Main Menu
User Menu

Maybach z Panzer IV v Lešanech

Diskuse
Prosím lidi, kteří ví, o veškeré informace o původním motoru tanku Panzer IV který je v expozici muzea v Lešanech.
Dle informací muzea byl tank získán v roce 1969 bez motoru a při následné "opravě" do něj byl namontován někdy v roce 1974 motor Tatra.
Jeden můj známy ale tvrdí, že u tanku byl i Maybach a že jej snad v Lešanech někdy po revoluci prodali aby získali peníze...
Může mi tedy prosím zde někdo říci, zda se onen motor vůbec někdy dostal do sbírek muzea (v té době jistě ne lešanského), nebo byl tento motor demontován z tanku někdy mnohem dříve??
Díky moc za odpovědi.
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#294417Verze : 0
Pokud jsou moje informace od pracovníků muzea správné, je motor tatra v tanku už v době předání, takovým způsobem byl údajně tank používán jako cvičný v ČS armádě, motory tatra byly použity protože na původní nebyly díly a snad i kvůli spotřebě. Nejde tedy o vestavbu muzea (proč taky?), ale původní úpravu uživatele.
Před pár lety i ke mně dolehly zvěsti o tom že do tanku má být nainstalován původní motor, nejsem si jist, jestli by to vůbec šlo, nejde jen o vlastní motor, ale i o další instalace, jako chladič, starter, a podobně. Mluvilo se i o tom že maybach byl nainstalován a že se zadřel. Osobně tomu moc nevěřím, stejně jako zpětné přestavbě na verzi s maybachem. Neověřoval jsem si to protože dnes je tank v nesmyslné diorámě kde na něj není vidět a nejspíš je nepojízdný. Motor tatra byl na stroj dost slabý a nejsem si jist jak by to bylo s jízdou v náročnějším terénu.
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#294438Verze : 0
Díky za reakci. O slabosti motoru Tatra svědčí i těch pár jízdních ukázek tohoto tanku. Bohužel opravdu ten motor na něj nestačí...
Stačil by ale asi na přesouvání jako cvičného terče. K tomuto účelu měl tank naposled sloužit. Existuje ale zpráva o restaurování (HaV 3/2005 s.126) ve které se píše, že motor byl namontován až v roce 1975. Z toho vyplývá otázka, zda byly ony úpravy provedeny při tomto restaurování, nebo již v tanku byl tatrovácký motor již v Prostějově, kde tank naposledy "sloužil"...
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#294441Verze : 0
Podle muzejníků je tatra původní, vozidlo sloužilo jako výcvikové pro řidiče, jestli jako terč , nevím dost pochybuju (nějak si nedovedu představit jak to jede a někdo po tom střílí Smile ) pak stál tank leta ve Kbelích a tam nejezdil, takže není moc logické že by se do něj dával motor. Stál pod ESO přístřeškem spolu s další technikou a byl v jednobarevním nátěru, tak se dostal i Lešan a dost dlouho v tomhle nátěru byl vystaven, většinu jízdních ukázek dělal právě takhle. Teprve kolem přelomu letopočtu byl opískován a natřen (ne moc zdařile) do WH kamufláže. následně skončil v té diorámě.
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#294446Verze : 0
Viděl jsem ho v akci,sotva lezl,bylo vidět,že tatra je jak motor z pionýra v trabantu...Potom motor začal bíle hulit,pak modře a já povídám bráchovi a je po něm..a než jsem to dořekl,zastavil se a byl na odtah...Komentátor tvrdil,že mají přislíben origo motor a že jej uvedou do originálního stavu...
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#326294Verze : 0
Tvrzení o originálním motoru Maybach se ozývá už dlouho Smile, háček je že nejde jen o vlastní motor, musela by být i další instalace a vzhledem k tomu že tuhle pohádku o Maybachu už slýchám asi 10 let (včetně zaručených zpráv že jej "Lešany už mají" ale v téže době jsem měl možnost se přesvědčit že bohužel v Lešanech o tom nikdo netuší Smile ) takže má víra v podobné věci je dost slabá, jde spíš o zbožné přání, než o realitu. Ale třeba se zadaří, i když osobně bych si dovedl představit zajímavější exponát Smile (že by nám někdo funkční motor daroval moc nevěřím a koupit ho je spíš vyhazování peněz)
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#326295Verze : 0
No mám i zákulisní informace,.. Shocked
....nicméně v Lešanech byl, nebo ještě je jeden Maybach.
Nicméně na rozdíl od toho jak si mysleli, že byl z Pz IV jde o motor z tahače FAMO (Schwere Zugkraftwagen 18t FAMO). I když nevím jak se oba motory (HL120 TRM z Pz IV od HL108 z FAMA) moc liší....výkonem a parametry ano,..myslel jsem pohledově....


Možná je to tak jako s tím Cromwellem co ani není tak úplně Cromwell ale napůl Charioteer Sad ....
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#326300Verze : 0
Já jsem interpretoval pouze hlášení ,které nám divákům sdělil hlasatel...Je to škoda,že to byla fikce,tank bez originál motoru,je jenom kus železa i když cenného...
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#326301Verze : 0
No asi spíše ocitoval Smile
to Dolin, ono je to asi tak jako bys chtěl motor z škody 1000 nacpat do favorita, ty Maybachy jsou oba dvanáctiválce, výkonově samozřejmě dost daleko od sebe (230koní je proti 180 u tatry nic moc nárůst), problém je že tam prostě nebude pasovat pokud se týče přírub (pokud tam ještě vůbec ty původní jsou, ale znovu (pro ty méně chápavé) problém není zdaleka v motoru, problém je že Tatra je chlazená jinak než Maybach, původní chladiče dávno neexistují, stejně jako původní instalace, takže i kdyby získali Maybach 120, ještě je třeba získat "to okolo" tedy ostatní agregáty a příslušenství, což je právě ten problém. A pokud jde o "zákulisní" informace, těch mám z docela dobrých zdrojů dost, ale že by měli v Lešanech provozuschopný (tedy ne vrak) motor v tom nějak není. Mimochodem ve FAMU (SdKfz.9) není HL108, Ale HL108TURKM (ta písmena určují řadu věcí a ten motor není záměnný ani s motorem do Pz.III (HL 108TUR) Prostě to, že "mám Maybach" moc neznamená, pokud to není alespoň HL120 nějaké rozumné verze která se do Pz.IV dá namontovat a pokud k němu nemám i zbytek (v naší Pz.IV z původní instalace není nic, měl jsem možnost se o tom před jejím přemalováním přesvědčit)
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#326304Verze : 0
samozřejmě,že je to vše zjednodušené,záleží jaké zásahy jsou tam provedeny,co chybí atd.atd.jsem automechanik,tak vím o co jde a kolikrát obslužné činnosti okolo jsou horší a náročnější než ta zminovaná výměna motoru...Tatra má sice 180 koní,ale i vůči zpřevodování původní převodovky je to problém a co si budeme povídat,většina tanků přebytkem výkonu neoplývala...Když jsem poprvé jel na tanku a pak s tankem T55,byl jsem zděšen,co je to za líného lempla,kde těch 500koní nebylo nic moc...Proto jsem byl ted nadšen T72 v nejlepším našem provedení,jak majestátně a plavně kroužil v Lešanech terénem....I leopard 1 ,který se mi líbil,protože mám německou siluetu a tanky rád na něj v tomto neměl,nebo měl nějaké problémy/byl z řecka/Je škoda,že jediný exemplář německého válečného tanku není kompletní...A ani si ho člověk nemůže pořádně prohlédnout...Nevím jaké dynamo přesně motor Maybach v panzer 4 má,ale válečného Bosche GTLs maximem 900W mám doma ..Je v pořádku....Ale tam je asi větší....
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#326313Verze : 0
To bitaxe: to je mě jasné. Já ti jen píšu že si mysleli že mají "do Pz IV" (nebyl u toho tanku, prostě jej "měli" a mysleli že je k tomu)a jak tam došel jeden pán tak se na to kouk a ejhle on to je do FAMA.....je k tomu i taková kauzička o výměně za originál do Pz IV (tuším z Anglie)..co nakonec nevyšla...,..ale to jsme zase ve fázi jedna bába povídala....
Ale Maybach motor jako takový v Lešanech je nebo byl...
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#326329Verze : 0
Článok o zreštaurovaní Pz.IV :


www.vhu.cz



Citace :

Fotografia stroja nižšie (vidmoch_tank.jpg) je fotografia tanku Pz.Kpfw.IV Ausf.J situovaného na ženijnom cvičisku v kasárňach VÚ 8280 Prostějov, kde sa tento tank používal na výcvik (stál na konci prekážkovej dráhy výsadkových vojsk, kde slúžil ako cvičný cieľ pre hod gumeným granátom). Táto fotografia je majiteľom datovaná na 4/1969. Stroj bol získaný 18.6.1969 pre muzeálne účely. Bol zaradený do zbierok Múzea letectva a kozmonautiky v Kbeloch. Následne prešiel rekonštrukciou vo VÚ České Budějovice. Namiesto pôvodného motoru Maybach bol opatrený motorom Tatra 958 (zdroj VHÚ, správne asi motor T 928 z Tatry 138). Stroj nedávno prešiel rozsiahlou rekonštrukciou a ako pojazdný je súčasťou zbierky vojenskej techniky v Lešanoch.



https://www.valka.cz/topic/postview/136933/
URL : https://www.valka.cz/Maybach-z-Panzer-IV-v-Lesanech-t80382#326349Verze : 0
MOD