North American B-25B Mitchell

     
Název:
Name:
North American B-25B Mitchell
Originální název:
Original Name:
North American B-25B Mitchell
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.08.1941-DD.01.1942 North American Aviation Inc., Inglewood, California
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1941-DD.01.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
119 (serial number 40-2229 - 40-2348; 40-2243 zrušen / canceled)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
5 (pilot, 2. pilot, bombometčík, navigátor, radista / pilot, copilot, bombardier, navigator, radio operator)
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9072 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
12909 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
14061 kg
Rozpětí:
Wingspan:
20.62 m
Délka:
Length:
16.15 m
Výška:
Height:
4.8 m
Plocha křídla:
Wing Area:
56.67 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright R-2600-9 Double Cyclone
- dvouhvězdicový
- počet válců: 14
- maximální výkon: 1119 kW při 2400 ot/min
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2620 l
+1590 l odhazovací nádrž v pumovnici
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
483 km/h v 4572 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
7163 m
Dolet:
Range:
32191) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
hmotnost pum: 1361 kg

obranná výzbroj:
7,62mm pohyblivý kulomet M2 na přídi
2x 12,7mm kulomet M2 ve hřbetní věži Bendix (každý 400 nábojů)
2x 12,7mm kulomet M2 ve spodní věži Bendix (každý 350 nábojů)
Uživatelské státy:
User States:



2)
Poznámka:
Note:
1) s 1361 kg pum
2) jako Mitchell Mk.I, do Velké Británie dodáno 23 letadel (FK161 - FK183)
Zdroje:
Sources:
Scutts, J.: North American B-25 Mitchell, Crowood, 2001
Janowicz, K.: North American B-25 Mitchell cz. 1, AJ-Press, 2001
Janowicz, K.; Pajdosz, W.: North American B-25 Mitchell cz. 2, AJ-Press, 2002
Janowicz, K.; Karlenko, D.; Musialkowski, L.; Wiśniewski, P.: North American B-25 Mitchell cz. 3, AJ-Press, 2003
Johnsen, F. A.: North American B-25 Mitchell, WarbirdTech Series, Specialty Press, 1997
https://www.joebaugher.com/usaf_bombers/b25.html
URL : https://www.valka.cz/North-American-B-25B-Mitchell-t1177#302517Verze : 0
MOD
North American B-25B Mitchell
Model NA-62B
U RAF Mitchell Mk.I


Stručná historie:
Tato verze středního bombardéru odrážela již zkušenosti z bojů v Evropě. Na základě těchto zkušeností musela být posílena obranná výzbroj, verze B-25A byla vyzbrojena jedním až třemi kulomety Colt-Browning ráže 7,62 mm v předním střelišti a jedním půlpalcovým kulometem v ocasním střelišti, u verze B-25B bylo ocasní střeliště zcela zrušeno, ale na hřbet trupu byla instalována střelecká věž Bendix s dvojicí kulometů Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm, tyto zbraně byly také ve spodní střelecké věži. Tato věž byla zaměřována dálkově pomocí periskopů a kvůli snížení aerodynamického odporu byla spodní věž zatažitelná. Přední kulomet nejdříve zůstal, ale zanedlouho byla zaměněn také za velkorážný kulomet.
Výzbroj pěti kulometů ráže 12,7 mm však neslo jen málo letadel. Osádky bombardérů neměly v oblibě spodní střeleckou věž, ta byla neustálým zdrojem obtíží, ty byly způsobeny jednak samotným ovládáním, např. vysunutí věže se muselo provádět pomalu a opatrně, aby se nepoškodil koncový spínač, protože věž se potom nedala zasunout a stala se tak nechtěnou, ale účinnou aerodynamickou brzdou a nedovedu si představit střelce, který při útoku stíhače opatrně vysunuje střeleckou věž. Další těžkosti působilo dálkové ovládání zbraní střelcům, způsobovalo jim závratě a nevolnost a nakonec se často stalo, že optika byla zalepena blátem již při startu letounu. Většina osádek se tedy spodní věže zbavila, otvor byl zaplechován a ušetřená hmotnost 600 kilogramů byla využita pro instalaci přídavné palivové nádrže.
Nejznámějším nasazením této verze byl nálet šestnácti bombardérů na japonská města, tomuto náletu velel Lt. Col. James H. Doolittle. Letouny odstartovaly 18. dubna 1942 z paluby letadlové lodi USS Hornet. Letouny byly pro tuto operaci maximálně odlehčeny, odstraněn byl zaměřovač Norden, většina kulometů a pancéřování, veškerá ušetřená hmotnost byla využita pro co možno největší zásobu paliva, ta se podařila zvýšit až na 4 320 litrů. Utajovaný zaměřovač Norden byl pro tuto akci zbytečný, protože bombardování mělo být provedeno z malé výšky a tak jej osádky letadel nahradily jednoduchým zařízením vlastní výroby. Do ocasní kopule byly přidělány dřevěné násady od smetáků, které měly odradit Japonce od útoku zezadu. Nálet měl spíše demonstrativní a psychologický charakter a to ještě pro Američany samotné. Bombardována byla města Tokio, Jokohama, Nagoja, a Kobe.
Další verzí byla B-25C a B-25D, ta byla vyráběna od ledna 1942.
URL : https://www.valka.cz/North-American-B-25B-Mitchell-t1177#302515Verze : 3
MOD
Trojpohledový náčrtek


URL : https://www.valka.cz/North-American-B-25B-Mitchell-t1177#302520Verze : 0
MOD
.

B-25B Mitchell na jehož palubě vedl 18. 4. 1942 Col. Doolittle nálet na Tokio. Stroj nese standardní nátěr tvořený barvou Olive Drab na horních a bočních plochách a barvou Neutral Grey na spodních. Sériové číslo je uvedeno ve zkrácené podobě, na trupu na úrovni zadní hrany pilotního překrytu byl úzký červený pás varující před okruhem točící se vrtule.




URL : https://www.valka.cz/North-American-B-25B-Mitchell-t1177#396422Verze : 0
MOD
Série snímků bombardérů B-25B Mitchell z náletu (resp. jeho počáteční fáze) na japonská města z paluby letadlové lodi USS Hornet dne 18.4.1942. Bližší informace v článku Doolittlův nálet na Tokio.

(USAF)

(USAF)

(USAF)


URL : https://www.valka.cz/North-American-B-25B-Mitchell-t1177#404642Verze : 0
MOD
Tento letoun B-25B Mitchell byl "složen" z částí několika bombardérů verze B-25J. Stroj v zobrazené podobě nese barvy Mitchellu sériového čísla 40-2261, který byl pokřtěn názvem The Ruptured Duck. Uvedený bombardér pilotoval Lt. Ted W. Lawson z 95th Bombardment Squadron při Doolittlově náletu na Tokio dne 18. dubna 1942.

Vystavený exemplár - Pacific Aviation Museum Pearl Harbor Hangar 37, Ford Island

Vystavený exemplár - Pacific Aviation Museum Pearl Harbor Hangar 37, Ford Island
URL : https://www.valka.cz/North-American-B-25B-Mitchell-t1177#401116Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!