Název: Name: | Messerschmitt Bf 109 F-4 | |
Originální název: Original Name: | Messerschmitt Bf 109 F-4 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.06.1941-DD.05.1942 Erla-Maschinenwerk GmbH, Leipzig / DD.05.1941-DD.04.1942 Wiener Neustädter Flugzeugwerke GmbH, Wiener Neustadt / | |
Období výroby: Production Period: | DD.05.1941-DD.05.1942 z toho / from that: DD.05.1941-DD.12.1941 Wiener Neustadter Flugzeugwerke (W.Nr.: 6999-4660) DD.12.1941-DD.04.1942 Wiener Neustadter Flugzeugwerke (W.Nr.: 13001-13391) DD.06.1941-DD.08.1941 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 8267-8399) DD.08.1941-DD.12.1941 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 8400-8806) DD.01.1942-DD.05.1942 Erla Maschinenwerk (W.Nr.: 10001-10290) | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1841: Erla Maschinenwerk: 795 (W.Nr.: 8267-8399) + 164 F-4, 55 F-4/Z (W.Nr.: 8400-8806) + 576 F-4/Trop (W.Nr.: 10001-10290) Wiener Neustadter Flugzeugwerke: 1046 (W.Nr.: 6999-4660) + 252 F-4, 544 F-4/Z, 240 F-4/R1 (W.Nr.: 13001-13391) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.MM.1941 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2083 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2890 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 9,924 m | |
Délka: Length: | 8,940 m | |
Výška: Height: | 2,600 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 16,25 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 177,846 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Daimler-Benz DB 601 E, kapalinou chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o výkonu 969,5 kW (1 350 k). Vrtule trojlistá VDM s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 100 mm. | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 400 l | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 670 km/h v 6300 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 570 km/h v 4700 m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 21,8 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12000 m | |
Dolet: Range: | 570 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 8501) km | |
Výzbroj: Armament: | 2x 7,92mm kulomet MG 17 v přídi, každý 500 nábojů 1x 20mm kanón MG 151/20 střílející nábojem vrtule, 200 nábojů + Bf 109 F-4/B: 1x SC 250 4x SC 50 | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) s přídavnou nádrží (300 l) pod trupem Rüstsätze: Bf 109 F-4/R1 - se dvěma MG 151/20 pod křídlem Bf 109 F-4/R2 - s kamerou Rb 20/30 Bf 109 F-4/R3 - s kamerou Rb 50/30 Bf 109 F-4/R4 - s kamerou Rb 75/30 Bf 109 F-4/R5 - s kamerou Rb 50/30 nebo Rb 75/30 | |
Zdroje: Sources: | Griehl, M.: Messerschmitt Bf 109 F, Flugzeug Profile 28 Prien, J., Rodeike, P.: Messerschmitt Bf 109 F, G & K Series, Schiffer, 1992 Michulec, R.: Messerschmitt Bf 109 - 2. část, Intermodel, 1998 http://www.messerschmitt-bf109.de/ |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#4524Verze : 0
Schlange
MOD
.
Na tomto letounu dosáhl svého prvního sestřelu örnagy (major) Heppes, pozdější eso a velitel stíhací skupiny 5/I. Maďarského královského vojenského letectva. Se zobrazeným strojem 30. 5. 1943 sestřelil dva letouny Jak-1, takže dokonce šlo hned o dvojité první vítězství. Letoun je v klasické kamufláži té doby, tedy nese nátěr světle šedou barvou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá). Na bočních plochách nastříkané skvrny totožnými barvami. Vrtulový kužel černozelený (RLM 70). na přídi znak jednotky - hlava řvoucí pumy v rudém kruhu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 F-4 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Heppes, Aladár |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | V.039 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 30.05.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Na tomto letounu dosáhl svého prvního sestřelu örnagy (major) Heppes, pozdější eso a velitel stíhací skupiny 5/I. Maďarského královského vojenského letectva. Se zobrazeným strojem 30. 5. 1943 sestřelil dva letouny Jak-1, takže dokonce šlo hned o dvojité první vítězství. Letoun je v klasické kamufláži té doby, tedy nese nátěr světle šedou barvou RLM 76 na spodních a bočních plochách, na horních lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá). Na bočních plochách nastříkané skvrny totožnými barvami. Vrtulový kužel černozelený (RLM 70). na přídi znak jednotky - hlava řvoucí pumy v rudém kruhu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#401672Verze : 0
Rad
MOD
Reklama
.
Stroj, na němž v červnu 1943 u 5/1. perutě létalo eso szakasvezetö (četař) Pál Kovács. Kamufláž klasická: boční a spodní plochy RLM 76 (svtělá šedá), horní plochy lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), plus skvrny týmiž barvami na bočních plochách. Vrtulový kužel černozelený RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 F-4 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Kovács, Pál |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | V.041 |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.06.1943 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Stroj, na němž v červnu 1943 u 5/1. perutě létalo eso szakasvezetö (četař) Pál Kovács. Kamufláž klasická: boční a spodní plochy RLM 76 (svtělá šedá), horní plochy lomená pole RLM 74 a 75 (středně a tmavě šedá), plus skvrny týmiž barvami na bočních plochách. Vrtulový kužel černozelený RLM 70.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#401678Verze : 0
Rad
MOD
Messerschmitt Bf 109 F-4 ("žlutá 7") z výzbroje 3./JG 51.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374378Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Messerschmitt Bf 109 F-4 ("žlutá 4") z výzbroje 6./JG 5.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374381Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Reklama
Messerschmitt Bf 109 F-4/Trop ("žlutá 7") patřící III./JG 27 po nouzovém přistání kdesi v severní Africe, 1942.
Zdroj: viz výše
Zdroj: viz výše
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#374383Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Zaujímavý osud mal tento Messerschmitt Bf 109F-4/B, W/Nr.7232, "Biela 11" patriaci 10(Jabo)/JG26. Tento stroj pilotovaný Uffz. Oswaldom Fischerom bol pri útoku na korvetu v Lamanšskom prielive dňa 20.05.1942 poškodený protilietadlovou paľbou a núdzovo pristál "na brucho" na Beachy Head. Lietadlo bolo následne prepravené do výzkumného strediska britského Ministerstva obrany (Royal Aircraft Establishment) vo Farnborough a po skúškach zaradené 21.08.1943 k 1426. letke. Táto letka, prezývaná tiež "Rafwaffe", predvádzala ukoristené nemecké stroje ostatným spojeneckým jednotkám za účelom spoznania ich letových charakteristík a zefektívnenia boja proti nim. Dňa 31.01.1945 bol stroj premiestnený k Enemy Aircraft Flight of the Central Flying School v Tangmere, Sussex a v novembri toho istého roku uskladnený v 47. Maintenance Unit, Sealand.
Na snímku je tento stroj na základni Bassingbourn v čase jeho jedenástej túry po operačných základniach. Lietadlo je v britskej dvojtónovej kamufláži tvorenej nepravidelnými plochami Ocean Grey a Dark Green. Spodná časť trupu a krídel je žltej farby (Ident Yellow). Na trupe a krídlach je britská kokarda a pridelené evidenčné číslo NN644. Biela 11 na trupe je pripomienkou pôvodného označenia, rovnako ako biela bomba na trupe poukazujúca na príslušnosť stroja k 10(Jabo)/JG26.
www.iwm.org.uk
Bf 109F-4/B "Biela 11" po núdzovom pristátí
Na snímku je tento stroj na základni Bassingbourn v čase jeho jedenástej túry po operačných základniach. Lietadlo je v britskej dvojtónovej kamufláži tvorenej nepravidelnými plochami Ocean Grey a Dark Green. Spodná časť trupu a krídel je žltej farby (Ident Yellow). Na trupe a krídlach je britská kokarda a pridelené evidenčné číslo NN644. Biela 11 na trupe je pripomienkou pôvodného označenia, rovnako ako biela bomba na trupe poukazujúca na príslušnosť stroja k 10(Jabo)/JG26.
www.iwm.org.uk
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/231/9/0
https://en.wikipedia.org/wiki/No._1426_Flight_RAF
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 F-4 |
Kamufláž | Kořistní |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | W/Nr.7232 |
Sériové / evidenční číslo | NN644 |
Taktické označení / imatrikulace | Biela 11 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 F-4 |
Kamufláž | Kořistní |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | W/Nr.7232 |
Sériové / evidenční číslo | NN644 |
Taktické označení / imatrikulace | Biela 11 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 F-4 |
Kamufláž | Kořistní |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | W/Nr.7232 |
Sériové / evidenční číslo | NN644 |
Taktické označení / imatrikulace | Biela 11 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 F-4 |
Kamufláž | Kořistní |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | W/Nr.7232 |
Sériové / evidenční číslo | NN644 |
Taktické označení / imatrikulace | Biela 11 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Bf 109F-4/B "Biela 11" po núdzovom pristátí
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#541320Verze : 5
Panzer
MOD
.
Messerchmitt Bf 109 F-4/Trop, sériové číslo 8673, trupové "žlutá 14", konec září 1942, Libye, letiště Quotaifiya. Stroj sloužil u 3./JG 27 a létal na něm legendární Hans-Joachim Marseille. Na obrázku má již na směrovce 151 sestřelů, tohoto čísla Marseille dosáhl 15. září 1942. Protože v období 16.-25. 9. 1942 nelétal kvůli zlomené ruce, obrázek má zřejmě znázorňovat některý vzdušný boj z posledních 4 dnů Marseillova života. Letoun nesl jednoduchou kamufláž, kdy spodní plochy kryla světlá modrá RLM 65, horní a boční plochy písková RLM 79a. Bílé doplňky (příď, pruh na trupu a konce křídel zespodu) sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní). Na krytu motoru znak I./JG 27.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Druhá světová válka [1939-1945] |
Výrobce | Messerschmitt |
Typ letounu | Messerschmitt Bf 109 F-4 |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | Marseille, Hans-Joachim |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 8673 |
Taktické označení / imatrikulace | 14 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | I. skupina Stíhací eskadry 27 [1939-1945] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.09.1942 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Messerchmitt Bf 109 F-4/Trop, sériové číslo 8673, trupové "žlutá 14", konec září 1942, Libye, letiště Quotaifiya. Stroj sloužil u 3./JG 27 a létal na něm legendární Hans-Joachim Marseille. Na obrázku má již na směrovce 151 sestřelů, tohoto čísla Marseille dosáhl 15. září 1942. Protože v období 16.-25. 9. 1942 nelétal kvůli zlomené ruce, obrázek má zřejmě znázorňovat některý vzdušný boj z posledních 4 dnů Marseillova života. Letoun nesl jednoduchou kamufláž, kdy spodní plochy kryla světlá modrá RLM 65, horní a boční plochy písková RLM 79a. Bílé doplňky (příď, pruh na trupu a konce křídel zespodu) sloužily k rychlé identifikaci cizí-vlastní). Na krytu motoru znak I./JG 27.
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/Messerschmitt-Bf-109-F-4-t1014#612602Verze : 1
Rad
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.