Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč
♡ Chci přispět

cimbal

Luděk Kratochvíl

avatar
Datum registrace :
Naposledy aktivní :

Počet příspěvků celkem : 1.642
Z toho faktografických příspěvků : 1.363
Vyhledat příspěvky autora


Osobní fotogalerie

Články

  • T-38

    T-37 sjížděl z výrobní linky pouze rok a továrny č.37 v Moskvě a č.185 v Leningradě již pracovaly na stroji, který by tohoto něšťastníka nahradil. Tank byl označen T-43, ale obě konstrukce byly armádou odmítnuty. Když stejně dopadly i další prototypy, TŠ (tank Šitnikova - tov. č.37) a TM (GAZ, Gorkij), padlo rozhodnutí - odstranit největší nešvary "Třicetsedmičky" a zařadit ji do výzbroje jako T-38.

    144
  • BT-5

    Na počátku roku 1933, necelý rok po spuštění sériové výroby BT-2, se podařilo dokončit prototyp modernizované dvojky, nazvaný BT-5. Byl zesílen podvozek, použita disková lisovaná pojezdová kola a více se začal požívat domácí motor M-5.

    101
  • BT-7

    Na koncem roku 1934 procházely náročným zkušebním programem dvě vozidla, prototypy tanků BT-7, jeden s kanonem 45 mm a druhý 76,2 mm ve svařovaných věžích s oblými tvary a kulometem v čele korby. Názor komise byl jednoznačný - nová věž je výrobně složitá a drahá, řidič nemůže zároveň řídit a obsluhovat kulomet. Kulomet řidiče odstranit, použít věže z BT-5 nebo nové z T-26.

    118
  • Bystrochodnyj tank BT-2

    Vznik, vývoj a varianty.

    26.837
  • Bystrochodnyj tank BT-5

    Monografie sovětského lehkého tanku BT-5 z třicátých let dvacáteho století, který si však v roce 1945 zabojoval i proti Japonsku.

    29.521
  • Bystrochodnyj tank BT-7

    Od vzniku po vrchol vývoje předchůdce T-34.

    32.597
  • Garford-Putilov - první sériový dělový obrněný automobil

    S vynálezem spalovacího motoru začaly v mnohých státech světa vznikat malí či větší výrobci vozidel. Motory byly lehčí a lépe obsluhovatelné než parní stroje a oproti v té době standardně používanému hipopohonu v čase mimo činnost s minimálními nároky na údržbu a prostor. Situace výroby automobilů v carskému Rusku byla ale odlišná od zbytku Evropy a severní Ameriky.

    9.546
  • Krvavá neděle 9. (22.) ledna 1905 v Sankt-Petěrburgu - 1. část

    Car se odvrátil od lidu a dal do něj střílet... Tisíce obětí v Petrohradu... Kozáci rozstříleli pokojnou demonstraci kulomety a rozsekali šavlemi... tak psal soudobý tisk a doteď jsou někde tyto informace vydávány za pravdivé. 
    Co se vlastně stalo a proč? Kolik bylo mrtvých? Dal rozkaz k palbě Mikuláš II.? Co nastartovalo „druhou“ ruskou revouci?

    12.199
  • Krvavá neděle 9. (22.) ledna 1905 v Sankt-Petěrburgu - 2. část

    Byla neděle, 9. ledna 1905 a v Sankt-Petěrburgu se schylovalo ke krvavému dramatu. Proti stopadesátitisícovému davu nesoucímu petici svému, v té době nepřítomnému, carovi do Zimního paláce stálo čtyřicet tisíc příslušníků vojska a policie s rozkazem dav do blízkosti Zimního paláce nevpustit... Nutno ovšem podotknout, že organizátoři pochodu o tom byli informováni.

    11.779
  • Krvavá neděle 9. (22.) ledna 1905 v Sankt-Petěrburgu - 3. část

    Na různých místech Sankt-Petěrburgu se od časného rána scházejí davy obyvatel, mužů, žen i dětí. Není to jeden pochod, ale spousty malých, které se slévají ze všech směrů k jedinému cíli, a tím je Zimní palác. Nálada v jednotlivých proudech je rozdílná, někdy připomínají církevní procesí, jindy zase bandy chystající se rabovat a ničit - podle toho, kteří vůdcové převzali taktovku.

    7.877
  • Krvavá neděle 9. (22.) ledna 1905 v Sankt-Petěrburgu - 4. část

    Večer 9. ledna připomíná Sankt-Petěrburg vřící kotel. Všechny zúčastněné strany jsou dnešními událostmi mírně řečeno velice překvapeny a hledají řešení, co dál. Obvinění padají na všech stranách, zatýká se, počítají mrtví a ranění, rozšiřují se fámy, roste nervozita.

    7.977
  • KV (prototyp)

    Tank KV byl původně vyvíjen jako odlehčená jednověžová verze tanku SMK pod vedením ing. A. Ermolajeva a Ž. Kotina. Podvozková část byla zkrácena o dvě kola na každé straně, což mělo vliv na zlepšení manévrovatelnosti a odlehčení vozidla.

    145
  • Obrněné automobily Austin v Rusku

    Po vypuknutí Velké války se začala, tak jako v ostatních zemích zapojených do konfliktu, i v Rusku pomalu rozbíhat výroba obrněných automobilů a nejvyšší velení se zoufale pokoušelo dohnat promarněný čas vzniklý velmi zpátečnickým přístupem od vzniku prvního obrněného vozidla v ruské armádě...

    11.133
  • Plynové útoky na východní frontě za Velké války (rok 1915)

    Pokud se řekne "plynový útok", většině lidí se vybaví Ypres, západní fronta nebo Remeš. Východní fronta je trochu v informačním stínu, pokusme se to tedy napravit...

    15.226
  • Rozpoznávání typů a variant tanků BT

    Základní z vnějšku viditelné rozpoznávací znaky tanků BT a jejich porovnání.

    21.575
  • SMK

    V době Španělské občanské války se ukázalo, že v SSSR neexistuje tank, který by byl schopen prorážet opevněná postavení bráněná 37 a 45 mm protitankovými kanony. Jako reakce na to byly v roce 1938 vyvíjeny dvě vozidla v obou leningradských "Kirovských závodech" - SMK pod vedením ing. A. Ermolajeva (závod č. 100) a T-100 pod vedením ing. E.Paleje (závod č.185). SMK měl již modernější odpružení podvozku (torzní tyče), ale pořád konstruktéři zůstali věrni vícevěžové koncepci. Z původního návrhu třívěžového byla odstraněna zadní věž, takže světlo světa spatřil na jaře roku 1939 dvouvěžový prototyp STK s věžemi za sebou.

    143
  • T-26 – postrach sovětských tankistů? - část 1.

    Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku.

    35.489
  • T-26 – postrach sovětských tankistů? - část 2.

    Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku.

    23.796
  • T-26 – postrach sovětských tankistů? - část 3.

    Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku

    26.108
  • T-26 – postrach sovětských tankistů? - část 4.

    Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku - dělostřelecké a plamenometné tanky.

    25.782
  • T-26 – postrach sovětských tankistů? - část 5.

    Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku - teletanky a speciální konstrukce.

    25.585
  • T-26 – postrach sovětských tankistů? - část 6.

    Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku - samohybné dělostřelectvo na jeho podvozku.

    26.677
  • T-26 – postrach sovětských tankistů? - část 7.

    Vznik a vývoj nejvíce vyráběného předválečného tanku - zvláštní konstrukce, tahače, transportéry a speciální nástavby.

    18.901
  • T-27 - tančíky - mrtvá větev vývoje z třicátých let

    Již od dob Simmsova vozidla Millitary Scout si konstruktéři a vojenští stratégové pohrávali s myšlenkou obrněného mobilního pěšáka nebo pohyblivého kulometného hnízda poháněného motorem.

    18.747
  • T-28 - třívěžový střední tank

    Když v roce 1930 navštívila Chalepského komise za účelem nákupů tanků nebo licencí na jejich výrobu Velkou Británii, setkala se tam také s prototypy tanku A6 Vickers, v té době „módním“ vícevězovým typem. Britská strana nebyla nakloněna k prodeji tohoto vozidla a ani další jednání nebyla úspěšná. Jelikož měla komise oči na stopkách a fotoaparáty a měřidla vždy ve střehu, bylo rozhodnuto po návratu do SSSR „vyvinout“ vlastní typ třívěžového středního, v tehdejší terminologii manévrovacího tanku.

    23.099
  • T-35 - největší mezi velkými

    Tak jako u několika typů sovětských tanků, začala historie tohoto vozidla návštěvou Chalepského komise ve Velké Británii v roce 1930. Členy komise zaujal mezi jinými i pětivěžový, třicetidvoutunový Vickersův A1E1 Independent z roku 1926, vyrobený v jediném exempláři. Když bylo jasné, že konstrukčně a výrobně složitý tank TG, vyvíjený ruku v ruce sovětsko-německou skupinou inženýrů pod vedením E. Grotte, sovětský průmyslový komplex v sérii prostě vyrábět nezvládne, byla sovětská část skupiny inženýrů převedena na práci na projektu těžkého tanku.

    31.558
  • T-37

    Když Britská armáda po zkouškách dvou prototypů tanku Vickers-Carden-Loyd Amphibian Tank (A4E11 a A4E12) nepřijala toto vozidlo do výzbroje a povolila jeho vývoz, objevilo se několik zájemců. Sovětská obchodní mise podepsala s firmou Vickers 05.02.1932 kontrakt na výrobu osmi kusů tohoto vozidla pro zkoušky tanků, které měly tvořit základ obrněných vozidel pro průzkumné jednotky DRRA.

    1.169
  • Výnos Vůdce a říšského kancléře ze dne 16. března 1939 o Protektorátu Čechy a Morava

    Po tisíc let náležely k životnímu prostoru německého národa česko-moravské země. Násilí a nerozum vytrhly je svévolně z jejich starého historického okolí a posléze jejich zapojením do umělého útvaru Česko-Slovenska vytvořily ohnisko stálého neklidu. Od roku k roku zvětšovalo se nebezpečí, že z tohoto prostoru - jako již jednou v minulosti - vyjde nové nesmírné ohrožení evropského míru. Neboť česko-slovenskému státu a jeho držitelům moci se nepodařilo organisovati rozumně soužití národních skupin, v něm svémocně spojených, a tím probuditi a zachovati zájem všech zúčastněných na udržení jejich společného státu. Tím však prokázal svou vnitřní neschopnost k životu a propadl proto nyní také skutečnému rozkladu.

    485
  • Z deníku řidiče T-37

    Něco jen tak pro zkrácení dlouhé chvíle...

    17.879

Medaile a vyznamenání

Železný kříž www.valka.cz

Kříž www.valka.cz


& bar (6)

Řád 17. května & Bar

Řád 17. května

Řád redakce www.valka.cz se stříbrnou stužkou

Řád redakce www.valka.cz


& bar (8)

Medaile Cti k titulu Hrdina serveru www.valka.cz

Hrdina serveru www.valka.cz

Zlatá hvězda www.valka.cz

Stříbrná hvězda www.valka.cz

Bronzová hvězda www.valka.cz


& bar (19)

Velký kříž čestné legie serveru www.valka.cz

Komander čestné legie serveru www.valka.cz

Důstojník čestné legie serveru www.valka.cz

Rytíř čestné legie serveru www.valka.cz

Čestná legie serveru www.valka.cz


& bar (2)

Kříž za zásluhy o forum 1. třídy

Kříž za zásluhy o forum 2. třídy

Kříž za zásluhy o forum 3. třídy

Medaile za zásluhy o forum 1. stupně

Medaile za zásluhy o forum 2. stupně

Kříž za zásluhy - Zbraně a vybavení - Pozemní technika


& bar (3)

Medaile za příspěvky ke Zbraním a vybavení - Pozemní technika


& bar (4)

Kříž za příspěvky do Jednotek

Čestná stuha účastníka súťaže

Kjókudžicušó

Řád Vlastenecké války

Řád Rudého praporu

Řád Rudé hvězdy

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!