Mi-1M 4014

     
Typ:
Type:
Mi-1M
Výrobce:
Producer:
Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego im. Zygmunta Puławskiego, Świdnik /
Datum výroby:
Date of Production:
24.09.1962
Výrobní číslo:
Construction Number:
04014
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
24.09.1962-20.05.1969 4014
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
20.05.1969
DD.MM.RRRR
Poznámka:
Note:
Dne 23.3.1964 na něm byla ukončena v Leteckých opravnách Trenčín střední oprava / při 291,31 nalétaných hodinách a 26.3.1969 pak v technickém oddělení při náletu 581,09 na něm byla provedena revize 2. Od počátku provozu nalétal 596,47 hodin. Od poslední velké opravy tedy nalétal 304,52 hodiny a z celkového resurzu, který výrobce stanovil na 1800 hodin nebo 15 roků zbývalo ještě 1202,13 hodin. Poslední let před osudnou katastrofou uskutečnil bez závad 19.5. 1969. Osazen byl motorem LIT-3(AI-26 V) výrobního čísla 632243 vyrobeného 26.5.1962 s povoleným resurzem 2200 hodin. Od počátku provozu motor naběhal 278,30 hodin a chybělo mu do konce životnosti ještě 1921,30 hodin. K letecké havárii došlo během velitelsko-štábního cvičení "Merkur". Dvojice vrtulníků Mi-4 a dva Mi-1 od 2.vrtulníkové letky Západního vojenského okruhu prováděla ranní přelet na trati Polná - Chlumec nad Cidlinou. Let dvojice Mi-1 však skončil předčasně nedaleko Libice nad Doubravou v prostoru kóty 479,5 - Hradiště. Nejprve startovala dvojice Mi-4 a následovala s odstupem 1000metrů dvojice vrtulníků Mi-1 trupové číslo 4014 pilotovaný majorem Zdeňkem BOUŠKOU a jako vedený ve skupině Mi-1 trupového čísla 3005 pilotovaný kapitánem Bohuslavem PETRŽÍLOU. Vrtulníky startovali v 05.30 z polní plochy Újezd nedaleko Polné s cílem přeletu v proudu na plochu Chlumec nad Cidlinou. V 05.45 hodin v prostoru asi 5 km SSV Chotěboře neudržel vedoucí dvojice nařízenou výšku 100 metrů nad terénem a při rychlosti 120 km/h piloti proti tmavému kopci a vrcholkům Železných hor přehlédli nově vybudované vedení vysokého napětí(300.000V zatím bylo bez proudu) a téměř současně narazili ve výšce 25 metrů do něj. Vedoucí stroj trupové číslo 4014 pilotovaný letovodem letky majorem Bouškou se zřítil asi 800 metrů jižně hospodářského objektu JZD Hranice do pole se vzrostlým obilím a pilot a oba cestující zahynuli. Druhému těžce poškozenému vrtulníku se silně poškozenou kabinou, pilotovaného kpt.Bohuslavem Petržílou se podařilo přistát bez dalších následků 100 metrů jižně obce Hranice v okrese Havlíčkův Brod. Vrtulník jako celek (včetně motoru i nosného rotoru byl při katastrofě zcela zničen. Za příčinu katastrofy označila komise především nepozornost vedoucí pilota dvojice Mi-1 a nedodržení minimální výšky letu 100 metrů. Bylo konstatováno, že tato těžká letecká nehoda je výsledkem nízké kázně létajícího personálu a slabé kontrolní činnosti orgánů leteckého oddělení okruhu při taktických zaměstnáních a cvičeních s vojsky. On March 23, 1964, a medium overhaul was completed at the Trenčín Aviation Repair Works / at 291.31 flying hours, and on March 26, 1969, a revision 2 was carried out on the technical department during a raid of 581.09. It has flown 304.52 hours since the last major overhaul, and 1202.13 hours remain of the total resource set by the manufacturer at 1800 hours or 15 years. The last flight before the fatal catastrophe took place without defects on 19.5. 1969. Equipped with a LIT-3 engine (AI-26 V) serial number 632243 manufactured on May 26, 1962 with a permitted resource of 2200 hours. From the beginning of operation, the engine ran for 278.30 hours and lacked 1921.30 hours until the end of its life. The plane crash occurred during the command-staff exercise "Mercury". A pair of Mi-4 helicopters and two Mi-1s from the 2nd Helicopter Squadron of the Western Military District performed a morning flight on the Polná - Chlumec nad Cidlinou route. However, the flight of the Mi-1 pair ended prematurely near Libice nad Doubravou in the area of ​​elevation 479.5 - Hradiště. First, a pair of Mi-4 took off, followed by a pair of 1000-meter helicopter pair Mi-1 fuselage number 4014 piloted by Major Zdeněk BOUŠKA and as led in the group Mi-1 fuselage number 3005 piloted by Captain Bohuslav PETRŽÍLA. Helicopters took off at 05.30 from the Újezd ​​field near Polná with the aim of flying in a stream to the Chlumec nad Cidlinou area. At 05.45 in the area of ​​about 5 km SSV Chotěboře, the leading couple did not maintain the commanded height of 100 meters above the ground and at a speed of 120 km / h pilots against the dark hill and peaks of the Iron Mountains overlooked the newly built high voltage line (300,000V was without power) and almost at the same time they hit him at a height of 25 meters. The leading machine fuselage number 4014, piloted by the squadron's flight major Major Bouška, crashed about 800 meters south of the farm building JZD Hranice into a field with grown grain and the pilot and both passengers died. The second severely damaged helicopter with a severely damaged cabin, piloted by Capt. Bohuslav Petržíla, managed to land without further consequences 100 meters south of the village Hranice in the district of Havlíčkův Brod. The helicopter as a whole (including the engine and the supporting rotor was completely destroyed in the disaster. and weak control activities of the circuit aviation department bodies during tactical occupations and exercises with troops.
Zdroje:
Sources:
Михеев, В. Р. Московский вертолётный завод имени М. Л. Миля. Москва 2007. ISBN 5-98734-003-9.
Хаустов, Андрей В. Большая карьера малечкого вертолета. Авиация и Время 1998/04.
Soukup, Oldřich. Mil Mi-1, L+K 1981/16-17.
ruslet.webnode.cz
www.pomnikyletcu.cz
URL : https://www.valka.cz/Mi-1M-4014-t92207#665584 Verze : 1
     
Stát:
Country:
Československá socialistická republika (1960-1990) Czechoslovak Socialist Republic (1960-1990)
Datum převzetí:
Commissioned:
24.09.1962
Datum vyřazení:
Decommissioned:
20.05.1969
Provozovatel:
Operator:
DD.MM.RRRR-20.05.1969 2. vrtulníková letka
DD.MM.RRRR-20.05.1969 2nd Helicopter Squadron
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
24.09.1962-20.05.1969 4014
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
24.09.1962-20.05.1969 standardní (high visibility)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
24.09.1962-20.05.1969 standardní vojenská
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR standard military
Barvy:
Colors:
24.09.1962-20.05.1969 olivově zelená
24.09.1962-20.05.1969 modrá světlá
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR olive green
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR light blue
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Михеев, В. Р. Московский вертолётный завод имени М. Л. Миля. Москва 2007. ISBN 5-98734-003-9.
Хаустов, Андрей В. Большая карьера малечкого вертолета. Авиация и Время 1998/04.
Soukup, Oldřich. Mil Mi-1, L+K 1981/16-17.
URL : https://www.valka.cz/Mi-1M-4014-t92207#344826 Verze : 4
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více