Název: Name: | Jakovlev Jak-14 | Yakovlev Yak-14 |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-14 | |
Kategorie: Category: | transportní letoun | cargo aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1947-DD.MM.1949 Dolgoprudněnský letecký závod č.464, Dolgoprudnyj DD.MM.1949-DD.MM.1951 Rostovský letecký závod č. 168, Rostov na Donu DD.MM.1950-DD.MM.1952 Čkalovský letecký závod č. 47, Čkalov | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1947-DD.MM.1952 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 417: 4 Dolgoprudnyj 261 Rostov 152 Čkalov | |
První vzlet: Maiden Flight: | 21.01.1948 | |
Osádka: Crew: | 2 + 25/27 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | pevný | fixed |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3082 kg | 6795 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 6750 kg | 14881 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 7850 kg | 17306 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 26,17 m | 85ft 10,3in |
Délka: Length: | 18,44 m | 60ft 5,98in |
Výška: Height: | 7,32 m | 24ft 0,18in |
Plocha křídla: Wing Area: | 83,35 m2 | 897.17 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 80,98 kg/m2 | 16.59 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | žádný | none |
Počet motorů: Number of Engines: | 0 | |
Typ: Type: | - | - |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | - | - |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 3001) km/h v ? m | 186.4 1) mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 1452) km/h v ? m | 90.1 2) mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | ? m | ? ft |
Dolet: Range: | ? km | ? mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | - | - |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Klouzavý poměr: 1:12,5 1) maximální rychlost při vlekání 2) rychlost klouzání První prototyp kluzáku byl vyvinut kanceláří OKB Jakovlev v roce 1947. Přední část trupu se otvírala do strany a bylo tak možné rychle naložit/vyložit náklad (vozidlo, dělo...). Vojskové zkoušky proběhly od 2. 8. 1949 do 17. 9. 1949. Zatímco kluzák Cybin C-25 převážně přepravoval vojáky, Jak-14 mohl přepravit až 3.500 kg materiálu. Kluzáky byly v Sovětském svazu nahrazeny počátkem 50. let transportními letadly Antonov An-8 a Antonov An-12 a vrtulníky Mil Mi-4 a Mil Mi-6. | Glide ratio: 1:12.5 1) maximum towing speed 2) gliding speed |
Zdroje: Sources: | Кузнецов, Константин. Десантные планеры Сталина 1930-1955. Яуза, Москва 2013. ISBN 978-5-699-65622-6. Gordon, Y.; Komissarov, D.; Komissarov, S. OKB Yakovlev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-203-9. Gunston, Bill; Gordon, Yefim. Yakovlev Aircraft since 1924. Putnam Aeronautical Books, London 1997. ISBN 0-85177-872-0. ruslet.webnode.cz |