Messerschmitt Bf 109 F-4

     
Název:
Name:
Messerschmitt Bf 109 F-4
Originální název:
Original Name:
Messerschmitt Bf 109 F-4
Kategorie:
Category:
stíhací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.06.1941-DD.05.1942 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig /
DD.05.1941-DD.04.1942 Wiener Neustädter Flugzeugwerke GmbH, Wiener Neustadt /
Období výroby:
Production Period:
DD.05.1941-DD.05.1942 z toho / from that:
DD.05.1941-DD.12.1941 Wiener Neustadter Flugzeugwerke (W.Nr.: 6999-4660)
DD.12.1941-DD.04.1942 Wiener Neustadter Flugzeugwerke (W.Nr.: 13001-13391)
DD.06.1941-DD.08.1941 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 8267-8399)
DD.08.1941-DD.12.1941 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 8400-8806)
DD.01.1942-DD.05.1942 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 10001-10290)
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1841:
Erla Maschinenwerk: 795 (W.Nr.: 8267-8399) + 164 F-4, 55 F-4/Z (W.Nr.: 8400-8806) + 576 F-4/Trop (W.Nr.: 10001-10290)
Wiener Neustadter Flugzeugwerke: 1046 (W.Nr.: 6999-4660) + 252 F-4, 544 F-4/Z, 240 F-4/R1 (W.Nr.: 13001-13391)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2083 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2890 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
9,924 m
Délka:
Length:
8,940 m
Výška:
Height:
2,600 m
Plocha křídla:
Wing Area:
16,25 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
177,846 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Daimler-Benz DB 601 E, kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o výkonu 969,5 kW (1 350 k).
Vrtule trojlistá VDM s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 100 mm.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
400 l
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
670 km/h v 6300 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
570 km/h v 4700 m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21,8 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m
Dolet:
Range:
570 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
8501) km
Výzbroj:
Armament:
2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů
1x 20mm kanón MG 151/20 střílející nábojem vrtule, 200 nábojů

+ Bf 109 F-4/B:
1x SC 250
4x SC 50
Uživatelské státy:
User States:




Poznámka:
Note:
1) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem



Rüstsätze:
Bf 109 F-4/R1 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem
Bf 109 F-4/R2 - s kamerou Rb 20/30
Bf 109 F-4/R3 - s kamerou Rb 50/30
Bf 109 F-4/R4 - s kamerou Rb 75/30
Bf 109 F-4/R5 - s kamerou Rb 50/30 nebo Rb 75/30
Zdroje:
Sources:
Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 F, Flugzeug Profile 28
Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992
Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998
https://www.messerschmitt-bf109.de/
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#4524Verze : 0
MOD
.

Na tomto letounu dosáhl svého prvního sestřelu örnagy (major) Heppes, pozdější eso a velitel stíhací skupiny 5/I. Maďarského královského vojenského letectva. Se zobrazeným strojem 30. 5. 1943 sestřelil dva letouny Jak-1, takže dokonce šlo hned o dvojité první vítězství. Letoun je v klasické kamufláži té doby, tedy nese nátěr světle šedou barvou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá). Na bočních plochách nastříkané skvrny totožnými barvami. Vrtulový kužel černozelený (RLM 70). na přídi znak jednotky - hlava řvoucí pumy v rudém kruhu.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#401672Verze : 0
MOD
.

Stroj, na němž v červnu 1943 u 5/1. perutě létalo eso szakasvezetö (četař) Pál Kovács. Kamufláž klasická: boční a spodní plochy RLM 76 (svtělá šedá), horní plochy lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), plus skvrny týmiž barvami na bočních plochách. Vrtulový kužel černozelený RLM 70.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#401678Verze : 0
MOD
Messerschmitt Bf 109 F-4 ("žlutá 7") z výzbroje 3./JG 51.


Zdroj: viz výše


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374378Verze : 0
MOD
Messerschmitt Bf 109 F-4 ("žlutá 4") z výzbroje 6./JG 5.


Zdroj: viz výše


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374381Verze : 0
MOD
Messerschmitt Bf 109 F-4/Trop ("žlutá 7") patřící III./JG 27 po nouzovém přistání kdesi v severní Africe, 1942.


Zdroj: viz výše


URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374383Verze : 0
MOD
Zaujímavý osud mal tento Messerschmitt Bf 109F-4/B, W/Nr.7232, "Biela 11" patriaci 10(Jabo)/JG26. Tento stroj pilotovaný Uffz. Oswaldom Fischerom bol pri útoku na korvetu v Lamanšskom prielive dňa 20.05.1942 poškodený protilietadlovou paľbou a núdzovo pristál "na brucho" na Beachy Head. Lietadlo bolo následne prepravené do výzkumného strediska britského Ministerstva obrany (Royal Aircraft Establishment) vo Farnborough a po skúškach zaradené 21.08.1943 k 1426. letke. Táto letka, prezývaná tiež "Rafwaffe", predvádzala ukoristené nemecké stroje ostatným spojeneckým jednotkám za účelom spoznania ich letových charakteristík a zefektívnenia boja proti nim. Dňa 31.01.1945 bol stroj premiestnený k Enemy Aircraft Flight of the Central Flying School v Tangmere, Sussex a v novembri toho istého roku uskladnený v 47. Maintenance Unit, Sealand.


Na snímku je tento stroj na základni Bassingbourn v čase jeho jedenástej túry po operačných základniach. Lietadlo je v britskej dvojtónovej kamufláži tvorenej nepravidelnými plochami Ocean Grey a Dark Green. Spodná časť trupu a krídel je žltej farby (Ident Yellow). Na trupe a krídlach je britská kokarda a pridelené evidenčné číslo NN644. Biela 11 na trupe je pripomienkou pôvodného označenia, rovnako ako biela bomba na trupe poukazujúca na príslušnosť stroja k 10(Jabo)/JG26.


www.iwm.org.uk
https://wp.scn.ru/en/ww2/f/231/9/0
https://en.wikipedia.org/wiki/No._1426_Flight_RAF










Bf 109F-4/B "Biela 11" po núdzovom pristátí
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#541320Verze : 5
MOD
.

Messerchmitt Bf 109 F-4/Trop, sériové číslo 8673, trupové "žlutá 14", konec září 1942, Libye, letiště Quotaifiya. Stroj sloužil u 3./JG 27 a létal na něm legendární Hans-Joachim Marseille. Na obrázku má již na směrovce 151 sestřelů, tohoto čísla Marseille dosáhl 15. září 1942. Protože v období 16.-25. 9. 1942 nelétal kvůli zlomené ruce, obrázek má zřejmě znázorňovat některý vzdušný boj z posledních 4 dnů Marseillova života. Letoun nesl jednoduchou kamufláž, kdy spodní plochy kryla světlá modrá RLM 65, horní a boční plochy písková RLM 79a. Bílé doplňky (příď, pruh na trupu a konce křídel zespodu) sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní). Na krytu motoru znak I./JG 27.
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#612602Verze : 1
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!