Piper PA-48 Enforcer

     
Název:
Name:
Piper PA-48 Enforcer Piper PA-48 Enforcer
Originální název:
Original Name:
Piper PA-48 Enforcer
Kategorie:
Category:
bitevní letoun attack aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1983-DD.07.1983 Piper Aicraft Corp., Vero Beach, Florida
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1983-DD.07.1983
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
09.04.1983
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3266 kg 7200 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6350 kg 14000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.6 m 41ft 4in
Délka:
Length:
10.41 m 34ft 2in
Výška:
Height:
2.67 m 8ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.76 m2 245 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Lycoming T55-L-9 o výkonu 1823 kW Lycoming YT55-L-9, power 2455 ehp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
555.2 km/h v 4572 m 345 mph in 15000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
407.2 km/h v ? m 253 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11460 m 37600 ft
Dolet:
Range:
754.8 km 469 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
10 křídelních závěsů o nosnosti 2576 kg 10 underwing hardpoints, 5680 lb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
tanks45.tripod.com
http://joebaugher.com/usaf_fighters/p51_14.html
http://flightopedia.com/piper-pa-48-enforcer.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Piper_Enforcer
http://www.wpafb.af.mil/museum/annex/an2.htm
http://www.vectorsite.net/avp51_3.html
http://home.comcast.net/~manokski/mighthaveb.htm
http://cavaliermustang.tripod.com/intro.html
URL : https://www.valka.cz/Piper-PA-48-Enforcer-t40002#454339 Verze : 0
Cavalier Turbo Mustang III, Piper PE-1 Enforcer, Piper PA-48 Enforcer


Koncem šedesátých let společnost Cavalier (která nyní vlastnila práva na design Mustangu) začala zkoumat možnost nahrazení pístového motoru Merlin v Cavalier Mustangu II turbovrtulovým motorem. Majitel Cavalieru David Lindsay prosazoval použití motoru Lycoming T55, ale nebyl schopen žádný získat.


V roce 1968 společnost do letounu P-51D N6167U zastavěla turbovrtulový motor Rolls-Royce Dart 510 o výkonu 1,245 kW a zahájila s ním letové zkoušky pod označením Turbo Mustang III. Měl oproti předchozím verzím od Cavalieru radikálně zvětšený výkon, zvýšený užitečný náklad a snížené náklady za údržbu. Navzdory četným nabídkám o projekt americká armáda ani nikdo ze zahraničí neprojevil zájem. Nakonec Cavalier v roce 1970 prototyp a výhradní práva na vývoj Mustangu prodal společnosti Piper Aircraft Corporation. 4. listopadu 1970 byl prototyp Turbo Mustangu III doručen továrně Piper ve Vero Beach.


V té době zkušenosti USA z Vietnamu ukázaly, že je potřeba úsporný, výkonný letoun pro blízkou podporu a protipovstalecké operace, který by mohl být dodáván spojeneckým státům v rámci MAP. Tento projekt byl pojmenován Pave Coin. Ve snaze získat kontrakt společnost Piper podnikla mnohem ambicióznější konverzi, než byl Turbo Mustang- jeden jednosedadlový F-51D a jeden dvoumístný TF-51D byl vybaven turbovrtulovým motorem Lycoming T55-L-9 o výkonu 1831 kW. Projekt byl pojmenován Enforcer. Poprvé Enforcer vzlétl 19. dubna 1971. V té době už na projektu Enforcer pomáhal i zakladatel Cavalieru David Lindsay, jehož firma ve stejném roce zanikla.


Jednosedadlový drak byl továrnou označen jako PE-1, registrace FAA N201PE, dvoumístný PE-2 byl registrován N202PE. Enforcer byl vybaven plastovým pancířem a samotěsnícími nádržemi a stejně jako Mustang II měl palivové nádrže na koncích křídel. Typický "poznávací prvek" Mustangu, lapač vzduchu pod trupem, byl kompletně odstraněn a na levou stranu trupu před kabinu přibyl velký výfuk. Jednomístná kabina byla vybavena raketovým vystřelovacím sedadlem Yankee a křídla tentokrát nesla dokonce deset podvěsů, byly odstraněny pevné zbraně. Ještě před zahájením testů byl PE-2 ztracen při havárii v moři nedaleko pobřeží Floridy.


USAF testovalo PE-1 v roce 1971 a letadlo splnilo všechna očekávání, ale USAF neprojevilo zájem. Kongres však byl relativně úsporným letadlem velmi zaujat a v září 1981 dotlačil vojenské letectvo k uzavření smlouvy na dva nové prototypy s továrním označením PA-48 Enforcer, které vzlétly 9. 4. 1983 a 8. 7. 1983. Oba stroje byly testovány do srpna 1984 na leteckých základnách Eglin a Edwards. Pro stíhací piloty letectva, kteří je testovali, bylo otázkou prestiže létat na proudových strojích, a samozřejmě preferovali obrovské Fairchild A-10 Thunderbolt II. Navzdory úspěšným testům tak letectvo opět Enforcer odmítlo a letadla byla na konci roku 1986 vyřazena. Kdyby stroj testovali také armádní piloti, kteří by snad dokázali podobný stroj více ocenit, vše mohlo být jinak.


Podle některých zpráv snad nákup Enforcerů zvažovalo filipínské letectvo jako náhradu za své T-28 Trojan. Objednávka až 48 strojů však měla být podmíněna úspěchem projektu ve výběru USAF, a pro Piper bylo příliš riskantní zahájit výrobu na základě malé objednávky PAF.


Stále existují tři ze čtyř prototypů: původní PE-1 (N201PE) je stále rozebraný ve skladě, PA-48 N482PE by mě být na Edwards AFB a čeká na renovaci, PA-48 N481PE (48-350001) renovován byl a nyní by měl být v "Prototype Hangar" Národního muzea USAF na Wright-Patterson AFB v Daytonu.


Fotografie detailů na s96920072.onlinehome.us.
URL : https://www.valka.cz/Piper-PA-48-Enforcer-t40002#152713 Verze : 1
...
Piper PA-48 Enforcer - PA-48 N481PE, Wright-Patterson AFB, 2002. Autor: David Pride.
http://www.davidpride.com/Air_WP/images/WP2_021.jpg

PA-48 N481PE, Wright-Patterson AFB, 2002. Autor: David Pride.
www.davidpride.com

Piper PA-48 Enforcer - N482PE na Edwards AFB, 2000. Autor: Gary Ferris.
http://s96920072.onlinehome.us/AWA1/101-200/walk170_Piper%20Enforcer/images_Gary%20Ferris/EFwdRight1.JPG

N482PE na Edwards AFB, 2000. Autor: Gary Ferris.
s96920072.onlinehome.us

Piper PA-48 Enforcer - PA-48 N481PE, Wright-Patterson AFB(zdroj 8)

PA-48 N481PE, Wright-Patterson AFB(zdroj 8)
Piper PA-48 Enforcer - PA-48 N481PE, Wright-Patterson AFB (zdroj en.wikipedia.org/wiki/Piper_Enforcer)

PA-48 N481PE, Wright-Patterson AFB (zdroj en.wikipedia.org/wiki/Piper_Enforcer)
Piper PA-48 Enforcer - Schéma projektu Cavalier Turbo Mustang III, zdroj 8.

Schéma projektu Cavalier Turbo Mustang III, zdroj 8.
URL : https://www.valka.cz/Piper-PA-48-Enforcer-t40002#152718 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více