Oběžný kruh
Zařízení umožňující kruhový pohyb zbraně kolem střeleckého stanoviště. Objevilo se roku 1915 na dvoumístných letadlech, později též užíváno na obrněných vozidlech.
Jde v podstatě o kruhovou kolejnici obíhající výřez v trupu letadla pro kabinu pozorovatele, v kolejnici byl na kladkách umístěn držák kulometu. Ten byl s držákem spojen kloubem, který mu umožňoval značný pohybový rozsah a držákem bylo možno navíc v kolejnici kroužit kolem kabiny. To v podstatě umožňovalo pozorovatelům vést palbu v kruhu 360° kolem svého místa a díky kloubovému držáku i značný palebný rozsah ve vertikální rovině. Palebné pole tak bylo omezeno jen samotnými částmi vlastního stroje jako křídly, ocasními plochami apod. Díky tomuto zařízení bylo možná nejen obrana letounu ze všech směrů, ale též útok s aktivním přiblížením se k nepříteli.
na obrázku oběžný kruh letounu Albatros C.V s kulometem Parabellum LMG 14.
Zařízení umožňující kruhový pohyb zbraně kolem střeleckého stanoviště. Objevilo se roku 1915 na dvoumístných letadlech, později též užíváno na obrněných vozidlech.
Jde v podstatě o kruhovou kolejnici obíhající výřez v trupu letadla pro kabinu pozorovatele, v kolejnici byl na kladkách umístěn držák kulometu. Ten byl s držákem spojen kloubem, který mu umožňoval značný pohybový rozsah a držákem bylo možno navíc v kolejnici kroužit kolem kabiny. To v podstatě umožňovalo pozorovatelům vést palbu v kruhu 360° kolem svého místa a díky kloubovému držáku i značný palebný rozsah ve vertikální rovině. Palebné pole tak bylo omezeno jen samotnými částmi vlastního stroje jako křídly, ocasními plochami apod. Díky tomuto zařízení bylo možná nejen obrana letounu ze všech směrů, ale též útok s aktivním přiblížením se k nepříteli.
na obrázku oběžný kruh letounu Albatros C.V s kulometem Parabellum LMG 14.