Mikojan-Gurevič MiG-15 [kód NATO: Fagot]

prehľad verzií

Mikojan-Gurevič MiG-15 - přehled verzí


I-310 - stíhací letoun s šípovým křídlem a motorem Nene I nebo Nene II; 3 prototypy
I-311 (SP-1) - jinak MiG-Pbis
I-312 (ST) - prototyp dvoumístné cvičné stíhací verze MiG-15UTI; 1 konverze
I-317 (SD) - prototyp stíhací verze MiG-15bis s motorem VK-1 a dalšími úpravami; 2 konverze


MiG-15 - sériová varianta I-310, motor RD-45F; 1344 ks
MiG-15 (SA-1/2) - konverze pro testy systému pro přístrojové přistání OSP-48, motory VK-1; 2 ks
MiG-15 (SA-3) - konverze pro testy systému pro přístrojové přistání OSP-48; 16 ks
MiG-15 (SA-4) - konverze pro testy systému pro přístrojové přistání OSP-48, modifikované vybavení kabiny; 1 ks
MiG-15 (SL) - čtyři stroje používané k testům motoru VK-1
MiG-15 (SO) - konverze pro testy teleskopického hledí zaměřovače ASP-3N; 1 ks
MiG-15 (SŠ) - konverze se dvěma 23mm kanony Š-3 místo NS-23; 2 ks
MiG-15 (SU) - konverze s pohyblivě lafetovanými kanony Š-3; 1 ks


MiG-15bis - sériová varianta I-317; 8236 ks
MiG-15bis stíhací bombardovací - konverze s dalším párem závěsníků pro pumy a rakety; větší množství konverzí
MiG-15bis Burlaki - "vlečený" parazitní doprovodný stíhací letoun; 5 ks
MiG-15Pbis (SP-1) - přepadová stíhací verze s radarem Torij; 5 ks
MiG-15Pbis (SP-5) - přepadová stíhací verze s radarem Izumrud; 1 konverze
MiG-15Sbis (SD-UPB) - dálková doprovodná stíhací verze, 2x 600 l přídavná nádrž; 49 ks
MiG-15Rbis (SR) - průzkumná verze s fotoaparátem AFA-BA/40 místo jednoho kanonu; 364 ks
MiG-15bis (IŠ) - bitevní konverze s dalšími třemi páry závěsníků; 4 ks
MiG-15bis (SJa) - konverze se zesíleným křídlem; 3 ks
MiG-15bis (SJe) - konverze s upraveným křídlem a SOP; 3 ks
MiG-15bis (SD-P) - konverze pro testy brzdících padáků; 1 ks
MiG-15bis (SD-5/SD-5E) - konverze pro testy raketnice ORO-57; 2 ks
MiG-15bis (SD-10) - konverze pro testy protiletecké pumy PROSAB-100; 1 ks
MiG-15bis (SD-ET) - konverze se starováním motoru nezávislým na vnějším zdroji; 1 ks
MiG-15bis (SD-25) - konverze pro testy protiletecké pumy PROSAB-250; 1 ks
MiG-15bis AS-21 (SD-21) - konverze se dvěma raketami S-21 ráže 212 mm; 155 ks
MiG-15bis (GRAD) - konverze pro testy protileteckých granátů systému GRAD; 2 ks
MiG-15bis (SL-5) - konverze s motorem VK-5; 1 ks
MiG-15F (SF) - konverze s motorem VK-1F; 1 ks


UTI MiG-15 - alternativní označní pro MiG-15UTI
MiG-15UTI (ST-1) - dvoumístná cvičná stíhací varianta, výzbroj jedním kanonem NR-23 a jedním kulometem UBK-E; 3434 ks včetně ST-2
MiG-15UTI (ST-2) - úprava MiG-15UTI s vybavením pro přístrojové přistání OSP-48, pouze kulomet BK-E; většina produkce MiG-15UTI
MiG-15UTI (ST-10) - konverze pro testy vystřelovacích sedaček
MiG-15UTI (STK) - konverze pro nácvik použití vystřelovacích sedaček
UTI MiG-15KP - konverze na řídící stanoviště bezpilotních cílových letounů; ? ks
MiG-15UTI-P (ST-7) - sovětská konverze s radarem Izumrud; 2 ks
MiG-15UTI-P (ST-8) - konverze ST-7 s radarem Izumrud-3; 1 ks
MiG-15M / M-15 / MNV-15 - konverze na bezpilotní cílové letouny


S-102 - československá licence MiG-15; 821 ks
CS-102 - československá licence MiG-15UTI; 2013 ks
S-103 - československá licence MiG-15bis; 620 ks
MiG-15SB - stíhací-bombardovací konverze MiG-15 s další dvěma páry závěsníků; 154+ ks
MiG-15T - konverze pro vlekání vzdušných terčů; 18+ ks
MiG-15bisSB - stíhací-bombardovací konverze MiG-15bis s další dvěma páry závěsníků; 72+ ks
MiG-15bisR - průzkumná konverze se dvěma nebo třemi kamerami; 76 ks
MiG-15bisF - průzkumná konverze, snad jiné jméno pro MiG-15bisR
MiG-15bisT - konverze pro vlekání vzdušných terčů; 11+ ks
MiG-15UTI-P - československá konverze s radarem Izumrud; 1 ks


Lim-1 - polská licence MiG-15; 227 ks
Lim-1,5 - neoficiální jméno, konverze s avionikou z Lim-2; ? ks
Lim-2 - polská licence MiG-15bis; 500 ks
Lim-2R - průzkumná konverze s kamerou místo jednoho z kanonů, vystouplý kryt; ? ks
SBLim-1 - dvoumístná cvičná konverze Lim-1 mírně odlišná od MiG-15UTI; 280? ks
SBLim-2 - dvoumístná cvičná konverze Lim-2; 200? ks
SBLim-1A - průzkumná a dělostřelecká pozorovací konverze SBLim-1 a CS-102 s kamerou jako u Lim-2R; ? ks
SBLim-2A - průzkumná a dělostřelecká pozorovací konverze SBLim-2 s kamerou jako u Lim-2R; ? ks
SBLim-2M - konverze SBLim-2A na cvičné; ? ks


UMiG-15MT - bulharská dvoumístná bitevní konverze MiG-15UTI podobná MiG-15SB; 43 konverzí MiG-15UTI a MiG-15bis


J-2 - čínské označení pro MiG-15
JJ-2 - čínská licenční verze MiG-15UTI; ? ks
FT-2 - exportní označení JJ-2
MiG-15UM? - dvoumístná cvičná konverze MiG-15/-15bis podobná MiG-15UTI; ? ks
MiG-15UMM? - konverze MiG-15UM s motory VK-1 či WP-5B; ? ks
Typ 8012 - konverze na bezpilotní cílové letouny



Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-15: The Soviet Union's Long-lived Korean War Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2001. ISBN 1-85780-105-9.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-15: гроза летающих крепостей. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34477-2.
Vraný, Jiří; Krumbach, Jan. Ilustrovaná historie letectví: MiG-15/Lavočkin La-5 a La-7/Fokker D.VII. Naše vojsko, Praha 1985.
ruslet.webnode.cz
ruslet.webnode.cz
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-MiG-15-kod-NATO-Fagot-t764#28991 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více