Manšú Ki 98

Mansyū Ki-98 / キ98试作战斗袭击机
     
Název:
Name:
Manšu Ki 98 Mansyū Ki-98
Originální název:
Original Name:
キ98试作战斗袭击机
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1945-DD.MM.1945 Manchuria Airplane Manufacturing Co., Ltd., Harbin /
Období výroby:
Production Period:
DD.10.1944-08.08.1945 počátek konstrukčních prací - zničení spálením
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 nedokončený prototyp
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR nezalétán / never flown
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
jiné other
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3500 kg 7716 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4500 kg 9921 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,260 m 36ft 11,31in
Délka:
Length:
11,400 m 37ft 4,81in
Výška:
Height:
4,300 m 14ft 1,28in
Plocha křídla:
Wing Area:
24,00 m2 258.33 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
187,50 kg/m2 38.4 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Micubiši Ha-211-Ru (Ha-43-11) vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec přeplňovaný turbokompresorem o vzletovém výkonu 1 618 kW (2 200 k), 1 442 kW (1 960 k) v h= 2 000 m, 1 287 kW (1 750 k) v h= 8 500 m při 2 900 ot/min.
Vrtule tlačná čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 600 mm.
Mitsubishi Ha-211-Ru (Ha-43-11) eighteen-cylinder air-cooled turbocharged two-row radial engine, rated at 2,170 hp for take-off, 1,933 hp at 6,562 ft and 1,726 hp at 27,890 ft at 2,900 rpm,
driving a four-blade constant-speed metal pusher propeller of 11ft 9,72in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
730 km/h v 10000 m 453.6 mph in 32808 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
500 km/h v 8500 m 310.7 mph in 27887 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 5000 m 5,5 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
12000 m 39370 ft
Dolet:
Range:
1000 km 621.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón Ho-201 nebo Ho-204 ráže 37 mm
2x pevný kanón Ho-5 ráže 20 mm. Všechny zbraně byly uloženy v přídi centrální gondoly.
One 1.46 inch fixed forward-firing Ho-204 cannon in nose and
two 0.79 inch fixed forward-firing Ho-5 cannon in nose.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
キ98试作战斗袭击机 / Šisaku Kokodo Sentoki / Armádní experimentální stíhací letoun pro velké výšky.


Uspořádání letounu: Dvoutrupý letoun s centrální gondolou.

Letová vytrvalost: 2,25 h


Všechny výkonové hodnoty jsou pouze vypočtené.
キ98试作战斗袭击机 / Shisaku Kokodo Sentoki / Army Experimental High-Altitude Fighter.


Aircraft Concept: Two-fuselage with central gondola.


Endurance: 2.25 hours


All power values are calculated only.
Zdroje:
Sources:
Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987; ISBN-13: 978-0870213137
William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691
Václav Němeček, Vojenská letadla 3., Naše vojsko, Praha rok 1992, 3. doplněné vydání, ISBN 80-206-0117-1
Shigeru Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45; Green Arrow - Japan rok 2000, ISBN 4-7663-3292-X
http://www.j-aircraft.org/xplanes/index.html
http://www.airwar.ru/enc/aww2/ki98.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Mansu-Ki-98-t30077#108285 Verze : 0
Mansyū Ki-98
キ98试作战斗袭击机


Historie a vývoj:

S ohledem na skutečnost, že se prototyp vyráběl v továrně v Charbinu, byl konec války, místní továrna v roce 1944 byla silně bombardována a navíc zde později byla i Rudá armáda, tak není divu, že o tomto typu se nedochovalo mnoho údajů. Jisté je, že koncem války nebyl však ještě dostavěn, k trupu nebylo připevněno křídlo a trup samotný také nebyl dokončen. Všechny výkonové údaje jsou vypočteny a také data o rozpětí lze získat ve třech různých hodnotách +- 500 mm. To bylo zřejmě způsobeno skutečností, že Mansyu Ki-98 měl být původně bitevním stíhačem a později bylo jeho určení změněno na výškovou stíhačku.


Práce na projektu bitevního stroje začaly v v roce 1943, letoun byl navržen jako dvoutrupý se střední gondolou, která měla zajistit snadnou montáž velkorážního kanónu Ho-201, později Ho-203 a Ho-204 ráže 37 mm a dvou kanónů Ho-5 ráže 20 mm. Na konci trupové gondoly byl motor pohánějící tlačnou vrtuli. Největší průměr středové trupové gondoly byl 1 450 mm. Motor měl být původně Mitsubishi Ha-211-III s nuceným chlazením, které zabezpečoval ventilátor, později byl motor změněn na Ha-211-Ru, ten měl zabezpečit výkon ve vyšších výškách. Kabina pilota měla být přetlaková s originálním vstupem a výstupem, ten byl možný podvozkovou šachtou za předním kolem, nouzové opuštění by bylo asi hodně nebezpečným a krkolomným kouskem. Letoun byl v roce 1944 ofukován v aerodynamickém tunelu v Rikugun Kokugijutsu Kenkyusho, a v tomto roce bylo změněno také určení na výškovou stíhačku. Současníky tohoto letounu měly být Tachikawa Ki-94 a námořní Mitsubishi J4M Senden.
URL : https://www.valka.cz/Mansu-Ki-98-t30077#147321 Verze : 2
Výškový stíhací letoun Manshu Ki-98 byl celokovový a měl zajímavou konstrukci, ale bohužel nebyl nikdy dokončen, zůstal ve fázi rozestavěného prototypu, je to škoda protože srovnání se spojeneckými stíhačkami by bylo určitě zajímavé.
Práce na projektu Ki-98 začali v roce 1943 jak již zmínil výše autor, v továrně Manshu v Charbinu, projekt nazývaný Shisaku Kokodo Sentoki vlastně ( výškový stíhací letoun ) byl dokončen v říjnu roku 1944. V té době byla také postavena dřevěná maketa trupu. Plánovalo se, že i přes zpoždění by měl být první prototyp Ki-98 dokončen někdy mezi podzimem a létem roku 1945. Avšak další zpoždění způsobil nálet na výrobní závod v Charbinu, provedený 7.12.1944 americkými bombardéry B-29. Na začátku srpna 1945, těsně před ukončením války, byly vlastně dokončeny jen nosné plochy a probíhala montáž trupu letounu. Po zahájení sovětské ofenzívy v Mandžusku byly někdy začátkem srpna 1945 všechny výrobní plány letounu a již postavené části letouny spolu s komponenty zaměstnanci továrny spáleny, aby nepadly do rukou nepřítele.


Zajímavostí také je, jak již zminuje autor článku výše, výstup a vstup do tohoto letounu. A hlavně jeho nouzové opuštění. Při nouzovém opuštění letounu, musel pilot nejdříve vysunout podvozek, a až potom i s padákem prolézat podvozkovou šachtou předního kola. Tento způsob se jevil jako velmi složitý a nepraktický, a snad i proto se později uvažovalo o jiném způsobu nouzového opuštění letounu ( údajně po odhození části překrytu kabiny ).


zdroj :
V.Němeček, Vojenská letadla díl-3, Naše vojsko 1992, ISBN 80-206-0117-1
S.Nohara, The Xplanes of Imperial Japanese Army a Navy 1924-1945, Green Arrow, ISBN 4-7663-3292-X
URL : https://www.valka.cz/Mansu-Ki-98-t30077#239221 Verze : 2
Pro představu o vzhedu, asi nejvíc pomůže trojpohledový obrázek.
Manšú Ki 98 -


Manšú Ki 98 -


URL : https://www.valka.cz/Mansu-Ki-98-t30077#108286 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více