Typ: Type: | Mi-2RChR | |
Výrobce: Producer: | Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego im. Zygmunta Puławskiego | |
Datum výroby: Date of Production: | 26.10.1985 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 519429105 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | 26.10.1985-DD.MM.2005 9429 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | DD.MM.2005 neznámý | |
Poznámka: Note: | Dne 4. 3. 1987 probíhal na letišti v Plzni-Líních letový den 1. ltvpz (letky velení a průzkumu). Ve 13:00 hod. odstartovala k navigačnímu letu po trati Starý Plzenec - Nepomuk - Závlekov - Staňkov - Milíkov - Líně Mi-2Rch č. 9429 s posádkou: pilot npor. Milan KOMÁREK, velitel 19. vro (vrtulníkového roje) a pilot npor. Robert GORIL, příslušník 20. vro. Vrtulník prolétl dle plánu první dva zmíněné body, ale nad Závlekovem nabrala Mi-2 kurz 270 stupňů a zároveň sklesala co nejvíce k zemi. Začínal se tak psát příběh první dezerce v československém poválečném letectvu. Řídící létání posádku nepostrádal i díky tomu, že sama ohlásila fingovaný průlet nad Staňkovem v přibližně stejném čase, v jakém se tam měli dle plánu nacházet. Ve skutečnosti v té době vrtulník přelétal hranici do NSR u Všerubského průsmyku. Palubní hodiny ukazovaly 13:48 hod. Poté se již Mi-2 definitivně odmlčela, ale nikoho na řídící věži ani ve snu nenapadlo, jaká je skutečná příčina této situace. V době, kdy uplynula doba, po kterou stačilo stroji palivo, byl vyhlášen poplach. Vzápětí na to přichází první konkrétní zpráva, kterou poslala hláska pohraniční stráže. Ta viděla přelétat do NSR u Všerubského průsmyku právě Mi-2. Na přímý dotaz našich úřadů uvedly orgány řízení letového provozu ve Frankfurtu, že čs. vojenský vrtulník přistál v cca. 15:10 hod. na poli poblíž Regensburgu a oba letci ihned požádali o politický azyl. Naše orgány okamžitě začaly jednat o návratu vrtulníku i posádky, ale to oba piloti kategoricky odmítli. Německá strana jim na oplátku okamžitě azyl zaručila, takže bylo jasné, že jediné co zbývá, je dostat zpět nepoškozenou Mi-2. Vrtulník byl po odmontování nosného rotoru přepraven v závěsu pod CH-53 Stallion německého Bundeswehru na základnu Manching poblíž Ingolstadtu. Odtud si jej odvezla na podvalníku dne 13. 3. 1987 zvlášť vyslaná skupina odborníků z ČSLA. | |
Zdroje: Sources: | Михеев, В. Р. Московский вертолётный завод имени М. Л. Миля. Москва 2007. ISBN 5-98734-003-9. Grzegorzewski J. Śmigłowiec Mi-2, Typy Broni i Uzbrojenia nr 60. Wydawnictwo MON, Warszawa 1979. Комиссаров, Д., Котлобовский, А., Русецкий, М., Хаусто, А. Вертолет с двойным гражданством. Авиация и Время 2004/06. ruslet.webnode.cz |
URL : https://www.valka.cz/Mi-2RChR-9429-t52469#197137Verze : 2
Stát: Country: | Československá socialistická republika (1960-1990) | |
Datum převzetí: Commissioned: | 26.10.1985 | |
Datum vyřazení: Decommissioned: | 31.12.1992 | |
Provozovatel: Operator: | 26.10.1985-31.12.1992 31. smíšená letka velení a průzkumu | |
Označení: Marking: | ||
Taktické označení: Tactical Marking: | 26.10.1985-31.12.1992 9429 | |
Výsostné znaky: Aircraft Insignia: | 26.10.1985-31.12.1992 standardní (high visibility) | |
Zvláštní a příležitostné označení: Special and Occasional Marking: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | |
Kamufláž a zbarvení: Camouflage and Color Scheme: | ||
Kategorie: Category: | 26.10.1985-31.12.1992 standardní vojenská | |
Barvy: Colors: | 26.10.1985-31.12.1992 zelená 26.10.1985-31.12.1992 zelená světlá 26.10.1985-31.12.1992 hnědozelená světlá 26.10.1985-31.12.1992 šedá světlá | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | Михеев, В. Р. Московский вертолётный завод имени М. Л. Миля. Москва 2007. ISBN 5-98734-003-9. Хаустов, Андрей В. Большая карьера малечкого вертолета. Авиация и Время 1998/04. Soukup, Oldřich. Mil Mi-1, L+K 1981/16-17. |
URL : https://www.valka.cz/Mi-2RChR-9429-t52469#667348Verze : 1
wade
MOD
Npor. Milan Komárek a npor. Robert Goril s tímto strojem emigrovali (dezertovali) dne 4. 3. 1987 do Německa.
Zdroje:
dennikn.sk
Zdroje:
www.valka.cz
http://www.vrtulnik.cz/accidents/ulet3.htm
dennikn.sk
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
dennikn.sk
URL : https://www.valka.cz/Mi-2RChR-9429-t52469#212694Verze : 2
gruppe.drei
MOD
9429 a L-39V 0720.
Zdroj:
www.facebook.com
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Mi-2RChR 9429 |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Zdroj:
www.facebook.com
URL : https://www.valka.cz/Mi-2RChR-9429-t52469#664341Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.