Main Menu
User Menu
Reklama

Morane-Saulnier MS.406 C.1

     
Název:
Name:
Morane-Saulnier MS.406 C.1
Originální název:
Original Name:
Morane-Saulnier MS.406 C.1
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.05.1938-DD.06.1940 Aéroplanes Morane-Saulnier, Puteaux /
DD.MM.1938-DD.06.1940 Société nationale des constructions aéronautiques de l'Ouest, Bouguenais /
Období výroby:
Production Period:
23.05.1938-DD.06.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1074
První vzlet:
Maiden Flight:
23.05.1938
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1893 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2470 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
2720 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10.620 m
Délka:
Length:
8,170 m
Výška:
Height:
3,250 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,00 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
141,9 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hispano-Suiza 12Y-31, kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 610,5 kW (830 k) a maximálním výkonu 632,5 kW (860 k) v h= 3 250 m.
Vrtule trojlistá Chauviére 351M s dvoupolohová o průměru 3 000 mm nebo
trojlistá Ratier 1607 s plynule nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
406 l v trupové nádrži a později 2x 146 l v podřídelních neodhazovatelných nádržích.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
486 km/h v 5000 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
400 km/h v 5000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,0 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,26 min do 4500 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
9850 m
Dolet:
Range:
795 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1480 km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Hispano-Suiza HS-404 nebo HS-9 ráže 20 mm v ose motoru, 60 nábojů a
2x pevný kulomet MAC 1934 ráže 7,5 mm v řídlech, 300 nábojů na hlaveň
Uživatelské státy:
User States:












Poznámka:
Note:
Morane Saulnier MS.406 C1 byl nejvíce používanou francouzskou stíhačkou na začátku druhé světové války. Vyvinul se z typu MS.405 C1, který vznikl základě specifikací z roku 1934. První prototyp MS.405 vzlétl poprvé 08.08.1935. Typ byl stále vylepšován a vyvíjen a v dubnu 1937 byla podepsána první objednávka na padesát MS.406. Čtvrtý předsériový letoun MS.405 již představil nový typ MS.406, který byl poháněn motorem Hispano-Suiza HS 12Y-31 se zatahovacím chladičem, tento letoun byl zalétán 20.05.1938.
Výroba začala velmi pomalu, počátkem roku 1939 bylo Armée de l'Air dodáno pohých 12 kusů. Výrobní tempo se zvýšilo až v průběhu roku 1939, v dubnu vzrostla výroba na šest letounů denně, a v době vypuknutí války (září 1939), bylo vyráběno jedenáct letadel denně. Problémy byly s dodávkami motorů, vrtulí, zbraní a zaměřovačů, (počátkem roku 1939 byly nakoupeny motory HS 12Y československé výroby). Výroba ve Francii byly ukončena před pádem Francie v červnu 1940.

V době, kdy se rozbíhala výroby byl tento typ již zastaralý. Byl robustní a vysoce ovladatelný, ale byl také podmotorovaný a slabě ozbrojený (navíc kanón se často zasekával a kulomety ve výšce od 6 800 m zamrzaly). Přesto jej měly ve své výzbroji čtyři Escadres de Chasse, každá se třemi skupinami po dvaceti pěti letadlech.

MS.406 se přibližně vyrovnal německé stíhačce Bf-109 D, bohužel pro Francouze, byla tato verze v době vypuknutí války nahrazena verzí Bf-109 E, ta překonávala Morany takřka ve všech ohledech. Během bitvy o Francii bylo ztraceno přibližně 300 Moranů.

Velmi důležité místo měl MS.406 ve Finsku. V únoru 1940 bylo prvních 30 francouzských stíhaček přiděleno jednotce LeLv 28, které velel major Jusu,.letadla byla označena čísly MS-301- MS-330. Finsko později koupilo další MS.406 a také několik málo vylepšených MS.410 od Němců (Německo získalo velký počet MS.406 a MS.410 po pádu Francie).
Zdroje:
Sources:
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, New York, Smithmark, 1994, ISBN 0-8317-3939-8.
Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45, Votobia, 1999, ISBN 80-7198-396-9
Gaston Botquin, Monografie Lotnicze Numer 28, M.S. 406, AJ PRESS Gdynia, ISBN 83-86208-46-5
Gaston Botquin, Aircraft Profile No. 147, The Morane Saulnier 406, Profile Publications Ltd., Surrey, England
http://www.airwar.ru/enc/fww2/ms406.html
www.historyofwar.org
http://www.pilotfriend.com/.../Morane%20Saulnier%20MS.406.htm
archiv autora

Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#396276Verze : 1
MOD
Stíhačka MS.406 C.1 No 33 (N344) s taktickým číslem 4 sloužila na sklonku roku 1939 k výcviku čs. stíhačů u GC I/9 na základně Oran-La Senia, kde na ní létal mj. por. Karel Mrázek. V té době ale nesla již marking svého pozdějšího uživatele, 2. letky GC 1/6, u které na tomto stroji vykonával lety i rt. Václav Jícha.
Morane-Saulnier MS.406 C.1 -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#420448Verze : 0
MOD
.
Morane-Saulnier MS.406 C.1 - Morane MS 406 výrobního čísla N° 824 (matricule militaire L853) ze stavu 1. escadrille Groupe de Chasse I/7. Krátce před spojeneckým útokem na Sýrii s ním 19. 5. 1941 nouzově přistál kpt. Dessalles poblíž Sfire . Horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavě modrošedé (Gris Bleu Fonce), hnědé (Marron) a khaki (kaki). Spodní plochy byly světle modrošedé (Gris Blue Clair). Žlutě nastříkaná kýlovka nesla číslo 5 hindoarabské číselné  soustavy.

Morane MS 406 výrobního čísla N° 824 (matricule militaire L853) ze stavu 1. escadrille Groupe de Chasse I/7. Krátce před spojeneckým útokem na Sýrii s ním 19. 5. 1941 nouzově přistál kpt. Dessalles poblíž Sfire . Horní a boční plochy kryjí nepravidelná pole tmavě modrošedé (Gris Bleu Fonce), hnědé (Marron) a khaki (kaki). Spodní plochy byly světle modrošedé (Gris Blue Clair). Žlutě nastříkaná kýlovka nesla číslo 5 hindoarabské číselné soustavy.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Morane-Saulnier-MS-406-C-1-t1069#404207Verze : 0
MOD