Main Menu
User Menu
     
Název:
Name:
PWS-18
Originální název:
Original Name:
PWS-18
Kategorie:
Category:
cvičný letoun
Výrobce:
Producer:
DD.12.1936-DD.05.1937 Podlaska Wytwórnia Samolotów, Biała Podlaska /
Období výroby:
Production Period:
DD.12.1936-DD.05.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
40 (45?)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
pevný
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
895 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1220 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,97 m
Délka:
Length:
8,00 m
Výška:
Height:
3,135 m
Plocha křídla:
Wing Area:
29,30 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Avia-Wright J-5B Whirlwind o výkonu 164 kW/223 k
dvoulistá dřevěná vrtule Szomański
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
144 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
196 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
169 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
16,17 min do 3000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
4950 m
Dolet:
Range:
465 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:

Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Morgala, Andrzej. Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939. Dom Wydawniczy Bellona, Warszawa 2003. ISBN 83-11-09319-9.
Balous, Miroslav. P.W.S.18, L+K 2001/17.
www.samolotypolskie.pl
URL : https://www.valka.cz/PWS-18-t58270#542335Verze : 0
MOD
Historie: V polovině 30. let chtělo Polsko nakoupit ve Velké Británii licence na letecké produkty, hlavně motory, přístroje a vybavení. Jednou z podmínek britské srany byla i licenční stavba cvičného stroje Avro 621 Tutor v Polsku a to nejméně ve 40 kusech.
Stavbou letounů byla pověřena firma P.W.S., ke které byly dodány dva vzorové kusy. Poláci však letoun výrazně upravili. Stroj dostal silnější motor (vyráběný v licenci u firem PZL a Avia), kovová kostra nosných ploch byla nahražena dřevěnou, dvounosníkovou a křídla měla zakulacené konce.
Letouny pak sloužily u poddůstojnické letecké pilotní školy kadetů v Deblinu a několika školních letek a to společně s domácími typy PWS 16 a 26. Po vypuknutí války byly i tyto letouny nouzově používány jako pozorovací a spojovací. Zbylé letouny poté využili k výcviku i Němci.


Pramen:
L+K 17/2001
URL : https://www.valka.cz/PWS-18-t58270#210359Verze : 1
MOD
http://www.airwar.ru/enc/other1/pws18.html

PWS-18 -


URL : https://www.valka.cz/PWS-18-t58270#210361Verze : 1
MOD
Schéma letadla
www.airwar.ru

PWS-18 -


URL : https://www.valka.cz/PWS-18-t58270#337224Verze : 1
http://www.airwar.ru/enc/other1/pws18.html

PWS-18 -


URL : https://www.valka.cz/PWS-18-t58270#542336Verze : 0
MOD