Main Menu
User Menu

Mi-1M 4014

     
Typ:
Type:
Mi-1M
Výrobce:
Producer:
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego im. Zygmunta Puławskiego, Świdnik /
Datum výroby:
Date of Production:
24.09.1962
Výrobní číslo:
Construction Number:
04014
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
24.09.1962-20.05.1969 4014
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
20.05.1969
Poznámka:
Note:
Dne 23.3.1964 na něm byla ukončena v Leteckých opravnách Trenčín střední oprava / při 291,31 nalétaných hodinách a 26.3.1969 pak v technickém oddělení při náletu 581,09 na něm byla provedena revize 2. Od počátku provozu nalétal 596,47 hodin. Od poslední velké opravy tedy nalétal 304,52 hodiny a z celkového resurzu, který výrobce stanovil na 1800 hodin nebo 15 roků zbývalo ještě 1202,13 hodin. Poslední let před osudnou katastrofou uskutečnil bez závad 19.5. 1969. Osazen byl motorem LIT-3(AI-26 V) výrobního čísla 632243 vyrobeného 26.5.1962 s povoleným resurzem 2200 hodin. Od počátku provozu motor naběhal 278,30 hodin a chybělo mu do konce životnosti ještě 1921,30 hodin. K letecké havárii došlo během velitelsko-štábního cvičení "Merkur". Dvojice vrtulníků Mi-4 a dva Mi-1 od 2.vrtulníkové letky Západního vojenského okruhu prováděla ranní přelet na trati Polná - Chlumec nad Cidlinou. Let dvojice Mi-1 však skončil předčasně nedaleko Libice nad Doubravou v prostoru kóty 479,5 - Hradiště. Nejprve startovala dvojice Mi-4 a následovala s odstupem 1000metrů dvojice vrtulníků Mi-1 trupové číslo 4014 pilotovaný majorem Zdeňkem BOUŠKOU a jako vedený ve skupině Mi-1 trupového čísla 3005 pilotovaný kapitánem Bohuslavem PETRŽÍLOU. Vrtulníky startovali v 05.30 z polní plochy Újezd nedaleko Polné s cílem přeletu v proudu na plochu Chlumec nad Cidlinou. V 05.45 hodin v prostoru asi 5 km SSV Chotěboře neudržel vedoucí dvojice nařízenou výšku 100 metrů nad terénem a při rychlosti 120 km/h piloti proti tmavému kopci a vrcholkům Železných hor přehlédli nově vybudované vedení vysokého napětí(300.000V zatím bylo bez proudu) a téměř současně narazili ve výšce 25 metrů do něj. Vedoucí stroj trupové číslo 4014 pilotovaný letovodem letky majorem Bouškou se zřítil asi 800 metrů jižně hospodářského objektu JZD Hranice do pole se vzrostlým obilím a pilot a oba cestující zahynuli. Druhému těžce poškozenému vrtulníku se silně poškozenou kabinou, pilotovaného kpt.Bohuslavem Petržílou se podařilo přistát bez dalších následků 100 metrů jižně obce Hranice v okrese Havlíčkův Brod. Vrtulník jako celek (včetně motoru i nosného rotoru byl při katastrofě zcela zničen. Za příčinu katastrofy označila komise především nepozornost vedoucí pilota dvojice Mi-1 a nedodržení minimální výšky letu 100 metrů. Bylo konstatováno, že tato těžká letecká nehoda je výsledkem nízké kázně létajícího personálu a slabé kontrolní činnosti orgánů leteckého oddělení okruhu při taktických zaměstnáních a cvičeních s vojsky.
Zdroje:
Sources:
Михеев, В. Р. Московский вертолётный завод имени М. Л. Миля. Москва 2007. ISBN 5-98734-003-9.
Хаустов, Андрей В. Большая карьера малечкого вертолета. Авиация и Время 1998/04.
Soukup, Oldřich. Mil Mi-1, L+K 1981/16-17.
ruslet.webnode.cz
www.pomnikyletcu.cz
URL : https://www.valka.cz/Mi-1M-4014-t92207#665584Verze : 1
MOD
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
24.09.1962
Datum vyřazení:
Decommissioned:
20.05.1969
Provozovatel:
Operator:
DD.MM.RRRR-20.05.1969 2. vrtulníková letka
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
24.09.1962-20.05.1969 4014
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
24.09.1962-20.05.1969 standardní (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
24.09.1962-20.05.1969 standardní vojenská
Barvy:
Colors:
24.09.1962-20.05.1969 olivově zelená
24.09.1962-20.05.1969 modrá světlá
Poznámka:
Note:
-
Zdroje:
Sources:
Михеев, В. Р. Московский вертолётный завод имени М. Л. Миля. Москва 2007. ISBN 5-98734-003-9.
Хаустов, Андрей В. Большая карьера малечкого вертолета. Авиация и Время 1998/04.
Soukup, Oldřich. Mil Mi-1, L+K 1981/16-17.
URL : https://www.valka.cz/Mi-1M-4014-t92207#344826Verze : 4