Main Menu
User Menu

Micubiši J2M2 11 Raiden [Jack]

Mitsubishi J2M2 Model 11 Raiden / 雷電 一一型(J2M2)

     
Název:
Name:
Micubiši J2M2 11
Originální název:
Original Name:
一一型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.10.1942-DD.MM.1943 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.194R-DD.MM.1943 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Suzuka /
Období výroby:
Production Period:
DD.11.1942-DD.12.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
155
První vzlet:
Maiden Flight:
13.10.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2527 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3300 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3807 kg
Rozpětí:
Wingspan:
10,795 m
Délka:
Length:
9,700 m
Výška:
Height:
3,810 m
Plocha křídla:
Wing Area:
20,05 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
164,6 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Micubiši MK4R-A Kasei 23a (Ha-32-23a) vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 324 kW (1 800 k), 1 158 kW (1 575 k) v h= 1 800 m a 1 037 kW (1 410 k) v h= 4 800 m.
Vrtule VDM čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 300 mm
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
590 l + 300 l v přídavných nádržích
64 l oleje
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
596 km/h v 5450 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
426 km/h v 6100 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,5 min do 5000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11680 m
Dolet:
Range:
1055 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
1980 km
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,69 mm nad motorem (po 550 nábojích)
2x pevný kanón Type 99 Model 2 ráže 20 mm v křídlech (po 100 nábojích)
Pumový náklad: 2x 60 kg pod křídly
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
雷電 / Raiden (Hromoklín - jap.) / Jack
雷電 一一型 / Raiden Iči-iči gata / Námořní přepadový stíhač Raiden model 11
Zdroje:
Sources:
Famous Airplanes of the World, Navy Interceptor "Raiden", Bunrindo Co., Ltd., No.61, 1996-11, ISBN978-4-89319-058-1
http://www.combinedfleet.com/ijna/j2m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-J2M2-11-Raiden-Jack-t1285#101888Verze : 0
MOD
Mitsubishi J2M2 11
雷電 / Raiden / Jack
一一型 / - / Námořní přepadový stíhač Raiden model 11


Historie:
Již od roku 1938 byly v císařském námořním letectvu prosazovány dva zcela odlišné pohledy na další vývoj a konstrukci stíhacích letadel. První směr vývoje (byl starší a hluboce zakořeněný) - vyrábět lehká, vysoce obratná letadla s výzbrojí dvou kulometů (např.A5M) z jasným cílem - protivníka vymanévrovat a sestřelit. Druhý směr (obtížně prosazovaný) bral v úvahu vývoj letadel v Evropě a v USA, kde byla letadla těžší, díky vyššímu plošnému zatížení křídla hůře ovladatelná, ale s pasívní ochranou pilota a nádrží, mohutnější palebnou silou a schopná rychlých vertikálních manévrů.


Vypsané specifikace plánu rozvoje označené 14-Shi požadovaly právě takový letoun, snad poprvé v historii japonského námořního letectva, nebyl kladen požadavek na ovladatelnost a manévrovatelnost.
Konstruktér Jiro Horikoshi navrhl letoun robusních tvarů, dvojhvězdicový čtrnáctiválcový motor byl těsně kapotován a vstupní otvor pro chladící vzduch byl úzký, zvýšit průtok vzduchu a tím i zlepšit chlazení pomáhal ventilátor umístněný na hřídeli pohánějící vrtuli.
Prototyp J2M1 měl tolik nevhodných vlastností (přehřívání motoru, v nevyhovujícím intervalu nastavitelný úhel náběhu vrtulových listů, ovládání podvozku a nedostatečný výhled), že byl zásadně přepracován o byl přijat do výzbroje jako J2M2 11
Výroba tohoto typu se pomalu a pozvolna rozbíhala za první půlrok dostalo námořnictvo pouze 11 strojů. Celkem bylo vyrobeno 141 ks této verze Raidena. Ani tento typ nebyl zdaleka dobrý, jeho největším problémem byl nedotažený vývoj motoru. Výkon motoru bylo možno krátkodobě zvýšit vstřikováním vody a methanolu do sání motoru, tímto způsobem se zvýšil výkon motoru, ale zároveň s tím se zvýšily otáčky motoru a to mělo za následek, že se konce vrtulových listů dostaly do oblasti nadzvukových rychlostí a tím vznikly silné vibrace, které se přenesly na celý letoun.
Dalším problémem bylo přistání, přistát s tímto letounem prý bylo vyloženě nebezpečnou operací. Vysoká přistávací rychlost ve spojení s nízkou kabinou se špatným výhledem udělaly z přistávacího manévru, který se obešel bez havárie úspěch, který byl prý srovnatelný se sestřelem napřátelského letadla.


Výroba tohoto typu probíhala souběžně s verzí J2M3.


Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé vydání, Naše Vojsko, Praha 1992; ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 tom 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Robert Peczkowski, Mitsubishi J2M Raiden, Stratus, 2004 Polsko, ISBN:83-916327-7-6
L+K, 9/1967 a 8/1991, Letadla 1939-45, Václav Němeček
http://www.combinedfleet.com/ijna/j2m.htm
www.century-of-flight.net
http://airu.ru/content/view/452/81/
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-J2M2-11-Raiden-Jack-t1285#101892Verze : 0
MOD
Raideny
Micubiši J2M2 11 Raiden [Jack] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-J2M2-11-Raiden-Jack-t1285#108881Verze : 0
MOD