Název: Name: | PZL.37B Łoś | |
Originální název: Original Name: | PZL.37B Łoś | |
Kategorie: Category: | bombardovací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze - Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie / DD.MM.1939-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze - Wytwórnia Płatowców Nr 2, Mielec / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1938-DD.09.1939 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 68: 50 (1. výrobní série / 1st production batch) evidenční vojenská čísla / military serial numbers: 72.100-72.149 18 (2. výrobní série / 2nd production batch) 1) evidenční vojenská čísla / military serial numbers: 72.170-72.??? 2) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1938 | |
Osádka: Crew: | 4 pilot, radiooperátor, 2 palubní střelci | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4280 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4935 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 9120 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 17,93 m | |
Délka: Length: | 12,92 m | |
Výška: Height: | 5,10 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 53,51 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 160,0 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Bristol PZL Pegasus XXA nebo Bristol PZL Pegasus XXB nebo Bristol PZL Pegasus XIX o výkonu 619-676 kW | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | hlavní nádrž v trupu - 532 l 2 nádrže v křídlech po 238 l 2 odhazovací nádrže po 119 l Možnost přidání dvou nádrží po 369 l do bombové komory. | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 412 km/h v 2800 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 360 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 3,67 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 21 min do 4500 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 6000 m | |
Dolet: Range: | 1500 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2600 km | |
Výzbroj: Armament: | 3x PWU wz. 37 "Szczeniak" ráže 7,92 mm se zásobou 1632 nábojů. Bomby: 2 x 300 kg PuW + 18x100 kg Ż-31 nebo PuW 20 x 100 kg PuW nebo Ż-31 20 x 50 kg T-32 nebo wz. 29 nebo PuW 20 kontejnérů po 240 zápalných pum T-34 (celkem 1056 kg) | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) U druhé výrobní série byly zavedeny některé úpravy. Do zadní části trupu byly z obou stran dodány okénka nad spodním střeleckým stanovištěm, byla zjednodušena výfuková roura a byl zaměněn levý motor s pravým, čímž došlo k přemístění výfukové roury blíž k trupu a ke značnému snížení viditelnosti výfukových plamenů ze země při nočním letu. 2) Vojenská evidenční čísla této výrobní série byla z důvodu utajení množství přidělována nepravidelně. Známá čísla této série: 72.170, 72.174-72.176, 72.182, 72.183, 72.185, 72.193, 72.198, 72.200, 72.210, 72.215, 72.220, 72.225, 72.240, 72.250-72.252 | |
Zdroje: Sources: | Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec Wrzesień 1939, WKŁ, Warszawa 1989 Cynk, Jerzy B.: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, WKŁ, Warszawa 1990 Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL P.37 Łoś, Gdańsk 2006 Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972 |
URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#375568Verze : 0
stary
MOD
Łoś byl vyprojektován týmem v čele s Jerzym Dbrowským v roce 1934. P.37 byl ve své době špičkový bombardovací letoun a ve světě vyvolal mimořádný zájem. Velitelé armády ho však nechtěli. Přesto se bombardovací brigádě podařilo vytvořit čtyři perutě, 211., 212., 216. a 217. Každá měla devět letadel a vojáci měli zajištený kompletní výcvik. Tyto perutě byly schopny během několika dnů zasáhnout efektivně do bojů. Nakonec bylo u útvarů 100 Łośů. 12 jich bylo zničeno a asi čtyřicítce se podařilo uletět do Rumunska. Rumuni je použili proti SSSR.
Gunston, Bill - Bojová letadla druhé světové války, Václav Svojtka a Co., 1998 ISBN 80-7237-203-3
URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#205113Verze : 1
Reklama
.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL.37B Łoś |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 72.54 |
Taktické označení / imatrikulace | 10 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#388885Verze : 0
ICE
MOD
PZL.37B Łoś z výzbroje Grupul 4 Bombardament Královského rumunského letectva, červen 1941.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | - |
Typ letounu | PZL.37B Łoś |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | 202 white |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#388889Verze : 2
ICE
MOD
Přehled vyrobených letounů PZL P.37 Łoś B
Vojenské evidenční číslo | Datum výroby | Vojenský útvar | Útvarové označení | Poznámka |
---|---|---|---|---|
1. výrobní série | | |||
72.100 | DD.MM.1938 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "J" | Do 09.09.1939 2x nouzové přistání - 09.09.1939 vyřazen z akcí. |
72.101 | DD.MM.1938 | Bombardovací letka 221 / 16. bombardovací. letka | ? | K 16. letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska. |
72.102 | DD.MM.1938 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "K" | 03.09.1939 nouzové přistání s poškozeným motorem. 05.09.1939 návrat k letce. 15.09.1939 omylem sestřelen u obce Perespa polskou PVO. |
72.103 | DD.MM.1938 | ? | ? | ? |
72.104 | DD.MM.1938 | Bombardovací letka 217 | ? | 05.06.1939 zničen při nehodě. |
72.105 | DD.MM.1938 | ? | ? | ? |
72.106 | DD.MM.1938 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "L" | 03.09.1939 nouzové přistání na letišti Okęcie s poškozenými klapkami. 12.09.1939 - poškozen při startu z polního letiště. Evakuován do Rumunska. |
72.107 | DD.MM.1938 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 16. bombardovací letka | ? | K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska. |
72.108 | DD.MM.1938 | ? | ? | 04.1939 - provozní zkoušky v letce sériových strojů u Samostatné pokusné peruti. |
72.109 | DD.MM.1938 | ? | ? | ? |
72.110 | DD.MM.1938 | ? | ? | ? |
72.111 | DD.MM.1938 | Bombardovací letka 212 / 12. bombardovací letka | ? | 04.04.1939 sestřelen nad obcí Wyzgiełzów Uffz. Hansem Katzmannem od 1./ZG 2. |
72.112 | DD.MM.1939 | ? | ? | V záloze, pravděpodobně evakuován do Rumunska (dle Morgały). |
72.113 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.114 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "M" | 15.06.1939 porucha motoru za letu a nouzové přistání. 07.09.1939 z důvodu poruchy klapek zničen při nouzovém přistání na letišti Popielewo. |
72.115 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "N" | 05.09.1939 zničen při nehodě na letišti Stara Wieś. |
72.116 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka | bílá "C" | ? |
72.117 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka | bílá "D" | 17.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.118 | DD.MM.1939 | Řadová letka 11 / Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 17. bombardovací letka | bílá "5" | 06.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska. Na snímcích přejímky v Rumunsku označen symbolem Řadové letky 11, která byla v březnu 1939 rozpuštěna. |
72.119 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 17. bombardovací letka | ? | 12.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.120 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 17. bombardovací letka | ? | 12.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.121 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.122 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.123 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.124 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? | ? | DD.MM.1939 převelen na leteckou základnu Małaszewicze. 17.09.1939 přistál omylem na sověty obsazeném území. Stroj byl vystaven v Kyjevě jako válečná trofej |
72.125 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? | bílá "10" | DD.MM.1939 převelen na leteckou základnu Małaszewicze. 17.09.1939 přistál omylem na sověty obsazeném území. Stroj byl vystaven v Kyjevě jako válečná trofej. |
72.126 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.127 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.128 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.129 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.130 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.131 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.132 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.133 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.134 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.135 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "O" | 04.09.1939 nouzové přistání u obce Wołynka pro závadu motorů - k letce se už nevrátil. |
72.136 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 16. bombardovací letka | ? | K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska. |
72.137 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? | ? | Na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Piňsku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.138 | DD.MM.1939 | ? | ? | DD.09.1939 ve zcela zničeném stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. |
72.139 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.140 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.141 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.142 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka | bílá "E" | 25.07.1939 provedl nácvik bombardování letišť. 17.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.143 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.144 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.145 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.146 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.147 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.148 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.149 | DD.MM.1939 | ? | ? | DD.MM.1939 v Technické odběrové ústředně II při letecké továrně PZL ve Varšavě. |
72.160 ? | ? | ? | ? | DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození a průstřely. Identifikace evidenčního čísla dle sovětských zdrojů. |
2. výrobní série | | |||
72.170 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 16. bombardovací letka | ? | K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska. |
72.171 | ? | ? | ? | ? |
72.172 | ? | ? | ? | ? |
72.173 | ? | ? | ? | ? |
72.174 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "P" | 16.09.1939 zničen při přistání na letišti Buczacz. 17.09.1939 před evakuací spálen. |
72.175 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 221 | bílá "3" | Podkřídelní identifikační znak 803-N. DD.MM.1939 v Technické odběrové ústředně II při letecké továrně PZL ve Varšavě. 19.06.1939 zničen při nehodě u obce Zegrze. |
72.176 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 212 / 12. bombardovací letka | ? | DD.09.1939 převezen do PZL ve Varšavě k opravě bojových poškození. DD.09.1939 ukořistěn Němci. |
72.177 | ? | ? | ? | DD.MM.1939 - V továrně PZL úprava motorové instalace pro přizpůsobení k montáži jiného motoru. |
72.178 | ? | ? | ? | ? |
72.179 | ? | ? | ? | ? |
72.180 | ? | ? | ? | ? |
72.181 | ? | ? | ? | DD.MM.1939 - V továrně PZL úprava motorové instalace pro přizpůsobení k montáži jiného motoru. DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození a průstřely. |
72.182 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "R" | 04.09.1939 sestřelen PVO německé 1. tankové divize u obce Kodrąb. |
72.183 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka | bílá "F" | 22.07.1939 provedl nácvik bombardování letišť. 14.09.1939 nouzové přistání u obce Mukoszyna pro nedostatek paliva. Stroj opuštěn a ponechán na místě. |
72.184 | ? | ? | ? | ? |
72.185 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka | bílá "G" | 28.07.1939 provedl nácvik bombardování železniční stanice a letiště spojený se vzdušným bojem. |
72.186 | ? | ? | ? | ? |
72.187 | ? | ? | ? | ? |
72.188 | ? | ? | ? | ? |
72.189 | ? | ? | ? | ? |
72.190 | ? | ? | ? | ? |
72.191 | ? | ? | ? | ? |
72.192 | ? | ? | ? | ? |
72.193 | DD.07.1939 | Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka | bílá "H" | První PZL.37B smontovaný v továrně PZL WP 2 v Mielci. Zalétán a odebrán 04.-05.07.1939. 17.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.194 | ? | ? | ? | ? |
72.195 | ? | ? | ? | ? |
72.196 | ? | ? | ? | ? |
72.197 | ? | ? | ? | ? |
72.198 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? | ? | 01.09.1939 na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Piňsku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.199 | ? | ? | ? | ? |
72.200 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? | ? | 01.09.1939 na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Lucku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.205 | ? | ? | ? | ? |
72.210 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka | bílá "S" | 18.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.215 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? | ? | DD.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.217? | DD.MM.1939 | ? | ? | DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození trupu a křídel. Identifikace evidenčního čísla dle sovětských zdrojů. |
72.220 | DD.MM.1939 | Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? | ? | ? |
72.225 | DD.MM.1939 | Řadová letka 12 / Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 17. bombardovací letka | bílá "3" | DD.09.1939 zničen na letecké základně Małaszewicze. Vrak stroje hrál roli v německém propagandistickém filmu "Kampfgeschwader Lützow". Označen symbolem Řadové letky 12, která byla v březnu 1939 rozpuštěna. |
72.230 | ? | ? | ? | ? |
72.235 | ? | ? | ? | ? |
72.240 | DD.MM.1939 | Továrna PZL / XX. bombardovací peruť (?) | ? | 05.09.1939 evakuace z varšavského letiště Okęcie do Lvova. DD.09.1939 převzat XX bombardovací perutí (?). 17.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.245 | DD.MM.1939 | ? | ? | ? |
72.250 | DD.MM.1939 | Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka | bílá "I" | 14.06.1939 cvičné bombardování cementovými bombami. 08.08.1939 provedl nácvik bombardování mostů. 17.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.251 | DD.MM.1939 | ? | ? | 18.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.252 | DD.MM.1939 | ? | ? | 18.09.1939 evakuován do Rumunska. |
72.253 | ? | ? | ? | ? |
Zdroje:
Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Belona, Warszawa 2003
Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL.37 Łoś, Gdańsk 2006
Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską Cz. I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002
URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#395947Verze : 3
stary
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.