Název: Name: | Morane-Saulnier MS.406 C.1 | |
Originální název: Original Name: | Morane-Saulnier MS.406 C.1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.05.1938-DD.06.1940 Aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux / DD.MM.1938-DD.06.1940 Société nationale des constructions aéronautiques de l'Ouest, Bouguenais / | |
Období výroby: Production Period: | 23.05.1938-DD.06.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1074 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 23.05.1938 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1893 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2470 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2720 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10.620 m | |
Délka: Length: | 8,170 m | |
Výška: Height: | 3,250 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,00 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 141,9 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Hispano-Suiza 12Y-31, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 610,5 kW (830 k) a maximálním výkonu 632,5 kW (860 k) v h= 3 250 m. Vrtule trojlistá Chauviére 351M s dvoupolohová o průměru 3 000 mm nebo trojlistá Ratier 1607 s plynule nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 406 l v trupové nádrži a později 2x 146 l v podřídelních neodhazovatelných nádržích. | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 486 km/h v 5000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 400 km/h v 5000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 13,0 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,26 min do 4500 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9850 m | |
Dolet: Range: | 795 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1480 km | |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Hispano-Suiza HS-404 nebo HS-9 ráže 20 mm v ose motoru, 60 nábojů a 2x pevný kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v řídlech, 300 nábojů na hlaveň | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Morane Saulnier MS.406 C1 byl nejvíce používanou francouzskou stíhačkou na začátku druhé světové války. Vyvinul se z typu MS.405 C1, který vznikl základě specifikací z roku 1934. První prototyp MS.405 vzlétl poprvé 08.08.1935. Typ byl stále vylepšován a vyvíjen a v dubnu 1937 byla podepsána první objednávka na padesát MS.406. Čtvrtý předsériový letoun MS.405 již představil nový typ MS.406, který byl poháněn motorem Hispano-Suiza HS 12Y-31 se zatahovacím chladičem, tento letoun byl zalétán 20.05.1938. Výroba začala velmi pomalu, počátkem roku 1939 bylo Armée de l'Air dodáno pohých 12 kusů. Výrobní tempo se zvýšilo až v průběhu roku 1939, v dubnu vzrostla výroba na šest letounů denně, a v době vypuknutí války (září 1939), bylo vyráběno jedenáct letadel denně. Problémy byly s dodávkami motorů, vrtulí, zbraní a zaměřovačů, (počátkem roku 1939 byly nakoupeny motory HS 12Y československé výroby). Výroba ve Francii byly ukončena před pádem Francie v červnu 1940. V době, kdy se rozbíhala výroby byl tento typ již zastaralý. Byl robustní a vysoce ovladatelný, ale byl také podmotorovaný a slabě ozbrojený (navíc kanón se často zasekával a kulomety ve výšce od 6 800 m zamrzaly). Přesto jej měly ve své výzbroji čtyři Escadres de Chasse, každá se třemi skupinami po dvaceti pěti letadlech. MS.406 se přibližně vyrovnal německé stíhačce Bf-109 D, bohužel pro Francouze, byla tato verze v době vypuknutí války nahrazena verzí Bf-109 E, ta překonávala Morany takřka ve všech ohledech. Během bitvy o Francii bylo ztraceno přibližně 300 Moranů. Velmi důležité místo měl MS.406 ve Finsku. V únoru 1940 bylo prvních 30 francouzských stíhaček přiděleno jednotce LeLv 28, které velel major Jusu,.letadla byla označena čísly MS-301- MS-330. Finsko později koupilo další MS.406 a také několik málo vylepšených MS.410 od Němců (Německo získalo velký počet MS.406 a MS.410 po pádu Francie). | |
Zdroje: Sources: | William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8. Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45, Votobia, 1999, ISBN 80-7198-396-9 Gaston Botquin, Monografie Lotnicze Numer 28, M.S. 406, AJ PRESS Gdynia, ISBN 83-86208-46-5 Gaston Botquin, Aircraft Profile No. 147, The Morane Saulnier 406, Profile Publications Ltd., Surrey, England http://www.airwar.ru/enc/fww2/ms406.html www.historyofwar.org http://www.pilotfriend.com/.../Morane%20Saulnier%20MS.406.htm archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Morane-Saulnier MS.406 C.1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Morane-Saulnier MS.406 C.1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier MS.406 C.1 |
Kamufláž | - |
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | No.289 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stíhací skupina II/2 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Morane-Saulnier MS.406 C.1 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#396276Verze : 1
Vláďa
MOD
Stíhačka MS.406 C.1 No 33 (N344) s taktickým číslem 4 sloužila na sklonku roku 1939 k výcviku čs. stíhačů u GC I/9 na základně Oran-La Senia, kde na ní létal mj. por. Karel Mrázek. V té době ale nesla již marking svého pozdějšího uživatele, 2. letky GC 1/6, u které na tomto stroji vykonával lety i rt. Václav Jícha.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier MS.406 C.1 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Mrázek, Karel |
Výrobní číslo | N344 |
Sériové / evidenční číslo | 33 |
Taktické označení / imatrikulace | 4 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stihací skupina I/9 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.1939 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#420448Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
.
Morane MS 406 výrobního čísla N° 824 (matricule militaire L853) ze stavu 1. escadrille Groupe de Chasse I/7. Krátce před spojeneckým útokem na Sýrii s ním 19. 5. 1941 nouzově přistál kpt. Dessalles poblíž Sfire . Horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavě modrošedé (Gris Bleu Fonce), hnědé (Marron) a khaki (kaki). Spodní plochy byly světle modrošedé (Gris Blue Clair). Žlutě nastříkaná kýlovka nesla číslo 5 hindoarabské číselné soustavy.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Morane-Saulnier |
Typ letounu | Morane-Saulnier MS.406 C.1 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | N° 824 |
Sériové / evidenční číslo | L853 |
Taktické označení / imatrikulace | hindoarabská 5 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | Stihací skupina I/7 |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 19.05.1941 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Morane MS 406 výrobního čísla N° 824 (matricule militaire L853) ze stavu 1. escadrille Groupe de Chasse I/7. Krátce před spojeneckým útokem na Sýrii s ním 19. 5. 1941 nouzově přistál kpt. Dessalles poblíž Sfire . Horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavě modrošedé (Gris Bleu Fonce), hnědé (Marron) a khaki (kaki). Spodní plochy byly světle modrošedé (Gris Blue Clair). Žlutě nastříkaná kýlovka nesla číslo 5 hindoarabské číselné soustavy.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#404207Verze : 0
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.