Panhard AML
Vozidlo bylo vyvinuto jako náhrada za typ Daimler Ferret pro francouzskou armádu firmou Panhard. Protopyp byl předveden armádě v roce 1959 a sériová vozidla začala přebírat v roce 1961. Od té doby se vyrobilo přes 4 800 exemplářů tohoto vozidla. Při konstrukci vozidla bylo použito shodné pohybové ústrojí jako u obrněného transporétu Panhard M3 (oba typy používají 95% shodných dílů).
Vozidla se vyráběla taktéž v jihoafrické licenci u společnosti Sandock Austral pod označení Eland. Tyto stroje se pak v jihoafrických barvách v osmdesátých letech účastnily bojů v Angole.
Základní uspořádání vozidla je u všech jeho verzí stejné. Řidič sedí v přední části, za ním je umístěná bojová nástavba s věží pro dva muže. Motor je umístěn v zadní části korby.
Vzhledem ke svému značnému rozšíření se typ zúčastnil řady bojových operací a válek. Jednalo se např. o občanskou válku v Libanonu, válku o Falklandy, partyzánskou válku v Rhodesii (dnes Zimbabwe), války v portugalských koloniích v Africe, boje v Angole nebo o krizi v Libanonu na jaře 2007.
Uživatelé: Francie, Alžírsko, Argentina, Bahrain, Benin, Burkina Faso, Burundi, Čad, Džibuti, Ekvádor, Salvádor, Gabon, Irák, Irsko, Jemen, JAR (Eland), Pobřeží slonoviny, Keňa, Libanon, Lesotho (Eland), Malawi (Eland), Malajsie, Mauretánie, Maroko, Mexiko, Niger, Nigére, Portugalsko, SAE, Saudská Arábie, Senega, Somálsko, Súdán, Togo, Tunisko, Venezuela, Zimbabwe (Eland)
Výrobce: Výrobce: Société de Construction Mécaniques Panhard et Levassor, Paříž, Francie
Verze
AML-60 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a 7,62 mm kulometem
AML-60 s věží HE60-7 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a dvěma 7,62 mm kulomety
AML-60 s věží HE60-12 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a 12,7 mm kulometem
AML-60 s věží HE60-20 - vyzbrojená 60 mm minometem a 20 mm kanonem
AML S530 - protiletadlo verze se dvěma 20 mm kanony používaná ve Venezuele
AML-20 - verzia upravená pre potreby Írskych ozbrojených síl, pôvodný 60 mm mínomet nahradený 20 mm kanónom G20
AML-90 - verze vyzbrojená 90 mm kanonem ve věži H90
AML 90 Lynx - verze s věží společnosti Hispano-Suiza vybavená kanonem GIAT F1, dálkoměrem a přístroji pro noční vidění
Eland Mk.7 - jihoafrický licenční typ s 60 mm minometem
Eland Mk.9 - jihoafrický licenční typ s 90 mm kanonem
Technicko-taktická data (AML-90)
Bojová hmotnost: 5 550 kg
Osádka: 3
Rozměry:
- celková délka: 5 110 mm
- délka korby: 3 790 mm
- šířka: 1 970 mm
- výška: 2 070 mm
- světlá výška: 330 mm
Brodivost: 1,1 m
Překročivost: 0,8 m
Výstupnost: 0,3 m
Stoupání: 60%
Pohonná jednotka:
- typ: Panhard 4HD, vzduchem chlazený čtyřválec
- maximální výkon: 90 k při 4 700 ot/min
Maximální rychlost: 92 km/h
Jízdní dosah: 600 km
Výzbroj:
- kanón D-921 F 1 ráže 90mm se zásobou 20 nábojů (náměr: -8° do +15°, odměr: 360°)
- spřažený kulomet ráže 7,62 mm se zásobou 2 000 nábojů
AML-90 argentinské armády zabevený britskou armádou během falklandského konfliktu
(©Radek Havelka)
(©Radek Havelka)
Vozidlo bylo vyvinuto jako náhrada za typ Daimler Ferret pro francouzskou armádu firmou Panhard. Protopyp byl předveden armádě v roce 1959 a sériová vozidla začala přebírat v roce 1961. Od té doby se vyrobilo přes 4 800 exemplářů tohoto vozidla. Při konstrukci vozidla bylo použito shodné pohybové ústrojí jako u obrněného transporétu Panhard M3 (oba typy používají 95% shodných dílů).
Vozidla se vyráběla taktéž v jihoafrické licenci u společnosti Sandock Austral pod označení Eland. Tyto stroje se pak v jihoafrických barvách v osmdesátých letech účastnily bojů v Angole.
Základní uspořádání vozidla je u všech jeho verzí stejné. Řidič sedí v přední části, za ním je umístěná bojová nástavba s věží pro dva muže. Motor je umístěn v zadní části korby.
Vzhledem ke svému značnému rozšíření se typ zúčastnil řady bojových operací a válek. Jednalo se např. o občanskou válku v Libanonu, válku o Falklandy, partyzánskou válku v Rhodesii (dnes Zimbabwe), války v portugalských koloniích v Africe, boje v Angole nebo o krizi v Libanonu na jaře 2007.
Uživatelé: Francie, Alžírsko, Argentina, Bahrain, Benin, Burkina Faso, Burundi, Čad, Džibuti, Ekvádor, Salvádor, Gabon, Irák, Irsko, Jemen, JAR (Eland), Pobřeží slonoviny, Keňa, Libanon, Lesotho (Eland), Malawi (Eland), Malajsie, Mauretánie, Maroko, Mexiko, Niger, Nigére, Portugalsko, SAE, Saudská Arábie, Senega, Somálsko, Súdán, Togo, Tunisko, Venezuela, Zimbabwe (Eland)
Výrobce: Výrobce: Société de Construction Mécaniques Panhard et Levassor, Paříž, Francie
Verze
AML-60 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a 7,62 mm kulometem
AML-60 s věží HE60-7 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a dvěma 7,62 mm kulomety
AML-60 s věží HE60-12 - verze vyzbrojená 60 mm minometem a 12,7 mm kulometem
AML-60 s věží HE60-20 - vyzbrojená 60 mm minometem a 20 mm kanonem
AML S530 - protiletadlo verze se dvěma 20 mm kanony používaná ve Venezuele
AML-20 - verzia upravená pre potreby Írskych ozbrojených síl, pôvodný 60 mm mínomet nahradený 20 mm kanónom G20
AML-90 - verze vyzbrojená 90 mm kanonem ve věži H90
AML 90 Lynx - verze s věží společnosti Hispano-Suiza vybavená kanonem GIAT F1, dálkoměrem a přístroji pro noční vidění
Eland Mk.7 - jihoafrický licenční typ s 60 mm minometem
Eland Mk.9 - jihoafrický licenční typ s 90 mm kanonem
Technicko-taktická data (AML-90)
Bojová hmotnost: 5 550 kg
Osádka: 3
Rozměry:
- celková délka: 5 110 mm
- délka korby: 3 790 mm
- šířka: 1 970 mm
- výška: 2 070 mm
- světlá výška: 330 mm
Brodivost: 1,1 m
Překročivost: 0,8 m
Výstupnost: 0,3 m
Stoupání: 60%
Pohonná jednotka:
- typ: Panhard 4HD, vzduchem chlazený čtyřválec
- maximální výkon: 90 k při 4 700 ot/min
Maximální rychlost: 92 km/h
Jízdní dosah: 600 km
Výzbroj:
- kanón D-921 F 1 ráže 90mm se zásobou 20 nábojů (náměr: -8° do +15°, odměr: 360°)
- spřažený kulomet ráže 7,62 mm se zásobou 2 000 nábojů
AML-90 argentinské armády zabevený britskou armádou během falklandského konfliktu
(©Radek Havelka)
(©Radek Havelka)