Název: Name: | PZL P.11b | PZL P.11b |
Originální název: Original Name: | PZL P.11b | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1393-DD.MM.1934 Państwowe Zakłady Lotnicze, Warszawa | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1393-DD.MM.1934 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 prototyp (P.11/II) 49 sériově vyrobených letadel | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1933 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1050 kg | 2315 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1525 kg | 3362 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,719 m | 35ft 2in |
Délka: Length: | 7,250 m | 23ft 9,43in |
Výška: Height: | 2,700 m | 8ft 10,29in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,90 m2 | 192.67 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 85,196 kg/m2 | 17.45 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnôme Rhône K9 Krsd, vzduchem chlazený, hvězdicový devítiválec, o výkonu 391,5 kW Vrtule dvoulistá kovová s pevným úhlem náběhu. | Gnôme Rhône K9 Krsd, nine-cylinder, air-cooled radial engine, rated 525 hp, driving a two-blade fixed-pitch metal propeller. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 224 l | 49.3 Imp gal / 59.2 US gal |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 330 km/h v 4000 m | 205.1 mph in 13123 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 235 km/h v 3000 m | 146 mph in 9843 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 12,4 m/s | 2440.9 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | ? ft |
Dolet: Range: | 550 km | 341.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet KM wz. 33 ráže 7,92 mm, na bocích trupu (po 500 nábojích) a 2x pevný kulomet KM wz. 33 ráže 7,92 mm, v křídlech (po 300 nábojích). | Two fixed forward-firing 0.311 inch KM wz. 33 in the fuselage, 500 rpg and two fixed forward-firing 0.311 inch KM wz. 33 in the wings mounted, 300 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Rumunsko bylo nuceno počátkem třicátých let hledat moderní stíhací letoun pro své letectvo. Poláci tehdy měli skutečně moderní letoun, tedy zatím prototyp PZL P.11/I, který předváděli všem potencionálním zákazníkům. Rumunské království si nakonec tento letoun vybralo a tak vznikala ryze exportní verze PZL P.11b, upravená podle rumunských požadavků. Továrna PZL musela tyto letouny vyrobit i za cenu přerušení dodávek pro polské letectvo. Celkem bylo do Rumunska dodáno 50 stíhaček, do tohoto množství je započítán i druhý prototyp, který byl upraven do podoby PZL P.11b. Rumunské letouny byly poháněny motory Gnôme Rhône K9 Krsd o výkonu 595 k, tyto motory byly vyráběny v Rumunsku licenčně a je logické, že Rumuni neměli zájem o motory Mercury. Rumunské letectvo novým letounům přidělilo taktická čísla 1 až 50. | In the early 1930's, the Romanian Royal Air Force was looking for a modern fighter. The favourite in this competition seemed to be the new Polish PZL P.1/II fighter at that moment one of the best in the world. Inspite of this the appearance of IAR's first own fighter design in the shape of the IAR CV-11, pre longed the suspense, until September 1931 when an improved version of the PZL P.1/II the PZL P.11 was chosen as the new main fighter of the Romanian Royal Air Force. This decision although somewhat suspicious due to corruption allegations seemed to be the right one since the Polish aircraft had superior maneuvrability over its Romanian counterpart and its armament was an impressive one for the early 1930's. The initial order was for 50 modified versions of the PZL P.11 called PZL P.11b to be produced in Poland. Changes over the original model consisted in fitting a Romanian IAR K9 engines as well as Romanian produced instruments. The Romanian Air Force marked it’s a new aircraft tactical numbers 1 to 50. |
Zdroje: Sources: | Krzystof Cieślak, Wojciech Gawrych a Andrzej Glass, Samoloty Myśliwskie września 1939, Serie AEROHOBBY, Wydawatelstwo Not Sigma, Warszawa, 1987, ISBN 83-85001-11-05 Witold Liss, Aircraft Profile No.75, The P.Z.L. P-11, Profile Publications Ltd., Leathead, Surrey, London and Watford, No ISBN. L+K 14/67, Letadla 1939-45 L+K 25/1974, Václav Němeček, Monografie www.pilotfriend.com http://www.airwar.ru/enc/fww2/p11.html archiv autora |
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Państwowe Zakłady Lotnicze / PZL Okecie |
Typ letounu | PZL P.11b |
Kamufláž | - |
Země | |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL P.11b |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |