Název:
Name:
PZL.23A Karaś
Originální název:
Original Name:
PZL.23A Karaś
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1936-DD.11.1936 Państwowe Zakłady Lotnicze, Wytwórnia Płatowców, Okęcie /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1936-DD.11.1936
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
40
Pravděpodobná vojenská evidenční čísla 44.4-44.43
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1936
Osádka:
Crew:
3
pilot, pozorovatel-radiooperátor, palubní střelec
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1928 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2813 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3428 1) kg
Rozpětí:
Wingspan:
13,95 m
Délka:
Length:
9,682 m
Výška:
Height:
3,30 m
Plocha křídla:
Wing Area:
26,8 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
1282) kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
PZL Pegaz II M2 o výkonu 442 kW/600 k
dvoulistá dřevěná vrtule Szomański
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
770 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
304 km/h v 2500 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
230 km/h v 2500 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6,5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5800 m
Dolet:
Range:
1300 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1500 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet PWU wz. 33 ráže 7,92 mm (600 nábojů)
1x pohyblivý kulomet Vickers wz. F ráže 7,92 mm na hřbetě (679 nábojů)
1x pohyblivý kulomet Vickers wz. F ráže 7,92 mm pod trupem (388 nábojů)

Bomby:
6x 100 kg + 2x 50 kg
8x 50 kg - normální náklad z polního letíště
kasety po 24 kusů zápalných bomb T-34
Celková max. zátěž 700 kg
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) Hmotnost dle určení :
blízký průzkum - 2813 kg
daleký průzkum - 3084 kg
blízký bombardér - 3340 kg
daleký bombardér - 3428 kg
2) Plošné zatížení dle určení:
blízký průzkum - 109 kg/m2
daleký průzkum - 115 kg/m2
blízký bombardér - 125 kg/m2
daleký bombardér - 128 kg/m2
Zdroje:
Sources:
Cynk, Jerzy B.: Siły lotnicze Polski i Niemiec Wrzesień 1939, WKŁ, Warszawa 1989
Kopański, Tomasz J.: PZL.23 Karaś, Stratus, Sandomierz 2004
Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Belona, Warszawa 2003
URL : https://www.valka.cz/PZL-23A-Karas-t66670#375701Verze : 0
MOD
PZL P.23A

https://www.airwar.ru/enc/bww2/pzl23.html

https://en.wikipedia.org/wiki/PZL.23_Kara%C5%9B
URL : https://www.valka.cz/PZL-23A-Karas-t66670#236140Verze : 0
MOD
Po porážce Polska bylo přes 20 kusů P.23A a 11 novějších P.23B evakuováno do Rumunska, které je zařadilo do svého letectva.
V řadách 73. perutě se od srpna 1941 zapojily do útoku proti SSSR.
Přeživší letouny poté dosloužily jako cvičné.


Prameny:
https://www.worldwar2.ro/arr/?article=427
www.militaryimages.net




https://www.airwar.ru/enc/bww2/pzl23.html
URL : https://www.valka.cz/PZL-23A-Karas-t66670#236143Verze : 0
MOD
PZL P.23A Karaś

PZL P.23A Karaś
Vojenské evidenční číslo Datum výroby (technické přejímky) Vojenský útvar Útvarové označení Poznámka
44.1 (PZL.23/I) DD.MM.1934 . . 1. prototyp zalétán DD.08.1934. 08.1936 poškození podvozku. Po opravě už nelétal. 15.12.1936-DD.09.1939 v Letecké kadetní škole-technické skupina Mokotów jako školní pomůcka.
44.2 (PZL.23/II) DD.MM.1935 . ? 2. prototyp zalétán DD.03.1935. Předán do Výzkumného technického institutu letectva, kde 27.07.1935 havaroval. Osádka zahynula
44.3 (PZL.23/III) DD.MM.1935 DD.MM.1936-DD.MM.193R 11. řadová letka SP-BCP 3. prototyp zalétán DD.09.1935. S imatrikulací SP-BCP byl ve dnech 15.05.-01.06.1936 vystaven na letecké výstavě ve Štokholmu. 26.11.1936 poškozen při nouzovém přistání. 02.01.1937 nadále ve stavu 11. letky.
44.4 (tovární číslo 901) DD.06.1936 (DD.06.1936) Cvičná letka 1. leteckého pluku SP-BCT 1. sériově vyrobený stroj zalétán DD.06.1936. S imatrikulací SP-PCB byl ve dnech 18.-20.06.1936 vystaven na mezinárodní letecké výstavě v Sofii. DD.10.1936-DD.03.1937 ve Výzkumném technickém institutu letectva. 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
44.5 (tovární číslo 902) (DD.09.1936) Letecká kadetní škola Deblin bílá "8" Od DD.MM.1936 ve 3. leteckém pluku, v dubnu 1939 ve Cvičné letce 1. leteckého pluku, v létě 1939 v Kadetní letecké škole v Deblinu
44.6 (DD.09.1936) Cvičná letka 1. leteckého pluku ? 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
44.7 (DD.09.1936) Cvičná letka 3. leteckého pluku ? 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
44.8 (DD.09.1936) ? SP-BGZ Ve Výzkumném technickém institutu letectva zkoušky vhodnosti k bojovému nasazení. 07.-11.1936 a 01.-03.1937 předváděn Bulharům s imatrikulací SP-BGZ. 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
44.9 (DD.09.1936) Cvičná letka 2. leteckého pluku ? 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
44.10 (DD.09.1936) Řadová letka 24/Cvičná letka 2. leteckého pluku bílá "9" 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu. Podkřídelní identifikační znak 941-K ?
44.11 (DD.09.1936) Cvičná letka 4. leteckého pluku ? 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu.
44.12 (DD.09.1936) Cvičná letka 4. leteckého pluku bílá "4" 04.1937-05.1937 ve Výcvikovém středisku pro důstojníky letectva v Deblinu. V září 1939 ukořistěn Němci na Varšavském letišti Okęcie.
44.13 (DD.09.1936) ? ? ?
44.14 (DD.09.1936) ? ? ?
44.15 (DD.09.1936) 41. řadová letka ? 10.12.1937 zničen při nehodě. Osádka zahynula.
44.16 (DD.09.1936) ? ? ?
44.17 (DD.09.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin bílá "7" V září 1939 zničen
44.18 (DD.09.1936) ? ? ?
44.19 (tovární číslo 916) (DD.09.1936) ? SP-BFM S imatrikulací SP-BFM byl ve dnech 13.-29.11.1936 vystaven na mezinárodním leteckém salónu v Paříži. Z registru vyškrtnut 31.12.1936.
44.20 (DD.09.1936) ? ? ?
44.21 (DD.10.1936) DD.MM.1936-01.07.1937 1. letecký pluk ? 01.07.1937 předán do Výcvikového střediska letectva v Deblinu.
44.22 (DD.10.1936) ? ? ?
44.23 (DD.10.1936) ? ? ?
44.24 (DD.10.1936) ? ? ?
44.25 (DD.10.1936) ? ? ?
44.26 (DD.10.1936) ? ? ?
44.27 (DD.10.1936) DD.MM.1936-01.07.1937 1. letecký pluk ? 01.07.1937 předán do Výcvikového střediska letectva v Deblinu.
44.28 (DD.10.1936) ? ? ?
44.29 (DD.10.1936) ? ? ?
44.30 (DD.10.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin bílá "11" DD.MM.1937?- 01.09.1939
44.31 (DD.10.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin bílá "2" V roce 1938 jako cvičně-bojový.
44.32 (DD.10.1936) ? ? ?
44.33 (DD.10.1936) ? ? ?
44.34 (DD.10.1936) ? ? ?
44.35 (DD.10.1936) ? ? ?
44.36 (DD.10.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin ? DD.09.1939 poškozen. Zůstal v Deblinu, kde byl ukořistěn Němci.
44.37 (DD.10.1936) ? ? ?
44.38 (DD.10.1936) Výcvikové středisko letectva 1/ Letecká kadetní škola Deblin ? Do 01.09.1939 plně provozuschopný.
44.39 (DD.10.1936) ? ? ?
44.40 (DD.10.1936) ? ? ?
44.41 (DD.11.1936) ? ? ?
44.42 (DD.11.1936) ? ? ?
44.43 (DD.11.1936) ? ? Poslední sériový PZL.23A Karaś.

Zdroje:
Morgała, Andrzej: Polskie samoloty wojskowe 1918-1939, MON, Warszawa 1972
Morgała, Andrzej: Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939, Belona, Warszawa 2003
Kopański, Tomasz J. : PZL.23 Karaś, STRATUS, Sandomierz 2004
mysliwcy.pl
URL : https://www.valka.cz/PZL-23A-Karas-t66670#394357Verze : 0
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!