Let L-200 Morava

     
Název:
Name:
Let L-200 Morava
Originální název:
Original Name:
Let L-200 Morava
Kategorie:
Category:
dopravní letoun
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1957-DD.MM.1958 Strojírny první pětiletky, n.p., Kunovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1957-DD.MM.1958
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12
První vzlet:
Maiden Flight:
09.04.1957
Osádka:
Crew:
1 + 4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1200 kg
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1850 kg
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg
Rozpětí:
Wingspan:
12,31 m
Délka:
Length:
8,40 m
Výška:
Height:
2,22 m
Plocha křídla:
Wing Area:
17,28 m2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
107 kg/m2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Walter Minor 6-III o výkonu 118 kW/160 k
dvoulistá stavitelná vrtule V-402 nebo V-406
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
2x 115 l nádrž na konci křídla
2x 95 l pomocná nádrž
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
300 km/h v ? m
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
260 km/h v ? m
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
5 m/s
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m
Operační dostup:
Service Ceiling:
5500 m
Dolet:
Range:
1600 km
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km
Výzbroj:
Armament:
-
Uživatelské státy:
User States:
1)
Poznámka:
Note:
1) přehled letadel
Zdroje:
Sources:
Orlita, A. Let (LTT) L-200 Morava, L+K 1987/05-07.
Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#26672Verze : 0
Vývoj lietadla L-200 Morava siaha do roku 1955, keď bola v Kunoviciach vytvvorená výskumno-vývojová základňa z absolventov VTA Brno pod vedením hlavného konštruktéra Ing. Ladislava Smrčka s cieľom vyvinúť nové lietadlo, ktoré by prekonalo dovtedy používané Aero Ae-45. Vývoj draku lietadla sa začal v roku 1957 v Kunoviciach, zatiaľ čo motor M-337 sa vyvíjal v Motorlete Praha. Nakoľko vývoj motorov zaostával za konštrukciou drakov, do prototypov sa montovali motory Walter Minor 6-III (každý s výkonom 118 kW) s vrtuľami V-402 (neskôr V-406). Zálet prototypu bol vykonaný v apríli 1957 a podnikové skúšky prebiehali aj v roku 1958. S využitím motorov Walter Minor 6-III sa nakoniec postavila celá overovacia séria lietadla, nakoľko sa včas nepodarilo ukončiť vývoj motoru M-337. Dve lietadlá overovacej série v bombardovacej verzii prijalo do výzbroje aj Vojenské letectvo ČSĽA (s možnosťou zmeny na navigačnú, alebo fotografickú verziu).


Po ukončení vývoja motorov M-337 a úspešnom absolvovaní ich štánych skušok bol v auguste 1959 vyrobený prototyp L-200A vybavený týmito motormi. V roku 1961 sa začala sériová výroba modelu L-200D s trojlistými celokovovými vrtuľami V-506 (hydraulicky nastaviteľnými) vybavené aj ďalším hydraulickým čerpadlom.


Celkom bolo do roku 1964 vyrobených 361 lietadiel L-200 rôznych verzií a modifikácií podľa želania zákazníka (bombardovacie, navigačné, sanitné, fotografické atď.). Okrem Československa (ČSĽA používala celkom 42 lietadiel, ďalšie slúžili v Sväzarme a v podnikoch národného hospodárstva) boli lietadlá dodávané aj do ZSSR (183 lietadiel lietalo v Aeroflote), Maďarska, Indie, Argentíny, na Kubu a do ďalších štátov sveta.


V rámci ČSĽA lietadlá slúžili vo výzbroji PVO štátu, vojskového aj frontového letectva. Okrem toho slúžilo aj na výcvik pilotov vo Vyššom leteckom učilišti v Košiciach, ale aj na samotných útvaroch. Najviac lietadiel v ČSĽA slúžilo ako kuriérne lietadlá so zabudovanou rádiostanicou RSIU-3M. Z dodaných lietadiel boli postupne z výzbroje vyradené celkom 4 lietadlá - z toho 3 pre havárie a jedno pre katastrofu. Okrem toho prebiehalo postupné vyraďovanie lietadiel aj z dôvodu konca technickej životnosti - v roku 1972 boli vyradené prvé 2 lietadlá a v roku 1978 posledné 4.


Zdroj: Kadlec Peter - Úspešná Morava; Obrana, mesačník MO SR 5/2012str. 26;, ISSN 1336-1910
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#431839Verze : 0
MOD
L-200, se kterým piloti Richard Santus a Petr Bold "dobyli" severní pól.


Foceno vlastní rukou na CIAF 2008



URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#279670Verze : 1
Diskuse
L 200 Morava ve své době a ve své kategorii bezesporu patřil k nadčasovým strojům v oblasti komerčního létání. Vím, že létal asi ve 20 zemích, a to doslova po celém světě. Zajímalo by mně kolik se přibližně do současné doby dochovalo letuschopných strojů (doma i v zahraničí).
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487099Verze : 0

Citace - problem :

Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.



že by www.vyhlidkovy-let.cz ?


Dále někteří vlastníci jsou uvedeni u fotografií: https://techmag.valka.cz/let_l_l200.htm
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487100Verze : 0
MOD
mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487101Verze : 0
MOD

Citace :

Citace - problem :
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
že by www.vyhlidkovy-let.cz ?
Dále někteří vlastníci jsou uvedeni u fotografií: https://techmag.valka.cz/let_l_l200.htm

Citace :

mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne



S velkou pravděpodobností se jedná o L-200 imatrikulace OK-OGA v.č. 170318.
Vyroben jako L-200A, prodán MV 27. července 1960, OLZ 3159 z 29. července 1960 imatrikulace OK-BYC, přelet 29. července 1960. V prosinci 1972 přešel jako OK-OGA k SLI Praha. Leden 1975 – oprava v LOT, revize el. instalace a úprava na L-200D, přezkoušení VKDC-1, demontáž RKL-301, zástavba navigačního zařízení RCA, klíčování radiostanice do pravého volantu. Po vyřazení od SLI létal u AK Vysoké Mýto a Mnichovo Hradiště, v říjnu 1990 GO v LOT.
Letoun pak v průběhu 90. let přešel ke společnosti Beta Air a je nyní v držení firmy SECAR MK Air, která s ním provádí pátrací lety po odcizených vozidlech pro společnost SECAR BOHEMIA v rámci systému Sherlog, pro Policii ČR, regionální rozhlasové stanice a další subjekty, monitoruje mj. dopravní situaci v Praze. Létá z letiště Letňany nebo Kbely.

Vlastní foto z 23. března 2012 na letišti Praha - Letňany.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487175Verze : 0
Děkuji p. Matoulkovi za podrobný popis a ztotožnění mnou uvedeného "pražského stroje". S největší pravděpodobností půjde o tento konkrétní letoun. Mimo jiné dnešního dne v dopoledních hodinách jej bylo možné vidět při letech nad centrem Prahy, zřejmě v souvislosti s monitorováním situace po výbuchu plynu v Divadelní ulici v Praze 1.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487187Verze : 0
banner 1 top banner 5 top banner 6 top

Rozpočet

Rozpočet valka.cz 2019 : 85.000,- Kč
Příjmy doposud : 64.741,- Kč

♡ Chci přispět

HLEDÁME NOVÉ KOLEGY

Server valka.cz neustále hledá nové kolegy, kteří jsou ochotni pomoci s rozvojem a doplňováním obsahu, koordinací a kontrolou práce, moderováním příspěvků a další činností. Neváhejte a zapojte se do tvorby valka.cz v duchu hesla Čtenáři sobě :)

Přidejte se k nám!