Název: Name: | Nakadžima Maru-Ten | |
Originální název: Original Name: | 中島丸テン | |
Kategorie: Category: | jiná kategorie | |
Výrobce: Producer: | Nakajima Aircraft Co., Ltd., Nagoya / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1944-DD.10.1944 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 maketa / wooden mock-up | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.RRRR | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | jiný | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | jiné | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | ? kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3120 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | |
Délka: Length: | 8,125 m | |
Výška: Height: | 2,950 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 13,000 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 240,00 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | TR-12 Otsu (Ne-12B) o tahu 4,66 kN (475 kg) | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | ? | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 565 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 10600 m | |
Dolet: Range: | 204* km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 428 km | |
Výzbroj: Armament: | Pumy do celkové hmotnosti: 500 kg (1x 250 kg nebo 1x 500 kg) | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | * dolet s pumou o hmotnosti 500 kg. - Jednalo se o projekt sebevražedného letounu bez podvozku. Katapultovaný start měl být proveden pomocí raket na tuhé palivo. Práce na projektu byly zastaveny ve prospěch typu Nakadžima Kikka, | |
Zdroje: Sources: | Famous Aircraft of the World No.76, Japanese Army Experimental Fighters, Tokyo, Bunrin-Do, August 1976 archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Maru-Ten-t68274#239774Verze : 0
Vláďa
MOD
Nakajima Maru-Ten
Historie:
Na tomto projektu pracoval hlavní konstruktér továrny Nakajima Hikoki K. K. inženýr Kenichi Matsumura společně se svým asistentem inženýrem Kazuo Ohnem. Potřeba speciálního útočného letounu vznikla na základě plánu zvaného Kokoku Heiki 2. Japonské námořní letectvo koncem srpna roku 1944 oznámilo dvěma svým dodavatelům jaké má plány a potřeby na stavbu a vývoj nových letadel a také jaké úpravy stávajících typů očekává. Vývoj sebevražedných letadel (jap. Kokoku Heiki) byl rozdělen do třech částí, Kokoku Heiki 1 mělo přinést přestavby stávajících typů letadel Mitsubishi J2M Raiden, Kawanishi N1K Shiden a Yokosuka D4Y Suisei na sebevražedné bombardéry, které měly nést pumu o hmotnosti 800 kg. Kokoku Heiki 2 se mělo zabývat vývojem speciálních útočných letadel poháněných motokompresorovými motory TSU-11 a japonskými proudovými motory TR-12 a TR-12 Otsu, později přeznačenými na Ne-12B a konečně třetí část programu Kokoku Heiki měla přinést sebevražedné stroje s motory Mitsubishi Kinsei.
Projekt označený jako Maru-Ten dostal velkou prioritu a bylo počítáno s tím, že během měsíce budou rozkresleny dílenské výkresy a zástupcům Kaigun Koku Hombu bude předvedena maketa ve skutečné velikosti. Do konce roku 1944 pak továrna Nakajima postaví prvních 40!! letadel. Tento plán se nepodařilo dodržet pro různá zdržení a tak byl plán operativně pozměněn a počátkem února měl být dodám první prototyp k pevnostním zkouškám.
Projekt kladl hlavní důraz na technologickou jednoduchost výroby. Letoun byl navržen jako dvoumotorový proudový letoun, motory byly zavěšeny pod křídly a svým vzhledem připomínal německý Me 262 Schwalbe, rozhodně se nejednalo o kopii, ale pouze o ovlivnění vzhledem. Projekt měl konstrukční zajímavosti, které vyplynuly z jeho určení, pro sebevražedný letoun byl například zbytečný podvozek, vzlet měl proběhnout na rampě za pomoci raketových motorů a s přistáním se již nepočítalo. Naopak bylo počítáno s pasivní ochranou pilota a palivové nádrže byly samosvorné. Pod trup bylo možno zavěsit pumu o hmotnosti 250 – 500 kg, při použití pětisetkilové pumy byl dolet 200 km brán jako postačující – zpáteční cesta již nebyla. Ještě před dokončením prvního prototypu (ten k lámacím zkouškám), došlo k zásadní změně celého projektu, jednak se v Japonsku pokusně začala výroba prvních výkonnějších motorů Ne-20 (postavených volně podle BMW 003) a námořnictvo nově projevilo zájem o stíhací bombardér poháněný těmito novými motory. Projekt Maru-Ten byl upraven pro tento účel, byla odstraněna všechna zjednodušení charakteristická pro sebevražedný stroj a nový přepracovaný projekt dostal nové jméno Kikka, ale to je již jiný letoun.
Historie:
Na tomto projektu pracoval hlavní konstruktér továrny Nakajima Hikoki K. K. inženýr Kenichi Matsumura společně se svým asistentem inženýrem Kazuo Ohnem. Potřeba speciálního útočného letounu vznikla na základě plánu zvaného Kokoku Heiki 2. Japonské námořní letectvo koncem srpna roku 1944 oznámilo dvěma svým dodavatelům jaké má plány a potřeby na stavbu a vývoj nových letadel a také jaké úpravy stávajících typů očekává. Vývoj sebevražedných letadel (jap. Kokoku Heiki) byl rozdělen do třech částí, Kokoku Heiki 1 mělo přinést přestavby stávajících typů letadel Mitsubishi J2M Raiden, Kawanishi N1K Shiden a Yokosuka D4Y Suisei na sebevražedné bombardéry, které měly nést pumu o hmotnosti 800 kg. Kokoku Heiki 2 se mělo zabývat vývojem speciálních útočných letadel poháněných motokompresorovými motory TSU-11 a japonskými proudovými motory TR-12 a TR-12 Otsu, později přeznačenými na Ne-12B a konečně třetí část programu Kokoku Heiki měla přinést sebevražedné stroje s motory Mitsubishi Kinsei.
Projekt označený jako Maru-Ten dostal velkou prioritu a bylo počítáno s tím, že během měsíce budou rozkresleny dílenské výkresy a zástupcům Kaigun Koku Hombu bude předvedena maketa ve skutečné velikosti. Do konce roku 1944 pak továrna Nakajima postaví prvních 40!! letadel. Tento plán se nepodařilo dodržet pro různá zdržení a tak byl plán operativně pozměněn a počátkem února měl být dodám první prototyp k pevnostním zkouškám.
Projekt kladl hlavní důraz na technologickou jednoduchost výroby. Letoun byl navržen jako dvoumotorový proudový letoun, motory byly zavěšeny pod křídly a svým vzhledem připomínal německý Me 262 Schwalbe, rozhodně se nejednalo o kopii, ale pouze o ovlivnění vzhledem. Projekt měl konstrukční zajímavosti, které vyplynuly z jeho určení, pro sebevražedný letoun byl například zbytečný podvozek, vzlet měl proběhnout na rampě za pomoci raketových motorů a s přistáním se již nepočítalo. Naopak bylo počítáno s pasivní ochranou pilota a palivové nádrže byly samosvorné. Pod trup bylo možno zavěsit pumu o hmotnosti 250 – 500 kg, při použití pětisetkilové pumy byl dolet 200 km brán jako postačující – zpáteční cesta již nebyla. Ještě před dokončením prvního prototypu (ten k lámacím zkouškám), došlo k zásadní změně celého projektu, jednak se v Japonsku pokusně začala výroba prvních výkonnějších motorů Ne-20 (postavených volně podle BMW 003) a námořnictvo nově projevilo zájem o stíhací bombardér poháněný těmito novými motory. Projekt Maru-Ten byl upraven pro tento účel, byla odstraněna všechna zjednodušení charakteristická pro sebevražedný stroj a nový přepracovaný projekt dostal nové jméno Kikka, ale to je již jiný letoun.
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Maru-Ten-t68274#239773Verze : 0
Vláďa
MOD
Použité prameny:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 2., Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
L+K 24/1985 Monografie Nakajima Kikka, Jiří Hornát
archiv autora
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 2., Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
L+K 24/1985 Monografie Nakajima Kikka, Jiří Hornát
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Maru-Ten-t68274#239775Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.