Název: Name: | Nakadžima Ki-87 | |
Originální název: Original Name: | 中島 キ87 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1945-DD.MM.1945 Nakajima Aircraft Co., Ltd., Ōta / | |
Období výroby: Production Period: | DD.07.1942-DD.MM.1945 vydání specifikací - dokončení stavby | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 (87.01) dokončen 1 (87.02) rozestavěn | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.04.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 4387 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 5632 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 6102 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 13,420 m | |
Délka: Length: | 11,820 m | |
Výška: Height: | 4,490 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 26,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 216,62 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima Ha-219 Ru (Ha-44-12) vzduchem chlazený dcouhvězdicový osmnáctválec o vzletovém výkonu 1 802 kW (2 450 k), 1 618 kW (2 200 k) v h= 1 500 m; 1 508 kW (2 050 k) v h= 6 000 a 1 361 kW (1 850 k) v h= 10 500 m. Vrtule čtyřlistá automaticky stavitelná s konstantními otáčkami o průměru 3 900 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 1 200 l + 2x 200 nebo 2x 250 l v přídavných nádržích 79 l oleje | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 716 km/h v 11000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 470 km/h v 10000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 11,75 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,6 min do 6000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12855 m | |
Dolet: Range: | 600 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 860 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Ho-155-I ráže 30 mm v křídlech 2x pevný synchronizoaný kanón Ho-5 ráže 20 mm v kořenech křídel pumová zátěž 1x 250 kg puma pod trupem(výjimečně) | |
Uživatelské státy: User States: | - | |
Poznámka: Note: | キ87 试作高高度战斗机 / Nakadžima Ki-87 Experimentální výškový stíhací letoun - Letová vytrvalost 2 h - Letové zkoušky nebyly dokončeny, proto jsou výkonové parametry většinou vypočtené | |
Zdroje: Sources: | Famous Airplanes of the World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co-Ltd., Nakano Koku, Japan Krzysztof Zalewski, Nakajima Ki-87 i inne myśliwce wysokościowe Cesarskiej Armii Lądowej, Lotnictwo, nr. specjalny 3., 2007, ISSN 1732-5323 Daniel Kovář, Nakajima Ki-87, HPM, 1998, roč. 8, čís. 12, str. 12–13, ISSN 1210-1427 L+K 7/1987, Letadla 39-45 http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki87.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-87-t1308#115242Verze : 0
Vláďa
MOD
Nakajima Ki-87
- / - / -
キ87试作高高度战斗机 / - / experimentální výškový stíhací letoun
Historie:
Požadavky na vývoj nové výškové stíhačky, označené v systému označování armádních letadel Kitai jako Ki-87, byly zformulovány technickým oddělením 大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) již v létě roku 1942. Tyto požadavky byly předány dvěma společnostem, první byla 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima) a druhou společností byla 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Tachikawa). S trochou nadsázky by se o těchto požadavcích dalo mluvit jako o zásadním revolučním zlomu, důraz byl kladen na rychlost, na vysokou operační výšku, na velkou stoupavost a také na mohutnou výzbroj, obratnost byla až druhořadá. V Rikugun Kōkū Hombu se o takové stíhačce diskutovalo již od samého začátku války v Pacifiku. O nadsázce zde mluvím, protože jeden podobný letoun v japonském armádním letectvu již operačně létal, byl jím přepadový stíhač Nakajima Ki-44 Shoki. Při vývoji a stavbě Shokiho byla také upozaděna extrémní obratnost před stoupavostí a rychlostí, ale výzbroj ta nebyla dostatečně účinná na to, aby spolehlivě ničila létající pevnosti. V roce 1942 přinášela japonská zpravodajská služba informace o evropských stíhacích strojích a také o vývoji amerických výškových bombardérů a právě o těch bylo uvažováno jako o pravděpodobných protivnících.
Bohužel, nové požadavky Rikugun Kōkū Hombu byly na tehdejší dobu nereálné, například maximální rychlost 800 km/hod, dolet 1 500 - 3 000 km a operační výška 13 - 15 000 m). Rikugun Kōkū Hombu si tuto situaci záhy uvědomilo a požadavky ještě v témže roce upravilo do reálnější podoby.
Společnost Nakajima předložila armádním specialistům k posouzení, projekt svého letounu, předložený projekt byl dílem konstrukčního týmu vedeného inženýrem Kinishiro Aokim. Aoki navrhl mnohem jednodušší přepadovou stíhačku, než jakou navrhovali konstruktéři v Tachikawě (Ki-94). Tvary projektu společnosti Nakajima prozrazovaly na jistou příbuznost se stíhacím letounem Nakajima Ki-84 Hayate, rozměry nového stroje však musely být větší, protože pro pohon výškového stroje byl, s ohledem na velkou operační výšku, vybrán turbokompresorem přeplňovaný motor. Technické oddělení Rikugun Kōkū Hombu, projekt schválilo a Nakajima tak následně již na podzim roku 1942 získala objednávku na stavbu prototypu. Konkurenční projekt Ki-94 byl naopak armádními specialisty zamítnut pro přílišnou složitost a Tachikawa začala úplně znovu se zcela novým projektem označeným Ki-94-II (původní, odmítnutý projekt byl zpětně přeznačen na Ki-94-I). 9. července 1943 vítězná Nakajima obdržela konečné upřesnění zadání a zároveň byla sjednána objednávka na stavbu tří prototypů a sedmi předsériových letadel.
Snaha o splnění těchto požadavků, pozdější problémy s turbokompresorem a dlouhotrvající neshody mezi velením armádního letectva a konstrukčním týmem ohledně umístnění turbokompresoru vedly nakonec k tak velkému zdržení, že až v roce 1945 byl dokončen první a zároveň jediný letoun Ki-87, ten do konce války uskutečnil pouze pět vzletů (druhý prototyp byl rozestavěný, ale do konce války nebyl dokončen).
Počátkem roku 1945 byl tedy letoun dokončen, jednalo se o celokovový dolnoplošník, pilotní kabina byla, jak se na výškovou stíhačku sluší, přetlaková, k utěsnění kabiny byly použity pryžové profily a vložky z kaučuku. Za pohonnou jednotku byl vybrán motor Ha-44-12 Ru (Ha-219 Ru), chlazení motoru bylo nucené, vzduch byl mezi válce motoru vháněn šestnáctilistým ventilátorem, použití nuceného chlazení bylo nezbytné, protože motor byl velmi těsně kapotován. Těsně za motorem byl turbokompresor, ten však byl zdrojem častých potíží. Vývoj turbokompresorů v Japonsku nebyl dotažen do přijatelné podoby a navíc Japoncům scházely zkušenosti, které byly nutné pro výrobu těchto výrobně náročných zařízení. Další problémy během těchto krátkých zkoušek způsoboval podvozek, který byl velmi podobný systému Curtiss (správněji Boeing) - tzn. Podvozkové nohy se pootočily o 90° a následně byly zataženy dozadu do křídel, ovládání podvozku bylo elektrické. Konstruktéři tento způsob zvolili patrně pro poměrně malou spolehlivost japonských hydraulických systémů. Výzbroj měla být mohutná, v kořenech křídel měly být dva dvacetimilimetrové kanóny Ho-5, což byly nejlepší hlavňové zbraně armádního letectva. Tyto zbraně střílely synchronizovaně okruhem vrtule. Vně podvozku měl být do každé poloviny křídla instalován třicetimilimetrový kanón Ho-155-I. Poněkud neobvyklá a pro výškovou stíhačku snad i zbytečná byla možnost zavěsit pod trup letounu pumu o hmotnosti 250 kilogramů.
Zkoušky nebyly ani zdaleka dokončeny, všechny lety byly provázeny víceméně očekávanými závadami turbokompresoru a také poruchami se zatahováním podvozku, piloti jej nikdy během těchto několika letů zcela nezatáhli. Na odstranění problémů nezbyl konstruktérům a technikům čas, ale i na základě těchto několika zkušebních letů, se dalo usuzovat, že prototyp měl solidní výkonový potenciál, aby se z něj mohla stát účinná výšková stíhačka, tedy zbraň, která Japonsku chyběla v boji proti americkým B-29 Superfortressům, tyto bombardéry již více než rok Japonsko bombardovaly a Ki-87 se ještě ani zdaleka nedokázal zbavit svých "porodních" problémů.
Existoval další projekt verze označené Nakajima Ki-87-II, tento letoun měl být schopen dosahovat maximální rychlosti 740 km/hod ve výšce 11 000 m, to především díky motoru Ha-217 Ru o výkonu 3 000 koní. Nová verze měla nést nad motorem ještě dva kulomety ráže 13,2 mm. Tato verze však již zůstala jen na rýsovacích prknech konstruktérů.
- / - / -
キ87试作高高度战斗机 / - / experimentální výškový stíhací letoun
Historie:
Požadavky na vývoj nové výškové stíhačky, označené v systému označování armádních letadel Kitai jako Ki-87, byly zformulovány technickým oddělením 大日本帝国陸軍航空本部 Dai-Nippon Teikoku Rikugun Kōkū Hombu (velení císařského armádního letectva) již v létě roku 1942. Tyto požadavky byly předány dvěma společnostem, první byla 中島飛行機株式会社 - Nakajima Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Nakajima) a druhou společností byla 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále jen Tachikawa). S trochou nadsázky by se o těchto požadavcích dalo mluvit jako o zásadním revolučním zlomu, důraz byl kladen na rychlost, na vysokou operační výšku, na velkou stoupavost a také na mohutnou výzbroj, obratnost byla až druhořadá. V Rikugun Kōkū Hombu se o takové stíhačce diskutovalo již od samého začátku války v Pacifiku. O nadsázce zde mluvím, protože jeden podobný letoun v japonském armádním letectvu již operačně létal, byl jím přepadový stíhač Nakajima Ki-44 Shoki. Při vývoji a stavbě Shokiho byla také upozaděna extrémní obratnost před stoupavostí a rychlostí, ale výzbroj ta nebyla dostatečně účinná na to, aby spolehlivě ničila létající pevnosti. V roce 1942 přinášela japonská zpravodajská služba informace o evropských stíhacích strojích a také o vývoji amerických výškových bombardérů a právě o těch bylo uvažováno jako o pravděpodobných protivnících.
Bohužel, nové požadavky Rikugun Kōkū Hombu byly na tehdejší dobu nereálné, například maximální rychlost 800 km/hod, dolet 1 500 - 3 000 km a operační výška 13 - 15 000 m). Rikugun Kōkū Hombu si tuto situaci záhy uvědomilo a požadavky ještě v témže roce upravilo do reálnější podoby.
Společnost Nakajima předložila armádním specialistům k posouzení, projekt svého letounu, předložený projekt byl dílem konstrukčního týmu vedeného inženýrem Kinishiro Aokim. Aoki navrhl mnohem jednodušší přepadovou stíhačku, než jakou navrhovali konstruktéři v Tachikawě (Ki-94). Tvary projektu společnosti Nakajima prozrazovaly na jistou příbuznost se stíhacím letounem Nakajima Ki-84 Hayate, rozměry nového stroje však musely být větší, protože pro pohon výškového stroje byl, s ohledem na velkou operační výšku, vybrán turbokompresorem přeplňovaný motor. Technické oddělení Rikugun Kōkū Hombu, projekt schválilo a Nakajima tak následně již na podzim roku 1942 získala objednávku na stavbu prototypu. Konkurenční projekt Ki-94 byl naopak armádními specialisty zamítnut pro přílišnou složitost a Tachikawa začala úplně znovu se zcela novým projektem označeným Ki-94-II (původní, odmítnutý projekt byl zpětně přeznačen na Ki-94-I). 9. července 1943 vítězná Nakajima obdržela konečné upřesnění zadání a zároveň byla sjednána objednávka na stavbu tří prototypů a sedmi předsériových letadel.
Snaha o splnění těchto požadavků, pozdější problémy s turbokompresorem a dlouhotrvající neshody mezi velením armádního letectva a konstrukčním týmem ohledně umístnění turbokompresoru vedly nakonec k tak velkému zdržení, že až v roce 1945 byl dokončen první a zároveň jediný letoun Ki-87, ten do konce války uskutečnil pouze pět vzletů (druhý prototyp byl rozestavěný, ale do konce války nebyl dokončen).
Počátkem roku 1945 byl tedy letoun dokončen, jednalo se o celokovový dolnoplošník, pilotní kabina byla, jak se na výškovou stíhačku sluší, přetlaková, k utěsnění kabiny byly použity pryžové profily a vložky z kaučuku. Za pohonnou jednotku byl vybrán motor Ha-44-12 Ru (Ha-219 Ru), chlazení motoru bylo nucené, vzduch byl mezi válce motoru vháněn šestnáctilistým ventilátorem, použití nuceného chlazení bylo nezbytné, protože motor byl velmi těsně kapotován. Těsně za motorem byl turbokompresor, ten však byl zdrojem častých potíží. Vývoj turbokompresorů v Japonsku nebyl dotažen do přijatelné podoby a navíc Japoncům scházely zkušenosti, které byly nutné pro výrobu těchto výrobně náročných zařízení. Další problémy během těchto krátkých zkoušek způsoboval podvozek, který byl velmi podobný systému Curtiss (správněji Boeing) - tzn. Podvozkové nohy se pootočily o 90° a následně byly zataženy dozadu do křídel, ovládání podvozku bylo elektrické. Konstruktéři tento způsob zvolili patrně pro poměrně malou spolehlivost japonských hydraulických systémů. Výzbroj měla být mohutná, v kořenech křídel měly být dva dvacetimilimetrové kanóny Ho-5, což byly nejlepší hlavňové zbraně armádního letectva. Tyto zbraně střílely synchronizovaně okruhem vrtule. Vně podvozku měl být do každé poloviny křídla instalován třicetimilimetrový kanón Ho-155-I. Poněkud neobvyklá a pro výškovou stíhačku snad i zbytečná byla možnost zavěsit pod trup letounu pumu o hmotnosti 250 kilogramů.
Zkoušky nebyly ani zdaleka dokončeny, všechny lety byly provázeny víceméně očekávanými závadami turbokompresoru a také poruchami se zatahováním podvozku, piloti jej nikdy během těchto několika letů zcela nezatáhli. Na odstranění problémů nezbyl konstruktérům a technikům čas, ale i na základě těchto několika zkušebních letů, se dalo usuzovat, že prototyp měl solidní výkonový potenciál, aby se z něj mohla stát účinná výšková stíhačka, tedy zbraň, která Japonsku chyběla v boji proti americkým B-29 Superfortressům, tyto bombardéry již více než rok Japonsko bombardovaly a Ki-87 se ještě ani zdaleka nedokázal zbavit svých "porodních" problémů.
Existoval další projekt verze označené Nakajima Ki-87-II, tento letoun měl být schopen dosahovat maximální rychlosti 740 km/hod ve výšce 11 000 m, to především díky motoru Ha-217 Ru o výkonu 3 000 koní. Nová verze měla nést nad motorem ještě dva kulomety ráže 13,2 mm. Tato verze však již zůstala jen na rýsovacích prknech konstruktérů.
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-87-t1308#115243Verze : 1
Vláďa
MOD
Reklama
Fotografie výškového stíhače Nakajima Ki-87
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-87-t1308#182978Verze : 0
Vláďa
MOD
Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
William Green, War Planes of the Sekond World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9
Famous Airplanes Of The World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co. Ltd. Nakano, rok 1990
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 5, Nakajima Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1983
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45, ISBN4-7663-3292-X
Daniel Kovář, Nakajima Ki-87, HPM, 1998, roč. 8, čís. 12, str. 12–13. ISSN 1210-1427.
L+K 7/1987, Letadla 39-45
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki87.html
www.aviastar.org
koapp.narod.ru
http://www.skynet-1.com/aircraft/ki87.html
archiv autora
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
William Green, War Planes of the Sekond World War – Fighters, Vol. Three, London Macdonald, sedmé vydání z roku 1973, ISBN: 0-356-01447-9
Famous Airplanes Of The World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co. Ltd. Nakano, rok 1990
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 5, Nakajima Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1983
Illustrated Warplane History, The XPlanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45, ISBN4-7663-3292-X
Daniel Kovář, Nakajima Ki-87, HPM, 1998, roč. 8, čís. 12, str. 12–13. ISSN 1210-1427.
L+K 7/1987, Letadla 39-45
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki87.html
www.aviastar.org
koapp.narod.ru
http://www.skynet-1.com/aircraft/ki87.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-87-t1308#238429Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-87-t1308#182977Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.