Název: Name: | F-15C Eagle | |
Originální název: Original Name: | F-15C Eagle | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1979-DD.MM.1985 McDonnell Douglas Corporation, St. Louis, Missouri | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1979-DD.MM.1985 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 483 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 26.02.1979 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 12247 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 18144 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 29937 kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 13.04 m | |
Délka: Length: | 19.43 m | |
Výška: Height: | 5.63 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 56.49 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 356.91 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | dvouproudový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Pratt & Whitney F100-PW-220, každý o maximálním tahu 65,26 kN bez přídavného spalování, resp. 105,7 kN s přídavným spalováním | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 6 776 l (maximální množství paliva ve vnitřních nádržích) | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 2655 km/h v 10973 m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 917 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 203.2 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 19812 m | |
Dolet: Range: | ? km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | 5552 km | |
Výzbroj: Armament: | rotační kanón M61A1 Vulcan se zásobou 940 kusů munice závěsníky: šest podkřídlových a pět podtrupových o nosnosti 7257 kg protiletadlové střely: 4x AIM-120 AMRAAM 4x AIM-7F/M Sparrow 4x AIM-9L/M/X Sidewinder ostatní: 3 přídavné palivové nádrže, každá o objemu 2 309 l | |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | - | |
Zdroje: Sources: | - |
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#109554Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
F-15C Eagle v operaci Pouští bouře
USA
Po irácké invazi do Kuvajtu 2. srpna 1990 zahájily Spojené státy 6. srpna operaci Pouštní štít, jejímž cílem byla obrana Saúdské Arábie před případnou iráckou agresí. Jedním z prvních kroků proto byl přesun amerických stíhaček F-15C/D do této země. Jako první sem 7. srpna dorazily stroje 71. TFS ze sestavy 1. TFW, které byly o den později následovány Eagly od 27. TFS (taktéž od 1. TFW z Langleyho letecké základny ve Virginii). V průběhu srpna přibyla 58. TFS z floridského 33. TFW. V prosinci 1990 na základně v saúdském Tabuku přistály F-15C z výzbroje 53. TFS spadající pod 36. TFW z německého letiště Bitburg. Na základně Incirlik v Turecku se mezitím shromáždily Eagly z 525. a 32. TFS, které zde operavovaly v rámci 7440. smíšeného křídla.
Účinnost amerických F-15C irácké letectvo poznalo již první noci operace Pouštní bouře 17. ledna 1991, kdy Eagly sestřelily celkem 5 iráckých stíhacích letounů. V průběhu bojů pokračovaly F-15C v hlídkové činnosti na saúdsko-irácké hranici a spolu s tím zajišťovaly stíhací krytí spojeneckých letadel útočících na cíle v Iráku. F-15C byly hlavním koaličním nástrojem pro vybojování a udržení letecké nadvlády nad nepřátelským územím. Po skončení války měly americké stíhací jednotky používající tento typ na svém kontě 36 sestřelených iráckých letadel. To bylo dáno především tím, že americké letectvo svým stíhacím útvarům dokázalo zajistit ty "nejlukrativnější" oblasti pro vedení bojové činnosti (narozdíl od stíhacích jednotek námořnictva používající F-14A/F-14A+, které mohly stíhací operace vykonávat prakticky jen nad severní oblastí Perského zálivu; příspěvek Tomcatů k eliminaci iráckého letectva tak byl zcela nicotný). Většina ze zásahů byla dosažena za pomoci protiletadlových řízených střel středního dosahu AIM-7M Sparrow. V operace Pouštní bouře nebyl v boji ztracen ani jeden stroj F-15C/D.
Přítomnost amerických F-15C nad Irákem ovšem s jeho porážkou neskončila. V rámci operací Jižní a Severní hlídka "Orli" po celá devadesátá léta hlídkovaly v bezletových zónách nad jižním a severním Irákem až do zahájení operace Irácká svoboda v březnu 2003.
Sestřely
Zdroje
1) Kolektiv: Gulf Air War Debrief, Aerospace Publishing, 1991
2) Davies, S.: F-15C Eagle Units in Combat, Osprey, 2005
3) F-15 Eagle in Desert Storm, 27.2.2000
F-15C (s/n 83-0039) ze sestavy 27. TFS na letecké základně v Dahránu (USAF)
F-15C zachycený po doplnění paliva za letu nad Saúdskou Arábií, březen 1991 (USAF)
F-15C (s/n 83-0035) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)
F-15C (s/n 83-0031) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)
F-15C (s/n 85-102, "Gulf Spirit", 33. TFW) se symboly sestřelů iráckých letadel (USAF)
USA
Po irácké invazi do Kuvajtu 2. srpna 1990 zahájily Spojené státy 6. srpna operaci Pouštní štít, jejímž cílem byla obrana Saúdské Arábie před případnou iráckou agresí. Jedním z prvních kroků proto byl přesun amerických stíhaček F-15C/D do této země. Jako první sem 7. srpna dorazily stroje 71. TFS ze sestavy 1. TFW, které byly o den později následovány Eagly od 27. TFS (taktéž od 1. TFW z Langleyho letecké základny ve Virginii). V průběhu srpna přibyla 58. TFS z floridského 33. TFW. V prosinci 1990 na základně v saúdském Tabuku přistály F-15C z výzbroje 53. TFS spadající pod 36. TFW z německého letiště Bitburg. Na základně Incirlik v Turecku se mezitím shromáždily Eagly z 525. a 32. TFS, které zde operavovaly v rámci 7440. smíšeného křídla.
Účinnost amerických F-15C irácké letectvo poznalo již první noci operace Pouštní bouře 17. ledna 1991, kdy Eagly sestřelily celkem 5 iráckých stíhacích letounů. V průběhu bojů pokračovaly F-15C v hlídkové činnosti na saúdsko-irácké hranici a spolu s tím zajišťovaly stíhací krytí spojeneckých letadel útočících na cíle v Iráku. F-15C byly hlavním koaličním nástrojem pro vybojování a udržení letecké nadvlády nad nepřátelským územím. Po skončení války měly americké stíhací jednotky používající tento typ na svém kontě 36 sestřelených iráckých letadel. To bylo dáno především tím, že americké letectvo svým stíhacím útvarům dokázalo zajistit ty "nejlukrativnější" oblasti pro vedení bojové činnosti (narozdíl od stíhacích jednotek námořnictva používající F-14A/F-14A+, které mohly stíhací operace vykonávat prakticky jen nad severní oblastí Perského zálivu; příspěvek Tomcatů k eliminaci iráckého letectva tak byl zcela nicotný). Většina ze zásahů byla dosažena za pomoci protiletadlových řízených střel středního dosahu AIM-7M Sparrow. V operace Pouštní bouře nebyl v boji ztracen ani jeden stroj F-15C/D.
Přítomnost amerických F-15C nad Irákem ovšem s jeho porážkou neskončila. V rámci operací Jižní a Severní hlídka "Orli" po celá devadesátá léta hlídkovaly v bezletových zónách nad jižním a severním Irákem až do zahájení operace Irácká svoboda v březnu 2003.
Jednotka | Dislokace mírová | Dislokace během bojů | Používaná technika | Poznámka |
---|---|---|---|---|
71. TFS / 1. TFW (1. TFW (Provisional)) | Langley AFB, Virginia | Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán, Saúdská Arábie | 24x F-15C 3x F-15D | TFW = taktické stíhací křídlo TFS = taktická stíhací letka |
27. TFS / 1. TFW (1. TFW (Provisional)) | Langley AFB, Virginia | Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán, Saúdská Arábie | 22x F-15C 4x F-15D | |
58. TFS / 33. TFW | Eglin AFB, Florida | Letecká základna krále Faisala, Tabuk, Saúdská Arábie | 24x F-15C | |
53. TFS / 36. TFW | Bitburg, Německo | Letecká základna krále Faisala, Tabuk, Saúdská Arábie | 17x F-15C | |
525. TFS / 36. TFW (7440. Composite Wing) | Bitburg, Německo | Incirlik, Turecko | 20x F-15C | |
32. TFS / 32. TFG (7440. Composite Wing) | Soesterberg, Nizozemsko | Incirlik, Turecko | ?x F-15C | TFG = taktická stíhací skupina |
Sestřely
Datum | Jméno pilota | Jednotka | Sériové číslo letounu | Zbraň | Sestřel |
---|---|---|---|---|---|
17.1.1991 | Capt. John Kelk | 58. TFS | 85-0125 | AIM-7M | MiG-29 |
17.1.1991 | Capt. Robert E. Graeter | 58. TFS | 85-0105 | AIM-7M | 2x Mirage F.1EQ |
17.1.1991 | Capt. Rhory Draeger (59. TFS) | 58. TFS | 85-0119 | AIM-7M | MiG-29 |
17.1.1991 | Capt. Charles Magill (USMC) | 58. TFS | 85-0107 | AIM-7M | MiG-29 |
17.1.1991 | Capt. Steve Tate | 71. TFS | 83-0017 | AIM-7M | Mirage F.1EQ |
19.1.1991 | Capt. Larry Pitts | 58. TFS | 85-0099 | AIM-7M | MiG-25 |
19.1.1991 | Capt. Richard C. Tollini | 58. TFS | 85-0101 | AIM-7M | MiG-25 |
19.1.1991 | Capt. Craig Underhill | 58. TFS | 85-0122 | AIM-7M | MiG-29 |
19.1.1991 | Capt. Cesar A. Rodriguez Jr. | 58. TFS | 85-0114 | náraz do země | MiG-29 |
19.1.1991 | Lt. David G. Sveden (22. TFS) | 525. TFS | 79-0021 | AIM-7M | Mirage F.1EQ |
19.1.1991 | Capt. David S. Prather | 525. TFS | 79-0069 | AIM-7M | Mirage F.1EQ |
26.1.1991 | Capt. Anthony Schiavi | 58. TFS | 85-0104 | AIM-7M | MiG-23 |
26.1.1991 | Capt. Rhory Draeger (59. TFS) | 58. TFS | 85-0108 | AIM-7M | MiG-23 |
26.1.1991 | Capt. Cesar A. Rodriguez Jr. | 58. TFS | 85-0114 | AIM-7M | MiG-23 |
27.1.1991 | Capt. Jay T. Denney | 53. TFS | 84-0025 | AIM-9M | 2x MiG-23 |
27.1.1991 | Capt. Benjamin D. Powell | 53. TFS | 84-0027 | AIM-7M | MiG-23 + Mirage F.1EQ |
28.1.1991 | Capt. Donald S. Watrous | 32. TFS | 79-0022 | AIM-7M | MiG-23 |
29.1.1991 | Capt. David Rose | 58. TFS | 85-0102 | AIM-7M | MiG-23 |
2.2.1991 | Capt. Gregory Masters | 525. TFS | 79-0064 | AIM-7M | Il-76 |
6.2.1991 | Capt. Thomas N. Dietz | 53. TFS | 79-0078 | AIM-9M | 2x MiG-21 |
6.2.1991 | Lt. Robert W. Hehemann | 53. TFS | 84-0019 | AIM-9M | 2x Su-25 |
7.2.1991 | Capt. Anthony R. Murphy | 58. TFS | 85-0102 | AIM-7M | 2x Su-22 |
7.2.1991 | Col. Rick Parsons | 58. TFS | 84-0124 | AIM-7M | Su-20? |
7.2.1991 | Maj. Randy May | 525. TFS | 80-0003 | AIM-7M | Mi-24 |
11.2.1991 | Capt. Steven Dingy | 525. TFS | 79-0048 | AIM-7M | 0,5 Mi-8 |
11.2.1991 | Capt. Mark McKenzie | 525. TFS | 80-0012 | AIM-7M | 0,5 Mi-8 |
20.3.1991 | Capt. John Doneski | 53. TFS | 84-0014 | AIM-7M | Su-22 |
22.3.1991 | Capt. Thomas N. Dietz | 53. TFS | 84-0010 | AIM-9M | Su-22 |
22.3.1991 | Lt. Robert W. Hehemann | 53. TFS | 84-0015 | náraz do země | PC-9 |
Zdroje
1) Kolektiv: Gulf Air War Debrief, Aerospace Publishing, 1991
2) Davies, S.: F-15C Eagle Units in Combat, Osprey, 2005
3) F-15 Eagle in Desert Storm, 27.2.2000
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-15C (s/n 83-0039) ze sestavy 27. TFS na letecké základně v Dahránu (USAF)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-15C zachycený po doplnění paliva za letu nad Saúdskou Arábií, březen 1991 (USAF)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-15C (s/n 83-0035) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-15C (s/n 83-0031) ze sestavy 27. TFS pojíždí na Letecké základně krále Abdula Azíze, 18. ledna 1991 (US Army)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-15C (s/n 85-102, "Gulf Spirit", 33. TFW) se symboly sestřelů iráckých letadel (USAF)
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#322381Verze : 3
Martin Smíšek
MOD
F-15C Eagle v operaci Pouští bouře
Saúdská Arábie
Královské saúdské letectvo mělo v době irácké invaze do Kuvajtu k dispozici celkem 3 letky vyzbrojené stíhacími letouny F-15C a dvoumístnými F-15D. V srpnu 1990 bylo z výzbroje amerického letectva pro potřeby Saúdské Arábie uvolněno dalších 24 Eaglů (sériová čísla USAF 79-00xx), díky nimž byla postavena čtvrtá jednotka, 42. letka. Během operací Pouštní štít a Pouštní bouře vykonávaly saúdské F-15C společně s Tornady F.3 od RAF a F-15C amerického letectva hlídkové lety podél saúdsko-irácké hranice. Během této činnosti dosáhlo saúdské letectvo dvojice sestřelů, když kpt. Saláh al-Šamrání poslal 24.1. 1991 k zemi dvojici iráckých letounů Mirage F.1EQ.
Sestřely
Zdroje
1) Kolektiv: Gulf Air War Debrief, Aerospace Publishing, 1991
2) Davies, S.: F-15C Eagle Units in Combat, Osprey, 2005
3) Service of F-15 with Saudi Arabia, 27.2.2000
F-15C Eagle (taktické číslo 601, s/n USAF 80-0062) ze sestavy 6. letky startuje z Letecké základny krále Chálida na další hlídkovou misi, operace Pouštní štít, 1990 (USAF)
Saúdská Arábie
Královské saúdské letectvo mělo v době irácké invaze do Kuvajtu k dispozici celkem 3 letky vyzbrojené stíhacími letouny F-15C a dvoumístnými F-15D. V srpnu 1990 bylo z výzbroje amerického letectva pro potřeby Saúdské Arábie uvolněno dalších 24 Eaglů (sériová čísla USAF 79-00xx), díky nimž byla postavena čtvrtá jednotka, 42. letka. Během operací Pouštní štít a Pouštní bouře vykonávaly saúdské F-15C společně s Tornady F.3 od RAF a F-15C amerického letectva hlídkové lety podél saúdsko-irácké hranice. Během této činnosti dosáhlo saúdské letectvo dvojice sestřelů, když kpt. Saláh al-Šamrání poslal 24.1. 1991 k zemi dvojici iráckých letounů Mirage F.1EQ.
Jednotka | Dislokace | Používaná technika | Poznámka |
---|---|---|---|
5. letka | Letecká základna krále Faháda, Taif | 16x F-15C (taktická čísla 501 až 516) 4x F-15D (taktická čísla 517 až 520) | |
6. letka | Letecká základna krále Chálida, Chámis Mušait | 15x F-15C (taktická čísla 601 až 615) 5x F-15D (taktická čísla 616 až 620) | |
13. letka | Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán | 15x F-15C (taktická čísla 1301 až 1315) 7x F-15D (taktická čísla 1316 až 1322) | |
42. letka | Letecká základna krále Abdula Azíze, Dahrán | 20x F-15C (taktická čísla 4201 až 4220) 4x F-15D (taktická čísla 4221 až 4224) |
Sestřely
Datum | Jméno pilota | Jednotka | Označení letounu | Zbraň | Sestřel |
---|---|---|---|---|---|
24.1.1991 | kpt. Saláh al-Šamrání | 13. letka | 1312 (sériové číslo USAF 80-0075) | AIM-9P | 2x Mirage F.1EQ |
Zdroje
1) Kolektiv: Gulf Air War Debrief, Aerospace Publishing, 1991
2) Davies, S.: F-15C Eagle Units in Combat, Osprey, 2005
3) Service of F-15 with Saudi Arabia, 27.2.2000
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-15C Eagle (taktické číslo 601, s/n USAF 80-0062) ze sestavy 6. letky startuje z Letecké základny krále Chálida na další hlídkovou misi, operace Pouštní štít, 1990 (USAF)
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#322315Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
F-15C-39-MC Eagle (sériové číslo 85-0102, EG, "Gulf Spirit"), 58. taktická stíhací peruť, 33. taktické stíhací křídlo, letecká základna Tabuk, Saúdská Arábie, březen 1991. Zobrazený letoun byl k 33rd TFW dodán v říjnu 1986. Během operace Pouštní bouře si na své konto připsal sestřel trojice iráckých letounů (29.1.1991 - MiG-23 a 7.2.1991 - 2x Su-22).
Zveřejněno s laskavým svolením autora
Období | Válka v Perském zálivu [1991] |
Výrobce | McDonnell / McDonnell Douglas |
Typ letounu | McDonnell Douglas F-15C Eagle |
Kamufláž | Standardní vojenská |
![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 85-0102 |
Taktické označení / imatrikulace | EG |
Jméno stroje | Gulf Spirit |
Jednotka | 33. taktické stíhací křídlo [1965-1991] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.03.1991 |
Autor | Zbyněk Válka |
Velikost při 300 DPI | A4 |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | Zveřejněno s laskavým svolením autora |
Web autora | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#397044Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
...
F-15C z výzbroje 363rd Air Expeditionary Wing startuje na další misi v rámci Operation Southern Watch (USAF)
Eagle nad bezletovou zónou nad Severním Irákem, Operation Northern Watch (USAF)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
F-15C z výzbroje 363rd Air Expeditionary Wing startuje na další misi v rámci Operation Southern Watch (USAF)
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Eagle nad bezletovou zónou nad Severním Irákem, Operation Northern Watch (USAF)
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#109555Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
Letoun na fotografiích je F-15C-41-MC Eagle sériového čísla 86-0159, jenž večer 24. března 1999 sestřelil srbský MiG-29. Americkým pilotem byl Capt. Michael Shower ze sestavy 493rd EFS.
Další informace - viz citace z článku AIM-120 AMRAAM:
"První večer bojů operace Allied Force - 24. března 1999 - zajišťovalo stíhací krytí „neviditelných“ bombardérů B-2 Spirit a F-117 Nighthawk 16 stíhacích letounů, mezi nimiž byly i Eagly ze sestavy 493rd Expeditionary Fighter Squadron. Přibližně v 20.09 místního času nad Kosovem zachytil LtCol. Cesar Rodriguez, letící jako číslo 3 ve čtyřčlenném roji Knife, na svém radaru letoun letící ve vzdálenosti 62 mil (100 km) ve výšce 6 000 stop (1 829 m). Jednalo se o srbský MiG-29, který vzlétl z letiště Niš. Jeho pilotem byl příslušník 127. stíhací letky major Ilijo Arizanov. Ve vzdálenosti 30 mil (48 km) od cíle odhodil Rodriguez přídavné palivové nádrže a začal stoupat do 33 000 stop (10 058 m) a zrychlovat až na M=1,4. V 20.13 pak ze vzdálenosti cca 25 km následoval odpal jednoho AMRAAMu. Střela se naváděla bezchybně a letoun protivníka změnila v obrovskou kouli ohně. Sám úspěšný pilot na to vzpomínal se slovy: „Bylo to jako 10 nebo 15 fotbalových hřišť vedle sebe. Ozářilo to noční nebe jako nic, co jsem kdy před tím viděl.“ LtCol. Rodriguez si tak ke svým dvěma sestřelům ze Zálivu připsal třetí. O dvě minuty později se ke slovu dostal další stíhač sedlající F-15C. Ze základny Batajnica ležící západně od Bělehradu právě odstartoval major Nebojša Nikolić s MiGem-29 (taktéž sloužícím v řadách 127. stíhací letky) a vydal se stíhat letouny NATO. V tom se mu však pokusil zabránit Capt. Michael Shower, který proti MiGu vyslal dva AMRAAMy, oba však neúspěšně. Ujal se až třetí, odpálený ze vzdálenosti 6 mil (9,7 km). Major Nikolić tak musel nedobrovolně opustit svůj letoun na vystřelovací sedačce K-36 poblíž města Titel, které se nachází zhruba 45 km severně od Bělehradu."
upravil Martin Smíšek
kabina F-15 s vyznačeným sestřelem MIGu 29
tentýž stroj
Další informace - viz citace z článku AIM-120 AMRAAM:
"První večer bojů operace Allied Force - 24. března 1999 - zajišťovalo stíhací krytí „neviditelných“ bombardérů B-2 Spirit a F-117 Nighthawk 16 stíhacích letounů, mezi nimiž byly i Eagly ze sestavy 493rd Expeditionary Fighter Squadron. Přibližně v 20.09 místního času nad Kosovem zachytil LtCol. Cesar Rodriguez, letící jako číslo 3 ve čtyřčlenném roji Knife, na svém radaru letoun letící ve vzdálenosti 62 mil (100 km) ve výšce 6 000 stop (1 829 m). Jednalo se o srbský MiG-29, který vzlétl z letiště Niš. Jeho pilotem byl příslušník 127. stíhací letky major Ilijo Arizanov. Ve vzdálenosti 30 mil (48 km) od cíle odhodil Rodriguez přídavné palivové nádrže a začal stoupat do 33 000 stop (10 058 m) a zrychlovat až na M=1,4. V 20.13 pak ze vzdálenosti cca 25 km následoval odpal jednoho AMRAAMu. Střela se naváděla bezchybně a letoun protivníka změnila v obrovskou kouli ohně. Sám úspěšný pilot na to vzpomínal se slovy: „Bylo to jako 10 nebo 15 fotbalových hřišť vedle sebe. Ozářilo to noční nebe jako nic, co jsem kdy před tím viděl.“ LtCol. Rodriguez si tak ke svým dvěma sestřelům ze Zálivu připsal třetí. O dvě minuty později se ke slovu dostal další stíhač sedlající F-15C. Ze základny Batajnica ležící západně od Bělehradu právě odstartoval major Nebojša Nikolić s MiGem-29 (taktéž sloužícím v řadách 127. stíhací letky) a vydal se stíhat letouny NATO. V tom se mu však pokusil zabránit Capt. Michael Shower, který proti MiGu vyslal dva AMRAAMy, oba však neúspěšně. Ujal se až třetí, odpálený ze vzdálenosti 6 mil (9,7 km). Major Nikolić tak musel nedobrovolně opustit svůj letoun na vystřelovací sedačce K-36 poblíž města Titel, které se nachází zhruba 45 km severně od Bělehradu."
upravil Martin Smíšek
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
kabina F-15 s vyznačeným sestřelem MIGu 29
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
tentýž stroj
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#279633Verze : 0
Další "MiG Killer", F-15C-37-MC Eagle, ze sestavy 493rd FS dislokované na základně v britském Lakenheathu. Sestřeleným letounem byl irácký Su-22, k události došlo 22. března 1991, když tento stroj bombardoval kurdské utečence na severu Iráku. Jeho přemožitelem byl AIM-9M Sidewinder vystřelený Capt. Thomasem Dietzem, pro něhož to byl třetí a zároveň poslední sestřel během Války v Perském zálivu (fotografie ©herr66, červenec 2008).









URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#287035Verze : 0
Martin Smíšek
MOD
F-15C Eagle z 65th Aggressor Squadron při nácviku stíhacího souboje 17.5.2012.
USAF photo
Období | - |
Výrobce | McDonnell / McDonnell Douglas |
Typ letounu | McDonnell Douglas F-15C Eagle |
Kamufláž | Agresorská |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Země | ![]() |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | 78-528 |
Taktické označení / imatrikulace | 28 |
Jméno stroje | - |
Jednotka | 65. peruť agresorů [2005- ] |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | 17.05.2012 |
Autor | U.S. Air Forces |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/McDonnell-Douglas-F-15C-Eagle-t1219#433816Verze : 0
Admin
MOD
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.