Naval Aircraft Factory PN-12

     
Název:
Name:
Naval Aircraft Factory PN-12 Naval Aircraft Factory PN-12
Originální název:
Original Name:
Naval Aircraft Factory PN-12
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1927-DD.MM.1928 Naval Aircraft Factory, Philadelphia, Pennsylvania
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1927-DD.MM.1928
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2 (A7383/7384) + 2 konverze (PN-10 A7028/7029)
První vzlet:
Maiden Flight:
30.11.1927
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3479 kg 7669 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
6406 kg 14122 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
22.2 m 72ft 10in
Délka:
Length:
14.99 m 49ft 2in
Výška:
Height:
5.11 m 16ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
113.06 m2 1217 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Wright R-1750D o výkonu 391 kW, nebo
Pratt & Whitney R-1690A o výkonu 373 kW
třílistá na zemi stavitelná kovová vrtule
Wright R-1750D, power 525 hp, or
Pratt & Whitney R-1690A, power 500 hp
three-bladed ground-adjustable metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3248 l 858 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
183.5 km/h v 0 m 114 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
16 min do 1676 m 16 min to 5500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3322 m 10900 ft
Dolet:
Range:
2106.6 km 1309 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
možnost nést:
1x pohyblivý kulomet ráže 7,62 mm na přídi
1x pohyblivý kulomet ráže 7,62 mm na hřbetě


4x 104kg bomba
provision:
1x .30 in flexible machine gun in the nose
1x .30 in flexible machine gun amidships


4x 230 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
A7029, A7384: motory Wright R-1750D Cyclone
A7028, A7383: motory Pratt & Whitney R-1690A Hornet
A7029, A7384: Wright R-1750D
A7028, A7383: Pratt & Whitney R-1690A
Zdroje:
Sources:
Johnson, E. R. United States Naval Aviation, 1919-1941. McFarland, Jefferson 2011. ISBN 978-0-7864-4550-9.
Swanborogh, G., Bowers, P. M. United States Navy Aircraft since 1911. Putnam Aeronautical Books, London 1990, ISBN 0-85177-838-0.
http://www.americancombatplanes.com/pn7_2.html
http://www.aero-web.org/specs/naf/pn-12.htm
URL : https://www.valka.cz/Naval-Aircraft-Factory-PN-12-t69622#486107 Verze : 0
Naval Aircraft Factory PN-12

Americké létací čluny PN-9 a PN-10 sice byly dobrými a v mnoha ohledech úspěšnými konstrukcemi, stále ale byly natolik problémové, že nikdy nedošlo k jejich sériové výrobě. Hlavním problémem byly stále motory, v obou případech v podstatě experimentální Packardy. V roce 1928 tedy byly oba vyrobené PN-10 opatřeny novými, hvězdicovými motory - jeden z nich dostal dva Wright R-1750 Cyclone, druhý dva Pratt & Whitney R-1850-A Hornet. Podobně byly dokončeny i dva další stroje původně objednané jako PN-10 a lišící se navíc duralovou kostrou křídla. Testy těchto strojů, přeznačených nyní na PN-12, potvrdily, že kombinace hvězdicového motoru a kovového trupu je přesně tím, co námořnictvo potřebovalo pro nahrazení svých obstarožních hlídkových létacích člunů F.5L a H-16. Okamžitě tedy byla objednána výroba nových letounů, založených na těchto prototypech - protože ale mateřská továrna Naval Aircraft Factory již byla vytížená jinými pohledávkami, výroba byla zadána hned několika dalším leteckým společnostem. Tak vznikly typy Douglas PD-1, Keystone PK-1 a Martin PM-1.
Stejně jako původní PN-10, i ve své nové podobě byly tyto dva stroje použity ke snad skoro povinným rekordním letům. První z nich podnikl již 3. až 5. května Lieutenant Arthur Gavin a syn českého přistěhovalce, později významný Lieutenant Zeus Soucek, kteří na PN-12 s motory Cyclone vytvořili vytrvalostní rekord v kategorii C námořních letounů, když létali 36 hodin a 1 minutu nad Philadelphií, Dvacátého pátého stejného měsíce vznikly další rekordy, tentokráte s osádkou Zeus Soucek a Lisle Maxson, kdy s užitečným nákladem jedné tuny byla dosažena rekordní rychlost 129,2 km/h na vzdálenost 2000 km, rekordní dolet 2300 km a rekordní vytrvalost 17 hodin, 55 minut a 13,6 sekund.
Na PN-12 s motory Hornet dosáhl Lieutenant Arthur Gavin 26. června 1928 rekord dosažením výšky 4700 m s užitečným nákladem dvou tun. O den později vznikl další rekord, tentokráte s nákladem jedné tuny Gavin dosáhl výšky 5972 m.
Poslední rekordní osádku tvořili Lieutenant A. W. Gorton a Chief Boatswain E. E. Reber, kteří 11. a 12. července na PN-12 s motory Hornet vytvořili hned pět světových rekordů pro třídu C. Dosáhli doletu 2476 km, s nákladem jedné a dvou tun dosáhli na trati 2000 kilometrů rychlosti 130,4 km/h a s dvěma tunami nákladu dosáhli vytrvalostního rekordu s časem 16 hodin a 39 minut.
Po těchto rekordech byly pravděpodobně oba stroje předány do služby jako hlídkové.

Zdroj:
http://www.aero-web.org/specs/naf/pn-12.htm
en.wikipedia.org
http://www.cofe.ru/avia/N/N-31.htm
www.multied.com
http://www.aerofiles.com/_naf.html
http://www.history.navy.mil/branches/dictvol2.htm
Naval Aircraft Factory PN-12 - Zdroj: http://www.aerofiles.com/naf-xpn12.jpg

Zdroj: http://www.aerofiles.com/naf-xpn12.jpg
Naval Aircraft Factory PN-12 - Zdroj: http://www.aero-web.org/specs/naf/pn-12.htm

Zdroj: http://www.aero-web.org/specs/naf/pn-12.htm
URL : https://www.valka.cz/Naval-Aircraft-Factory-PN-12-t69622#245170 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více