Main Menu
User Menu
Reklama

Polikarpov I-153

Поликарпов И-153

     
Název:
Name:
Polikarpov I-153
Originální název:
Original Name:
Поликарпов И-153 Чайка
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1941 Moskevský letecký závod č. 1 Aviachimu, Moskva /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1941 série
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3437
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1348 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1765 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1859 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 / 7,500 m
Délka:
Length:
6,275 m
Výška:
Height:
3,425 m
Plocha křídla:
Wing Area:
22,14 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
79,72 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-62 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec přeplňovaný dvourychlostním kompresorem, vzletový výkon 735 kW/1000 k a 625 kW/850 k v h= 4 200 m.
Vrtule dvoulistá VIŠ AV-1 stavitelná o průměru 2 800 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
316 l a 200 l ve čtyřech přídavných nádržích pod křídly
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
444 km/h v 4600 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
370 km/h v 2000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
15,1 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
10700 m
Dolet:
Range:
480 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
900 km
Výzbroj:
Armament:
4x pevný ŠKAS kulomet ráže 7,62 mm s celkovou zásobou 2 600 nábojů
Pumový náklad: 6x RS-82, nebo pumy do 200 kg.
Uživatelské státy:
User States:



Poznámka:
Note:
Sovětští piloti používali při bojích s Japonci u Chalkin Golu a Nomonhanu zajímavý trik, přiblížili se s Čajkami s vysunutými podvozky, I-153 potom vypadaly jako starší a méně výkonné I-15 nebo I-152, po přiblížení byl podvozek zatažen a zahájen útok.
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London: Macdonald & Co., (Publishers) Ltd., Seventh impression 1973m, First edition 1961, ISBN 0-356-01447-9.
L+K 12/1972, Monografie Polikarpov I-153, Václav Němeček
www.xs4all.nl
http://www.airpages.ru/ru/i15_3.shtml
http://www.airwar.ru/enc/fww2/i153.html
http://combatavia.info/index1i153.html
www.airwar.ru

Polikarpov I-153 -


Polikarpov I-153 -


Polikarpov I-153 -


Polikarpov I-153 -


Polikarpov I-153 -


URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-153-t1339#250862Verze : 1
MOD
.
Polikarpov I-153 - I-153 s taktickým číslem 12 patřila neznámé jednotce a 25. června 1941, v první den Pokračovací války, byla přinucena k přistání poblíž obce Kerimäki. Letoun byl Finy ukořistěn, opraven, dostal kód VH-19 a létal až do února 1945. Stroj nese standardní zbarvení počátečního období války, tedy nátěr světlou šedou barvou na všech plochách.

I-153 s taktickým číslem 12 patřila neznámé jednotce a 25. června 1941, v první den Pokračovací války, byla přinucena k přistání poblíž obce Kerimäki. Letoun byl Finy ukořistěn, opraven, dostal kód VH-19 a létal až do února 1945. Stroj nese standardní zbarvení počátečního období války, tedy nátěr světlou šedou barvou na všech plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-153-t1339#606194Verze : 0
MOD
.
Polikarpov I-153 - V průběhu Zimní války ukořistili Finové celkem osm strojů typu I-153. Tento byl prvním z nich. Letoun je zobrazen v podobě, v jaké byl 18. 4. 1940 zařazen ke LeLv 14. Letoun nesl kód VH-101, jenž se v červnu toho roku změnil na VH-11 a v roce 1942 byla u všech strojů písmena VH změněna na IT. Letoun během své služby ve finském letectvu dvakrát havaroval. Nejprve 27. 3. 1942 havaroval na ledě u Haapasaari ve sněhové bouři. Pilot vänrikki (poručík) K. Salminen byl zraněn. Vyřazen byl s celkovým náletem 274,20 hodiny po druhé havárii 24. 2. 1945 na letišti Tampere, když  mu vysadil motor. Havárie se obešla bez zranění. Stroj nese na horních a bočních plochách olivovou zelenou, spodní plochy jsou světle šedé. Letoun byl vybaven lyžovým podvozkem.

V průběhu Zimní války ukořistili Finové celkem osm strojů typu I-153. Tento byl prvním z nich. Letoun je zobrazen v podobě, v jaké byl 18. 4. 1940 zařazen ke LeLv 14. Letoun nesl kód VH-101, jenž se v červnu toho roku změnil na VH-11 a v roce 1942 byla u všech strojů písmena VH změněna na IT. Letoun během své služby ve finském letectvu dvakrát havaroval. Nejprve 27. 3. 1942 havaroval na ledě u Haapasaari ve sněhové bouři. Pilot vänrikki (poručík) K. Salminen byl zraněn. Vyřazen byl s celkovým náletem 274,20 hodiny po druhé havárii 24. 2. 1945 na letišti Tampere, když mu vysadil motor. Havárie se obešla bez zranění. Stroj nese na horních a bočních plochách olivovou zelenou, spodní plochy jsou světle šedé. Letoun byl vybaven lyžovým podvozkem.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-153-t1339#606199Verze : 0
MOD
Diskuse
Ve finském letectvu létal do léta 1945.
URL : https://www.valka.cz/Polikarpov-I-153-t1339#68382Verze : 0