Nakadžima Ki 4

Nakajima Ki-4 / 中島 キ4 九四式侦察机
     
Název:
Name:
Nakadžima Ki-4 Nakajima Ki-4
Originální název:
Original Name:
日本陸軍九四式偵察機(中島キー4)
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.MM.193R Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta /
DD.MM.193R-DD.MM.193R Ishikawajima Airplane Manufacturing Co., Ltd., Tachikawa /
DD.MM.1936-DD.MM.193R Manchurian Airways Workshop, Mukden /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1934-DD.MM.1939
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
516:
Nakajima 333
Tachikawa 57
Mansyu 126
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.04.1934
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1664 kg 3668 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2474 kg 5454 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2616 kg 5767 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,000 m 39ft 4,43in
Délka:
Length:
7,735 m 25ft 4,52in
Výška:
Height:
3,500 m 11ft 5,8in
Plocha křídla:
Wing Area:
29,75 m2 320.23 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
83,20 kg/m2 17.04 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima Ha-8 Hikari vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 477 kW a 560 kW v h= 4 000 m.
Vrtule dvoulistá polohovatelná kovová
Nakajima Ha-8 Hikari nine-cylinder air-cooled radial engine rated 640 hp 477 kW for take-off and 750 hp at 13,120 ft,
driving a two-blade controllable-pitch metal propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
283 km/h v 2400 m 175.8 mph in 7874 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
262 km/h v ? m 162.8 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5,55 m/s 1092.5 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
8,0 min do 3000 m 8,0 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8000 m 26247 ft
Dolet:
Range:
800 km 497.1 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1200 km 745.6 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm nad motorem
1x pohyblivý zdvojený kulomet Type 89 ráže 7,7 mm

Pumový náklad:
50 kg pum
Two fixed forward-firing 0.303 in machine-guns and one or two flexible 0.303 in machine-guns in open dorsal mount.

Bomb load: 110 lb of light bombs on underwing racks.
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
九四式偵察機 / Kyūyon-šiki teisatsuki / armádní průzkumný letoun typ 94
- Verze
Ki-4 Ko – kluzná patka mohla být vyměněna za kolečko
Ki-4 Otsu – sběrný kolektor výfukových plynů
Ki-4 T – trojmístná civilní verze kartografický úřad
九四式偵察機 / Kyūyon-shiki teisatsuki / Army Type 94 Reconnaissance aircraft
Zdroje:
Sources:
Rene J. Francillion PhD, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
Václav Němeček, Vojenská letadla 2 díl, Naše Vojsko, Praha 1987; ISBN 80-206-0117-1
www.aviastar.org
http://www.hikotai.net/datasheets/ki4.htm
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki4.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#110090 Verze : 0
Nakajima Ki-4
- / - / -
キ4九四式侦察机 / Kyūyon-shiki teisatsuki / armádní průzkumný letoun Typ 94


Historie:
Rikugun Koku Hombu v roce 1933 vyzval leteckou továrnu Nakajima Hikoki K.K. aby navrhla a vyrobila prototyp průzkumného letounu, který měl nahradit již zastaralý průzkumný letoun Kawasaki Type 88-I nebo Kawasaki Type 88-II a mírně modernější Mitsubishi Type 92. Technický odbor požadoval po konstruktérech rychlost a obratnost na úrovni tehdejších stíhacích letadel a navíc měl být letoun schopen přímé spolupráce s pozemními jednotkami a taktického bombardování. Šéfkonstruktér Shigejiro Owada se svým týmem zvolil jedenapůlplošník s eliptickým tvarem křídla, konstrukce trupu byla kovová a na ní byly krycí panely z bakelizované překližky. Pro pohon byl vybrán hvězdicový devítiválec Nakajima Ha-8 Type 94-I s maximálním výkonem 640 koní. Na práce dohlížel armádní konstruktér Ing. Nairo Ando.
Letoun byl dokončen na jaře roku 1934 a v dubnu jej začali testovat zkušební piloti kpt. Saburo Amakasu a kpt. Kiyoshi Shinomiya. Po odstranění „dětských“ nemocí, z nichž některé byly vážné jako nestabilita a horší ovladatelnost, byl letoun v roce 1934 přijat do služby. Nakajima Hikoki K.K. vyráběla tento letoun až do roku 1939. Do výroby se zapojila také mukadenská továrna Manshu Koku K.K. ta vyráběla zejména verzi Ki-4 Otsu, která byla vybavena, kromě jiného, přídavnými křídelními závěsníky.
Přímo u bojových útvarů v Číně byla vyzkoušena montáž dvou plováků pocházejících z plovákového letounu Nakajima E4N2, tento pokus dopadl neslavně, hmotnost letounu a odpor vzduchu namontovaných plováků byl tak velký, že letoun byl k nepoužití.
Naopak dobrým počinem polních dílen bylo zesílení obranné výzbroje, když byl jednoduchý kulomet Typ 89 nahrazen kulometem zdvojeným, tato úprava byla později dodávána přímo u továrny.


Operační nasazení:
Japonské armádní letectvo používalo Ki-4 pro přímou podporu pozemních jednotek v Číně. Dalším úkolem, kterého se tento typ dobře zhostil, byl průzkum, spojovací a kurýrní služba a řízení dělostřelecké palby. Tento letoun byl osádkami velmi oblíbený a to i přes poměrně velké ztráty, které však byly pochopitelné s ohledem na plnění výše uvedených úkolů.


Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
Robert C. Mikesh a Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, Naval Institute Press, Annapolis, rok 1990, ISBN: 1557505632
www.ne.jp
www.aviastar.org
www.warbirdsresourcegroup.org
http://www.airwar.ru/enc/spyww2/ki4.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#110192 Verze : 0
Přidám fotografii průzkumné Nakajimy Ki-4
Nakadžima Ki 4 -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#110093 Verze : 0
a ještě jednu
Nakadžima Ki 4 -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#110094 Verze : 0
Obrázek od Shigeo Koike ze serveru www.ne.jp
Nakadžima Ki 4 -


URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-Ki-4-t30390#187615 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více