Název: Name: | Mikojan-Gurevič I-230 (MiG-3U) | |
Originální název: Original Name: | Микоян-Гуревич И-230 (МиГ-3Y) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.MM.1943 Moskevský letecký závod č. 155, Moskva / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1942-DD.MM.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 6 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 11.08.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2612 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3285 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,200 m | |
Délka: Length: | 8,620 m | |
Výška: Height: | 3,275 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,44 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 188,36 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Mikulin AM-38F kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec upravený na provoz ve vyšších výškách o vzletovém výkonu 1 250 kW (1 700 k). Vrtule trojlistá kovová AV-5A AB-126A s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 200 m. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 440 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 660 km/h v 6000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 580 km/h v 4200 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 16,3 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,2 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11500 m | |
Dolet: Range: | 579 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1300 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm instalované nad motorem se zásobou 150 granátů pro každý. | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | viz historie letounu | |
Zdroje: Sources: | Yefim Gordon and Dmitri Khazanov, Soviet Combat Aircraft of the Second World War, Volume One, Single-Engined Fighters, Earl Shilton, Leicester, UK, Midland Publishing, 1998, ISBN 1-85780-083-4. Yefim Gordon and Dmitry Komissarov, OKB Mikoyan, A History of the Design Bureau and its Aircraft, Hinckley, England: Midland Publishing, 2009, ISBN 978-1-85780-307-5. Bill Gunston and Yefim Gordon, MiG Aircraft sience 1937, Putnam Aeronautical Books, an imprint of Brassey´s OK Ltd. ISBN 0-85177-884-4 L+K č 14/1978, Letadla 39-45, Mikojan-Gurjevič I-23(D) a I-231(2D), Václav Němeček. https://www.airwar.ru/enc/fww2/mig3u.html archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-I-230-t799#117415Verze : 0
Vláďa
MOD
Mikojan-Gurevič I-230 - historie letounu
MiG-3 byl jedním ze tří moderních stíhacích letounů, které měl Sovětský svaz k dispozici v době přepadení Německem. Výškové charakteristiky tohoto letounu nebyly příliš vhodné pro nasazení v roli frontového stíhače, slabinou byla také kulometná výzbroj, proto byly ve výrobě upřednostněny stíhací letouny LaGG-3 a Jak-1. Konstrukční kancelář (OKB-155) A. I. Mikojana a M. I. Gureviče se měla zabývat především vývoje výškových stíhacích letounů.
Přímým pokračovatelem MiGu-3 byl letoun I-230(D), později označovaným jako MiG-3U. Práce na projektu začaly nedlouho po vypuknutí války, ale práce byla přerušena, protože bylo nutno moskevský závod č. 1, evakuovat dále do vnitrozemí do Kujbyševa v Novosibirské oblasti.
Mezitím byly upřesněny požadavky na nový letoun:
1.) Měla se zjednodušit výroba trupu, MiG-3 měl celokovovou konstrukci, která byla ve střední části kryta duralovými panely - I-230 měl celodřevěnou skořepinu z milimetrové překližky, ve stření části byla zesílena na tři vrstvy.
2.) V křídlech byl nyní kovový nosník, který měl vyšší pevnost a dovolil lépe uspořádat vnitřní prostory křídla
3.) Zásadními úpravami prošel chladící systém a chladiče oleje.
4.) Kabina byla posunuta ještě více vzad, tím se musel znatelně zhoršit již tak špatný výhled pilota při vzletu i přistání – opatřením bylo zvětšení zasklené plochy.
5.) Výzbroj byla zesílena na dva kanóny ŠVAK, každý se zásobou 150 granátů, střelba mohla být vedena jedním nebo oběma kanóny najednou.
6.) Protože motor AM-35A se již nevyráběl, byl upraven motor AM-38F, tedy motor z bitevních Il-2, tento motor byl těžší a tak si vynutil posun kabiny. Úpravy musely zabezpečit optimalizaci motoru pro velké výšky. Některé prameny uvádějí, že byl použit upravený motor AM-35A, ale ten byl dostatečně výškový z výroby, ale výroba byla ukončena, protože bylo potřeba zajistit kapacity pro výrobu motoru AM-38.
7.) Bylo nutno instalovat větší podvozková kola.
První letoun byl dokončen v létě 1942 a brzy nato byl i zalétán, v roce 1943 prošel státními zkouškami. Letoun měl neustálé problémy s těsností motoru, často je zmiňováno, že byl od oleje od vrtule po samý ocas. Ještě předtím bylo objednáno pět letounů jako ověřovací série. Jeden z těchto letounů měl zvětšené rozpětí na 11,000 m (lze dohledat i údaj 11,140 m) tím vzrostla nosná plocha na 18,00 respektive na 18,22 m2 u tohoto letounu se zvýšil dostup na 11 900 – 12 000 m. Letoun byl doporučen do výroby s podmínkou, že bude odstraněna netěsnost motoru.
Tři letouny byly pokusně nasazeny při obraně Moskvy u 12. GIAP, zde se opět projevuje netěsnost motoru a jeden letoun je odeslán zpět do výrobního závodu. Piloti této jednotky letouny I-230(D) odmítli jako nevhodné pro operační nasazení.
Použité prameny:
Bill Gunston and Yefim Gordon, MiG Aircraft sience 1937, Putnam Aeronautical Books, an imprint of Brassey´s OK Ltd. ISBN 0-85177-884-4
L+K č 14/1978, Letadla 39-45, Mikojan-Gurjevič I-23(D) a I-231(2D), Václav Němeček.
https://www.airwar.ru/enc/fww2/mig3u.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-I-230-t799#458165Verze : 0
Vláďa
MOD
Trojpohledový náčrtek I-230(D)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-I-230-t799#117422Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie I-230(D) první prototyp
Zdroj: https://www.airwar.ru/enc/fww2/mig3u.html
Zdroj: https://www.airwar.ru/enc/fww2/mig3u.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-I-230-t799#458166Verze : 0
Vláďa
MOD
Fotografie I-230(D) druhý prototyp / 2nd prototype
Zdroj: https://www.airwar.ru/enc/fww2/mig3u.html
Zdroj: https://www.airwar.ru/enc/fww2/mig3u.html
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mikojan-Gurevič I-230 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Mikojan-Gurevic-I-230-t799#458167Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.