history.htm
http://hangaril.iespana.es/aviones/bi-1/bi-1.htm
www.geocities.com
sergib.agava.ru
Polikarpov Maljutka - pramen: v textu

pramen: v textu
Polikarpov Maljutka - pramen: v textu

pramen: v textu
Polikarpov Maljutka - pramen: v textu

pramen: v textu
Polikarpov Maljutka - pramen: v textu

pramen: v textu
Polikarpov Maljutka - pramen: v textu

pramen: v textu
Polikarpov Maljutka - pramen: v textu

pramen: v textu
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-Maljutka-t48304#188550 Verze : 0
Ještě několik podkladů podle Soviet rocket aircraft.


pramen.
http://aircraft.host.sk/rocket/rocket.html
Polikarpov Maljutka - jiná verze bokorysu

jiná verze bokorysu
Polikarpov Maljutka - lepší verze jednoho z horních obrázků

lepší verze jednoho z horních obrázků
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-Maljutka-t48304#188612 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více