Název: Name: | North American X-15 | |
Originální název: Original Name: | North American X-15 | |
Kategorie: Category: | experimentální letoun | |
Výrobce: Producer: | North American Aviation, Inc., Los Angeles, California | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1958-DD.MM.1960 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 3 (56-6670/72) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 08.06.1959 bezmotorový let / unpowered flight (56-6670) 17.09.1969 motorový let / powered flight (56-6671) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | jiné | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kluzná ližina | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 5159 1) kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 14186 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 6.81 m | |
Délka: Length: | 15.32 2) m | |
Výška: Height: | 3.55 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 18.58 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 812.92 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | raketový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Reaction Motors XLR99 o maximálním tahu 257,33 kN ve výšce 30480 m | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 6604.7 3) km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 107960 4) m | |
Dolet: Range: | 442.6 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | X-15A-2 (X-15 56-6671 přestavěný po nehodě): 1) 8319 kg 2) 15,98 m 3) 7296,8 km/h 4) maximální dostup; 75895 m Původně byly X-15 poháněny každý dvěma motory Reaction Motors XLR11 o tahu 35,59 kN | |
Zdroje: Sources: | Guenther, Ben; Miller, Jay; Panopalis, Terry. North American X-15/X-15A-2, Aerofax Datagraph 2. Aerofax, Arlington 1985. ISBN 0-942548-34-5. |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
To je X-15 , zdroj je commons.wikimedia.org
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#329911Verze : 0
North American X-15-3 sériového čísla 56-6672 podnikl svůj první let 20. prosince 1961, za jeho řízením tehdy seděl Neil A. Armstrong. Tento letoun si "odkroutil" celkem 65 letů, než byl ztracen při katastrofě dne 15. listopadu 1967, která stála život Capt. Michaela J. Adamse. Na fotografiích je zobrazena replika, která stojí u Edwardsovy letecké základny.



URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#15871Verze : 0
Admin
MOD
Reklama
Na obrázkoch je X-15A-2, ktorá má predĺžený trup a zmenenú prednú časť, ktorá bola neskôr potiahnutá špeciálnym materiálom T-500 firmy Emerson Electric, ktorý pohlcuje teplo. Lietadlo letelo po prvý krát so svojim pohonom v septembri 1959. Používalo sa na výskum stability a riadenia letu pri návrate do atmosféry pri letoch do vesmíru a na výskum tepla, ktoré vzniká trením. Lietadlo sa ovládalo vo veľkých výškach pomocou reaktívnych dýz. Pilota chránil skafander. Tri vyrobené X-15 spolu absolvovali 199 letov. Verziu X-15A-2 bolo možné vybaviť dvoma prídavnými odhadzovacími nádržami. Program bol ukončený v novembri 1968.
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#60883Verze : 0
en.wikipedia.org
Období | - |
Výrobce | North American |
Typ letounu | North American X-15 |
Kamufláž | Jinak nestandardní |
![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 56-6671 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1967 |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
X-15A-2 pokrytý ablazivním nátěrem, používaným od roku 1966. Ten nebyl permanentní, po každém letu musel být odstraněn a nanesena nová vrstva. Kromě toho také nese pomocné nádrže s palivem, odhazované při Mach 2, a pod kýlovou plochou maketu motoru scramjet.
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#485849Verze : 0
Aubi
MOD
Reklama
Postavené boli 3 stroje North American X-15, dve z nich sa zachovali dodnes a sú umiestnené v múzeách v USA.
Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15
Citace :
Five aircraft were the X-15 program: three X-15s, two B-52 bombers:
X-15A-1 - 56-6670, 82 powered flights
X-15A-2 - 56-6671, 53 powered flights
X-15A-3 - 56-6672, 64 powered flights
Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/North_American_X-15
URL : https://www.valka.cz/North-American-X-15-t6906#330026Verze : 0
Elvis
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.