MiG-23ML 4644

     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
25.04.1983
Datum vyřazení:
Decommissioned:
31.12.1992
Provozovatel:
Operator:
25.04.1983-31.12.1992 1. stíhací letecký pluk
25.04.1983-31.12.1992 1st Fighter Air Regiment
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
25.04.1983-31.12.1992 4464
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
25.04.1983-31.12.1992 standardní (high visibility)
25.04.1983-31.12.1992 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
25.04.1983-31.12.1992 standardní vojenská
25.04.1983-31.12.1992 standard military
Barvy:
Colors:
25.04.1983-31.12.1992 zelená tmavá
25.04.1983-31.12.1992 hnědá
25.04.1983-31.12.1992 zelená
25.04.1983-31.12.1992 hnědozelená světlá
25.04.1983-31.12.1992 šedá světlá
25.04.1983-31.12.1992 dark green
25.04.1983-31.12.1992 brown
25.04.1983-31.12.1992 green
25.04.1983-31.12.1992 light khaki
25.04.1983-31.12.1992 light grey
Poznámka:
Note:
24.11.1982 převzat z výroby v SSSR
27.11.1982 zálet v SSSR (následovalo dalších 7 zalétávacích letů)
22.12.1982 přelet do Československu
25.04.1983 první let v Československu
DD.09.1984 - DD.09.1984 účast na cvičení Štít 84
23.09.1988 - poškozen při provozu
20.07.1991 - 21.07.1991 v pilotáži pplk.Josefa Milera účast na Royal International Air Tatoo na letecké základně Fairford, VB
14.09.1991 v pilotáži pplk.Josefa Milera účast na Armádním leteckém dnu na letišti Praha-Kbely
DD.MM.1992 dosažena hranice 1000 přistání (nepotvrzeně označen bílou číslicí 1000 s ratolestmi)
04.09.1992 - 05.09.1992 v pilotáži pplk.Josefa Milera účast na Czechoslovak International Air Fest 1992 na letišti v Bratislavě
DD.MM.1993 vybaven mezinárodním civilním odpovídače a GPS navigaci
DD.03.1994 - DD.04.1994 účast na zkouškách protiletadlových řízených střel Matra R.550 Magic II na letecké základně Mont de Marsan, Francie
DD.05.1994 účast na cvičných střelbách nad Baltem na polygonu Slupsk
06.07.1994 účast na oslavách 50.výročí spojeneckého vylodění v Normandii na letecké základně Yeovilton, VB
DD.08.1994 účast na Slovak International Air Day 1994 na letišti v Bratislavě
25.09.1994 přelétnut pplk.Bohumilem Zavadilem na letiště Čáslav
DD.10.1994 - DD.03.1995 technická kontrola PP2 (povinné práce) u 31.letecké opravárenské základny
DD.07.1995 účast na návštěvě na letecké základně Neuburg, NSR
DD.MM.1997 dosažena hranice 1500 úspěšných přistání
DD.MM.1997-DD.05.1998 revize R1 u 31.letecké opravárenské základny
DD.08.1998-DD.09.1998 z důvodu modernizační výluky letiště Čáslav létá spolu se zbytkem letounů 41.stíhací letka z letiště Náměšť nad Oslavou
DD.10.1998 určen k vyřazení z provozu
15.10.1998 plánovaná poslední letová akce letounu u 41.stíhací letka
09.12.1998 pilotován pplk.Josefem Milerem přelétnut na letiště České Budějovice ke zrušení u 31.letecké opravárenské základny
DD.MM.1999 rozhodnuto o ponechání letounu v provozu u 31.letecké opravárenské základny kde je létán především zalétávacími piloty 31.letecké opravárenské základny
DD.MM.1999 použit jako testovací platforma při vývoji letounu Aero L-159
04.09.1999-05.09.1999 účast na statické ukázce Czech International Air Fest 1999 na letišti Hradec Králové
DD.MM.2000 účast na oslavách 60.výročí založení 312.squadrony RAF
26.10.2000 při poslední letové akci pilotován plk.gšt.Jiřím Zábranským , pplk.Jánem Rehákem a mjr.Zdeňkem Oudou
DD.MM.2000 vystaven jako statický exponát u vstupní brány letiště České Budějovice
celkový nálet letounu 1136 hodin 41 minut při 1823 zapsaných přistáních
24.11.1982 assumed from factory in USSR
27.11.1982 maiden flight in USSR (followed by next seven test flights)
22.12.1982 transfered to Czechoslovakia
25.04.1983 first flight in Czechoslovakia
DD.09.1984 - DD.09.1984 participation on military excercises Shield 84
23.09.1988 - damaged during duty
20.07.1991 - 21.07.1991 piloted by lt.col.Josef Miler participated on Royal International Air Tatoo in Fairford AFB, GB
14.09.1991 piloted by lt.col.Josef Miler participated on Army Air Fest on letišti Prague-Kbely AFB, Czechoslovakia
DD.MM.1992 achieved 1000 succesful landings (unconfirmly signed by white number 1000 with offsprings)
04.09.1992 - 05.09.1992 piloted by lt.col.Josef Miler participated on Czechoslovak International Air Fest 1992 on Bratislava airport, Czechoslovakia
DD.MM.1993 equipped by international civil radio identificator and GPS navigation
DD.03.1994 - DD.04.1994 participated on tests of anti-aircraft missiles Matra R.550 Magic II on Mont de Marsan AFB, France
DD.05.1994 participated on training shoots over Baltic sea on shooting range Slupsk
06.07.1994 participated on celebrations of 50th anniversary of D-Day on Yeovilton AFB, GB
DD.08.1994 participated on Slovak International Air Day 1994 on Bratislava airport
25.09.1994 by lt.col.Bohumil Zavadil transfered on Čáslav AFB
DD.10.1994 - DD.03.1995 technical revision PP2 (obligatory works) at 31st Military Aircraft Repair Facility
DD.07.1995 participated on visit on Neuburg AFB, Germany
DD.MM.1997 achieved 1500 succesful landings
DD.MM.1997-DD.05.1998 revision R1 at 31st Military Aircraft Repair Facility
DD.08.1998-DD.09.1998 for modernizing of Čáslav AFB fly with less MiGs from 41st Fighter Squadron from Náměšť nad Oslavou AFB
DD.10.1998 determined for writing-off
15.10.1998 last planned flight with 41st Fighter Squadron
09.12.1998 piloted by lt.col.Josef Miler transfered on Budweis AFB for scrapping at 31st Military Aircraft Repair Facility
DD.MM.1999 resolved about holding plane on aktive duty at 31st Military Aircraft Repair Facility where was flew by test pilots of 31st Military Aircraft Repair Facility
DD.MM.1999 used as test platform for develop of Aero L-159
04.09.1999-05.09.1999 participated on static display of Czech International Air Fest 1999 on Hradec Králové AFB
DD.MM.2000 participated on celebrations of 60th anniversary of forming of 312th squadron RAF
26.10.2000 during last flight action was piloted by col.Jiří Zábranský , lt.col.Ján Rehák a maj.Zdeněk Ouda
DD.MM.2000 displayed as static exhibition near entry gate of Budweis AFB
total flight time 1136 hours 41 minutes with 1823 confirmed landings
Zdroje:
Sources:
MiG-23MF, ML, 4+ Publication, Praha, 1994
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig23ml.html
ruslet.webnode.cz-
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#196097 Verze : 1
Letoun byl v SSSR uveden do provozu 24.11.1982 pod sériovým číslem 0390324644.O tři dny později absolvoval první let a poté ještě dalších 7 cvičných letů.
Do ČSSR byl přelétnut ještě s dalšími dvěma stroji Mig-23ML 22.prosince 1982.
Poprvé se u nás letoun dostal do vzduchu až 25.dubna 1983 a pilotoval ho F.Hlavica.
V roce 1984 se letoun účastnil cvičení ŠTIT84.
Rok 1988 se pro tento stroj stal málem osudný,když 23.září za letu vytekl z letounu veškerý olej,ale naštěstí se pilotu kpt.D.Mládkovi podařilo letoun dostat zpět na základnu.Po tomto předpokladu letecké nehody byl vyměněn motor R-35.
Další výměna motoru následovala v roce 1991.V červenci téhož roku je jedním z několika letounů,které reprezentují naši armádu na britském leteckém dnu International air Tatto ve Fairfordu.Letoun byl pilotován J.Milerem.V témže roce se představil na prvním mezinárodním dni u nás ve Kbelích.
V roce 1992 má letoun za sebou 1000 přistání,také tento rok je předváděn na leteckém dnu a to v Bratislavě na CSIAF92.
V roce 1993 je odstaven a jako první třidvacítka dostává civilní mezinárodní odpovídač a družicovou navigaci GPS.
Na přelomu března a dubna 1994 se byl jedním ze dvou letounů Mig-23ML,na kterém proběhly zkoušky francouzkých PLŘS Magic-2 a to na základně v Mont de Marsan.V květnu se zůčastnil ostrých střeleb v zoně Balt.V červnu se zůčastnil oslav 50 výročí spojenecké invaze na základně Yeovilton.V srpnu byl i na slovenské akci SIAD94 v Bratislavě.
V září tohoto roku dostal novou tygří kamufláž a 25.října jej B.Zavadil přelétnul na své nové působiště v Čáslavi,kde od 1.1.1995 se stává součástí 4.ZSL,kde působí u 1.technické letky.Od října do března 1996 je na předepsných pracích PP2 zpět v Plané u ČB.V červenci se letoun zůčastní návštěvy na základně Neuburg.
V roce 1997 má Mig za sebou 1500 přistání a v opravnách v Plané proběhla výměna motoru a revize R1.Na domovskou základnu Čáslav se vrací až v květnu 1998.Z důvodu modernizace letiště Čáslav létá v srpnu a září z Náměště nad Oslavou.v té době bylo rozhodnuto ukončit provoz letounů Mig-23Ml do konce roku 1998.Poslední letové akce se letoun účastní 15.října,kdy nalétá celkem 1050 hodin.Letouny Mig-23 postupně odlétají na zrušení do Českých Budějovic.Letoun č.4644 odlétl ze své základny v Čáslavi 9.prosince 1998 pilotován pplk.Josefem Milerem.
Zajímavé je,že i v roce 1999 je letoun udržován v provozu leteckými opravnami v ČB,kde s ním létají zdejší zalétavací piloti,nejčastěji mjr.Zdeněk Ouda.Je využíván i k vývoji L-159 a také se naposledy zůčastní CIAFu99 v Hradci Králové na statické ukázce.Provozován je i v roce 2000,kdy se zůčastní i oslavy 60.výročí založení 312.perutě RAF.Zanedlouho poté je vyřazen a vystaven u brány letiště v Plané,v současné době byly zmínky o jeho převozu na letiště Čáslav.


prameny:L+K,ATM
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#290353 Verze : 0
Foto (vlastní sbírka autora)
MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#196661 Verze : 0
Foto (vlastní archiv autora)


Poznámka Darkfold (12.12.2009):
Na první fotografii "4644" je zachycen pplk.Jiří Zábranský.Slečnu/paní na fotografii "4644-girl" se dosud identifikovat nepodařilo

MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#196979 Verze : 0
Letiště České Budějovice,září 1999
MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#201985 Verze : 0
     
Typ:
Type:
Mikojan-Gurevič MiG-23ML
Výrobce:
Producer:
Moskevské letecké výrobní sdružení, Moskva /
Datum výroby:
Date of Production:
24.11.1982
Výrobní číslo:
Construction Number:
0390324644
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
25.04.1983-31.12.1992 4644
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
26.10.2000 zrušen a předán do muzea
26.10.2000 decommisioned and transferred to museum
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
MiG-23MF, ML, 4+ Publication, Praha, 1994
http://www.airwar.ru/enc/fighter/mig23ml.html
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#337046 Verze : 1
Současný stav
MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#277813 Verze : 0
Tři skeny fotek z mého archívu. Fotky jsem získal během své základní vojenské služby od mjr.Kaisera.
MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#292833 Verze : 0
IAT 91, letisko RAF Fairford, 07.1991


Fotografia zverejnená so súhlasom www.paulnann.com
MiG-23ML 4644 - www.paulnann.com

www.paulnann.com
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#300710 Verze : 0
Souborná fotogalerie letounu MiG-23ML 4644 je umístěna ZDE


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#337047 Verze : 0
Zdroj:
http://img.wp.scn.ru/camms/ar/37/pics/145_1.jpg
MiG-23ML 4644 - Stroj je nakreslen ve stavu jak byl zachycen na CIAFu 1999.

Stroj je nakreslen ve stavu jak byl zachycen na CIAFu 1999.
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#427556 Verze : 0
.
MiG-23ML 4644 - MiG-23ML 4644 s vypuštěným padákem po přistání se v vrací do areálu 31. letecké opravárenské základny v Českých Budějovicích. Zapnuté světlomety se používaly ve dne i proti ptactvu a ostatní drobné zvěři.

MiG-23ML 4644 s vypuštěným padákem po přistání se v vrací do areálu 31. letecké opravárenské základny v Českých Budějovicích. Zapnuté světlomety se používaly ve dne i proti ptactvu a ostatní drobné zvěři.

Web autora : http://www.svetkridel.cz/
Zveřejněno s laskavým svolením autora

MiG-23ML 4644 - MiG-23ML 4644 roluje jako poslední za ostatními roji připravenými na VPD k odletu do Čáslavi kolem stanoviště pomocníka na přistání řídicího létání.

MiG-23ML 4644 roluje jako poslední za ostatními roji připravenými na VPD k odletu do Čáslavi kolem stanoviště pomocníka na přistání řídicího létání.

Web autora : http://www.svetkridel.cz/
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#502376 Verze : 0
Letoun tak jak byl zachycen během natáčení filmu Pod nohama nebe


Zdroj:
L+K 19/1984, foto V. Jukl
MiG-23ML 4644 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#527925 Verze : 0
1
2
3 Letoun dne 14. září 1991 během leteckého dne ve Kbelích.
MiG-23ML 4644 - Zdroj:
https://www.facebook.com/Letci-%C5%BDatec-zs-209775926124357/photos/955980921503850/

Zdroj:
www.facebook.com

MiG-23ML 4644 - Zdroj:
https://www.facebook.com/photo?fbid=1662871693973542&set=g.717338098361610

Zdroj:
www.facebook.com

MiG-23ML 4644 - Fotografie zveřejněna s laskavým svolením Trevora Bartletta

Fotografie zveřejněna s laskavým svolením Trevora Bartletta
URL : https://www.valka.cz/MiG-23ML-4644-t51644#664180 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více