Název:
Name:
PZL P.46 Sum
Originální název:
Original Name:
PZL P.46 Sum
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.01.1938-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie /
Období výroby:
Production Period:
DD.01.1938-DD.09.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 prototypy
1 prototyp nedokončený
+ příprava sériové výroby 300 letadel
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1938 1st prototype
DD.03.1939 2nd prototype
Osádka:
Crew:
3
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1995 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3550 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
14,600 m
Délka:
Length:
10,500 m
Výška:
Height:
3,300 m
Plocha křídla:
Wing Area:
31,50 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
112,698 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
PZL-Bristol Pegasus XXB (PZL Pegaz XX) vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 691 kW (940 k), trvalý výkon 596 kW (810 k) v h= 3 600 m
Vrtule trojlistá kovová s nastavitelným úlem náběhu typu Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
750 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
425 km/h v 3600 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
360 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
min do m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7700 m
Dolet:
Range:
1300 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný synchronizovaný kulomet FK vz. 36 ráže 7,9 mm nad motorem,
2x pevný kulomet FK vz. 36 ráže 7,9 mm v křídlech,
1x pohyblivý kulomet FK vz. 37 ráže 7,9 mm v zadní části kabiny (sériové letouny zde měly nést kulometné dvojče) a
1x pohyblivý kulomet FK vz. 37 ráže 7,9 mm ve spodním výsuvném střelišti.


Pumový náklad: do 600 kg
Uživatelské státy:
User States:
-
Poznámka:
Note:
První prototyp nesl pouze makety zbraní byl v listopadu 1938 vystaven na XVI. Aerosalonu v Paříži, zde budil značný zájem. Druhý prototyp byl neozbrojen.


PZL P46 Sum měl být moderním nástupcem lehkých bombardéru PZL.23 Karaś. Bohužel, začátek války předběhl modernizaci polského letectva a tak v září 1939 létaly pouze dva prototypy (vlastně létal pouze jeden) a třetí zůstal nedokončený. Po vypuknutí války byl první prototyp uzemněn na letišti ve Varšavě s poškozeným podvozkem.
Druhý prototyp měl mnohem zajímavější osud - 5. září 1939 byl evakuován z Varšavy do Lvova, odtud odlétl 17. září do rumunské Bukurešti, zde byl internován. Pod záminkou kurýrního letu letěl dne 26. září 1939 do obležené Varšavy a odtud 27. září 1939 odletěl do litevského Kaunasu. Litevci letadlo internovali, ale po obsazení Litvy byl Sum zabaven Rudou armádou a patrně bylo provedeno i několik zkušebních letů.
Zdroje:
Sources:
Bartolomiej Belcarz, Robert Peczkowski, White Eagles, The Aircraft, Men and Operations of the Polish Air Force 1918-1939, Ottringham, Hikoki Publications Ltd, 2001, ISBN 1-902109-73-2.
Andrzej Zasieczny, Broń Wojska Polskiego 1939-1945 Lotnictwo Marynarka Wojenna, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Alma-Press, 2006, ISBN 83-7020-334-5.
Dr. Jan P. Koniarek, Polish Air Force 1939-1945, Carrollton, TX, Squadron/Signal Publications, Inc., 1994, ISBN 0-89747-324-8.
Andrzej Morgała, Polskie samoloty wojskowe 1939-1945, Warszawa, Wydawnictwo MON, 1976.
https://www.airwar.ru/enc/bww2/pzl46.html











URL : https://www.valka.cz/PZL-46-Sum-t1028#543260Verze : 1
MOD
PZL P.46 Sum


PZL-46 bol projekt ľahkého bombardovacieho a prieskumného lietadla, ktorý mal nahradť zastarávajúci PZL P-23 Karas. Prvý prototyp bol dokončený v auguste 1938 a následne bol predstavený na parížskom aerosalóne toho istého roku. Bol ešte neozbrojený a mal nefunčnú gondolu strelca. Druhý prototyp PZL P-46/II z marca 1939 mal už prepracovanú gondolu strelca. Oba prototypy poháňal motor Pegasus XX. V lete 1939 sa objavuje tretí prototyp PZL P-46/III s výkonnejším motorom Gnome-Rhone 14N21. Táto verzia pod označením Sum B bola určená na export. Bulharsko si objednalo 12 kusov z tejto verzie.


Objednávka Sum A s motorom Pegasus XX znela na 300 kusov, pričom prvé mali vstúpiť do služby na jar 1940. V čase útoku Nemcov bolo v továrni PZL WP-1 vo Waršave množstvo kusov vo viacerých fázach rozpracovania. 5. Septembra 1939 prelietol druhý prototyp s inžinierom S. Reissom na palube cez Ľvov do Bukurešti. Prvý prototyp zostal pre technické problémy na letisku vo Waršave. Aj druhý prototyp sa však ešte do Waršavy vrátil aby 26. septembra 1939 evakuoval majora Galinata a desiatnikov W. Hackiewicz a W. Urbanowicz (ten neskôr lietal s Flying Tigers v Číne a stal esom) 27. septembra 1939 Reiss prelietol z Waršavy do Litvy, kde neskôr tento prototyp získali Rusi.



Zdroj:
www.geocities.com
https://avia.russian.ee/air/poland/pzl-46.php
URL : https://www.valka.cz/PZL-46-Sum-t1028#231949Verze : 3
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!