Název: Name: | Let L-200 Morava | |
Originální název: Original Name: | Let L-200 Morava | |
Kategorie: Category: | dopravní letoun | |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1957-DD.MM.1958 Strojírny první pětiletky, n.p., Kunovice / | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1957-DD.MM.1958 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 12 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 09.04.1957 | |
Osádka: Crew: | 1 + 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 1200 kg | |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 1850 kg | |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | |
Rozpětí: Wingspan: | 12,31 m | |
Délka: Length: | 8,40 m | |
Výška: Height: | 2,22 m | |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,28 m2 | |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 107 kg/m2 | |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Walter Minor 6-III o výkonu 118 kW/160 k dvoulistá stavitelná vrtule V-402 nebo V-406 | |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 2x 115 l nádrž na konci křídla 2x 95 l pomocná nádrž | |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 300 km/h v ? m | |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 260 km/h v ? m | |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 5 m/s | |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | |
Operační dostup: Service Ceiling: | 5500 m | |
Dolet: Range: | 1600 km | |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | |
Výzbroj: Armament: | - | |
Uživatelské státy: User States: | 1) | |
Poznámka: Note: | 1) přehled letadel | |
Zdroje: Sources: | Orlita, A. Let (LTT) L-200 Morava, L+K 1987/05-07. Němeček, V. Československá letadla 1945-1984, Naše Vojsko, Praha 1984. |
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#26672Verze : 0
Vývoj lietadla L-200 Morava siaha do roku 1955, keď bola v Kunoviciach vytvvorená výskumno-vývojová základňa z absolventov VTA Brno pod vedením hlavného konštruktéra Ing. Ladislava Smrčka s cieľom vyvinúť nové lietadlo, ktoré by prekonalo dovtedy používané Aero Ae-45. Vývoj draku lietadla sa začal v roku 1957 v Kunoviciach, zatiaľ čo motor M-337 sa vyvíjal v Motorlete Praha. Nakoľko vývoj motorov zaostával za konštrukciou drakov, do prototypov sa montovali motory Walter Minor 6-III (každý s výkonom 118 kW) s vrtuľami V-402 (neskôr V-406). Zálet prototypu bol vykonaný v apríli 1957 a podnikové skúšky prebiehali aj v roku 1958. S využitím motorov Walter Minor 6-III sa nakoniec postavila celá overovacia séria lietadla, nakoľko sa včas nepodarilo ukončiť vývoj motoru M-337. Dve lietadlá overovacej série v bombardovacej verzii prijalo do výzbroje aj Vojenské letectvo ČSĽA (s možnosťou zmeny na navigačnú, alebo fotografickú verziu).
Po ukončení vývoja motorov M-337 a úspešnom absolvovaní ich štánych skušok bol v auguste 1959 vyrobený prototyp L-200A vybavený týmito motormi. V roku 1961 sa začala sériová výroba modelu L-200D s trojlistými celokovovými vrtuľami V-506 (hydraulicky nastaviteľnými) vybavené aj ďalším hydraulickým čerpadlom.
Celkom bolo do roku 1964 vyrobených 361 lietadiel L-200 rôznych verzií a modifikácií podľa želania zákazníka (bombardovacie, navigačné, sanitné, fotografické atď.). Okrem Československa (ČSĽA používala celkom 42 lietadiel, ďalšie slúžili v Sväzarme a v podnikoch národného hospodárstva) boli lietadlá dodávané aj do ZSSR (183 lietadiel lietalo v Aeroflote), Maďarska, Indie, Argentíny, na Kubu a do ďalších štátov sveta.
V rámci ČSĽA lietadlá slúžili vo výzbroji PVO štátu, vojskového aj frontového letectva. Okrem toho slúžilo aj na výcvik pilotov vo Vyššom leteckom učilišti v Košiciach, ale aj na samotných útvaroch. Najviac lietadiel v ČSĽA slúžilo ako kuriérne lietadlá so zabudovanou rádiostanicou RSIU-3M. Z dodaných lietadiel boli postupne z výzbroje vyradené celkom 4 lietadlá - z toho 3 pre havárie a jedno pre katastrofu. Okrem toho prebiehalo postupné vyraďovanie lietadiel aj z dôvodu konca technickej životnosti - v roku 1972 boli vyradené prvé 2 lietadlá a v roku 1978 posledné 4.
Zdroj: Kadlec Peter - Úspešná Morava; Obrana, mesačník MO SR 5/2012str. 26;, ISSN 1336-1910
Po ukončení vývoja motorov M-337 a úspešnom absolvovaní ich štánych skušok bol v auguste 1959 vyrobený prototyp L-200A vybavený týmito motormi. V roku 1961 sa začala sériová výroba modelu L-200D s trojlistými celokovovými vrtuľami V-506 (hydraulicky nastaviteľnými) vybavené aj ďalším hydraulickým čerpadlom.
Celkom bolo do roku 1964 vyrobených 361 lietadiel L-200 rôznych verzií a modifikácií podľa želania zákazníka (bombardovacie, navigačné, sanitné, fotografické atď.). Okrem Československa (ČSĽA používala celkom 42 lietadiel, ďalšie slúžili v Sväzarme a v podnikoch národného hospodárstva) boli lietadlá dodávané aj do ZSSR (183 lietadiel lietalo v Aeroflote), Maďarska, Indie, Argentíny, na Kubu a do ďalších štátov sveta.
V rámci ČSĽA lietadlá slúžili vo výzbroji PVO štátu, vojskového aj frontového letectva. Okrem toho slúžilo aj na výcvik pilotov vo Vyššom leteckom učilišti v Košiciach, ale aj na samotných útvaroch. Najviac lietadiel v ČSĽA slúžilo ako kuriérne lietadlá so zabudovanou rádiostanicou RSIU-3M. Z dodaných lietadiel boli postupne z výzbroje vyradené celkom 4 lietadlá - z toho 3 pre havárie a jedno pre katastrofu. Okrem toho prebiehalo postupné vyraďovanie lietadiel aj z dôvodu konca technickej životnosti - v roku 1972 boli vyradené prvé 2 lietadlá a v roku 1978 posledné 4.
Zdroj: Kadlec Peter - Úspešná Morava; Obrana, mesačník MO SR 5/2012str. 26;, ISSN 1336-1910
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#431839Verze : 0
buko1
MOD
Reklama
L-200, se kterým piloti Richard Santus a Petr Bold "dobyli" severní pól.
Foceno vlastní rukou na CIAF 2008
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#279670Verze : 1
Letouny, které sloužily v čs. letectvu na:
https://www.valka.cz/index.php/f/502344
x
https://www.valka.cz/index.php/f/502344
x
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#341649Verze : 0
L 200 Morava ve své době a ve své kategorii bezesporu patřil k nadčasovým strojům v oblasti komerčního létání. Vím, že létal asi ve 20 zemích, a to doslova po celém světě. Zajímalo by mně kolik se přibližně do současné doby dochovalo letuschopných strojů (doma i v zahraničí).
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487099Verze : 0
Reklama
Citace - problem :
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
že by www.vyhlidkovy-let.cz ?
Dále někteří vlastníci jsou uvedeni u fotografií: http://techmag.valka.cz/let_l_l200.htm
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487100Verze : 0
gruppe.drei
MOD
mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487101Verze : 0
Admin
MOD
Citace :
Citace - problem :
Jeden stroj vidím pravidelně a poměrně často létat nad Prahou (mimo jiné je to nádherný a mimořádný pohled), zřejmě v rámci nějakých vyhlídkových, nebo jiných komerčních letů. Bohužel nevím, kdo je jeho majitelem a provozovatelem. Díky.
že by www.vyhlidkovy-let.cz ?
Dále někteří vlastníci jsou uvedeni u fotografií: http://techmag.valka.cz/let_l_l200.htm
Citace :
mam pocit ze jedna slouzi take v ramci dopravniho zpravodajstvi a leta primo z Ruzyne
S velkou pravděpodobností se jedná o L-200 imatrikulace OK-OGA v.č. 170318.
Vyroben jako L-200A, prodán MV 27. července 1960, OLZ 3159 z 29. července 1960 imatrikulace OK-BYC, přelet 29. července 1960. V prosinci 1972 přešel jako OK-OGA k SLI Praha. Leden 1975 – oprava v LOT, revize el. instalace a úprava na L-200D, přezkoušení VKDC-1, demontáž RKL-301, zástavba navigačního zařízení RCA, klíčování radiostanice do pravého volantu. Po vyřazení od SLI létal u AK Vysoké Mýto a Mnichovo Hradiště, v říjnu 1990 GO v LOT.
Letoun pak v průběhu 90. let přešel ke společnosti Beta Air a je nyní v držení firmy SECAR MK Air, která s ním provádí pátrací lety po odcizených vozidlech pro společnost SECAR BOHEMIA v rámci systému Sherlog, pro Policii ČR, regionální rozhlasové stanice a další subjekty, monitoruje mj. dopravní situaci v Praze. Létá z letiště Letňany nebo Kbely.
Období | - |
Výrobce | Let |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | 170318 |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | OK-OGA |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.2012 |
Autor | © Jaroslav Matoulek |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Vlastní foto z 23. března 2012 na letišti Praha - Letňany.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487175Verze : 0
Děkuji p. Matoulkovi za podrobný popis a ztotožnění mnou uvedeného "pražského stroje". S největší pravděpodobností půjde o tento konkrétní letoun. Mimo jiné dnešního dne v dopoledních hodinách jej bylo možné vidět při letech nad centrem Prahy, zřejmě v souvislosti s monitorováním situace po výbuchu plynu v Divadelní ulici v Praze 1.
URL : https://www.valka.cz/Let-L-200-Morava-t8974#487187Verze : 0
Pro možnost odpovídání na příspěvky a zakládání nových témat je třeba se zaregistrovat a přihlásit.