Main Menu
User Menu
Reklama
     
Název:
Name:
PZL.37B Łoś
Originální název:
Original Name:
PZL.37B Łoś
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze - Wytwórnia Płatowców Nr 1, Okęcie /
DD.MM.1939-DD.09.1939 Państwowe Zakłady Lotnicze - Wytwórnia Płatowców Nr 2, Mielec /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1938-DD.09.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
68:
50 (1. výrobní série / 1st production batch)
evidenční vojenská čísla / military serial numbers:
72.100-72.149
18 (2. výrobní série / 2nd production batch) 1)
evidenční vojenská čísla / military serial numbers:
72.170-72.??? 2)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1938
Osádka:
Crew:
4
pilot, radiooperátor, 2 palubní střelci
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
4280 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4935 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
9120 kg
Rozpětí:
Wingspan:
17,93 m
Délka:
Length:
12,92 m
Výška:
Height:
5,10 m
Plocha křídla:
Wing Area:
53,51 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
160,0 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Bristol PZL Pegasus XXA nebo Bristol PZL Pegasus XXB nebo Bristol PZL Pegasus XIX o výkonu 619-676 kW
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
hlavní nádrž v trupu - 532 l
2 nádrže v křídlech po 238 l
2 odhazovací nádrže po 119 l
Možnost přidání dvou nádrží po 369 l do bombové komory.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
412 km/h v 2800 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
360 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
3,67 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
21 min do 4500 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6000 m
Dolet:
Range:
1500 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
2600 km
Výzbroj:
Armament:
3x PWU wz. 37 "Szczeniak" ráže 7,92 mm se zásobou 1632 nábojů.

Bomby:
2 x 300 kg PuW + 18x100 kg Ż-31 nebo PuW
20 x 100 kg PuW nebo Ż-31
20 x 50 kg T-32 nebo wz. 29 nebo PuW
20 kontejnérů po 240 zápalných pum T-34 (celkem 1056 kg)
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
1) U druhé výrobní série byly zavedeny některé úpravy. Do zadní části trupu byly z obou stran dodány okénka nad spodním střeleckým stanovištěm, byla zjednodušena výfuková roura a byl zaměněn levý motor s pravým, čímž došlo k přemístění výfukové roury blíž k trupu a ke značnému snížení viditelnosti výfukových plamenů ze země při nočním letu.
2) Vojenská evidenční čísla této výrobní série byla z důvodu utajení množství přidělována nepravidelně. Známá čísla této série:
72.170, 72.174-72.176, 72.182, 72.183, 72.185, 72.193, 72.198, 72.200, 72.210, 72.215, 72.220, 72.225, 72.240, 72.250-72.252
Zdroje:
Sources:
Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec Wrzesień 1939, WKŁ, Warszawa 1989
Cynk, Jerzy B.: Samolot bombowy PZL P-37 Łoś, WKŁ, Warszawa 1990
Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL P.37 Łoś, Gdańsk 2006
Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#375568Verze : 0
MOD
Łoś byl vyprojektován týmem v čele s Jerzym Dbrowským v roce 1934. P.37 byl ve své době špičkový bombardovací letoun a ve světě vyvolal mimořádný zájem. Velitelé armády ho však nechtěli. Přesto se bombardovací brigádě podařilo vytvořit čtyři perutě, 211., 212., 216. a 217. Každá měla devět letadel a vojáci měli zajištený kompletní výcvik. Tyto perutě byly schopny během několika dnů zasáhnout efektivně do bojů. Nakonec bylo u útvarů 100 Łośů. 12 jich bylo zničeno a asi čtyřicítce se podařilo uletět do Rumunska. Rumuni je použili proti SSSR.

Gunston, Bill - Bojová letadla druhé světové války, Václav Svojtka a Co., 1998 ISBN 80-7237-203-3
URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#205113Verze : 1
.
PZL.37B Łoś -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#388885Verze : 0
MOD
PZL.37B Łoś z výzbroje Grupul 4 Bombardament Královského rumunského letectva, červen 1941.
PZL.37B Łoś -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#388889Verze : 2
MOD

Přehled vyrobených letounů PZL P.37 Łoś B



Vojenské evidenční číslo Datum výroby Vojenský útvar Útvarové označení Poznámka
1. výrobní série
72.100 DD.MM.1938 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "J" Do 09.09.1939 2x nouzové přistání - 09.09.1939 vyřazen z akcí.
72.101 DD.MM.1938 Bombardovací letka 221 / 16. bombardovací. letka ? K 16. letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska.
72.102 DD.MM.1938 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "K" 03.09.1939 nouzové přistání s poškozeným motorem. 05.09.1939 návrat k letce. 15.09.1939 omylem sestřelen u obce Perespa polskou PVO.
72.103 DD.MM.1938 ? ? ?
72.104 DD.MM.1938 Bombardovací letka 217 ? 05.06.1939 zničen při nehodě.
72.105 DD.MM.1938 ? ? ?
72.106 DD.MM.1938 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "L" 03.09.1939 nouzové přistání na letišti Okęcie s poškozenými klapkami. 12.09.1939 - poškozen při startu z polního letiště. Evakuován do Rumunska.
72.107 DD.MM.1938 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 16. bombardovací letka ? K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska.
72.108 DD.MM.1938 ? ? 04.1939 - provozní zkoušky v letce sériových strojů u Samostatné pokusné peruti.
72.109 DD.MM.1938 ? ? ?
72.110 DD.MM.1938 ? ? ?
72.111 DD.MM.1938 Bombardovací letka 212 / 12. bombardovací letka ? 04.04.1939 sestřelen nad obcí Wyzgiełzów Uffz. Hansem Katzmannem od 1./ZG 2.
72.112 DD.MM.1939 ? ? V záloze, pravděpodobně evakuován do Rumunska (dle Morgały).
72.113 DD.MM.1939 ? ? ?
72.114 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "M" 15.06.1939 porucha motoru za letu a nouzové přistání. 07.09.1939 z důvodu poruchy klapek zničen při nouzovém přistání na letišti Popielewo.
72.115 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "N" 05.09.1939 zničen při nehodě na letišti Stara Wieś.
72.116 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka bílá "C" ?
72.117 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka bílá "D" 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.118 DD.MM.1939 Řadová letka 11 / Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 17. bombardovací letka bílá "5" 06.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska. Na snímcích přejímky v Rumunsku označen symbolem Řadové letky 11, která byla v březnu 1939 rozpuštěna.
72.119 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 17. bombardovací letka ? 12.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.120 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 17. bombardovací letka ? 12.09.1939 zařazen k 17. bombardovací letce jako náhrada. 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.121 DD.MM.1939 ? ? ?
72.122 DD.MM.1939 ? ? ?
72.123 DD.MM.1939 ? ? ?
72.124 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? ? DD.MM.1939 převelen na leteckou základnu Małaszewicze. 17.09.1939 přistál omylem na sověty obsazeném území. Stroj byl vystaven v Kyjevě jako válečná trofej
72.125 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? bílá "10" DD.MM.1939 převelen na leteckou základnu Małaszewicze. 17.09.1939 přistál omylem na sověty obsazeném území. Stroj byl vystaven v Kyjevě jako válečná trofej.
72.126 DD.MM.1939 ? ? ?
72.127 DD.MM.1939 ? ? ?
72.128 DD.MM.1939 ? ? ?
72.129 DD.MM.1939 ? ? ?
72.130 DD.MM.1939 ? ? ?
72.131 DD.MM.1939 ? ? ?
72.132 DD.MM.1939 ? ? ?
72.133 DD.MM.1939 ? ? ?
72.134 DD.MM.1939 ? ? ?
72.135 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "O" 04.09.1939 nouzové přistání u obce Wołynka pro závadu motorů - k letce se už nevrátil.
72.136 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 16. bombardovací letka ? K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska.
72.137 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? ? Na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Piňsku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.138 DD.MM.1939 ? ? DD.09.1939 ve zcela zničeném stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody.
72.139 DD.MM.1939 ? ? ?
72.140 DD.MM.1939 ? ? ?
72.141 DD.MM.1939 ? ? ?
72.142 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka bílá "E" 25.07.1939 provedl nácvik bombardování letišť. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.143 DD.MM.1939 ? ? ?
72.144 DD.MM.1939 ? ? ?
72.145 DD.MM.1939 ? ? ?
72.146 DD.MM.1939 ? ? ?
72.147 DD.MM.1939 ? ? ?
72.148 DD.MM.1939 ? ? ?
72.149 DD.MM.1939 ? ? DD.MM.1939 v Technické odběrové ústředně II při letecké továrně PZL ve Varšavě.
72.160 ? ? ? ? DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození a průstřely. Identifikace evidenčního čísla dle sovětských zdrojů.
2. výrobní série
72.170 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 16. bombardovací letka ? K 16. bombardovací letce zařazen jako náhrada. 17.09.1939 evakuace do Rumunska.
72.171 ? ? ? ?
72.172 ? ? ? ?
72.173 ? ? ? ?
72.174 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "P" 16.09.1939 zničen při přistání na letišti Buczacz. 17.09.1939 před evakuací spálen.
72.175 DD.MM.1939 Bombardovací letka 221 bílá "3" Podkřídelní identifikační znak 803-N. DD.MM.1939 v Technické odběrové ústředně II při letecké továrně PZL ve Varšavě. 19.06.1939 zničen při nehodě u obce Zegrze.
72.176 DD.MM.1939 Bombardovací letka 212 / 12. bombardovací letka ? DD.09.1939 převezen do PZL ve Varšavě k opravě bojových poškození. DD.09.1939 ukořistěn Němci.
72.177 ? ? ? DD.MM.1939 - V továrně PZL úprava motorové instalace pro přizpůsobení k montáži jiného motoru.
72.178 ? ? ? ?
72.179 ? ? ? ?
72.180 ? ? ? ?
72.181 ? ? ? DD.MM.1939 - V továrně PZL úprava motorové instalace pro přizpůsobení k montáži jiného motoru. DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození a průstřely.
72.182 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "R" 04.09.1939 sestřelen PVO německé 1. tankové divize u obce Kodrąb.
72.183 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka bílá "F" 22.07.1939 provedl nácvik bombardování letišť. 14.09.1939 nouzové přistání u obce Mukoszyna pro nedostatek paliva. Stroj opuštěn a ponechán na místě.
72.184 ? ? ? ?
72.185 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka bílá "G" 28.07.1939 provedl nácvik bombardování železniční stanice a letiště spojený se vzdušným bojem.
72.186 ? ? ? ?
72.187 ? ? ? ?
72.188 ? ? ? ?
72.189 ? ? ? ?
72.190 ? ? ? ?
72.191 ? ? ? ?
72.192 ? ? ? ?
72.193 DD.07.1939 Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka bílá "H" První PZL.37B smontovaný v továrně PZL WP 2 v Mielci. Zalétán a odebrán 04.-05.07.1939. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.194 ? ? ? ?
72.195 ? ? ? ?
72.196 ? ? ? ?
72.197 ? ? ? ?
72.198 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? ? 01.09.1939 na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Piňsku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.199 ? ? ? ?
72.200 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? ? 01.09.1939 na letecké základně Małaszewicze. 02.09.1939 přelet do Lucku. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.205 ? ? ? ?
72.210 DD.MM.1939 Bombardovací letka 217 / 17. bombardovací letka bílá "S" 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.215 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? ? DD.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.217? DD.MM.1939 ? ? DD.09.1939 v neletovém stavu ukořistěn jednotkami sovětského 8. střeleckého sboru na letišti Stare Brody. Poškození trupu a křídel. Identifikace evidenčního čísla dle sovětských zdrojů.
72.220 DD.MM.1939 Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť ? ? ?
72.225 DD.MM.1939 Řadová letka 12 / Bombardovací peruť 220 / XX. bombardovací peruť / 17. bombardovací letka bílá "3" DD.09.1939 zničen na letecké základně Małaszewicze. Vrak stroje hrál roli v německém propagandistickém filmu "Kampfgeschwader Lützow". Označen symbolem Řadové letky 12, která byla v březnu 1939 rozpuštěna.
72.230 ? ? ? ?
72.235 ? ? ? ?
72.240 DD.MM.1939 Továrna PZL / XX. bombardovací peruť (?) ? 05.09.1939 evakuace z varšavského letiště Okęcie do Lvova. DD.09.1939 převzat XX bombardovací perutí (?). 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.245 DD.MM.1939 ? ? ?
72.250 DD.MM.1939 Bombardovací letka 216 / 16. bombardovací letka bílá "I" 14.06.1939 cvičné bombardování cementovými bombami. 08.08.1939 provedl nácvik bombardování mostů. 17.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.251 DD.MM.1939 ? ? 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.252 DD.MM.1939 ? ? 18.09.1939 evakuován do Rumunska.
72.253 ? ? ? ?

Zdroje:
Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Belona, Warszawa 2003
Bernád, Denes, Braniewski, Bogdan, Cynk, Jerzy B., Glass Andrzej, Kopański, Tomasz J.: PZL.37 Łoś, Gdańsk 2006
Emmerling, Marius: Luftwaffe nad Polską Cz. I Jagdflieger, Armagedon, Gdynia 2002
URL : https://www.valka.cz/PZL-37B-Los-t1031#395947Verze : 3
MOD