Messerschmitt Bf 109 G-6

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 G-61)
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 G-6
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.02.1943-DD.07.1943 Messerschmitt GmbH, Regensburg /
DD.03.1943-DD.10.1943 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.02.1943-DD.08.1943 Wiener Neustädter Flugzeugwerke, Wiener Neustadt /
DD.MM.194R-DD.MM.194R Rába Magyar Vagon- és Gépgyár (Großkonzern Manfred Weiss), Győr /
DD.MM.1944-DD.MM.1947 Regia Autonoma Industria Aeronautică Romană, Brașov /
Období výroby:
Production Period:
DD.02.1943-DD.RR.1947 (v Německu do 07.1944) z toho / (in Germany until 07.1944) from that:
DD.03.1943-DD.08.1943 Erla-Maschinenwerk (W.Nr.: 15205-16000)
DD.02.1943-DD.04.1943 Messerschmitt (W.Nr.: 16313-16675)
DD.08.1943-DD.08.1943 ? (W.Nr.: 17000-17057)
DD.04.1943-DD.07.1943 Messerschmitt (W.Nr.: 18000-18889)
DD.02.1943-DD.06.1943 Wiener Neustädter Flugzeugwerke (W.Nr.: 19093-19999)
DD.06.1943-DD.08.1943 Wiener Neustädter Flugzeugwerke (W.Nr.: 20000-20800)
DD.08.1943-DD.09.1943 Erla-Maschinenwerk (W.Nr.: 26000-26135)
DD.09.1943-DD.10.1943 Erla-Maschinenwerk (W.Nr.: 27000-27185)
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR další údaje o německé a maďarské výrobě přesně neznámé / other data about German and Hungarian production exactly unknown
DD.MM.1944-DD.MM.1947 IAR (čísla/numbers: 316-375)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12000+:
Messerschmitt: 4119 G-6 + 325 G-6/AS + 1119 G-6/Trop
Erla-Maschinenwerk: 2565 G-6 + 324 G-6/U2 + 298 G-6/Trop
Wiener Neustädter Flugzeugwerke: 1159 G-6 + 130 G-6/R2 + 40 G-6/R4 + 1632 G-6/U4
Großkonzern Manfred Weiss: 31 G-6/U4 + 106 Ga-6
IAR: 60 Ga-6
   1944: 10 letadel/aircraft
   1945: 21 letadel/aircraft
   1946: 12 letadel/aircraft
   1947: 24 letadel/aircraft
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2250 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3200 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3400 kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,924 m
Délka:
Length:
8,940 m
Výška:
Height:
2,600 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,1 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
198,758 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 605 A-1
- invertní do V (60°)
- počet válců: 12
- maximální výkon: 1085 kW (1475 PS) při ? ot/min (na úrovni mořské hladiny)
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
640 km/h v 6600 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
595 km/h v 6000 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
17 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6 min do 6000 m
Operační dostup:
Service Ceiling:
11200 m
Dolet:
Range:
560 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
8502) km
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón MG 151/20 ráže 20 mm střílející nábojem vrtule, 200 nábojů
2x pevný kulomet MG 131 ráže 13,0 mm v přídi nad motorem, každý 300 nábojů.
Uživatelské státy:
User States:









Poznámka:
Note:
1) verze vyráběná v Rumunsku a Maďarsku značena jako Ga-6
2) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem



Rüstsätze:
Bf 109 G-6/R1 - se závěsníkem ETC 500 IXb
Bf 109 G-6/R2 - se závěsníkem ETC 50 VIIId
Bf 109 G-6/R3 - s 300l přídavnou nádrží
Bf 109 G-6/R6 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem
Bf 109 G-6/R7 - s radiokompasem (Peilrufanlage)


Rüstzustände:
Bf 109 G-6/R2 - s kamerou Rb 50/30
Bf 109 G-6/R3 - s kamerou Rb 75/30


Umbausätze:
Bf 109 G-6/U2 - se systémem GM 1
Bf 109 G-6/U3 - se systémem MW 50
Bf 109 G-6/U4 - Motorkanone typu MK 108


Bf 109 G-6/AS - s výškovým motorem DB 605 AS
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 G/K, Flugzeug Profile 5
Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998
https://www.messerschmitt-bf109.de/

URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#283154Verze : 0
MOD
.

Tento Bf 109G-6/R6/Trop patřil ke 364. peruti 150. stíhací skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Stroj operoval z letiště Sciacca na Sicílii v červenci 1943. Kamufláž je původní německá s italským výsostným označením: spodní a boční plochy světlá šedá RLM 76, na horních plochách lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá). Tyto dvě barvy také přecházejí na boční plochy trupu a SOP ve formě množství skvrn. Bílé doplňky nosily německé letouny operující ve Středozemí.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#412843Verze : 0
MOD
.

Tento Bf 109G-6/R6/Trop patřil ke 70. peruti 23. stíhací skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Stroj operoval z letiště Cerveteri ve střední Itálii v sprnu 1943. Kamufláž je původní německá s italským výsostným označením: spodní a boční plochy světlá šedá RLM 76, na horních plochách lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá). Tyto dvě barvy také přecházejí na boční plochy trupu a SOP ve formě množství skvrn. Bílé doplňky nosily německé letouny operující ve Středozemí.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#412845Verze : 0
MOD
Havárie Karola Geletka:


29.09.1944 - Bf-109 G-4 W.Nr. 14982 (východný front)
14.06.1944 - Bf-109 G-6 W.Nr. 161735


letisko Išľa:
03.08.1944 Bf-109 G-6 W.Nr. 161722 "biela 1"
17.08.1944 Bf-109 G-6 W.Nr. 161741 "biela 5"


Foto:
Archív Rudo Božík
s láskavým dovolením Gonzo - www.gonzoaviation.com

"biela 1"

"biela 5"

Karol Geletko otrasený po havárii (s rozopnutou blúzou).


Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/571018
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#571055Verze : 0
MOD
.

Tento Bf 109G-6/R6/Trop patřil ke 365. peruti 150. stíhací skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Létal s ním Tenente (poručík) G. Carillo. Stroj operoval z letiště Sciacca na Sicílii v červnu a červenci 1943. Kamufláž je původní německá s italským výsostným označením: spodní a boční plochy světlá šedá RLM 76, na horních plochách lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá). Tyto dvě barvy také přecházejí na boční plochy trupu a SOP ve formě množství skvrn. Bílé doplňky nosily německé letouny operující ve Středozemí.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#412847Verze : 0
MOD
.

Tento Bf 109G-6/R6/Trop patřil k 70. peruti 23. stíhací skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Stroj operoval z letiště Cerveteri ve střední Itálii v srpnu 1943. Kamufláž je původní německá s italským výsostným označením: spodní a boční plochy světlá šedá RLM 76, na horních plochách lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá). Tyto dvě barvy také přecházejí na boční plochy trupu a SOP ve formě množství skvrn. Bílé doplňky nosily německé letouny operující ve Středozemí.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#412852Verze : 0
MOD
.

Tento Bf 109G-6/Trop patřil ke 153. peruti 3. stíhací skupiny italského letectva (Regia Aeronautica). Stroj operoval z letiště Comiso na Sicílii v červnu 1943. Létal s ním Sergente Maggiore (popraporčík) Carlo Cavagliano (1 sestřel sám + 1 ve spolupráci). Kamufláž je původní německá s italským výsostným označením: spodní a boční plochy světlá šedá RLM 76, na horních plochách lomená pole barev RLM 74 (tmavá šedá) a RLM 75 (střední šedá). Tyto dvě barvy také přecházejí na boční plochy trupu a SOP ve formě množství skvrn. Bílé doplňky nosily německé letouny operující ve Středozemí.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#412856Verze : 0
MOD
.

Messerschmitt Bf 109G-6 bulharského královského letectva, 3/6 Orlyak (3. letka 6. stíhacího pluku). Jeden ze strojů, na nichž létal poručík Stojan Stojanov, nejúspěšnější bulharský stíhač. Letoun nese standardní německou kamufláž: spodní a boční plochy světle šedé RLM 76 (na bocích trupu a SOP doplněné množstvím nastříkaných skvrn tmavé šedé RLM 74 a střední šedé RLM 75), na horních a částečně bočních plochách ostře lomená pole RLM 74 a 75. Žluté doplňky (pruh na trupu a konce křídel zespodu) sloužily k rychlé identifikaci vlastních letounů.


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#427581Verze : 0
MOD
.

Bf 109G-6 "červená 4" přistál v létě nouzově na letišti v Piešťanech, kde jej slovenští mechanici opravili. Stroj údajně patřil k III./JG 27. Letoun nese kamufláž sestávající z nátěru RLM 76 (modrošedá - spodní a boční plochy), na horních a bočních nepravidelná pole barev RLM 74 a 75 (tmavá a střední šedá). Stejnými barvami doplněno množství nastříkaných skvrn na boční plochy trupu a SOP. Vrtulový kužel natřen černozelenou RLM 70.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#433644Verze : 0
MOD
Stav Letky 12 měly posílit čtyři Bf 109G-6/R-3 od Letky 13, nakonec do Lvova 31. 8. 1944 doletěly jen dva. Nebyl mezi nimi stroj W.Nr. 161722 „bílá 1“, se kterým při přistání na letišti Išla havaroval rtk. Geletko. Kamufláž tvoří pole RLM 74/75/76, na obvyklých místech jsou rozpoznávací žluté pruhy.


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#414572Verze : 1
MOD
.

Bf 109G-6, Pohotovostná letka SVZ, léto 1944, letiště Piešťany. Stroj byl do Piešťan přelétnut z výrobního závodu Wiener Neustadt počátkem roku 1944. V Piešťanech jej 11. 2. 1944 zalétl J. Gerthofer. V tomto stroji 26. 6. 1944 zahynul npor. J. Puškár, zástupce velitele letky, když byl sestřelen americkými P-51 Mustang od 15. USAAF. Letoun německou kamufláž: spodní a boční plochy kryje barva RLM 76 (modrošedá), na horních a bočních nepravidelná pole barev RLM 74 a 75 (tmavá a střední šedá). Stejnými barvami doplněno množství nastříkaných skvrn na boční plochy trupu a SOP. Vrtule a její kužel natřeny černozelenou RLM 70, kužel z jedné třetiny bílý. Žluté doplňky sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#432099Verze : 0
MOD
.

Bf 109G-6 (Werk Nummer 1612735), bílá 8, Pohotovostná letka SVZ, léto 1944. Letoun v Piešťanech zalétali 11. 2. 1944 npor. J. Gerthofer a zvk. I. Kovárik. Dne 14. 6. 1944 na tomto letounu při přeletu do Spišské Nové Vsi havaroval rtk. K Geletko. Letoun nese německou kamufláž: spodní a boční plochy kryje barva RLM 76 (modrošedá), na horních a bočních nepravidelná pole barev RLM 74 a 75 (tmavá a střední šedá). Stejnými barvami doplněno množství nastříkaných skvrn na boční plochy trupu a SOP. Vrtule a její kužel natřeny černozelenou RLM 70, kužel z jedné třetiny bílý. Žluté doplňky sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní. Původní německé kříže na trupu zatřeny tmavou barvou, pod žlutým pruhem na trupu prosvítá experiment s trupovým číslem.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#433722Verze : 2
MOD
.

Bf 109G-6 (Werk Nummer 161725), Kombinovaná letka povstaleckého letectva, léto 1944. Letoun v Piešťanech zalétal 11. 2. 1944 zvk. J. Režňák a některý pilot z dvojice npor. J. Puškár a zvk. I. Kovárik. Stroj přidělen cvičné letce, cvičili na něm mimo jiné též letci III. garnitury 13. letky (20.-26. 7. 1944). Počátkem srpna přelétnut do Prešova, 31. 8. 1944 na něm rtk.-rtm. F. Hanovec přeletěl k Sovětům. Dne 6. 9. se pak vrátil na Slovensko a připojil se na letišti Tri Duby k povstalcům. Téhož dne na něm zvk. F. Cyprich sestřelil německý Fw 189 od 2./NAGr. 9. 9. 1944 letounu při útoku na Ju 88 selhaly zbraně a ten následně inkasoval 28 zásahů do hydrauliky podvozku a směrovky. Pilot rtk. R. Božík v pořádku přistál, avšak stroj již pro nedostatek náhradních dílů nebyl opraven a následujícího dne byl zničen při německém náletu na Ti Duby. Letoun nese německou kamufláž: spodní a boční plochy kryje barva RLM 76 (modrošedá), na horních a bočních nepravidelná pole barev RLM 74 a 75 (tmavá a střední šedá). Stejnými barvami doplněno množství nastříkaných skvrn na boční plochy trupu a SOP. Vrtule a její kužel natřeny černozelenou RLM 70, kužel z jedné třetiny bílý. Žluté doplňky sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní. Původní německé kříže na trupu zatřeny tmavou barvou, Stroj byl opatřen povstaleckým označením.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#433725Verze : 0
MOD
.

Messerschmitt Bf 109G-6 bulharského letectva, jenž na jaře 1944 sloužil u 3./6. Izstrebitelen Orlyak (3. skupina 6. stíhacího pluku). V jeho kokpitu se souboje s americkými bombardéry B-24 LIberator zúčastnil nejúspěšnější bulharský stíhač S. Stojanov. Letoun nese standardní německou kamufláž.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#502881Verze : 0
MOD
.

Bf 109 G-6, na němž létal Hauptmann Ludwig Fanzisket Gruppenkommandeur I./JG 27, únor 1944. Jednotka v té době působila při obraně Říše. Podle fotografií Franzisketův Messerschmitt nosil dvojici podvěšených kanónů. Letoun nosil standardní kamufláž: spodní a boční plochy kryje barva RLM 76 (modrošedá), na horních a bočních nepravidelná pole barev RLM 74 a 75 (tmavá a střední šedá). Stejnými barvami doplněno množství nastříkaných skvrn na boční plochy trupu a SOP.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#612691Verze : 0
MOD
Bf 109 G-6 ("žlutá 9", MT-449) z výzbroje finského letectva.




URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#122909Verze : 2
Bf-109 G-6 (červená 3, W.Nr. 163306, Ergänzungs-Jagdgruppe West). Letoun byl ztracen v květnu roku 1944, když se s ním jeho pilot Fwl. Ernst Pleines zřítil během cvičného letu. Pilot při nehodě zahynul. Letoun zůstal na dně jezera, později byl vyzvednut a renovován, dnes je vystaven v muzeu polského letectva v Krakově. Vystaven je v kamufláži v jaké naposledy létal.


Zdroj:
Informační tabule






URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-G-6-t1015#530052Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!