Main Menu
User Menu

Petljakov Pe-3 (1941)

Petlyakov Pe-3

Петляков Pe-3

     
Název:
Name:
Petljakov Pe-3
Originální název:
Original Name:
Петляков Пе-3
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.08.1941-DD.10.1941 Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského, Moskva /
DD.10.1941-DD.12.1941 Moskevský letecký závod č. 39 V. R. Menžinského, Irkutsk /
Období výroby:
Production Period:
02.08.1941-07.08.1941 1st prototype
DD.08.1941-DD.12.1941 serial production
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
207
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1941
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5730 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
7860 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
17,130 m
Délka:
Length:
12,670 m
Výška:
Height:
3,930 m
Plocha křídla:
Wing Area:
40,80 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
192,647 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Klimov VK-105R kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá stavitelná VIŠ-61B
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2 200 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
535 km/h v 5300 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
475 km/h v 3500 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
10,07 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
9,0 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
8600 m
Dolet:
Range:
? km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2150 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet UBK ráže 12,7 mm po 250 nábojích
1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm 750 nábojů
1x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v ocase, 250 nábojů.


Pumový náklad: do maximální hmotnosti 700 kg
2x 100 kg puma FAB-100 (zavěšeny pod motory) 2x 100 kg puma FAB-100 (pod křídly) nebo při přetížení 2x 250 kg FAB-250 (pod křídly).
Uživatelské státy:
User States:

(kořistní stroje)
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Malcolm Passingham and Waclaw Klepacki, Aircraft in Profile No. 216 Petlyakov Pe-2 and Variants, Windsor, Berkshire, UK, Profile Publications Ltd., 1971
Smith, Peter C. Petlyakov Pe-2 Peshka. Crowood Press, Ramsbury 2003. ISBN 1-86126-588-3.
Khazanov, Dmitri. Soviet Combat Aircraft of the Second World War, Volume Two: Twin-Engined Fighters, Attack Aircraft and Bombers. Midland Publishing, Earl Shilton 1998. ISBN 1-85780-084-2.
www.xs4all.nl
https://www.wio.ru/tacftr/atak-rus.htm
https://airwar.ru/enc/fww2/pe3.html
https://www.airpages.ru/eng/ru/pe3.shtml
https://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/pe-2.html
https://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/tbl14.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Petljakov-Pe-3-1941-t105525#480868Verze : 0
MOD

Historie vzniku těžké stíhačky Pe-3



Impulsem pro vznik těžkého stíhacího letounu s dlouhým doletem bylo německé noční bombardování Moskvy v červenci 1941. Pro úpravu byl vybrán bombardovací Petljakov Pe-2, úprava byla provedena za pouhých sedm dní! Z letounu bylo odstraněno vše nepotřebné, aerodynamické brzdy z křídel, spodní střeliště, odstraněním závěsníků byla zmenšena zásoba pum, radiokompas, radiostanice BSB s dalekým dosahem byla zaměněna za "stíhačkovskou" RSI-4, do uvolněného prostoru byly nainstalovány další tři palivové nádrže o objemu 700 litrů, do přídě byly namontovány dva velkorážné kulomety UBK, každý s 250 náboji. Všechny tyto úpravy měly za cíl snížit hmotnost a prodloužit dolet nové těžké stíhačky.

Letoun byl předveden státní komisi pro obranu a moskevskému závodu č. 39 byl dán příkaz, aby do 25. srpna postavil pět předsériových letadel. Byl to velmi náročný úkol, je rozdíl upravit jeden letoun a použít a vyrobit nové specifické díly. Stavba pěti letadel bez výkresové dokumentace je již časově náročným úkolem.

Nově vyrobené letouny testovány od 29. srpna do 7. září roku 1941, během těchto zkoušek byly zjištěny solidní výkony, ale také několik zásadních nedostatků, které musely být odstraněny. Některé problémy se podařilo vyřešit ještě před zahájením výroby a některé se řešily až během výroby. Problematické bylo uložení pevných kulometů v prosklené přídi, plexisklo v okolí kulometů praskalo a tak bylo několik dílů nahrazeno plechem, později se ukázalo, že to nestačí, protože zášlehy z kulometů oslňuje pilota tak, že není schopen znovu cíl zaměřit, vadila i prosklená podlaha, pozemní světlomety tudy pilota opět oslnily. Problematické bylo i vyhazování nábojů od kulometů, docházelo k poškození chladičů, nejdříve vznikly jakési skluzavky, ty se v praxi neosvědčily a tak až ve výrobě došlo ke konečné úpravě - náboje zůstávaly uvnitř. Piloti, kteří nové Pe-3 zkoušeli v boji, velmi kritizovali absenci neprůstřelného čelního skla a zcela chybějící pasivní ochranu navigátora / střelce. Další úpravy se dotýkaly výzbroje a to jak ofenzivní tak i obranné. Útok na německý bombardér pouhou dvojicí kulometů, byť se jednalo o velkorážné UBK, byl málo účinný a proto byl později přidán pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm. Hřbetní kulomet ráže 7,62 mm byl také málo účinný, v polních dílnách byl často zdvojen a později byl na výrobní lince nahrazen velkorážným kulometem UBT, který měl delší dostřel a nepoměrně vyšší ničivý účinek. Zcela zbytečným se ukázal pevný kulomet v ocase. Zaměření bylo obtížné, střelba neúčinná a tak byl nahrazen vrhačem granátů DAG-10. Tyto granáty byly vyhazovány na padáčku za letoun, kde následně explodovaly a svými výbuchy měly buď nepřátelský letoun poškodit, nebo donutit pilota aby vystoupal a tím se dostal do palebného pole zadního střelce.

Tyto a některé další úpravy (např. výměna radiostanice RSI-4 za původní) byly zavedeny do výroby do konce roku 1941, další úpravy následovaly, ale to se již změnilo označení na Pe-3bis.


Použité prameny:
Malcolm Passingham and Waclaw Klepacki, Aircraft in Profile No. 216 Petlyakov Pe-2 and Variants, Windsor, Berkshire, UK, Profile Publications Ltd., 1971
www.xs4all.nl
https://www.wio.ru/tacftr/atak-rus.htm
https://airwar.ru/enc/fww2/pe3.html
https://www.airpages.ru/eng/ru/pe3.shtml
https://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/pe-2.html
https://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/tbl14.htm
archiv autora

Petljakov Pe-3 (1941) -


Petljakov Pe-3 (1941) - První prototyp při zkouškách.

První prototyp při zkouškách.
Petljakov Pe-3 (1941) - První prototyp.

První prototyp.
URL : https://www.valka.cz/Petljakov-Pe-3-1941-t105525#483599Verze : 0
MOD
Výkresy z časopisu Modelist-Konstruktor 3/1983
(Моделист-Конструктор 1983, №3)
Petljakov Pe-3 (1941) -


Petljakov Pe-3 (1941) -


URL : https://www.valka.cz/Petljakov-Pe-3-1941-t105525#215438Verze : 0
MOD
kamufláž+foto
Petljakov Pe-3 (1941) - Pe-3 od 6. IAK PVO, Podmoskovská oblasť, zima 1941-42

zdroj: https://wp.scn.ru/ru/ww2/f/680/1/0/5

Pe-3 od 6. IAK PVO, Podmoskovská oblasť, zima 1941-42

zdroj: https://wp.scn.ru/ru/ww2/f/680/1/0/5

Petljakov Pe-3 (1941) - zdroj: www.airwar.ru

zdroj: www.airwar.ru
Petljakov Pe-3 (1941) - zdroj: www.airwar.ru

zdroj: www.airwar.ru
URL : https://www.valka.cz/Petljakov-Pe-3-1941-t105525#215439Verze : 0
MOD