Main Menu
User Menu

M110 (samohybná houfnice)

M110A2
Královské vojenské muzeum v Bruselu, 2003





URL : https://www.valka.cz/M110-samohybna-houfnice-t13046#3106Verze : 2
MOD
Samohybná houfnice byla zavedena do výzbroje US. armády v roce 1962. Zbraň bylo možno přepravovat letecky jen se musela sundat houfnice z podvozku. Houfnice nemá úsťovou brzdu a má delší vyvažovače. Zbraň je určena jako standardní prostředek jaderného napadení, je umístněna na lehkém pásovém podvozku s pěti nosnými koly,hnací je vpředu a sklopným rydlem ,které zajišťuje stabilitu při střelbě.


technická data
Bojová váha 26 t
Osádka 6
Houfnice 203,2 mm
Max.dostřel 17 000 m
Rychlost střelby 1 rána/min.
Náměr 0 až +60°
Odměr -/+ 30°
Délka s houfnicí 7300 mm
Šířka 3100 mm
Výška 2700 mm
Max. tloušťka pancíře 40 mm ( posádka nebyla chráněná)
Okruh činnosti 720 km
Max. rychlost 55 km/h
Výkon motoru 350 k


M110-A2 zavedena do výzbroje 1963
Osádka 5-8
Okruh činnosti 725 km
Max. rychlost 56 km/h
Brodění 1 m
Příkop 2,3 m
Stěna 0,5 m
V roce 1990 bylo v US. armádě 1023 ks M110A2.
M110 (samohybná houfnice) -


M110 (samohybná houfnice) -


M110 (samohybná houfnice) -


URL : https://www.valka.cz/M110-samohybna-houfnice-t13046#45897Verze : 0
Vývoj samohybná houfnice M 110


Je houfnicí vybavenou krátkou hlavní jejiž rodokmen lze vystopovat až do doby před WW1 i přesto houfnice zaručovala velkou účinnost střelby. Děla M 107 a 110 jsou děla tzv. otevřené nekryté konstrukce umístěné na pásovém podvozku, hlavně děl jsou vyměnitelné. V obou případech ničím nechráněná dělostřelecká část byla zabudovaná v zadní části podvozku. na konci je umístěna velká radlice pro stabilizaci při střelbě a podavač munice.
Děla mají ohraničenou možnost převozu obsluhy a munice.V roce 1976 začaly být montovány nové delší hlavně M110A1, o něco později přibyla i dvoukomorová ústňová brzda M110A2, která je v současnosti základem rodiny děl M 110. V US ARMY jsou určeny hlavně ke střelbě jadernou municí a taktice několika rychlých salev a změny pozice. V současnosti s úpadkem jaderné munice a nástupem moderních MLRS systémů ztrácí dělo svůj význam a je využíváno především jako prostředek dělostřelectva dalekého dosahu
Jako munice se používá především tříštivo-trhací náboj o váze 92,53 kg, a ústňové rychlosti 711 m/s s maximálním dostřelem 22 900 m. Podvozek děl byl použit i pro zabezpečovací vozidlo M578.
TTD M110A2 :
Posádka: 5
Bojová hmotnost:28 350 kg
Délka děla:10,73 m
Délka podvozku: 5,72 m
Šířka: 3,149 m
Výška: 3,143 m
Dojezd: 523 km
Brodění:1,06 m
Náměr: od -2° do +65°
Odměr: 60°
Motor: Detroit 8V-71T
Výkon: 298 kW (405 Hp)
Výzbroj: 203 mm hofnice
URL : https://www.valka.cz/M110-samohybna-houfnice-t13046#47017Verze : 0
Doplnění dat
M110
Zavedena 1962
Výroba:Pacific Car and Foundry Co.; FMC Corp.; Bowen-McLaughlin-York
Bojová váha 26,5 t (31,2 t jiný tdroj)
Osádka 13 ks 5+8
Střelec nalevo lafety
Střelec napravo lafety
Dva nabíječi napravo lafety (vedle nabíjecího zařízení) jeřábu
Řidič nalevo vepředu tam co je volant
8 levných pracovních sil na dopňování (nošení) munice z muničního auta
Houfnice 8" M2A2
Lafeta M158
Zásoba munice 2 ks (proto ta levná pracovní síla Laughing )
Max.dostřel 17 000 m (16,800 m)
Rychlost střelby max. 2 rány/min. standartně 1 rána 2 minuty
Náměr -2 až +60°
Max. rychlost zvedání hlavně 6°/sec
Odměr 60° 30° nalevo 30° napravo ručně nebo hydraulicky
Max. rychlost otáčení hlavně 8°/sec
Délka bez houfnice 6 459 mm
Délka houfnice čnící před vozidlo 1020 mm
Délka celkem 7479 mm
Šířka 3150 mm
Výška s houfnicí v cestovní poloze 2936 mm
Světlá výška podlahy vozidla 442 mm
Výška střelecké pozice 2000 mm
Specifický tlak podvozku 0.772kg/cm²
Rozchod pásů 2692 mm
Motor: General Motors 8V71T, 8 válců, přeplňovaný diesel, V motor (Detroit 8V-71T jiný zdroj z mnoha)
Max. tloušťka pancíře ( korby) 13 mm
Pancíř: válcovaná homogenní ocel
Okruh činnosti 724 km (450 mil)
Max. rychlost 55 km/h
Výkon motoru: Net: 345k při 2300rpm Gross: 405k při 2300rpm
Kroutící moment: Net: 895 ft-lb při 1600rpm Gross: 980 ft-lb@1700rpm
Obsah nádrže 1100 L (1137 L jiný zdroj)
Převodovka Allison XTG-411-2A, 4 rychlosti vpřed, 2 vzad
Řízení mechanické
Brzdy vícekotoučové
Brodění 1,1 m
Příkop 2,1 m
Stěna 1 m ( 0,5 m jiný zdroj)
Svah 60%
M110 (samohybná houfnice) -


M110 (samohybná houfnice) -


URL : https://www.valka.cz/M110-samohybna-houfnice-t13046#47567Verze : 0
M110A2 doplnění informací Shocked
Zavedena 1978
Výroba:Pacific Car and Foundry Co.; FMC Corp.; Bowen-McLaughlin-York ( Detroid Diesel Engine Division jiný zdroj)
Bojová váha 28,400 kg (28,350 kg jiný zdroj)
Osádka 13 ks 5+8
Střelec nalevo lafety
Střelec napravo lafety
Dva nabíječi napravo lafety (vedle nabíjecího zařízení) jeřábu
Řidič nalevo vepředu
8 nosičů na munici
Houfnice 8" M210A1
Lafeta M158
Zásoba munice 2 ks
Max.dostřel 30 000 m (RAP)
Rychlost střelby max. 3 rány/min. standartně 1 rána 2 minuty
Náměr -2 až +60° (+2 jiný zdroj)
Max. rychlost zvedání hlavně 6°/sec
Odměr 60° 30° nalevo 30° napravo ručně nebo hydraulicky
Max. rychlost otáčení hlavně 8°/sec
Délka bez houfnice 6 459 mm
Délka houfnice čnící před vozidlo 4272 mm
Délka celkem 10 730 mm
Šířka 3150 mm (3200 mm jiný zdroj)
Výška s houfnicí v cestovní poloze 3145 mm
Světlá výška podlahy vozidla 442 mm
Výška střelecké pozice 2000 mm
Specifický tlak podvozku 0.821kg/cm² (0,8 kg/cm² jiný zdroj)
Rozchod pásů 2692 mm
Výška hnacího kola vrch 1240 mm


Motor: General Motors 8V71T, 8 válců, přeplňovaný diesel, V motor
Váha motoru 1107,7 kg
Obsah 9308 cm²
Kompresní poměr 17:1
Převodovka Allison XTG-411-2A, 4 rychlosti vpřed, 2 vzad
Váha převodovky 1084,1 kg
Rychlosti: R1 6,4 km/h, R2 11,3 km/h, 1 - 8,1 km/h, 2 - 14,5 km/h, 3 - 27,4 km/h, 4 - 54,7 km/h
Generátor 24 V 300A (kontrola volt. regulátor)
Baterie 4 ks po 12 V seriově-paralerní zapojení
Okruh činnosti 523 km (325 mil)
Max. rychlost 54,7 km/h
Výkon motoru: Net: 345k při 2300rpm Gross: 405k při 2300rpm
Kroutící moment: Net: 895 ft-lb při 1600rpm Gross: 980 ft-lb@1700rpm
Obsah nádrže 980 l (984 l jiný zdroj)
Palivo: 40 cetanů
DF-A ( NATO F-56) (-65°C až -32°C)
DF1 ( -32°C až -7°C)
DF2 (-7°C až + 64°C)
Motorový olej max. 36 l min. 26,5 l
Převodovkový olej max.72 l min. 45 l
Pomocná zařízení max. 4,3 l min. 3,8 l
Hydraulika max. 102 l
Chladící kapalina 90,8 l
Řízení mechanické
Brzdy vícekotoučové


Max. tloušťka pancíře ( korby) 13 mm
Pancíř: válcovaná homogenní ocel
Brodění 1,1 m (1,07 m jiný zdroj)
Příkop 1,8 m (1,9 m jiný zdroj)
Stěna 1 m ( 1,07 m jiný zdroj)
Svah 60%
M110 (samohybná houfnice) -


M110 (samohybná houfnice) -


M110 (samohybná houfnice) -


URL : https://www.valka.cz/M110-samohybna-houfnice-t13046#47577Verze : 0
Munice 8":
M106 HE
M404 HE/ICM
M422 nuclear
M426 - GB/VX nervový plyn
M509 HE/ICM
M509 A1, HE/ICM
M650 HERA - standartní HE s zvýšeným střepinovým efektem
M753 nuclear
URL : https://www.valka.cz/M110-samohybna-houfnice-t13046#48041Verze : 0

Ještě jedna M110 v barvách jihokorejské armády v muzeu v Soulu [Osobní archiv]
URL : https://www.valka.cz/M110-samohybna-houfnice-t13046#549573Verze : 1