Píšu o pomoc při ověřování a rozšiřování mých znalostí o polním letišti v Międzyrzeczu (Międzyrzecze / Mezerzitz - oblast bývalého Pszczyna poviat). Podle dostupných informací, které letiště letos pečlivě shromažďovalo, ho v dubnu 1945 využila 1. československá divize smíšeného vzduchu. Pro důvěryhodnost uvedu několik skutečností k tomuto tématu na základě písemných a ústních pramenů.
„Začátkem dubna skončil sovětský 479. hlavní letištní prapor major Domiczenka (...)
práce na výstavbě náhradního letiště v Międzyrzecz Pszczyński, kde byly vyškoleny méně kvalifikované bojové posádky letadel. 12. a 13. dubna dorazily dva pluky (lovecké a útočné), které byly v té době připraveny tak, aby se mohly účastnit bitvy. Byli nasměrováni na polní letiště Kobielice-Poręba-Brzeźce. Zbytek (tj. 2. pluk, který byl vycvičen k boji) byl nasměrován na alternativní letiště v Międzyrzeczu. Rezerva, tj. 2. pluk, který byl vyškolen v Międzyrzeczu, zůstala tam až do konce války.
Něco z toho pravděpodobně doplnilo ztrátu pluků bojujících přímo na přední straně. * Pás byl asi 1000 metrů dlouhý a 100 metrů široký, částečně zpevněný troskami a kameny (bojové letiště poblíž Pszczyny bylo válcované orné pole a mělo rozměry, jak je uvedeno výše). "
Než jsem se mohl dostat k tomuto popisu knihy, byl jsem schopen shromáždit přímé účty očitých svědků o těchto událostech od konce války. ** Popis letiště byl konzistentní, pokud jde o umístění a velikost samotného pruhu, vše se mezi účty shodovalo. Dva lidé si přesně pamatovali, že piloti a zaměstnanci mluvili většinou česky. Vzpomínky byly živé a velmi faktické, včetně zpívání písně českého vojáka, kterou naučila mladá dívka posádka průzkumného letadla (Po-2).
Stroje zapamatované obyvateli a další informace zbývající v paměti obyvatel:
- Polikarpov Po-2 Kukurownik (popis: dvě paralelní křídla, pomalá a lehká) prakticky po celou dobu na letišti, mimo jiné přinesl poštu.
- stíhací letoun Ła5FN nebo Ła7FN, zde nebyl žádný svědek, který model přesně, ale rozhodně rychlý a ovladatelný, ale určitě lehká konstrukce překližky s kalením, v červené barvě.
- Il-2 se několikrát zúčastnil bombardování pozice v blízkosti Cieszyna. Jednalo se však o sporadické akce.
Letištní pás byl dlážděn sutí a válcován. Nebyly tam žádné budovy. Piloti a zaměstnanci byli přivezeni auty z Pszczyny. V noci, kromě Po-2, nebyly na letišti ponechány žádné stroje pro cvičení nebo bojové úkoly přicházející z jiných letišť. Nákladní automobily dovezly potřebné palivo a střelivo. Na jednom místě v těsné blízkosti konce letištního pruhu bylo místo, uspořádané sudy pro učení, jak střílet na piloty.
Zygmunt Orlik Ziemia Pszczyńska 1945 publikoval 1988 s. 25
Příběhy oblasti Pszczyna str. 285-286
** vyplněné účty pěti lidí - očitých svědků, kteří spolu neměli kontakt téměř 50 let. translate by google
„Začátkem dubna skončil sovětský 479. hlavní letištní prapor major Domiczenka (...)
práce na výstavbě náhradního letiště v Międzyrzecz Pszczyński, kde byly vyškoleny méně kvalifikované bojové posádky letadel. 12. a 13. dubna dorazily dva pluky (lovecké a útočné), které byly v té době připraveny tak, aby se mohly účastnit bitvy. Byli nasměrováni na polní letiště Kobielice-Poręba-Brzeźce. Zbytek (tj. 2. pluk, který byl vycvičen k boji) byl nasměrován na alternativní letiště v Międzyrzeczu. Rezerva, tj. 2. pluk, který byl vyškolen v Międzyrzeczu, zůstala tam až do konce války.
Něco z toho pravděpodobně doplnilo ztrátu pluků bojujících přímo na přední straně. * Pás byl asi 1000 metrů dlouhý a 100 metrů široký, částečně zpevněný troskami a kameny (bojové letiště poblíž Pszczyny bylo válcované orné pole a mělo rozměry, jak je uvedeno výše). "
Než jsem se mohl dostat k tomuto popisu knihy, byl jsem schopen shromáždit přímé účty očitých svědků o těchto událostech od konce války. ** Popis letiště byl konzistentní, pokud jde o umístění a velikost samotného pruhu, vše se mezi účty shodovalo. Dva lidé si přesně pamatovali, že piloti a zaměstnanci mluvili většinou česky. Vzpomínky byly živé a velmi faktické, včetně zpívání písně českého vojáka, kterou naučila mladá dívka posádka průzkumného letadla (Po-2).
Stroje zapamatované obyvateli a další informace zbývající v paměti obyvatel:
- Polikarpov Po-2 Kukurownik (popis: dvě paralelní křídla, pomalá a lehká) prakticky po celou dobu na letišti, mimo jiné přinesl poštu.
- stíhací letoun Ła5FN nebo Ła7FN, zde nebyl žádný svědek, který model přesně, ale rozhodně rychlý a ovladatelný, ale určitě lehká konstrukce překližky s kalením, v červené barvě.
- Il-2 se několikrát zúčastnil bombardování pozice v blízkosti Cieszyna. Jednalo se však o sporadické akce.
Letištní pás byl dlážděn sutí a válcován. Nebyly tam žádné budovy. Piloti a zaměstnanci byli přivezeni auty z Pszczyny. V noci, kromě Po-2, nebyly na letišti ponechány žádné stroje pro cvičení nebo bojové úkoly přicházející z jiných letišť. Nákladní automobily dovezly potřebné palivo a střelivo. Na jednom místě v těsné blízkosti konce letištního pruhu bylo místo, uspořádané sudy pro učení, jak střílet na piloty.
Zygmunt Orlik Ziemia Pszczyńska 1945 publikoval 1988 s. 25
Příběhy oblasti Pszczyna str. 285-286
** vyplněné účty pěti lidí - očitých svědků, kteří spolu neměli kontakt téměř 50 let. translate by google