Název: Name: | Micubiši J2M2 11 | |
Originální název: Original Name: | 一一型 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.10.1942-DD.MM.1943 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya / DD.MM.194R-DD.MM.1943 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Suzuka / | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1942-DD.12.1943 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 155 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 13.10.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2527 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3300 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 3807 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 10,795 m | |
Délka: Length: | 9,700 m | |
Výška: Height: | 3,810 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 20,05 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 164,6 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Micubiši MK4R-A Kasei 23a (Ha-32-23a) vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 324 kW (1 800 k), 1 158 kW (1 575 k) v h= 1 800 m a 1 037 kW (1 410 k) v h= 4 800 m. Vrtule VDM čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 300 mm | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 590 l + 300 l v přídavných nádržích 64 l oleje | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 596 km/h v 5450 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 426 km/h v 6100 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 4,5 min do 5000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11680 m | |
Dolet: Range: | 1055 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1980 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,69 mm nad motorem (po 550 nábojích) 2x pevný kanón Type 99 Model 2 ráže 20 mm v křídlech (po 100 nábojích) Pumový náklad: 2x 60 kg pod křídly | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 雷電 / Raiden (Hromoklín - jap.) / Jack 雷電 一一型 / Raiden Iči-iči gata / Námořní přepadový stíhač Raiden model 11 | |
Zdroje: Sources: | Famous Airplanes of the World, Navy Interceptor "Raiden", Bunrindo Co., Ltd., No.61, 1996-11, ISBN978-4-89319-058-1 http://www.combinedfleet.com/ijna/j2m.htm archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-J2M2-11-Raiden-Jack-t1285#101888Verze : 0
Vláďa
MOD
Mitsubishi J2M2 11
雷電 / Raiden / Jack
一一型 / - / Námořní přepadový stíhač Raiden model 11
Historie:
Již od roku 1938 byly v císařském námořním letectvu prosazovány dva zcela odlišné pohledy na další vývoj a konstrukci stíhacích letadel. První směr vývoje (byl starší a hluboce zakořeněný) - vyrábět lehká, vysoce obratná letadla s výzbrojí dvou kulometů (např.A5M) z jasným cílem - protivníka vymanévrovat a sestřelit. Druhý směr (obtížně prosazovaný) bral v úvahu vývoj letadel v Evropě a v USA, kde byla letadla těžší, díky vyššímu plošnému zatížení křídla hůře ovladatelná, ale s pasívní ochranou pilota a nádrží, mohutnější palebnou silou a schopná rychlých vertikálních manévrů.
Vypsané specifikace plánu rozvoje označené 14-Shi požadovaly právě takový letoun, snad poprvé v historii japonského námořního letectva, nebyl kladen požadavek na ovladatelnost a manévrovatelnost.
Konstruktér Jiro Horikoshi navrhl letoun robusních tvarů, dvojhvězdicový čtrnáctiválcový motor byl těsně kapotován a vstupní otvor pro chladící vzduch byl úzký, zvýšit průtok vzduchu a tím i zlepšit chlazení pomáhal ventilátor umístněný na hřídeli pohánějící vrtuli.
Prototyp J2M1 měl tolik nevhodných vlastností (přehřívání motoru, v nevyhovujícím intervalu nastavitelný úhel náběhu vrtulových listů, ovládání podvozku a nedostatečný výhled), že byl zásadně přepracován o byl přijat do výzbroje jako J2M2 11
Výroba tohoto typu se pomalu a pozvolna rozbíhala za první půlrok dostalo námořnictvo pouze 11 strojů. Celkem bylo vyrobeno 141 ks této verze Raidena. Ani tento typ nebyl zdaleka dobrý, jeho největším problémem byl nedotažený vývoj motoru. Výkon motoru bylo možno krátkodobě zvýšit vstřikováním vody a methanolu do sání motoru, tímto způsobem se zvýšil výkon motoru, ale zároveň s tím se zvýšily otáčky motoru a to mělo za následek, že se konce vrtulových listů dostaly do oblasti nadzvukových rychlostí a tím vznikly silné vibrace, které se přenesly na celý letoun.
Dalším problémem bylo přistání, přistát s tímto letounem prý bylo vyloženě nebezpečnou operací. Vysoká přistávací rychlost ve spojení s nízkou kabinou se špatným výhledem udělaly z přistávacího manévru, který se obešel bez havárie úspěch, který byl prý srovnatelný se sestřelem napřátelského letadla.
Výroba tohoto typu probíhala souběžně s verzí J2M3.
Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé vydání, Naše Vojsko, Praha 1992; ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 tom 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Robert Peczkowski, Mitsubishi J2M Raiden, Stratus, 2004 Polsko, ISBN:83-916327-7-6
L+K, 9/1967 a 8/1991, Letadla 1939-45, Václav Němeček
http://www.combinedfleet.com/ijna/j2m.htm
www.century-of-flight.net
http://airu.ru/content/view/452/81/
archiv autora
雷電 / Raiden / Jack
一一型 / - / Námořní přepadový stíhač Raiden model 11
Historie:
Již od roku 1938 byly v císařském námořním letectvu prosazovány dva zcela odlišné pohledy na další vývoj a konstrukci stíhacích letadel. První směr vývoje (byl starší a hluboce zakořeněný) - vyrábět lehká, vysoce obratná letadla s výzbrojí dvou kulometů (např.A5M) z jasným cílem - protivníka vymanévrovat a sestřelit. Druhý směr (obtížně prosazovaný) bral v úvahu vývoj letadel v Evropě a v USA, kde byla letadla těžší, díky vyššímu plošnému zatížení křídla hůře ovladatelná, ale s pasívní ochranou pilota a nádrží, mohutnější palebnou silou a schopná rychlých vertikálních manévrů.
Vypsané specifikace plánu rozvoje označené 14-Shi požadovaly právě takový letoun, snad poprvé v historii japonského námořního letectva, nebyl kladen požadavek na ovladatelnost a manévrovatelnost.
Konstruktér Jiro Horikoshi navrhl letoun robusních tvarů, dvojhvězdicový čtrnáctiválcový motor byl těsně kapotován a vstupní otvor pro chladící vzduch byl úzký, zvýšit průtok vzduchu a tím i zlepšit chlazení pomáhal ventilátor umístněný na hřídeli pohánějící vrtuli.
Prototyp J2M1 měl tolik nevhodných vlastností (přehřívání motoru, v nevyhovujícím intervalu nastavitelný úhel náběhu vrtulových listů, ovládání podvozku a nedostatečný výhled), že byl zásadně přepracován o byl přijat do výzbroje jako J2M2 11
Výroba tohoto typu se pomalu a pozvolna rozbíhala za první půlrok dostalo námořnictvo pouze 11 strojů. Celkem bylo vyrobeno 141 ks této verze Raidena. Ani tento typ nebyl zdaleka dobrý, jeho největším problémem byl nedotažený vývoj motoru. Výkon motoru bylo možno krátkodobě zvýšit vstřikováním vody a methanolu do sání motoru, tímto způsobem se zvýšil výkon motoru, ale zároveň s tím se zvýšily otáčky motoru a to mělo za následek, že se konce vrtulových listů dostaly do oblasti nadzvukových rychlostí a tím vznikly silné vibrace, které se přenesly na celý letoun.
Dalším problémem bylo přistání, přistát s tímto letounem prý bylo vyloženě nebezpečnou operací. Vysoká přistávací rychlost ve spojení s nízkou kabinou se špatným výhledem udělaly z přistávacího manévru, který se obešel bez havárie úspěch, který byl prý srovnatelný se sestřelem napřátelského letadla.
Výroba tohoto typu probíhala souběžně s verzí J2M3.
Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé vydání, Naše Vojsko, Praha 1992; ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 tom 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
Robert Peczkowski, Mitsubishi J2M Raiden, Stratus, 2004 Polsko, ISBN:83-916327-7-6
L+K, 9/1967 a 8/1991, Letadla 1939-45, Václav Němeček
http://www.combinedfleet.com/ijna/j2m.htm
www.century-of-flight.net
http://airu.ru/content/view/452/81/
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-J2M2-11-Raiden-Jack-t1285#101892Verze : 0
Vláďa
MOD
Raideny
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-J2M2-11-Raiden-Jack-t1285#108881Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.