Martin B-26B Marauder

Martin Marauder Mk.IA

     
Název:
Name:
Martin B-26B Marauder
Originální název:
Original Name:
Martin B-26B Marauder
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun
Výrobce:
Producer:
DD.03.1942-DD.02.1944 Glenn L. Martin Aircraft Co., Middle River, Maryland
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1942-DD.02.1944
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1883
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
7
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
10151 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
13483 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
16783 kg
Rozpětí:
Wingspan:
21.64 1) m
Délka:
Length:
17.75 2) m
Výška:
Height:
6.55 m
Plocha křídla:
Wing Area:
61.13 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney R-2800-5 Double Wasp o výkonu 1380 kW nebo
Pratt & Whitney R-2800-41 Double Wasp o výkonu 1432 kW nebo
Pratt & Whitney R-2800-43 Double Wasp o výkonu 1432 kW
čtyřlisté kovové stavitelné vrtule Curtiss Electric
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3642 l
2+4 pomocné 946 l nádrže v pumovnici
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
453.8 km/h v 4572 m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
344.4 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.1 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
6614 m
Dolet:
Range:
1850.7 2) km
Maximální dolet:
Maximum Range:
4586.6 km
Výzbroj:
Armament:
2x 12,7mm kulomet Browning M2 ve hřbetní věži Martin 250CE
1x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v přídi
1x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 v přídi
4x pevný 12,7mm kulomet Browning M2 po stranách přídě1)
2x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v zádi
1x pohyblivý 7,62mm kulomet Browning AN/M2 v podlaze zádi a/nebo
2x pohyblivý 12,7mm kulomet Browning M2 v bočních oknech3)

2359 kg bomb nebo
408 kg torpédo
Uživatelské státy:
User States:

(Marauder Mk.IA)

Poznámka:
Note:
3) s 1360 kg bomb

Hlavní bloky a jejich rozdíly:
B-26B-MA - úvodní blok s upravenou výzbrojí, rozpětí 19,81 m
B-26B-2-MA - motory R-2800-41
B-26B-3-MA - motory -43 a větší přívody vzduchu ke karburátorům
B-26B-4-MA - prodloužena noha příďového podvozku, později změna výzbroje4)
- 19 strojů předáno Britům jako Marauder Mk.IA
B-26B-10-MA - nové křídlo o větším rozpětí1), vyšší směrovka, čtyři kulomety po stranách přídě
B-26B-20-MA - dvojice kulometů v zádi nahrazena věžičkou Martin-Bell M6 se dvěma kulomety (délka změněna na 17,7 m)2)
B-26B-30-MA - přídavné pancéřování přídě a dalších částí
Zdroje:
Sources:
Birdsall, Steve. B-26 Marauder in Action. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1981. ISBN 0-89747-119-9.
Wagner, Ray. The Martin B-26B & C Marauder, Profile No. 112. Profile Publications, Windsor 1965.
Johnsen, Frederick A. Martin B-26 Marauder. Specialty Press, North Branch 2000. ISBN 1-58007-029-9.
https://joebaugher.com/usaf_bombers/b26_4.html
www.nationalmuseum.af.mil
www.nationalmuseum.af.mil
https://www.vectorsite.net/avb26.html


B-26B-4-MA s poškozeným křídlem. Za pozornost stojí kulomety v bocích, zavvedené v průběhu výroby tohoto bloku, a původní kulometné dvojče v zádi.

B-26B-50-MA se zbavuje svého nákladu. V zádi již nová střelecká věž.

Skupina B-26B-55-MA, pod kabinou jsou viditelné "packy" pevných kulometů.
URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#372710Verze : 0
MOD
Martin B-26B Marauder


Zdroj: https://www.dark-history.eu/B%2026.htm

Maximální výzbroj, jaká mohla na B-26B být - pohyblivý browning v plexisklové přídi, na 10. výrobním bloku poprvé uvedené pevné kulomety po stranách trupu a jeden pevný kulomet vlevo dole pod přídí, od 45. bloku vypuštěný.

Původní ocasní střeliště, od 20. výrobního bloku nahrazené věžičkou Martin-Bell
URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#372712Verze : 1
MOD
B-26B-55-MA Marauder (6B-T, 42-96165, "The Big Hairy Bird"), 598th Bombardment Squadron, 397th Bombardment Group, 9th USAAF, letecká základna Rivenhall, Velká Británie, červen 1944.






URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#406960Verze : 0
MOD
Príslušníci pozemného personálu maľujú invázne pruhy na Martin Marauder B-26 patriaci 553rd Bombardment Squadron, 386th Bombardment Group, 9th Air Force, letisko Great Dunmow, Essex, 03-05.06.1944. V pozadí ďalší Marauder B-26B-15-MA, sériové číslo (s/n) 41-31577, Crusaders Code AN-Y.


https://www.pinterest.com/pin/546765210986661083/
https://www.markstyling.com/b26_research.10.htm
www.asisbiz.com


o tom, že na detailnú a pozornú prácu nebol pred inváziou čas svedčia aj fŕkance farby na krídle (vľavo dole)
URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#539798Verze : 9
MOD
Keď americká filmová herečka Loretta Young navštívila 555th BS, požiadal ju poručík M.O. Elling o podpis na nos jeho lietadla B-26, výr. č. 41-31624 YA-S. Tento stroj bol ťažko poškodený počas misie nad Európou, kedy ho zasiahol nemecký stíhač na Fw-190. Útok prerušil až po presnej streľbe chvostového strelca, ktorému sa podarilo stíhacie lietadlo zasiahnuť. Stroj však bol ťažko poškodený projektilmi kanónu a štyria členovia posádky boli zranení. Napriek tomu sa pilotovi podarilo doletieť späť. Tým si však bombardér vyčerpal svoj prídel šťastia. Osudným sa mu stal máj 1944, kedy prišiel o motor pri štarte z letiska Great Dunmow v Essexe. Pilotovi sa síce podarilo núdzovo pristáť a nikto s posádky nebol zranený, stroj však bol odpísaný ako neopraviteľný.



Aviation Archive, Medium Bombers of World War 2, Issue 31



URL : https://www.valka.cz/Martin-B-26B-Marauder-t1175#572980Verze : 1
MOD
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!