Název: Name: | Micubiši A6M3 32 | |
Originální název: Original Name: | 零戰32型(A6M3) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.MM.1942 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya / DD.MM.1942-DD.MM.1942 Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi / | |
Období výroby: Production Period: | DD.04.1942-DD.12.1942 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 343 Mitsubishi neznámý počet/unknown number Nakajima | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CATOBAR - vzlet pomocí katapultu, přistání s pomocí brzdících lan | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1807 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2536 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2884 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 11,000 m | |
Délka: Length: | 9,060 m | |
Výška: Height: | 3,570 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 21,538 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 117,7 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Nakadžima NK1F Sakae 21 o výkonu 831 kW (1 130 k); výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 480 l interní + 330 l v přídavné nádrži pod trupem | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 540 km/h v 6000 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 370 km/h v 4000 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 22,87 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,3 min do 6000 m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11050 m | |
Dolet: Range: | 1285 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 2378 km | |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Type 99-1 Model 3 ráže 20 mm se zásobu 100 nábojů na hlaveň 2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm se zásobu 500 nábojů na hlaveň Pumy: 2x 30 kg | |
Uživatelské státy: User States: | ||
Poznámka: Note: | 零式艦上戦闘機三二型 / Rei-šiki kandžó sentóki / Palubní stíhací letoun typ 0 model 32. - Spojenecké kódové jméno: Hap, Hamp, Zero. - Od této verze byla instalována krátkovlnná radiostanice Typ 96 Ku-1 s dosahem 80 km v h= 3 100 m, dále byl instalován radiokompas Typ 1 Ku-3 | |
Zdroje: Sources: | Rene J. Francillon Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN: 0-87021-313-X William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398 Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Jaoan´s Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin, Motorbooks International, rok 1994, ISBN: 0-87938-915-X Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1 Famous Airplanes of the World, Type Zero Carrier Fighter Model 22-63, No.56, 1996, BunrinDo Co. Ltd., Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5. Jaroslav Schmidt, Letadla 1939 – 45, Stíhací a bombardovací letadla Japonska 1. díl, 1. vydání, Nakladatelství Fraus Plzeň, 1998, ISBN 807238-041-9 Jaroslav Schmidt, Letadla 1939 – 45, Stíhací a bombardovací letadla Japonska II. díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN: 80-7238-077-X Lubomír Vejřík, Vzestup a pád orlů Nipponu 1931 - 1941, Prolog, Svět Křídel Cheb, rok 1994, ISBN: 80-85280-26-4 L+K 1/1976, A6M3 Hamp, Letadla 1939-45 ww2db.com http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm www.xs4all.nl archiv autora |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#281764Verze : 0
Vláďa
MOD
Mitsubishi A6M3 32
零戦 / Reisen / Hamp, Hap později Zero
Historie:
Letoun vznikl na základě požadavku námořního letectva, které požadovalo zjednodušení manipulace na palubě letadlových lodí a dalším cílem bylo zvýšení výkonů. Úprava proběhla jednoduše: byly odstraněny koncové sklápěcí oblouky křídel, bohužel, tím zároveň došlo ke snížení zásoby paliva, která byla nesena v křídlech. Vyšší výkon zajistil nový motor Nakajima Sakae 21. Montáž tohoto motoru si však vynutila posunutí protipožární přepážky směrem dozadu, tím se zmenšil prostor pro trupovou palivovou nádrž a její objem se zmenšil o 38 l (nyní 60 l). Takovéto zmenšení kapacity palivových nádrží a vyšší spotřeba motoru Sakae 21, to byly příčiny toho, že Zero přišlo o jednu ze svých předností - velmi dlouhý dolet a výkony se také příliš nezlepšily.
Křídlo s menším rozpětím se projevilo mírně sníženým dostupem a menší stoupavostí, zlepšila se ovladatelnost při letu v nižších výškách a vyšších rychlostech letu. Je nutno ještě zmínit, že byla zvýšena zásoba granátů nesených pro kanón, původně Zero neslo šedesát granátů v bubnovém zásobníku a od této verze bylo neseno jedno sto granátů pro každý kanón.
Spojenci se s touto verzí začali střetávat nad Šalomounovými ostrovy v říjnu 1942 a jejich zpravodajská služba měla za to, že se jedná o zcela nový typ a tak přidělili tomuto letounu kódový název Hap, proti tomu se ohradil tehdejší generálporučík Arnold, protože to byla jeho přezdívka, jméno nového letounu bylo změněno na Hamp. V prosinci 1942 byl jeden letoun získán na Nové Guineji a při jeho prohlídce bylo zjištěno, že se jedná o verzi ji známou pod označením Zeke.
Velká vzdálenost z Rabaulu nad Šalomounovy ostrovy vedla ke ztrátám mnoha nových stíhaček, které skončily při zpátečním letu v moři, proto Kaigun Koku Hombu požadovalo zvýšení doletu, továrna Mitsubishi Jukogyo K. K. tedy křídlo zpětně vybavuje koncovými sklápěcími oblouky a mezi nosníky křídla, vně křídelních kanónů přidává nádrže paliva po 45 l. Tyto dvě nádrže umožnily prodloužení doletu o 160 kilometrů Tento model je označen jako A6M3 22.
Celkem bylo vyrobeno 343 letadel A6M3 32 a 560 letadel A6M3 22.
Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 1/1976, Letadla 1939-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
http://base13.glasnet.ru/aoj/mi/a6m.htm
http://rwebs.net/avhistory/history/Zeke32.htm
archiv autora
零戦 / Reisen / Hamp, Hap později Zero
Historie:
Letoun vznikl na základě požadavku námořního letectva, které požadovalo zjednodušení manipulace na palubě letadlových lodí a dalším cílem bylo zvýšení výkonů. Úprava proběhla jednoduše: byly odstraněny koncové sklápěcí oblouky křídel, bohužel, tím zároveň došlo ke snížení zásoby paliva, která byla nesena v křídlech. Vyšší výkon zajistil nový motor Nakajima Sakae 21. Montáž tohoto motoru si však vynutila posunutí protipožární přepážky směrem dozadu, tím se zmenšil prostor pro trupovou palivovou nádrž a její objem se zmenšil o 38 l (nyní 60 l). Takovéto zmenšení kapacity palivových nádrží a vyšší spotřeba motoru Sakae 21, to byly příčiny toho, že Zero přišlo o jednu ze svých předností - velmi dlouhý dolet a výkony se také příliš nezlepšily.
Křídlo s menším rozpětím se projevilo mírně sníženým dostupem a menší stoupavostí, zlepšila se ovladatelnost při letu v nižších výškách a vyšších rychlostech letu. Je nutno ještě zmínit, že byla zvýšena zásoba granátů nesených pro kanón, původně Zero neslo šedesát granátů v bubnovém zásobníku a od této verze bylo neseno jedno sto granátů pro každý kanón.
Spojenci se s touto verzí začali střetávat nad Šalomounovými ostrovy v říjnu 1942 a jejich zpravodajská služba měla za to, že se jedná o zcela nový typ a tak přidělili tomuto letounu kódový název Hap, proti tomu se ohradil tehdejší generálporučík Arnold, protože to byla jeho přezdívka, jméno nového letounu bylo změněno na Hamp. V prosinci 1942 byl jeden letoun získán na Nové Guineji a při jeho prohlídce bylo zjištěno, že se jedná o verzi ji známou pod označením Zeke.
Velká vzdálenost z Rabaulu nad Šalomounovy ostrovy vedla ke ztrátám mnoha nových stíhaček, které skončily při zpátečním letu v moři, proto Kaigun Koku Hombu požadovalo zvýšení doletu, továrna Mitsubishi Jukogyo K. K. tedy křídlo zpětně vybavuje koncovými sklápěcími oblouky a mezi nosníky křídla, vně křídelních kanónů přidává nádrže paliva po 45 l. Tyto dvě nádrže umožnily prodloužení doletu o 160 kilometrů Tento model je označen jako A6M3 22.
Celkem bylo vyrobeno 343 letadel A6M3 32 a 560 letadel A6M3 22.
Použité prameny:
Rene J. Francillion Ph.D, Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, tom1., Wydawnictwo Lampart, Warszawa, rok 2000, ISBN: 83-86776-56-0
Rene J. Francillion, The Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft in Profile, No. 129, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., rok 1966
Shigeru Nohara, A6M Zero in Action, Aircraft No.59, Carrollton, Texas: Squadron/Signal Publications, Inc., rok 1983, ISBN O-89747-141-5.
L+K 1/1976, Letadla 1939-45
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.vectorsite.net/avzero.html
http://www.j-aircraft.com/research/WarPrizes.htm
http://base13.glasnet.ru/aoj/mi/a6m.htm
http://rwebs.net/avhistory/history/Zeke32.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#97169Verze : 0
Vláďa
MOD
Reklama
A6M3 model 32 (výrobní číslo 3020, "Q-102") letiště Buna, leden 1943. Stroj je světle šedý, jeho motorový kryt má tmavě modrošedý nátěr. Pod Hokoku č. 872 je napsáno jméno dárce, které zní Katajoši-Gó. Pilotem letounu byl Kazuo Cunoda.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Cunoda, Kazuo |
Výrobní číslo | 3020 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | Q-102 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.01.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Cunoda, Kazuo |
Výrobní číslo | 3020 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | Q-102 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.01.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Cunoda, Kazuo |
Výrobní číslo | 3020 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | Q-102 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.01.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Cunoda, Kazuo |
Výrobní číslo | 3020 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | Q-102 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.01.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Micubiši |
Typ letounu | Micubiši A6M3 32 Reisen [Hamp, Zeke] |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Cunoda, Kazuo |
Výrobní číslo | 3020 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | Q-102 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.01.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#397284Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Model 32 měl "useknuté" konce křídel a označoval se jako "Hamp"
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#43414Verze : 0
Ještě jedna dobová fotografie A6M3 mod 32 z lwakumské letecké skupiny.
A6M3 mod 32
Zdroj: Mitsubishi A6M Zero Fighter; Aero Detail 7- 1993;
ISBN 4-499-22608-2
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
A6M3 mod 32
Zdroj: Mitsubishi A6M Zero Fighter; Aero Detail 7- 1993;
ISBN 4-499-22608-2
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#191027Verze : 0
Reklama
Trojpohledový náčrtek Mitsubishi A6M3 32 s "useknutými" konci křídel.
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M3-32-Reisen-Hamp-Zeke-t1279#119695Verze : 0
Vláďa
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.