Marseille, Hans-Joachim

     
Příjmení:
Surname:
Marseille Marseille
Jméno:
Given Name:
Hans-Joachim Hans-Joachim
Jméno v originále:
Original Name:
Hans-Joachim Marseille
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
kapitán Captain
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
13.12.1919 Berlín /
13.12.1919 Berlin /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
30.09.1942 Sidi Abd El-Rahman /
30.09.1942 Sidi Abd El-Rahman /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
veliteľ 3./JG 27 Commander of 3./JG 27
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- stíhacie eso (158 zostrelov)
- jeden z 27 držiteľov Rytierskeho kríža k Železnému krížu s dubovými ratolesťami, mečmi a briliantami
- Fighter Ace (158 claims)
- One of 27 recipients of Oak Leaves with Swords and Diamonds to the Knight's Cross of the Iron Cross.
Související články:
Related Articles:
Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#400734 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Marseille Marseille
Jméno:
Given Name:
Hans-Joachim Hans-Joachim
Jméno v originále:
Original Name:
Hans-Joachim Marseille
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.1926-DD.MM.1930 12. Volksschule, Berlín
DD.MM.1930-DD.MM.1938 Gymnázium prince Heinricha, Berlín-Schöneberg
DD.MM.1926-DD.MM.1930 12. Volksschule, Berlin
DD.MM.1930-DD.MM.1938 the Prinz Heinrich Gymnasium, Berlin-Schöneberg
Vojenské vzdělání:
Military Education:
01.03.1939-31.10.1939 Luftkriegsschule 4
01.11.1939-18.07.1940 Jagdfliegerschule 5, Vídeň-Schwechat
01.03.1939-31.10.1939 Luftkriegsschule 4
01.11.1939-18.07.1940 Jagdfliegerschule 5, Vienna-Schwechat
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
07.11.1938 letec
13.03.1939 praporeční junker
01.05.1939 Praporeční junker-svobodník
01.07.1939 Praporeční junker-poddůstojník
01.11.1939 praporčík
01.03.1941 nadpraporčík
01.04.1941 poručík
01.04.1942 nadporučík
01.09.1942 kapitán
07.11.1938 flieger
13.03.1939 Fahnenjunker
01.05.1939 Fahnenjunker-Gefreiter
01.07.1939 Fahnenjunker-Unteroffizier
01.11.1939 Fähnrich
01.03.1941 Oberfähnrich
01.04.1941 Lieutenant
01.04.1942 Senior Lieutenant
01.09.1942 Captain
Průběh vojenské služby:
Military Career:
18.07.1940-09.08.1940 Doplňovací stíhací skupina Merseburg (pilot)
10.08.1940-24.12.1940 1.(J)/LG 2 (pilot)
24.12.1940-21.02.1941 4./JG 52 (pilot)
21.02.1941-09.06.1942 3./JG 27 (pilot)
10.06.1942-30.09.1942 3./JG 27 (velitel)
18.07.1940-09.08.1940 Ergänzungsjagdgruppe Merseburg (pilot)
10.08.1940-24.12.1940 1.(J)/LG 2 (pilot)
24.12.1940-21.02.1941 4./JG 52 (pilot)
21.02.1941-09.06.1942 3./JG 27 (pilot)
10.06.1942-30.09.1942 3./JG 27 (commander)
Vyznamenání:
Awards:
Alberta Kesselringa">Alberta Kesselringa">Adolfa Hitlera ve Vlčím doupěti">Benita Mussoliniho">Hermana Göringa">
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
en.wikipedia.org
www.tracesofwar.com
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#415881 Verze : 0
Hauptmann Hans-Joachim Marseille


Nejúspěšnější stíhací eso Luftwaffe v boji proti západním spojencům. Narodil se 13.12.1919 v Berlíně-Charlottenburgu ve vojenské rodině. Měl k vojenským ideálům odpor. I když vyrůstal ve vojenských tradicích, stal se z něho bezstarostný důstojník s poněkud vlažným vztahem ke službě. Jeho otec sloužil v armádě, rodiče žili odděleně. S největší pravděpodobností byl jediný mezi předními německými esy, kdo měl přinejmenším na počátku životní dráhy velice choulostivé a samorostlé názory o disciplíně. Zdánlivě přijal vojenský život jako nutný a neoddělitelný předpoklad pro létání. Snášel jedno, aby mohl mít potěšení z druhého.


Kariéru v Luftwaffe zahájil 7.11.1938. Absolvoval výcvik stíhacího pilota a ukončil Jagdfliegerschule 5 s výborným hodnocením. Zde jedním z jeho instruktorů byl i rodák od Děčína, 43letý kapitán Luftwaffe Julius Arigi, s 32 sestřely druhý nejúspěšnější Rakousko-Uherský stíhací pilot v 1. světové válce.


Od 10.8.1940 létal u 1.(Jagd)/LG 2 a upozornil na sebe už v bitvě o Británii, kdy sestřelil sedm britských stíhaček. Sám byl však čtyřikrát sestřelen a dokonce 23.9.1940 zachráněn z mořské hladiny. 24.12.1940 byl přeložen k 4./JG 52, odkud však musel brzy odejít pro stálé porušování disciplíny. Protože dobře vypadal, měl dlouhé vlasy, choval se jako bohém a měl všude přítelkyně. Ty na něho měly takové nároky, že byl často tak vyřízený, že nemohl dostat povolení k startu. Od 21.2.1941 působil u 3./JG 27, s níž se dostal na severoafrické bojiště.


Komodor JG 27, Maj. (Později Obst.) Eduard Neumann sice nepatřil k vynikajícím esům, ale byl výborným psychologem, taktním přístupem mírnil Marseillovu umírněnost a výstřelky a usměrňoval jeho vůli k rozvíjení nesporného talentu. Marseille se velmi rychle adaptoval na válku v poušti a začal usilovně pracovat a zdokonalení leteckého a střeleckého umění.


Výrazné výsledky se dostavily v polovině roku 1941. A do konce roku to dotáhl na 36 sestřelů. Po 50 sestřelů dosaženém 21.2.1942 nad Curtissem P-40 (AK781), ze 112 sq. pilotovaný Sgt. P.T.Elliottem (vrátil se s těžkým poškozením) obdržel 22.2.1942 Rytířský kříž.


Jeho kariéra strmě stoupala a 3.6.1942 sestřelil již 75 protivníka a 6.6.1942 obdržel Dubové ratolesti. Zároveň se 10.6. stává velitelem své 3./JG 27. Dosahoval při téměř každém bojovém letu 2-4 vítěžství, v některé dny dokonce pět i šest protivníků. 17.6.1942 sestřelil 100. a 101. protivníka a o den později dostal Rytířskému kříži i Meče. Následovala dovolená z které se vrátil koncem srpna 1942.


Už 1.9.1942 však dokázal, že mu pauza neubrala nic na jeho umění a jistotě. Naopak, ve třech bojových letech dokázal sestřelit 17 stíhaček RAF, z toho 16 Curtissů a jeden Spitfire. V dalších zářijových dnech Marseille téměř pravidelně získával při bojových letech několik vítězství denně a po 126 sestřelu (2.9.1942) se dočkal Briliantů obdržené 3.9.1942.


15.9.1942 sestřelil sedm stíhaček P-40 v 11 minutách a stal se třetím stíhačem Luftwaffe, který dovršil hranici 150 sestřelů. Ještě 26.9.1942 zaznamenal sedm sestřelů, přičemž od 31.8.1942 do tohoto dne měl dosáhnout neuvěřitelných 57 sestřelů.


30.9.1942 zahynul tragicky při nezdařeném seskoku ze svého letounu kvůli závadě na motoru. Příčinou zřícení, jak zjistila vyšetřovací komise byl poškozený reduktor. Ještě ve vzduchu poškozeným krytem vytékal olej a vylomilo se několik zubů z čelního ozubeného kola. Pak se zapálil mazací olej. Během zpátečního letu z bojového letu se Marseillův stroj začal kouřit díky poškozenému reduktoru. Marseille oslepený v kabině kouřem ven nic neviděl, ani palubní přístroje a byl naváděn kolegy, kteří letěli po jeho boku. Jakmile Marseille dokázal přeletět vlastní linii, vyskočil. Jeho letoun úplně nový Bf 109 G-2 W.Nr. 14256, bez taktického označení, který byl nasazen při prvním bojovém letu, přešel okamžitě z letu na zádech do kolmého pádu. Vrazil ale při výskoku do směrovky svého stroje, přičemž okamžitě ztratil vědomí a zabil se při dopadu na zem. Letová poloha, kterou Marseille vzhledem k omezení viditelnosti následkem vývoje kouře v kabině nerozeznal, jinak by mohl stroj lehce vyrovnat. A komise uzavřela zprávu tím, že "Nebyla zjištěná žádná sabotáž nebo jiné provinění personálu". Byl pohřben v Derně. Dodnes na jeho místě dopadu je umístěn jeho pomník, ve tvaru pyramidy.


Byl vynikající akrobat a měl nepřekonatelné střelecké umění. Měl vynikající zrak a odhad při střelbě, kterou ovládal z nejrůznějších pozic. Své protivníky napadával tak, že vletěl do obranného kruhu britských stíhaček, sestřelil jednu a zas vyletěl ven, a takhle si to několikrát zopakoval. Kromě tohoto způsobu prováděl také prudkými útoky střemhlavým letem nebo zespoda. Na přesnou a účinnou střelbu potřeboval velmi málo času a tím se minimálně vystavoval nebezpečí, že bude sám sestřelen. Při leteckých soubojích létal na plný výkon motoru a dokonce používal i přistávacích klapek, aby dosáhl menšího poloměru zatáčky a dostal se do výhodné střelecké pozice. Byl předzívaný “Der Stern“ – Hvězda Afriky. Absolvoval 382 bojových letů.
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#33653 Verze : 1

Diskuse

letoun úplně nový Bf 109 G-2 W.Nr. 14256, žlutá 14 +,....................... jeho nový letoun G-2 označení žlutá 14+ neměl !!!
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#33921 Verze : 0
Stalinův sokol: Tam to je problém, někde jsem zjistil, že to označení jeho nová G-2 neměla, protože prý ještě nestihli nanést označení. Jeho proslulý Bf 109 F-2/Trop W.Nr. 5237, žlutá 14 + byl ztracen, když byl 24.7.1942 během britského náletu na jejich letiště zasažen přímým zásahem a shořel. Další stroj, taktéž žlutá 14 +, W.Nr. 8673 s kterým Marseille létal od konce srpna, na kterém dosáhl 57 sestřelů, až do doby, kdy dostal novou G-2. U té G-2 je problém v tom, že ten letoun to označení už také mělo, potvrdil to panu historikovi Hansi Ringovi, sám Komodor Eduard Neumann a to samé i Marseillova věrná dvojka Rainer Pöttgen, který společně s Oblt. Jostem Schlangem (KIA 4.1.1944), naváděl v tento osudný den Marseillův kouřící stroj k vlastním liniím. .)


Jestli jsi měl na mysli znaménko +, tak to je kříž, např. I. skupina měla 1 +, II. skupina, 1 + -, III.skupina 1 + I atd. .)
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#33930 Verze : 0
Často se ty údaje rozcházej, dokonce sem četl, že 17.sestřel toho slavného 1. září 1942 se snad ani nepodařilo potvrdit Shocked "jeho" JG 27 musela být po jeho smrti stažena z boje kvůli katastrofální morálce.
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#34039 Verze : 0
Stalinův sokol: 17 sestřelů je potvrzeno, z toho 12 letounů jistě sestřeleno a dalších pět těžce poškozeno .) To sice bylo také kvůli morálce, ale hlavním důvodem bylo to, že němci ustupovali a JG 27 byla začátkem prosince 1942 už na tom tak špatně, ptz chyběly stroje .) Poslední sestřel JG 27 v Severní Africe zaznamenal Lt. Hans Lewes ze 6./JG 27, 6.12.1942, když časem 8:20, 10 km V od El Gefera poslal k zemi Curtiss P-40 .)
URL : https://www.valka.cz/Marseille-Hans-Joachim-t10671#35793 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více