McDonnell Douglas AV-8C Harrier II
Kvůli značnému opotřebení letounů AV-8A používaných americkou námořní pěchotou bylo v roce 1979 učiněno rozhodnutí modernizovat 60 zbývajících exemplářů tak, aby mohly být ve službě až do období kolem roku 1985, kdy se plánovalo zavádění nové verze AV-8B. Jádrem modernizace se stalo prodloužení životnosti draku, spolu s tím došlo k dalším úpravám stávající konstrukce. Na spodní část trupu byly instalovány pevné plošky pro zlepšení vlastností V/STOL (verical / short take-off and landing - kolmý / krátký vzlet a přistání). Další změna se dotkla instalace výstražného radiolokačního přijímače a výmetnice klamných cílů AN/ALE-39. Prototypem se stal letoun BuNo 158384, jehož zkoušky probíhaly na základně Patuxent River v roce 1979. Na standard AV-8C bylo upraveno celkem 47 letounů AV-8A. Takto upravené stroje byly u bojových jednotek používány cca do srpna 1986, kdy začaly být zaváděny první letouny provedení AV-8B.
Zdroje
1) Calvert, D. J.: Harrier, Ian Allan, London, 1990, ISBN 0-7110-1886-3
2) Linn, D.: AV-8 Harrier, In Detail and Scale, Blue Ridge Summit, 1988, ISBN 0-8306-8038-1
3) Jurečka, M.: Harrier, www.military.cz
4) McDonnell Douglas AV-8C Harrier II, www.airwar.ru
AV-8C (BuNo 159241) vystavený v Pima Air Museum v markingu, v jakém sloužil u VMA-513 na základně Yuma v Arizoně v roce 1985.
Kvůli značnému opotřebení letounů AV-8A používaných americkou námořní pěchotou bylo v roce 1979 učiněno rozhodnutí modernizovat 60 zbývajících exemplářů tak, aby mohly být ve službě až do období kolem roku 1985, kdy se plánovalo zavádění nové verze AV-8B. Jádrem modernizace se stalo prodloužení životnosti draku, spolu s tím došlo k dalším úpravám stávající konstrukce. Na spodní část trupu byly instalovány pevné plošky pro zlepšení vlastností V/STOL (verical / short take-off and landing - kolmý / krátký vzlet a přistání). Další změna se dotkla instalace výstražného radiolokačního přijímače a výmetnice klamných cílů AN/ALE-39. Prototypem se stal letoun BuNo 158384, jehož zkoušky probíhaly na základně Patuxent River v roce 1979. Na standard AV-8C bylo upraveno celkem 47 letounů AV-8A. Takto upravené stroje byly u bojových jednotek používány cca do srpna 1986, kdy začaly být zaváděny první letouny provedení AV-8B.
Zdroje
1) Calvert, D. J.: Harrier, Ian Allan, London, 1990, ISBN 0-7110-1886-3
2) Linn, D.: AV-8 Harrier, In Detail and Scale, Blue Ridge Summit, 1988, ISBN 0-8306-8038-1
3) Jurečka, M.: Harrier, www.military.cz
4) McDonnell Douglas AV-8C Harrier II, www.airwar.ru
AV-8C (BuNo 159241) vystavený v Pima Air Museum v markingu, v jakém sloužil u VMA-513 na základně Yuma v Arizoně v roce 1985.